Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 21:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hi-fi Wifi Switch (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 09 November 2023 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hi-fi Wifi Switch.
Nogen der har testet, om det er en fis i en hornlygte,
Eller om det virkelig kan give bedre lyd?
Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 09 November 2023 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

En switch er en switch... men tro flytter bjerge. Det samme med ethernetkabler. Usb... don't get me started

Der hvor der kan opleves "forskel"/dropouts i data er, hvis man bor i nærheden af mange wifi-kilder/routere, f.eks. etageejendomme. Men her kan 5ghz gøre forskel. Det er dog stadig en helt almindelig router, uden hifi-storytelling og snakeoil!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
NickyD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 345
Sendt: 09 November 2023 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Det er så ærgerligt at folk nærmest ikke kan komme til udtryk på dette Forum mere. Linjen er allerede lagt kan du se. Skulle der
nu være en der rent faktisk har haft en positiv oplevelse, så skal han nok komme ned med nakken. Og kan du ikke komme med
den teoretiske forklaring, så redet ikke sandt, desværre. Jeg skal ikke ha noget sagt her. God aften til alle!

__________________
Jeg har det ik' så godt i dag, jeg har HiFi feber...
Til top Vis NickyD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NickyD
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 09 November 2023 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg tilfældigvis - udover en god portion professionel erfaring med hifi de sidste +25 år - endnu vigtigere en særdeles alsidig erfaring som IT-person gennem mindst lige så mange år

Så en switch er bare en switch, og det der gør en switch eller router dyr inden for IT er, at de skal holde til at køre i døgndrift i mange år, uden tab af data... kom så ikke og fortæl mig at en "eksotisk" hifi-wifi-router er noget særligt, der kan levere data bedre!

Men jeg forstår godt lysten til at ville prøve noget nyt... jeg tænker selv nogen gange på at købe nogle flotte strømkabler, men mest fordi de almindelige jeg har er så kedeligt grimme. Men flotte kabler er bare også meget dyre!

Og måske er en "hifi"-router pænere end en fra Elgiganten?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 10 November 2023 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

køb bare switch, tp link er gode, fra 100 til170kr, for 4port.
man highend til hifi, nævner en her, CHORD COMPANY EE 8SWITCH men koster 5000kr
men hvis router switch, er dårlig kvalitet, hjælper det ikke meget.
bedre focus på netværkkabler cat6 eller cat 7 og måske cat 8 ,nogle siger utp dvs udskærmet kabler, gir bedst lyd.
men det tror jeg ikke på ,skærmet kabler ftp, lukker støjen ude.
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 10 November 2023 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

Der er delte meninger, hvorvidt en switch har en positiv indflydelse på lyden. Mikkel mener nej, men fx The Absolute
Sound mener ja. Min HiFi-pusher KT Radio, som jeg har meget tillid til, sælger dem, så de mener ja, og det gør
High Performance Audio også. Jeg har hørt en positiv effekt af Uptone Ether Regen i mit setup, som ikke er et dårligt setup.

Jeg vil tro, at hvis du opsøger enten KT Radio eller High Performance Audio, begge i København, så vil de kunne give dig
en demonstration - det er bedre end andres meninger om sagen.

Mvh
Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 10 November 2023 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

Absolute Sound, KT Radio og High Performance Audio har alle en økonomisk interesse i at dyre "eksotiske" routere giver en effekt...

Men prøv det, og hvis det virker, så nyd det... og så er det vel ligemeget om det er placebo eller ej.

Faktuelt er en switch/router bare en switch/router... enten kommer data frem, eller også gør den ikke.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 10 November 2023 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Men en switch/router er også direkte fødekæde for elektrisk støj ind i dit anlæg + strømforsyningen i sig selv kan give støj til de
andre apparater, hvis den sidder i samme skinne fx?

Jeg hører nok til dem, der ‘oplever’ en forskel - så må det være op til fortolkning hos den enkelte.

Mine oplevelser går på, at routere og switche kan have indflydelse på lyden men at det afhænger lidt af streamer/dac, om de er
følsomme overfor det. Det oplever jeg, at mit er, fx benytter jeg en lineær strømforsyning på min router med forbedret resultat
☺️

Og ditto for lineær strømforsyning til min streamer i øvrigt.
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 10 November 2023 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Måske man skal gøre sig klart at det der giver positive erfaringer i en sammenhæng ikke nødvendigvis også gør det i en anden.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 10 November 2023 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

doitttt skrev:
køb bare switch, tp link er gode, fra 100 til170kr, for 4port.
man highend til hifi, nævner en her, CHORD COMPANY EE 8SWITCH men koster 5000kr
men hvis router switch, er dårlig kvalitet, hjælper det ikke meget.
bedre focus på netværkkabler cat6 eller cat 7 og måske cat 8 ,nogle siger utp dvs udskærmet kabler, gir bedst lyd.
men det tror jeg ikke på , skærmet kabler ftp, lukker støjen ude.


Skærmede kabler har netop muligheden for at skabe "ground loops", hvilket giver mere støj.
Kan anbefale, at man søger godt rundt på WWW, for at se de forskellige såkaldte "high end" switche´s ophav.
De allerfleste er bare en billig hyldevare fra østen, pakket ind i en fancy kasse, har fået en klister-label med et
andet navn. Indtjeningen er skyhøj, så det er også blevet råd til flot marketing, hvor det meste er sludder.
Er sikker på, at der er godt uddannede IT folk herinde, som kan fortælle, at strømforsyning, jitter, clockfrekvensens nøjagtighed og
bla bla bla absolut intet har at sige på en alm IT protokol. Og husk........ Der er ikke noget, der hedder "Audio"-switch/router.
IT har intet med audiosignaler at gøre.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 10 November 2023 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

det man huske på ,man godt bruge udskærmet rj45.
men minst afstand 20 cm, fra strømkabler.
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 11 November 2023 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

TCP trafik, no way - Checksum kontrolleret og asynkron bufferet.
UDP trafik kan være følsom overfor pakke tab.
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 11 November 2023 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
TCP trafik, no way - Checksum kontrolleret og asynkron bufferet.
UDP trafik kan være følsom overfor pakke tab.


Eksempel:
Netflix / youtube / online streaming kører TCP, derfor oplever man nogle gange at det stopper og fylder bufferen.

ip-telefoni / Teams osv. kører UDP, derfor kan man opleve dåselyd og udfald, i tilfælde af pakketab.
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1723
Sendt: 11 November 2023 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Trådstarter spørger, om der er nogen, der har testet såkaldt audiofile switches.

Ja, jeg og nogle andre har igennem de sidste par år afprøvet en række forskellige switches - lige fra en helt almindelig dataswitch til et par hundrede kroner til audiofile switches i langt højere prisklasser.

De afprøvede switches har været sat ind i flere forskellige systemer med afslørende lyd. Med en almindelig dataswitch mellem router og streamer oplevede vi en ret lille, men dog hørbar lydforbedring, mens der var en del mere at hente med de audiofile switches. Det var dog ikke sådan i de forskellige prisklasser, at det var den dyreste switch, der var bedst!

Ovenstående er vores oplevelse omkring det efterspurgte emne. Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvorfor det har været muligt at høre endog ret store forskelle mellem forskellige switches på trods af, at det tilsyneladende burde være teoretisk umuligt.

Hvis man har mulighed for at låne en god audiofil switch, synes jeg, at det vil være en god idé at prøve det af. Der er stadig ting inden for lyd, som vi åbenbart ikke kan måle og teoretisere os frem til ...

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 11 November 2023 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Som jeg forstår det, er der altid galvanisk isolation på ind/udgange, når det gælder Ethernet?

Dermed spiller ground loops ingen rolle.



__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 11 November 2023 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

man bruge router switch, LAN iSilencer fra iFi Audio, billigst jeg kunne finde, sætter ind der.
så købe en switch med metalkasse tplink 170kr for ikke få emi eller rfi ind
så sætter extra LAN iSilencer fra iFi Audio ind
den har også galvanisk isolator
sådan opstilling 2stk LAN iSilencer fra iFi Audio samt tplink switch koster omkring 1700kr
så bruge rj45 ftp skærmet kabel
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 11 November 2023 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Nu har jeg tilfældigvis - udover en god portion professionel erfaring med hifi de sidste +25 år - endnu vigtigere en særdeles alsidig erfaring som IT-person gennem mindst lige så mange år

Så en switch er bare en switch, og det der gør en switch eller router dyr inden for IT er, at de skal holde til at køre i døgndrift i mange år, uden tab af data... kom så ikke og fortæl mig at en "eksotisk" hifi-wifi-router er noget særligt, der kan levere data bedre!

Men jeg forstår godt lysten til at ville prøve noget nyt... jeg tænker selv nogen gange på at købe nogle flotte strømkabler, men mest fordi de almindelige jeg har er så kedeligt grimme. Men flotte kabler er bare også meget dyre!

Og måske er en "hifi"-router pænere end en fra Elgiganten?!

Der er forskel på switch. Jeg har prøvet en del nu med hensyn til streaming. Jeg bruger i dag en rigtig god switch. En Extrem. Den gav en lydmæssig forskel i forhold til en Net gear. Ikke voldsom stor, som jeg havde håbet, men den var der. Jeg burde gå tilbage og prøve igen, fordi det er i forhold til hvad man har. Net gear gav også en lydmæssig forskel på ikke at have en switch.
Noget der også betød noget og måske mere, var gode fødder under apparatet.
Det du siger med hensyn til net kabler, så er min erfaring, at de har så meget at sige for lyden. De kan rense og rydde op. De kan gøre lyden mindre stressende og de kan gøre sådan, at det tydeligt er nemmere at høre, hvordan et blæseinstrument behandles med fingrene.
Jeg har skiftet et Ethernet kabel til et bedre og ja, der er forskel på lyden der også.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 11 November 2023 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
Men en switch/router er også direkte fødekæde for elektrisk støj ind i dit anlæg + strømforsyningen i sig selv kan give støj til de
andre apparater, hvis den sidder i samme skinne fx?

Jeg hører nok til dem, der ‘oplever’ en forskel - så må det være op til fortolkning hos den enkelte.

Mine oplevelser går på, at routere og switche kan have indflydelse på lyden men at det afhænger lidt af streamer/dac, om de er
følsomme overfor det. Det oplever jeg, at mit er, fx benytter jeg en lineær strømforsyning på min router med forbedret resultat
☺️

Og ditto for lineær strømforsyning til min streamer i øvrigt.

Spændende med din lineær strøm forsyning. Jeg er selv i gang med at anskaffe mig en til min Router fra YouSee.

__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 11 November 2023 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Som kabel producent og fortaler for kablers indvirkning. Så er det med en vis risiko for at blive misforståe - Men lige præcis ethernet er et transport medie, hvor data ikke er blevet til "lyd" endnu. At argumentere for en nærmeste edge switch har indvirkning på det lydmæssige resultat, det giver simpelthen ikke mening... Data pakkerne er slet ikke blevet sat sammen til realtids-clocket pcm endnu.

Og hvis ikke switchen er istand til at bevare integriteten på datapakkerne, så ville man lynhurtigt skrotte den pågældende switch, for så ville den ikke virke.

Ethernets imunitet overfor indstråling er ligeledes en udfordring som man har taget højde for siden begyndelsen, og som en del af standarden. Data benene er eksempelvis balancerede, og udstyr er galvanisk adskilt ved alle porte.

Forstået, der kan være uendelig meget indstråling og forstyrrelser på ethernet. Men hvis pakkerne er nået frem, så vil data også være intakte. Alternativt vil de ikke være modtaget. TCP vil sikrer retransmission indtil datapakken modtages indtakt.
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 12 November 2023 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Godt, funderet indlæg.
Det mest morsomme med alle disse XXXXX, der skriver om noget, de i bund og grund ikke har et klap forstand på, er de samme. som sidder og skriver på H4A, bruger netbank osv, osv......
På trods af diversiteten i routere, switche m.m., står siden som den skal. Alle bogstaver står 100% korrekt, på nær stavefejl.
Beløbene på netbank og ved onlinehandel er altid korrekte, og havner hos den rette modtager. Altså ingen pakke-/datafejl.
Men når det kommer til noget så simpelt audio...... uha uha..... så er det intet mindre end en videnskab, selv de mest rabiate åndemagere endnu ikke har fundet svaret på.
Det er simpelthen latterligt, at ellers fornuftigt (i alm. hverdag) tænkende mennesker hårdnakket benægter at falde i fælden af placebo, når de selv har bortkastet penge/skiftet deres dit og dat.
HiFi-phools svæver på eufori og indbildning....... Fagfolk græmmes.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes