Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 06:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Beomaster/CD 4500? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 22 November 2023 kl. 23:48 | IP-adresse registreret Citér cornet

Jeg har erhvervet mig en rigtig pæn B&O CD 4500 brugt
Den er nu tilsluttet min Beogram 4500 radio.
Det er ikke noget problem - den virker fint via det Beo link kabel, der er bag på CD´en.
Mit problem er, at jeg gerne vil have min B&O 1000 fjernbetjening til at virke på CD afspilleren.
Det kan jeg ikke få den til at gøre??
Nogen gode forslag?


__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 23 November 2023 kl. 01:05 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Er ikke 100% professor, men kan da prøve.
2 ting er nødvendige. Ledningen fra CD 4500 bør ha 7 ben i din-stikket. De 5 normale (180 grader) og så 1 ekstra i hver side.
Ofte er disse 2 sidste ben skruet ud for at kunne montere den i andet udstyr/adaptor. Er de fjernet, burde der være 2 små
gevindhuller, hvor de skal skrues i. Ekstra ben kan købes hos de fleste B&O forhandlere.

Din Beolink 1000 skal stå i option 1. Det gør du ved at sætte din Beomaster i stand-by, og derefter trykke "SOUND"-"1"-"STORE".

Du må først trykke "CD" på Beolink 1000, før du kan betjene CD4500.

Håber, det hjælper. Ellers ved en hvilken som helst B&O-forhandler, hvordan du kommer i mål.

Til lykke med et par virkelig smukke produkter    

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 23 November 2023 kl. 01:08 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Kom til at skrive forkert.
Din Beolink 1000 skal stå i option 1
Der skulle selvfølgelig stå: "Din Beomaster skal stå i Option 1"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 23 November 2023 kl. 08:55 | IP-adresse registreret Citér cornet

Hej Boy:

Ja der er kun 5 ben - skal så finde to ekstra.

Tak for rigtigt godt råd. Kommer tilbage når jeg har fået fat i to ekstra ben.

VH Cornet



__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 23 November 2023 kl. 19:16 | IP-adresse registreret Citér cornet

Hej:

Jeg fundet de to ben - Jeg bor i Nordjylland og her er der en der reparerer B&o, og han har to sådanne ben.

Han vil kun have kr. 50.- for dem - det er betemt OK pris - Hvis jeg skulle have købt hos B&o forhandler, så havde det nok blevet til små julegaver i år.

Den spiller ganske fortrinligt - men en ting bekymrer mig - den bliver meget varm - og jeg synes den lugter lidt brændt.

Det er nok ikke gode tegn - er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt ??


VH Cornetten

__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 23 November 2023 kl. 22:33 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Øv..... Lugter "brændt" er aldrig en god ting.
Er det Beomaster eller CD, der lugter??
CD´en er så vidt jeg husker stadig baseret på de "gamle" chipsæt fra Philips, og de IC´er bli´r
temmelig varme, men ikke så meget, at det skal "lugte brændt".
Er du i tvivl, ville jeg straks få en, der har forstand på dem, til at løfte låget af og ta´ en inspektion
på den/dem.
Det ville da være synd, om de gik op i røg, når du nu er glad for dem.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 23 November 2023 kl. 22:58 | IP-adresse registreret Citér cornet

Det er CD´en der "dufter" lidt svedent - ærgerligt - men ting der er købt brugt er der jo ikke megen garanti på

Jeg tage den med til reperatøren, når jeg skal hente de to ben, og hører hvad han siger.

Det kan jo nok betale sig at ofre lidt kroner på at få den til at fungere.

Jeg er en af dem der stadig afspiller CD´er - højt.   

__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 13 December 2023 kl. 00:22 | IP-adresse registreret Citér cornet

Der er nu skiftet strømforsyning på min CD 4500.

Men jeg synes stadig den bliver temmelig varm ? Men ikke så meget som før ? - Må den overhovedet blive varm ?

Den lugter stadig lidt brændt - men det kan jo være lidt lugt fra inden skift af strømforsyning.

Er der en blæser i en sådan CD.

DEn spiller fint - skal jeg bare slappe af ?

MVH Cornetten

__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 13 December 2023 kl. 01:32 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Der er ingen blæser i en CD4500. Til gengæld er der heller ikke meget plads i kabinettet,
så ja, den bli´r nok lidt varm.
Taget i betragtning, at du lige har haft den forbi en fagmand, ville jeg nok bare slappe helt af
Fik du forøvrigt "remoten" til at virke med de 2 ekstra ben i din-stikket??

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 13 December 2023 kl. 09:08 | IP-adresse registreret Citér cornet

Jeg tager en "slapper"

Ja - jeg fik sat de to ekstra ben i stikket. Så fjernbetjeningen virker nu fint på både CD og radio.

Det hele kostede kun ca. det halve af, hvad jeg giver i timen for at få repareret min bil.

I øvrigt fantastisk at så gammel elektronik – både min B&o radio og CD er fra 1988 – stadig viker og spiller op til dagens HI-FI standard.

Tusind tak til Boydk for rigtig god hjælp.

__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 13 December 2023 kl. 11:51 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Jamen selv tak da
Du er heldig at ha´ en rep.-mand i "nabolaget"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 13 December 2023 kl. 13:36 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Jeg ville også være rolig hvis en fagmand har sagt ok for det.

Som idé til tvivlen kan jeg så fortælle hvad jeg gjorde... Min rør-RIAA, med låg over rørene, syntes jeg også var lidt lun i det. Jeg købte så en PC-blæser på 8 cm var det vist, og heldigvis var der fint plads inden i kabinettet. Med et monteret rundt stik på bagpladen hvortil jeg sætter en separat strømforsyning på 5 volt (er det vist) giver den 10 graders køling inde i kabinettet.

Men... Det kræver jo pladsen til den lille blæser, og med den højde din CD 4500 har er det i hvert fald ikke oprejst. Hvis der var plads til at den stod i 45 grader kunne den få luft igennem sig, men det kræver nok lidt fingersnilde, og desværre lyder det ikke til at pladsen er der.

I sidste ende bliver en strømforsyning jo nok lidt varm, og B&O har vel kalkuleret på det, måske alderen (den er vist ikke helt ny?) bare lige har trykket og en komponent er blevet lidt træt.

God fornøjelse, det er i hvert fald en stilfuld afspiller.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 17 December 2023 kl. 19:08 | IP-adresse registreret Citér cornet

Nu har reparationen af min CD taget en lidt mærkelig drejning.

Efter at jeg havde fået den hjem og begyndte den at lave en snurrende lyd.

Jeg kontaktede min reparatør der bad mig komme med CD´en og han ville fikse den. Det gjorde jeg, og da jeg afhentede den igen meddelte han, at han skiftet hele indmaden i maskinen. Men den gav stadig den en snurrende lyd fra sig – selv om den ikke spillede – men kun var tændt.

Jeg kontaktede igen min reparatør der bad mig komme med CD´en, og han ville fikse den medens jeg ventede. Da jeg kom skilte han den ad – det tog ham ikke tre minutter – og så udskiftede han en lille motor der sidder længst til højre i maskinen - det hele tog ikke ti minutter.

Jeg kom så hjem igen og begyndte at spille på den igen – men efter et lille stykke tid kom den snurrende lyd tilbage igen. Jeg synes lyden kommer fra et sted i venstre side af maskinen.

Jeg har fundet et foto af indmaden i denne CD – der sidder sådan nogle alu farvede runde nogen – kan det være dem der giver en lyd og varme fra sig? Jeg vedhæfter et foto af denne indmad.

Jeg har kontaktet min reparatør igen, og nu er han ved at være irriteret på mig, og tilbyder at købe min CD – men jeg vil hellere havde den bliver lavet.

Det skal siges at jeg ikke er blevet bedt om at betale noget som helst for mine reklamationer -indtil nu


__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 17 December 2023 kl. 19:18 | IP-adresse registreret Citér cornet

Her link til det mainboard jeg harfundet på nettet.



__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 17 December 2023 kl. 22:50 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Der er vel i princippet "kun" 3 ting i din CD-afspiller, der kan afgive en snurrende/brummende lyd, som du beskriver.
1. Din CD-snurre rundt-motor, som snurrer, selvom den skal stå stille.
2. Den motor, som åbner og lukker lågen over CD´en. Når den er helt lukket (og åben) aktiveres en lille switch, hvorpå
motoren stopper. Hvis switchen er slidt, kan motoren stå med spænding på og brumme, hvor den burde ha´ været helt stoppet.
3. Din transformator, som laver 230 volt om til de spændinger, der bruges i CD-spillen brummer/snerrer svagt mekanisk.
Der små alu-tingester, du nævner, er sikkert små Philips elektrolytter, som ikke burde kunne afgive lyd overhovedet

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 18 December 2023 kl. 14:46 | IP-adresse registreret Citér cornet


Hej:
Jeg har været inde på en side med kunstig intelligens og spørge til ”elektrolytter”.
Jeg har fået nedenstående svar – det er jo ikke sikkert at svaret er rigtigt – men min CD bliver stadig varm og lugter stadig brændt?

Hej, dette er Bing. Jeg kan hjælpe dig med at finde information om Philips elektrolytter i b&o CD 4500. 😊
Elektrolytter er komponenter, der bruges til at stabilisere og filtrere strømmen i elektroniske kredsløb. De kan findes i mange typer af enheder,
herunder CD-afspillere. Philips er et kendt mærke af elektrolytter, der har et godt ry for kvalitet og holdbarhed.
B&O (Bang & Olufsen) er et dansk firma, der producerer luksuriøse og avancerede lyd- og video-produkter. Beogram CD 4500 er en af deres modeller
af CD-afspillere, der har et elegant og moderne design. Den har en imponerende lydkvalitet og en avanceret digital signalbehandlingsteknologi1.
En brummelyd i en CD-afspiller kan have forskellige årsager, men en af de mest almindelige er dårlige eller defekte elektrolytter. Når elektrolytterne
bliver gamle eller beskadigede, kan de lække eller svulme op, hvilket påvirker deres evne til at filtrere strømmen korrekt. Dette kan resultere i en
brummelyd, der kommer fra CD-afspilleren eller højttalerne23.
Hvis du har en b&o CD 4500 med Philips elektrolytter, og du oplever en brummelyd, kan det være et tegn på, at elektrolytterne skal udskiftes. Det er
en god idé at kontakte en autoriseret b&o servicepartner, der kan hjælpe dig med at diagnosticere og reparere problemet. Du kan finde en liste over
b&o servicepartnere på deres hjemmeside.
Jeg håber, at dette har været nyttigt for dig. Hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at spørge

Hvad menr Boydk om det ?
Min reparatør siger det er udelukket at det kan være problemet.


__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 18 December 2023 kl. 15:48 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Hvad jeg mener om det??
Jeg mener, at det er generel "snak", der ikke er særligt brugbart.
Og slet ikke, hvis jeg har læst dit tidligere svar rigtigt. Du skrev, at han havde sliftet "printpladen"??
Jamen er det ikke dér, alle elektrolytterne sidder??
Og lækkende elektrolytter lugter sjældent brændt. De lugter nærmere af "gammel fisk", når de negynder på den slags.
Tyder mere på, at det er din nettransformator der er for varm.
Det sker, hvis den engang har været for varm og har smeltet en vikling eller to på primærsiden. Så stiger temperaturen til mere, end godt er, og den vil sandsynligvis også begynde at "knurre". Derefter går der ikke så længe, før der smelter noget mere lak, hvorpå den bliver endnu varmere. Til sidst springer primærsikringen, fordi modstanden i viklingen bli´r for lille.
Men for din reoaratør er det s´gu da nemt at konstatere. Af med låget og føle/lugte sig frem til, hvor fejlen kommer fra.
Er det transformatoren, er der ingen tvivl...... Den bliver varmere end tilladt, og det er ikke til at tage fejl af, når man rører ved den.
Han skal da ikke købe den. Han skal da bare lave den ordentligt fra starten af

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 18 December 2023 kl. 17:59 | IP-adresse registreret Citér cornet

Jeg ved snart ikke hvad der er op og ned i denne sag. Først siger han har skiftet strømforsyningen, og ved en senere reparation siger han har skiftet hele indmanden.
Så lyder det jo mærkeligt at CD´en stadig lugter brændt, og nu også udsender en snurrende lyd.

Jeg har bemærket mig, at den ikke knurrer når den hare været uden strøm i et stykke tid - og først begynder igen efter at den har spillet det halve af en CD – og forsætter med at knurre når den efterfølgende bare står i stand by.

Nu har jeg tænkt mig at kontakte ham ogskrive, at jeg vil lade sagen ligge til efter nytår da der bliver masser af andre ting at tænke på, i de kommende højtider.

Mener du det er ansvarligt at jeg spiller på den??

Håber du stadig gider at være involveret i mit CD problem

Jeg vil lige benytte lejlighdden til at ønske dig og dine, en rigtig god jul og et godt nytår.

MVH Cornetten

__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 18 December 2023 kl. 18:38 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Julehilsen: 1000 tak og i lige måde.

Når den har været uden strøm et stykke tid, er transformatoren kold. Sikkert derfor, den ikke brummer før senere.
Mit bud på et par kortsluttede vindinger pga. for meget varme, gør desværre at den bli´r hurtigere varm..... og også FOR varm.
Og nej, jeg mener absolut ikke, at det er forsvarligt at fortsætte med at spille på den, når den lugter brændt.
Husker den ikke helt indvendig, men strømforsyningen kan være et separat print. Hele indmaden er resten af elektronikken.
Ingen af delene inkluderer transformatoren, som sidder for sig selv, og er forbundet til strømforsyningsprintet.
Jeg tænkte først at tilbyde dig (hvis alt andet gik i fisk), at kigge på den, men efter at et par forsøg på nettet for at finde en nettrafo til en CD4500 endte med uforrettet resultat, vil jeg undlade et sådant Sissyfos-projekt.
Håber, at I finder ud af det

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
cornet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2020
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 18 December 2023 kl. 19:31 | IP-adresse registreret Citér cornet

Vi lader i første omgang julefreden sænke sig over mit CD problem.

__________________
Cornet
Til top Vis cornet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cornet
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes