Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 03:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Endnu et studenter-setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders_vild
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Her er mit setup, som jeg har arbejdet længe på! (Købt på SU!!!):

Signal: Marantz cd57 (til kopierede cd'er), Denon DVD5000 (glimrende til stereo cd-lyd).

Forstærkere: NLE11/12 Audio Attenuator/-Buffer kontrolenhed, Doxa Audio 60 Effekt.

Højttalere: Amadeus Boine fra DAT (Dansk Audio Teknik). Læg specielt mærke til diskanten: Dynaudio Esotar T330 = no-nonsense diskant!

Hele setup'et:

(Fjernsynet er fra NAD)

Effekt:

Kontrol:

Skivespillere:

Anlægget som helhed (uden højttalere):

Højttaler:

Skriv gerne kommentarer. Hvad mangler jeg? (der var ikke plads til biograf-ting på kollegieværelset, så jeg må jo nøjes med stereo). Jeg synes det lyder ret godt, og alternativet var jo at bruge pengene på hurtige kvinder og billige biler! Men hvad skal man med den slags luksus?



__________________
-/\
Til top Vis Anders_vild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_vild
 
micjen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 478
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Ikke så meget af det jeg kender Men synes det er en flot højttaler, en du selv har bygget? Eller er det færdigsamlet fra dat?

Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

jeg må nok også erkende, at der ikke er så meget af det jeg ken

der.. .. dog var mit første indtryk af dine ht, FØJ hvor er de grimme.. men nu har jeg kigget lidt mere på dem, og jeg tror at de ser lidt anderledes ud når man ser dem irl. men de er da blevet pænere de sidste 4-5 gange jeg har kigget på billedet.

"Købt på SU" er gået hen og blevet et tegn på at der venter noget godt, mange af os herinde har købt vores anlæg på su, jeg selv inklusive.

om ikke andet, så ser det godt ud.. gad vide hvordan det lyder!?

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 630
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Hvordan spiller de højttaler .

 

mvh marthin

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus
 
Nautilus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 509
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Er det bare mig eller sidder de diskanter kun sammen med højttalerne med elastikker? og et par ledninger self...
Til top Vis Nautilus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nautilus
 
chriller4
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Spændende setup...ville også gerne høre hvad det kan

__________________
Hilsen Christer Holte / Musikanmelder her på sitet

Mit anlæg, klik her

Min hjemmeside: www.christerholte.dk
Til top Vis chriller4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chriller4 Besøg chriller4's Websted
 
Anders_vild
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Cool at se så meget feedback så hurtigt. Jeg må også indrømme at tingene (i hvert fald foruden skivespillerne) er lidt specielle og ikke så kendte.

Her kommer noget info om de forskellige komponenter - håber det svarer alle spørgsmål forståeligt:

Højttalerne: Højttalerne er "backbone" i anlægget - det er dem, der sætter standarten for alt det andet. Diskanten er så en slags backbone i højttaleren. Højttaleren er bygget op omkring diskanten (den tidligere omtalte Dynaudio Esotar T330), som ganske rigtigt er hængt op i elastikker! Til diskanten er så et filter med 1 mio. komponenter som fylder ca. det samme som en middelstor hvedemark (meget godt at få plads til det inde i kabinettet ). Der ligger et datablad (quick-reference) til diskantenheden på denne adresse:

http://www.hifi-efax.com/source/dynaudio/75-D260-T330D.html

Til at supplere denne vidunderlige diskant (som jeg i øvrigt kun har set på én anden HT-model - en gammel dynaudio), er der valgt bas og mellemtone fra seas (også no-nonsense enheder). Ud fra et ønske om stor stabilitet og få (små) refleksioner, er kabinettet lavet så smalt og dybt som muligt, og diskanten er placeret i højde med øret, når man sidder i en lænestol (108 cm over gulvet). Der er mange vinkler på HT for at fasekompensere mellem enhederne og for at give den rette volumen til de forskellige enheder. Selvom det er umuligt at se på billerne (og egentlig også irl), er det et basrefleks kab., med tre nedadvendte lameller 15-20 cm under bassen. Kabinettets dimensioner er ca. B/H/D [cm.] = 20/115/60. Der er ca. 10 kg. sand i hver HT, og indvendigt er der ingen parallelle vægge. Finishet er pianolak. Nyprisen var 26k for sættet færdigsamlet og lakeret.

Effektforstærker: Denne er fra norske Doxa og på nuværende tidspunkt nok det svageste led i kæden. Det er en Dual Mono kl A forstæker på 2x60 W, men uhyggelig strømstærk. Den kan på ingen måde spille højt, men har et jerngreb i enhederne. 2x500VA ringkerne trafo'er og 2x40.000 uF lytbank giver en habil strømforsyning og en samlet vægt på 26kg. Nypris i 1986 var 12.500 kr.

Kontrolforstærker: Denne er (desværre) meget ukendt, trods dens fine egenskaber. Den består af en attenuator (volumenknap), der skifter mellem forskellige modstande i stedet for at variere længden på en kulstrimmel, hvilket giver en helt lineær impedanskurve. Og en såkaldt "audio buffer", som er en forforstærker med et gain på 12dB. Den er batteriforsynet for at undgå "klumper" på net-forsyningen. Kabinettet er bygget af ham jeg købte den af (brugt, self.!). Det er isoleret med blygummi og forsynet med store fede WBT bøsninger - godt og flot lavet. Producenten (hvis man kan kalde ham det), er en mand fra lyngby, der vist nok hedder Niels Larsen (uh... bare det ikke er forkert husket) - NLE står i hvert fald for "Hans Navn Electronics" . Eneste ulempe jeg kan komme på er, at der er lidt mangle på muligheder. Det eneste, der er, er én indgang, én udgang og volumenknap!

 

Og nu til performance :

Lad os starte med basgengivelse: her mangler en lille-bitte smule dybde (fra ca. 20-25 Hz, så vidt jeg kan høre). Og der mangler noget lydtryk (dunk i brystkassen). Det kan altså godt leveres, men der skal virkelig fyres op under kedlerne, hvis man skal have ting til at ryste og falde ned fra hylderne! Den anelse dybde, der mangler, kan tilskrives forstærkeren. Ikke noget jeg har lagt mærke til før jeg lånte en TacT M2150, men SÅ lagde jeg også mærke til det!!!!! Lige pludselig gik bassen så dybt, at man ikke så meget kunne høre den, men bare mærke, at den var der! Ikke at ting rystede og raslede, men fornemmelsen var mere bare en behagelig trykken i kraniet! Uha jeg skal have en TacT! Anyway - det er nok forstærkerens skyld. Det manglende lydtryk er nok HTs skyld - det er altså kun 6½" basser, så de flytter ikke så meget luft som de større enheder!

Mellemtone: Tjah - hvad kan man sige? Der mangler ikke noget, og det er ikke min fornemmelse, at der er noget, som ikke hører til. Det er bare godt nok! Eneste ulempe jeg kan komme på er, at når de assisterer bassen ved MEGET høje lydtryk, begynder de at pive fordi luften mellem membran og den faste "cone" i midten begynder at fløjte (fungerer vel lissom en alm. fløjte?). - Det er dog kun, når membranen vandrer 3 cm ved 15-25 Hz

Diskant: UHA! Uhauha... Nu kommer vi jo til det gode... Diskanten har jeg ikke hørt bedre nogen steder basta! Jeg har lyttet til meget mange steder, men der er ingenting, der kommer i nærheden af denne diskant. Den er downright mean . Der er bare super-meget luft. ALT bliver gengivet uhyggeligt præcist og detaljeret. Alting er perfect defineret og opløsningen utrolig høj. Man lægger mærke til en masse nye ting på alle sine plader, når man hører dem første gang på disse HT. Jeg har været ude for at kunne høre, at forsangere smasker højlydt. Har hørt plektorer blive tabt eller kradse mod guitarkroppen selv på mixede studieoptagelser!!! Jeg kan kun finde to dårlige ting at sige om diskanten: 1: De afslører ALT, så hvis optagelsen er dårlig, eller der er knas med studieudstyret, får man ikke lyst til at høre pladen selvom musikken er god. Og 2: Hvis de går i stykker, skal man bestille en ny fra Japan for godt 4k pr. stk.!

Generelt er der også andre problemer med lyden, men det kommer fra lytterummet: et 12m2 kollegieværelse med køleskab, skrivebord, sofabord, seng, anlæg - ØV!

 

Håber at dette har besvaret alle spørgsmål ordentligt, ellers må I endelig sige til...



__________________
-/\
Til top Vis Anders_vild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_vild
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Såvidt jeg mindes er det da en Scan-Speak enhed der agerer basenhed i denne højtaler - en 18W8535, hvilket det dog også ligner på billederne!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
Zuhp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Maj 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

hehe.. nice

Man gad godt høre dem spille også... umiddelbart ser det ikk voldsomt overvældende ud, men det har jo overrasket før...

 

Til top Vis Zuhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zuhp
 
msquared
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hey Anders

Fedt at du endelig har fået taget dig sammen til at smide billeder op af dit setup. Rimelig sindsygt at din forstærker er det svageste led...gad vide om tact'en ik ville sende basenhederne i de gamle pioneer ht'ere på skovtur.

Som sagt, hvis folk inde på borgen sad og kiggede med på forummet og så de forskellige 'studenter setups' tror jeg sgu de vil inddrage folks S.U.

Jeg vil lige sige at jeg er s***e misundelig på den diskant, uden tvivl den bedste diskant jeg nogensinde har hørt, men det ved du jo godt

~M²

Til top Vis msquared's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msquared
 
Anders_vild
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Yo!

Selvfølgelig er det jo Scan-Speak enheder der sidder som bas. Undskyld denne fejl...

Jeg kan ikke beskrive nærmere, hvordan skidtet spiller, og jeg har ikke fået målt på noget af det endnu - desværre! MEN jeg håber på (og regner måske lidt med) at jeg kan låne udstyr og et lyddødt rum på DTU og få målt noget af det igennem. Det skulle være muligt (og rimelig simpelt), at hive forstærkersættet med over i lab og smide en AP på. Det ville da være meget rart at få gjort eftersom jeg ikke kan finde noget som helst information på nettet omkring hverken kontrol eller effekt.

HT'erne bliver mere problematiske fordi de (næsten) skal ind i det lyddøde rum og de vejer jo alligevel rimelig godt til. Og så er bygningen med udstyret i øvrigt ved at blive bygget om, så målingerne skal foregå på tidspunkter, hvor håndværkerne ikke arbejder..

Det kunne da i øvrigt være sjovt at få besøg af nogle HIFI-nørder. Hvis i kommer på disse kanter (Lyngby) på et tidspunkt, så giver jeg da gerne et lyt..



__________________
-/\
Til top Vis Anders_vild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_vild
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

vildt lækkert! det er dog utroligt hvad det kan blive til på en su....

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes