Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 14:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: "Blæsende" lyd? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 28 Oktober 2023 kl. 14:48 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Goddag allesammen.


Tak indledningsvist for at godkende min profil her på jeres forum. Jeg var i tvivl om hvor mit indlæg skulle placeres, men håber det
er i orden under "Andet".

Jeg er helt ny i HiFi-verdenen, men er fornyligt blevet meget fascineret af den gode lyd. Jeg har i mange år spillet jazzklaver og
nyder at høre musik de sene aftentimer.

Jeg har dels arvet et par elementer og så har jeg købt et par ting på brugtmarkedet, herunder:

- Sansui AU9500 forstærker (arvet, som jeg har fået serviceret).
- B&W CDM1 brugte højtalere i fin stand.
- Pro-Ject Tube Box S1 (købt brugt, udmærket stand).
- Denon 103R (købt ny).
- Garrard 401 med SME 3012 (arvet, spiller upåklageligt om end den kunne bruge lidt olie).

Jeg har installeret samtlige ting og nydt mange plader indtil videre med rigtig god lyd. Jeg skifter snarligt Garrard 401'eren ud med
en håndlavet, danskproduceret pladeafspiller i palisander, men bevarer SME3012 tonearm. Sidstnævnte skal dog "rewires" -
(tillægsspørgsmål: hvis nogen kender det perfekte sted at få gjort dette, så sig gerne til, tak!).

Der er et problem som jeg egentlig kan leve med, om end jeg synes det bør ordnes.

En kort beskrivelse af problemet:

Når jeg har afspillet én plade, så begynder en lav "blæsende" lyd fra højtalerne, som hvis man puster ind i en mikrofon.

Jeg har forsøgt, på "nybegyndermanér" at fejlfinde, men uden at finde problemet:

- Når jeg afspiller digitalt via Apple Airplay er der ingen blæsende lyd.
- Der er ingen blæsende lyd når jeg spiller uden pickupforstærkeren, men jeg skal således skrue ualmindelig højt op for min
forstærker, hvilket jeg synes er ubehageligt (nok fordi jeg har en MC pickup).
- Slukker jeg for pladeafspilleren, men pickupforstærkeren er tændt, så er den blæsende lyd der, men endnu lavere.
- Hvis jeg slukker for både pladeafspiller og pickupforstærker er lyden der slet ikke.
- Hvis jeg afinstalleret pladeafspillerens "ground wire" er lyden der stadig, men kun efter at spille én plade.

Forhold der måske har betydning:

- Jeg har installeret pickupforstærkeren med 60 dB Gain og 100 ohms jf. diverse kilder på internettet.
- Garrard'en har en meget gammel "ground wire". Jeg får snart en helt ny pladeafspiller med nye kabler.
- Når jeg tænder systemet er der ingen lyd at finde, men efter første plader, uanset hvilken plade, så kommer lyden.
- Jeg bruger "TUNER" som line in til pickupforstærkeren.

Jeg beklager mit lange (og første) indlæg. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt.

Tak for jeres tid og overvejelser.


- Baudelaire
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 28 Oktober 2023 kl. 15:22 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Det kunne tyde på, at din Project S-1 alligevel ikke er helt så fin som først antaget. At den
begynder at suse efter et stykker tid, men at du ikke kan høre det (overdøvet af musikken) før
pladen er færdig.
Prøv og se, om du ikke kan låne en MC-stepup i stedet, da din Sansui allerede har en indgang
til grammofon/"Phono". Signal fra pickup til stepup og derefter kabel fra stepup til Phono i Sansui.
Husk stelledning fra pladespiller til stepup og videre til stelskruen ved siden af Phono-indgangen.
Så er jeg næsten sikker på, at dit sus forvinder

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 28 Oktober 2023 kl. 17:30 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Tak for svar.

Hvad er forskellen på MC-stepup og en phonoforstærker?

Hvad er at foretrække eller bør man benytte begge?
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Ductrolden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 28 Oktober 2023 kl. 18:29 | IP-adresse registreret Citér Ductrolden

En phonoforstærker bruges til en MM pickup , men da signalet fra en MC pickup er lavere , sætter man en stepup foran phonoforstærkeren, så signalet når en vis styrke ind i forstærkeren/ receiveren. Men da signalet fra MC pickupperne varierer, skal step uppen passe til.
Der er selvfølgelig nogle riaaforstærkerer der både kan tage MM og MC , men der er nogle der foretrækker at adskille tingene, da de mener det er mere fleksibelt, og giver bedre lyd. Men det er som regel en lidt dyrere løsning
Til top Vis Ductrolden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ductrolden
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 223
Sendt: 28 Oktober 2023 kl. 18:55 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

En MC-stepup er 2 transformere ( henholdsvis højre / venstre signal ) der forstærker en moving coil pick-upens svage
signal ( især low output som Denon 103R ) , således at signalet er så stort som Moving magnet pick-upper . En RIAA (
phonoforstæerker ) korrigerer lyden med en specifik equlizer kurve , den modsatte equalizer kurve er vinyl-pladen
indspillet med .
Det lyder til at det er dine rør i din Project tube box s den er galt med ! Din Project tube box s har indbygget MC-
forstærker , så det er fint at køre Denon 103R gennem din Project tube box s og ind i " Tuner " på din Sansui AU9500 .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 28 Oktober 2023 kl. 22:12 | IP-adresse registreret Citér mugge


Garrard 401 er en sagnomspunden pladespiller, som mange vinylnørder sværger til og får bygget fancy plinter til. Og som nogle mener, er bedre
end moderne pladespillere i hundretusindkroners klassen. Ofte med SME 3012-armen og så gerne en af de dyre udgaver af Ortofons SPU'er.

Hvis du ikke vil beholde den, så sørg for at få en god pris for den. På Hifi-Shark er der flere, der udbydes til 2.000 euro

__________________
Gestern liebt'ich
Heute leid' ich
Morgen sterb' ich
Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2040
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 08:06 | IP-adresse registreret Citér Præsten

+1 til hvad Mugge skriver.
Pas på med at skille dig af med Garrard'en.
Hvis du insisterer, skal jeg gern køre den på lossen for dig

mvh
Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes