Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 15:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Højtaler, RIAA, overstyret/feedback Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 22 December 2023 kl. 06:51 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Kære alle.


Jeg har nu fået et par fantastiske Audio Note AN J/D - tillægsspørgsmål: hvad mon D'et står for i modelnavnet? Jeg har forsøgt at
søge på det, men jeg har ikke fået et klart svar. De fleste artikler refererer til "Hemp"-modellen, som efter signe skulle være noget
dyrere.

Jeg har haft problemer med min RIAA (Project Tube Box S2). I går fik jeg skiftet rør og nu er lyden mere klar, heldigvis.

Angiveligt skal min MC pickup (Denon 103L) havde følgende indstillinger:

Input impedance 470ohms (4-OFF, 5-OFF, 6-ON, 7-OFF, 8-OFF)
input capacitance 487pF (1-ON, 2-ON, 3-OFF)

Et par spørgsmål:

1) Når jeg sætter den op på 470 Ohms (i modsætning til den lavere kategori på 100 Ohm), så er kan lyden skratte og forvrænge
når jeg skruer op for forstærkeren.

2) Lyden af højtalerne er fantastisk, men jeg har svært ved at skrue helt op for lyden. Jeg hører primært jazz, så bare rolig, det er
ikke fordi jeg holder techno-fest .

3) Min forstærker er Sansui AU 9500 og er for nyligt blevet serviceret, den burde ikke være problemet. Med funktionen "Loudness"
kan jeg slet ikke spille så højt, selvom der kommer lidt mere dybde på ved lavere lydindstillinger.

Hvis jeg skruer op for forstærkeren så begynder der en "akustisk feedback" (et begreb som en Hi-fi forhandler forklarede mig).

Nå, jeg måtte i gang med en ny opstilling. Jeg har vedhæftede et billede. Eventuelt om i kan kommentere lidt på
problemstillingerne.


Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 223
Sendt: 22 December 2023 kl. 08:26 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

På Audio notes hjemmeside an-j-speakers , står der at D modellen er spånplade/MDF .
Denon DL 103R har en impedans på 14 Ohm . Load-impedansen skal være ca. 10 gange højere , så 100 Ohm vil passe
fint .
Loudness er til lytning ved lav lydstyrke .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 22 December 2023 kl. 08:35 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Hej Audioloud.

Tak for dit svar. Hvad betyder det helt præcist med spånplade? Hvordan er det anderledes end HEMP?

Jeg har den på 100 ohm nu.

I forhold til input capacitance 487pF, hvordan vil det så passe? Jeg bør læse lidt op på de begreber .

Godt tip med Loudness. Synes der mangler lidt dybde dog. Jeg havde faktisk forestillet mig, at højtalerne havde givet en endnu
mere "realistisk", klar lyd, som var man til koncert - selvom jeg godt ved, at højtalere aldrig vil kunne give, hvad en live koncert
kan.

Nu står højtalerne midlertidigt på et par stole, da jeg søger standere i rette størrelse. Vil det give mening at lade dem stå på en
flamingoplade?
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 223
Sendt: 22 December 2023 kl. 08:49 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Angående akustisk feedback , så er der åbenbart 2 modeller af Sansui AU 9500 . Low filter 25 hz og 50 hz / 50 hz og 100
hz . Hvis du har modellen med 25 hz ville jeg tilslutte dette , for at undgå akustisk tilbagekobling .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2767
Sendt: 22 December 2023 kl. 08:52 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@ Baudelaire
Fik du af forhandleren en brugbar forklaring på “akustisk feedback” og hvad du skal gøre for at begrænse det?
Du har problemer med at skrue helt op uden det skratter. Betyder “helt op” at skrue volumenknappen op på maksimum?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 22 December 2023 kl. 09:20 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

"
Angående akustisk feedback , så er der åbenbart 2 modeller af Sansui AU 9500 . Low filter 25 hz og 50 hz / 50 hz og 100
hz . Hvis du har modellen med 25 hz ville jeg tilslutte dette , for at undgå akustisk tilbagekobling .

Der er Low filter - 50Hz - Out - 100Hz
Så er der High - 12Khz - Out - 6 Khz

"
Fik du af forhandleren en brugbar forklaring på “akustisk feedback” og hvad du skal gøre for at begrænse det?
Du har problemer med at skrue helt op uden det skratter. Betyder “helt op” at skrue volumenknappen op på maksimum?"

Han mente at mine højtalere stod for tæt på pladeafspiller og forstærker - derfor lavede jeg et eksperiment i går aftes som i kan se
på billeder.
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 22 December 2023 kl. 09:24 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Tillægsviden: Det er kun når jeg anvender pladeafspiller og RIAA . Når jeg streamer med Apple Airplay er der intet problem.
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 223
Sendt: 22 December 2023 kl. 09:40 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Du kan læse i Project tube box S1 manualen , at capistance settings er irrelevant for low output MC pick-upper .

Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 22 December 2023 kl. 12:28 | IP-adresse registreret Citér Tommy S.

Jeg hæfter mig ved at pladespilleren stå for enden/hjørnet af en stor plade. Perfekt til at opsamle vibrationer. Hvis ikke bordbenet er lige under pladespilleren,
kan du prøve at flytte pladespilleren lidt frem.

Du kan også prøve at sætte dig på bordet og se om dæmpning af bordpladen gør en forskel.
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 223
Sendt: 22 December 2023 kl. 12:44 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Er transport-skruer på din Garrad pladespiller løsnet ? Har du den rigtige vægt på din pick-up ?
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 22 December 2023 kl. 12:58 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Jeg troede egentlig at DL-103 havde en impedans på 40 ohm, så svaret på 14 ohm lød lidt underligt... Men så har jeg på www fundet en
kommentar om at R-udgaven faktisk er 14 ohm, mens den almindelige er på de 40 ohm. Og ja, helt normalt at man så multiplicerer med 10
for at finde frem til hvad man indstiller indgangsimpedansen på. Men igen, man kan også prøve sig frem derefter, som du selv oplever er
der forskel, ikke altid til den bedre side.

Akustisk tilbagekobling betyder at højtalerne for gulvet / luften / rummet til at producere vibrationer som så går i pladespilleren. Det ser ud
til at du har trægulv, er det måske "flydende" dvs. oven på bjælker og ikke en betongulv? Så er forklaringen i hvert fald nærliggende, det er
gulvet.

Har man et levende gulv er det god latin at hænge pladespilleren op i væggen, hvis ellers man har en solid én af slagsen. Det behøver ikke
at være mere end et par solide hyldeknægte og en solid plade.

Loudness er primært noget man kan anvende til at få lidt mere fylde ved lav volumen. Du bør ikke anvende den når du spiller "højt", den
skaber jo en betoning.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 22 December 2023 kl. 13:58 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Du har fået mange, gode svar.
Et mere herfra ang. manglende bas........
Dine AudioNote højttalere er egentlig konstrueret som mest velegnede til at stå i et hjørne og tæt på væggen.
Kan se, at det med hjørnerne nok bli´r et problem, men så tæt på bagvæg som muligt.
Jo længere de kommer ud fra bagvæggen, jo svagere bas vil du subjektivt opleve.
Og ja, akustisk tilbagekobling er, når bassen fra højttalerne forplanter sig til pladespiller/pickup. Samme
princip, som når en mikrofon kommer for tæt på en højttaler og gi´r et "hyl" fra sig.
Tilbagekoblingsproblemet bli´r forstærket af loudness-funktionen, så med mindre du spiller ultra lav styrke,
er den funktion bedst udkoblet.
Bedre "platform" til pladespilleren er det, du skal kigge efter. Noget, der er mere solidt. Hvis dig væg er en
murstensvæg, vil en væghylde gøre underværker. Gips/spånplade hjælper som regel ikke

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 22 December 2023 kl. 15:11 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

"Jeg hæfter mig ved at pladespilleren stå for enden/hjørnet af en stor plade. Perfekt til at opsamle vibrationer. Hvis ikke bordbenet
er lige under pladespilleren,
kan du prøve at flytte pladespilleren lidt frem.

Du kan også prøve at sætte dig på bordet og se om dæmpning af bordpladen gør en forskel."

Ja, det er en improviseret opstilling og har ikke lige et "rack". Vil en flamingoplade under gøre en forskel?

"
Er transport-skruer på din Garrad pladespiller løsnet ? Har du den rigtige vægt på din pick-up ?
" Jeg må lige høre min ekspert på det område. Det er hans og den burde være helt i top. De skal vel være fastspændt? Uden at
vide det.

Vægten er indstillet af selveste ejeren af en butik på Frederiksberg der sælger Audio Note (må ikke nævne navnet ift. reglerne).

"
Akustisk tilbagekobling betyder at højtalerne for gulvet / luften / rummet til at producere vibrationer som så går i pladespilleren.
Det ser ud
til at du har trægulv, er det måske "flydende" dvs. oven på bjælker og ikke en betongulv? Så er forklaringen i hvert fald
nærliggende, det er
gulvet.
"

Igen, ville en pude eller noget flamingo være den midertidigt løsning?

Jeg har fået budt på et par stande: de måler måler op til 17cm i bredde på det bredeste stykke. Og 23.5cm i dybden, hvorimod
mine højtalere har en dybde på 25 og bredde 35. Vil det være et fejlkøb?
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 223
Sendt: 22 December 2023 kl. 15:37 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Når transportskruerne er spændt holdes motoren fast og klar til transport . Når transportskruerne er løsnet hænger
motoren frit i dens fjedre .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 22 December 2023 kl. 16:36 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Modtaget. Jeg fik den leveret af en god kammerat som har forstand på det.

Hans vurdering er, at den er i tip top form. Problemet kan være min opsætning, afstanden til højtalerne, indstillingerne på
forstærkeren, RIAAs.

Det mystiske er jo virkelig, at når jeg streamer, så kan jeg spille højt og tydeligt og klart. Jeg hørte lige Marvin Gayes live album;
det var som at være sammen med ham :-) (Overdrivelse fremmer forståelsen)
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Online
Indlæg: 420
Sendt: 22 December 2023 kl. 17:01 | IP-adresse registreret Citér Max.H

Der er ikke noget mystisk i at du ikke kan spille højt klart og tydeligt med pladespilleren hvis du har akustisk tilbagekobling. Op på en hylde på
vægen med pladespilleren .

__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2767
Sendt: 22 December 2023 kl. 17:06 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Baudelaire skrev:
Det mystiske er jo virkelig, at når jeg streamer, så kan jeg spille højt og tydeligt og klart. Jeg hørte lige
Marvin Gayes live album; det var som at være sammen med ham :-) (Overdrivelse fremmer forståelsen)

Forskellen på grammofon og streaming afspilning er at når du spiller på grammofonen opsamler din pickup vibrationerne
højttalerne frembringer og sender dem til højttalerne igen. På den måde kører støjen du døjer med i ring. Jo højere du spiller jo
tydeligere bliver problemet.

Når du streamer er der ikke noget som helst udstyr som opsamler vibrationer og kører det i ring. Derfor forskellen.

Du skal derfor have din grammofon placeret og installeret så den ikke opsamler vibrationerne.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 22 December 2023 kl. 17:14 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Baudelaire skrev:

Igen, ville en pude eller noget flamingo være den midertidigt løsning?


Du kan prøve, men husk at pladespilleren skal være i vatter.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 22 December 2023 kl. 23:05 | IP-adresse registreret Citér Tonni

Du har fået adskillige gode kommentarer, i de andre indlæg.

Dog er der ikke nogle der har kommenteret hvad Hemp er.

Hemp (hamp) er det materiale, som er brugt i de enheder, som har en blå membran.
Fordelen ved Hemp, skulle være en bedre kontrol over membranens opbrydning/dæmpning.
Og dermed en bedre lyd, end den almindelige papmembran, på de almindelige AN/J'ere.

Kabinetterne er lavet af spånplade/mdf på de billigere serier. Og på birkekrydsfiner, på de dyre/bedre...

Som de andre, vil jeg anbefale du får pladespilleren op på en god stabil hylde. Gerne på en bærende væg (mursten ell. lign.)...


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 23 December 2023 kl. 08:33 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Og hvis en bærende væg ikke er mulig så hellere på et meget tungt møbel.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes