Cool at se så meget feedback så hurtigt. Jeg må også indrømme at tingene (i hvert fald foruden skivespillerne) er lidt specielle og ikke så kendte.
Her kommer noget info om de forskellige komponenter - håber det svarer alle spørgsmål forståeligt:
Højttalerne: Højttalerne er "backbone" i anlægget - det er dem, der sætter standarten for alt det andet. Diskanten er så en slags backbone i højttaleren. Højttaleren er bygget op omkring diskanten (den tidligere omtalte Dynaudio Esotar T330), som ganske rigtigt er hængt op i elastikker! Til diskanten er så et filter med 1 mio. komponenter som fylder ca. det samme som en middelstor hvedemark (meget godt at få plads til det inde i kabinettet ). Der ligger et datablad (quick-reference) til diskantenheden på denne adresse:
http://www.hifi-efax.com/source/dynaudio/75-D260-T330D.html
Til at supplere denne vidunderlige diskant (som jeg i øvrigt kun har set på én anden HT-model - en gammel dynaudio), er der valgt bas og mellemtone fra seas (også no-nonsense enheder). Ud fra et ønske om stor stabilitet og få (små) refleksioner, er kabinettet lavet så smalt og dybt som muligt, og diskanten er placeret i højde med øret, når man sidder i en lænestol (108 cm over gulvet). Der er mange vinkler på HT for at fasekompensere mellem enhederne og for at give den rette volumen til de forskellige enheder. Selvom det er umuligt at se på billerne (og egentlig også irl), er det et basrefleks kab., med tre nedadvendte lameller 15-20 cm under bassen. Kabinettets dimensioner er ca. B/H/D [cm.] = 20/115/60. Der er ca. 10 kg. sand i hver HT, og indvendigt er der ingen parallelle vægge. Finishet er pianolak. Nyprisen var 26k for sættet færdigsamlet og lakeret.
Effektforstærker: Denne er fra norske Doxa og på nuværende tidspunkt nok det svageste led i kæden. Det er en Dual Mono kl A forstæker på 2x60 W, men uhyggelig strømstærk. Den kan på ingen måde spille højt, men har et jerngreb i enhederne. 2x500VA ringkerne trafo'er og 2x40.000 uF lytbank giver en habil strømforsyning og en samlet vægt på 26kg. Nypris i 1986 var 12.500 kr.
Kontrolforstærker: Denne er (desværre) meget ukendt, trods dens fine egenskaber. Den består af en attenuator (volumenknap), der skifter mellem forskellige modstande i stedet for at variere længden på en kulstrimmel, hvilket giver en helt lineær impedanskurve. Og en såkaldt "audio buffer", som er en forforstærker med et gain på 12dB. Den er batteriforsynet for at undgå "klumper" på net-forsyningen. Kabinettet er bygget af ham jeg købte den af (brugt, self.!). Det er isoleret med blygummi og forsynet med store fede WBT bøsninger - godt og flot lavet. Producenten (hvis man kan kalde ham det), er en mand fra lyngby, der vist nok hedder Niels Larsen (uh... bare det ikke er forkert husket) - NLE står i hvert fald for "Hans Navn Electronics" . Eneste ulempe jeg kan komme på er, at der er lidt mangle på muligheder. Det eneste, der er, er én indgang, én udgang og volumenknap!
Og nu til performance :
Lad os starte med basgengivelse: her mangler en lille-bitte smule dybde (fra ca. 20-25 Hz, så vidt jeg kan høre). Og der mangler noget lydtryk (dunk i brystkassen). Det kan altså godt leveres, men der skal virkelig fyres op under kedlerne, hvis man skal have ting til at ryste og falde ned fra hylderne! Den anelse dybde, der mangler, kan tilskrives forstærkeren. Ikke noget jeg har lagt mærke til før jeg lånte en TacT M2150, men SÅ lagde jeg også mærke til det!!!!! Lige pludselig gik bassen så dybt, at man ikke så meget kunne høre den, men bare mærke, at den var der! Ikke at ting rystede og raslede, men fornemmelsen var mere bare en behagelig trykken i kraniet! Uha jeg skal have en TacT! Anyway - det er nok forstærkerens skyld. Det manglende lydtryk er nok HTs skyld - det er altså kun 6½" basser, så de flytter ikke så meget luft som de større enheder!
Mellemtone: Tjah - hvad kan man sige? Der mangler ikke noget, og det er ikke min fornemmelse, at der er noget, som ikke hører til. Det er bare godt nok! Eneste ulempe jeg kan komme på er, at når de assisterer bassen ved MEGET høje lydtryk, begynder de at pive fordi luften mellem membran og den faste "cone" i midten begynder at fløjte (fungerer vel lissom en alm. fløjte?). - Det er dog kun, når membranen vandrer 3 cm ved 15-25 Hz
Diskant: UHA! Uhauha... Nu kommer vi jo til det gode... Diskanten har jeg ikke hørt bedre nogen steder basta! Jeg har lyttet til meget mange steder, men der er ingenting, der kommer i nærheden af denne diskant. Den er downright mean . Der er bare super-meget luft. ALT bliver gengivet uhyggeligt præcist og detaljeret. Alting er perfect defineret og opløsningen utrolig høj. Man lægger mærke til en masse nye ting på alle sine plader, når man hører dem første gang på disse HT. Jeg har været ude for at kunne høre, at forsangere smasker højlydt. Har hørt plektorer blive tabt eller kradse mod guitarkroppen selv på mixede studieoptagelser!!! Jeg kan kun finde to dårlige ting at sige om diskanten: 1: De afslører ALT, så hvis optagelsen er dårlig, eller der er knas med studieudstyret, får man ikke lyst til at høre pladen selvom musikken er god. Og 2: Hvis de går i stykker, skal man bestille en ny fra Japan for godt 4k pr. stk.!
Generelt er der også andre problemer med lyden, men det kommer fra lytterummet: et 12m2 kollegieværelse med køleskab, skrivebord, sofabord, seng, anlæg - ØV!
Håber at dette har besvaret alle spørgsmål ordentligt, ellers må I endelig sige til...
__________________
-/\