Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Lydisolering af dør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Smons
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2004
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle..

Mit problem ligger i at jeg har en dør op til vores opholdsstue derhjemme, og det er ikke lige lyden fra min hjemmebiograf og diverse bilspil der gør familien mest glad.

Biografen ligger i en gammel garage hvor der så er lavet hul til en dør. Det gør at muren optil stuen er ca. 45 cm tyk, og derfor ret godt isolerende. Men den dør der sidder i, er en silvan trædør, af absolut dårligste kvalitet (rent lydisolerings mæssigt).

Findes der døre (ja!) der er lavet til lydisolering, og hvor finder man dem? Jeg har prøvet at google mig frem til et resultat, uden held. Hvis der ellers er nogle der har andre forslag end at købe en ny dør må i godt poste et svar også..

Tegning over biffen kan ses nedenunder

 

 

Mvh. Simon

Til top Vis Smons's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Smons
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hvis du har penge nok så kan man altid købe en lydisoleret brænddør, det er normalt det der sidder i professionelle studier. For at anskaffe sådan en skal du til en professionel, ikke noget du finder i et byggemarked.

En billigere løsning er at købe, de ofte grønne, træfiber plader man bruger til at ligge under gulvtæpper, de lyddæmper rigtig godt og koster næsten intet.

det er også en god ide at sætte gummilister på døren så den holdes i spænd og ikke ræsonere, det har også en stor lyddæmpende virkning

 



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Byg en karm til på indersiden af døren og sæt en dør mere i, som er trukket 10 cm ind. Mellemrummet isolerer du med energiabsorberende materiale.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Hva så når man skal ind og ud af døren ? :D

__________________
- Den lille HiFi Gnom
Til top Vis S.R.S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.R.S Besøg S.R.S's Websted
 
JIMJIM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Stoplite

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

prøv evt med en gummiliste rundt i døren og en gang tagpap på lydsiden og en trykfast rockwool bat afsluttende med en pæn plade. tagpap er tungt og dødt og bats lydisolerende.

__________________
Til top Vis JIMJIM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JIMJIM
 
tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

kan huske for en tid siden (6år siden) der kunne man få noget blå maling kaldet Noise killer, det blev fliggigt brugt inden for Carfi.

Hørte Sonys demobil på daværende tidspunkt (BMW 730) og der sad der 4 kæmpe forstærkere og 10 10" i() og når man stod ved siden af bilen når der blev fyret op for anlægget kunne man dårligt høre det, men når så døren blev åbnet fløj man tilbage pga niveauet og trykket.

Aner ikke hvor man køber det, hifiklubben solgte det på et tidspunkt, men ved en anden forhandler overtog handlen. Måske nogle andre herinden kan huske hvor man kan få fat i det



__________________
Tony

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax
 
Peter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

for et par hunrede kroners blygummi hos Harald Nyborg, ville nok gøre underværker på "pap"døren. evt. "bare" en 22mm gisp plade.

men inden du belaster den med 100kg extra, så check lige hængsler. det kunne lyde på døres pris, som om de ikke ligefrem er over dimentioneret

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

generelt kan man sige at du skal lave en sandwichkonstruktion bestående af materialer med forskellige densiteter og luftrum af varierende tykkelser
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
Byg en karm til på indersiden af døren og sæt en dør mere i, som er trukket 10 cm ind. Mellemrummet isolerer du med energiabsorberende materiale.


En god silikonefuge i kanterne så den er helt tæt gør underværker. Skal du så ud af rummet en gang imellem, hopper du bare ud af vinduet. Et par gode madrasser på hver side af vinduet kan lette hop og fald betydeligt (er der ingen vinduer har du et problem)

vh.
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Kenneth K. skrev:
Redaktøren skrev:
Byg en karm til på indersiden af døren   og sæt en dør mere i, som er trukket 10 cm ind. Mellemrummet isolerer du med energiabsorberende materiale.


En god silikonefuge i kanterne så den er helt tæt gør underværker. Skal du så ud af rummet en gang imellem, hopper du bare ud af vinduet. Et par gode madrasser på hver side af vinduet kan lette hop og fald betydeligt (er der ingen vinduer har du et problem)  
  
vh.

En dør er en tingest, der kan åbnes, når man skal om på den anden side af den !! To døre er TO tingester, der kan åbnes, når man skal om på den anden side af dem !!!!

Club Me

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
Mullefar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Du skal bare købe dig et mode rigtigt godt loddent POLSK-VÆGTÆPPE i tidens farver,

som monteres over døren.

 

Til top Vis Mullefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mullefar
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå at købe en dør, der er lydisoleret.  Døren er det svage sted rent lydisoleringsmæssigt. Jeg har købt flere lyddøre. Frederiksborg Tømmerhandel har forhandlet "Hammerum" døren. Den fås i flere udgaver.

Den bedste "normale" dør er en BD 30 / 35 db dør. BD 30 betyder, at det er en branddør, og det tager 30 min. for at den bliver gennem brændt. 35 db er lydisoleringsevnen. Bemærk døren har ikke nøglehul. 35 db svarer til en væg af gasbeton.

Hvis døren skal kunne aflåses, må du nøjes med en BD 30 /32 db dør.

Det er meget vigtigt, at døren er tæt. Der kommer lige så meget lyd igennem et nøglehul, som igennem en murstensvæg på 50 kv meter.

Et tæppe på døren er sikkert godt, og vil også forbedre akustikken, men det vil det også på den gode dør.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Nautilus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 509
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

hvad koster sådan en dør?
Til top Vis Nautilus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nautilus
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

I et af mine tidligere jobs var jeg sælger for et firma, der producerede branddøre og en variant med lyddæmpende egenskaber.

Det er hullerne som gør det muligt for lyden at trænge igennem, så en lyddør er tætnet efter alle kunstens regler. Den koster også en jetjager. Man kan købe op til 60 dB lydreduktion, men der skal ikke mange sprækker til før det ryger. Alternativet er 2 døre, som lukker hver sin vej, dvs du starter med at trække 1. dør til dig og 2. dør fra dig. For at dæmpe skal dørene være tunge (kan være brugte) eller de kan beklædes med flere lag gips og evt. rockwool/isolering + tætningslister af god kvalitet. Prøv at se en lyddør, når og hvis du har mulighed for det, de bruger gummitætninger - ikke skum. Dertil kommer at lukketøjet skal være 3 punkter, en i midten og en i top og bund, så døren ikke giver sig.

Men køb en en brugt i DBA eller lignende evt. hos en af de mange nedbrydnings firmaer. Eller tjek prisen hos HansenDoor i Randers, eller Multitek i Randers eller Michelsen i Århus. De kan oplyse om nypris.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Smons
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2004
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Wow, det må jeg sige.. troede lige en overgang at der var halvt dødt her! Mange tak for jeres feedback!

Jeg har fundet en branddør til 1200, så hvis jeg sætter den , sammen med den anden dør, samt vender dem modsat hindanden og måske supplere lidt med nogle lister og lidt gummifuger, MÅ (og skal ) det holde lyden ude!



Men før jeg går igang vil jeg lige tjekke nogle af de andre forslag:

Jeg vil ihvertfald liger tjekker frederiksborg tømmerhandel og se hvad sådan nogle BD 30 /35 db døre koster.

Men sprøgsmålet er om en enkelt branddør (uden nøglehul) vil kunne holde lyden ude? Det ville gøre det betragteligt nemmere hvis der kun sad en dør, og det virkede samtidigt!



Jeg får nok først lavet døren efter juli da jeg dårligt har tid lige nu, men uanset hvad vil jeg da lige poste en update på et tidspunkt!

Til top Vis Smons's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Smons
 
Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 467
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Det råd med det lådne polske vægtæppe i tidens farver var nu heller ikke helt dårligt...

det er sku god værkstedshumor  



__________________
Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
Til top Vis Kajkagen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kajkagen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes