Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 19:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Kan det mon passe? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen...

Under mine overvejelser om nyt anlæg, har jeg hos System Audio (under information) - http://www.system-audio.com/showpage.asp?siteid=1&id=466 læst lidt om en tommelfingerregel ved indkøb af nyt anlæg.

Ikke overraskende mener de, at man skal købe højttalere først. Disse er ca 50% af anlægget, mens forstærker er anden prioritet og ca. 20% af anlægget, lydkilder (CD, DVD el.lign.) er tredie prioritet også ca. 20% og kabler sluttelig ca. 10%.

I min søgen efter et sorround setup i det lidt lavere prislag, lyder det egentlig meget rimeligt, men jeg er måske lidt i tvivl, nu det kommer fra en højttaler fabrikant. De anfører godt nok, at tingene selvfølgelig ikke er så firkantede, men det er nu rart med en tommelfingerregel... lyder det rimeligt i jeres ører???

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz
 
music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1467
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

 

 ja jeg vil mene at amp+primær signalkilde skal/burde koste lidt mere (relativt)

 en højtallerne 40% er nok mere rimeligt:et anlæg til 10k=ht til 4k

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all
 
wizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Det lyder egentlig meget rimeligt udfra betragtningen om, at tommelfingerreglen kommer fra en højttalerfabrikant. Efter at have læst fordelingen tænkte jeg selv:

Højttalere ca. 45%

Reciever ca. 25%

DVD ca. 20%

Kabler ca. 10%

Herudover synes jeg egentlig at 10% til kabler er et pænt beløb, men kan se, at HIFI klubben (som jeg så heller ikke har været særligt heldige med indtil videre), synes at der bør anvendes i størrelsesordenen 20%... Det virker lidt overdrevet...?!!?

 

 

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz
 
dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 404
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

System Ausio er desværre faldet i egen bekræftigelsesgrøft; den del af kæden vi laver - den sidste - er den vigtigste. Læs Linns begrundelse - mens de primært var kendte for LP pg forstærkere - og den går den anden vej- den første er den vigtigste.

Stol ikke på nogen af dem. Deres procenter er helt ude i skoven. Ren manipulation.

Divider det antal komponenter du har op i 100 og så passer det!

 

 

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige
 
wizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Ok Dige... Når du skriver antal komponenter, regner du så hver højttalerenhed for en komponent, eller pr. sæt, eller hur?

Jeg mener nok stadig, at der i den lavere ende af prisskalaen skal være lidt ekstra vægt lagt på højttalere...

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz
 
wizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til, at tråden døde lidt. En skam, for jeg er lidt interesseret i Diges synspunkt, som jeg umiddelbart ikke deler.

Med det anførte forslag (100/antal komponenter) skal DVD afspiller og kabler hver især koste det samme som en reciever... Så skal det godt nok være en uforskammet billig reciever? Så er det da overkill med kabler til samme pris?

Hælder fortsat mest til ca. 40-45% på højttalere, ca. 25% på reciever og de sidste 30-35% på DVD og kabler...

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz
 
tub61
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1089
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hej Wizz

Jeg har ikke forstand på hvilke procent satser et anlæg bør deles op i men prøv bl.a. af finde tråden " hvordan prioriteres der i jeres anlæg " under " spørgsmål " og der er sikkert også andre steder i forumet med ligende indlæg hvis du søger efter det - måske er det en hjælp for dig ?

M.V.H. TUB61 

Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61
 
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2377
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

komponentet i prisklassen under 20 k man får klart mest ud af er højttalerne !! synes de har ramt procenterne meget godt !!

hvis man bevæger sig op i en højere prisklasse vil det se meget anderledes ud !!

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa Wizz!

De procenter er lidt ude i skoven. De er ikke andet end en (meget) grov tommelfingerregel, procenterne altså.

På mit eget anlæg fordeler det sig ca. med 33 pct på HT, 20 pct på kabler, 10 pct på kilden, 20 pct på forforstærker, 15 pct på effektforstærker og 2 pct på Arnbitter.

Det kommer helt an på, hvilke produkter man vælger, da nogle produkter giver helt ufatteligt meget for pengene, mens andre er som at tisse i bukserne for at holde varmen.

Det allervigtigste spørgsmål, man nok kan stille sig selv er: Hvor meget vil man ofre? Og så lægge 50 pct oveni - for det bliver helt sikkert 40-50 pct dyrere, end man fra begyndelsen havde kalkuleret med!

Det næstvigtigste spørgsmål er: Hvad vil man gerne have? Og her siger tegnedrengen så uha-uha, for den er godt på vej til at få alvorligt ondt.

Det tredjevigtigste spørgsmål er: Hvor mange kompromiser vil man indgå, set i forhold til hvad man gerne vil have versus budgettet?

Prøv også at tænke lidt over, hvor længe du regner med, at skulle have det pågældende anlæg. Min grund til at sige dette er, at allerede med dit indlæg i dette forum er du godt på vej til at blive ramt af en særdeles sejlivet horde af lydbaciller, der systematisk vil undergrave såvel hvad du troede var muligt, som dit forhold til din bankrådgiver. Bacillerne går simpelthen direkte i hjernen, uden om al fornuft.

Hvis du har ovenstående med i baghovedet, kan det ikke gå værre end galt.

Med velopdragen hilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
wizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

HÆ! Ak, så sandt som det skrevet står. MEN! Min øko.direktør kører en særdeles stram linie, hvilket aldeles udelukker de +50%...

Jeg har allerede nu brugt 4.000 kr. på reciever, DVD og en del af kablerne (H/K AVR 4500, H/K DVD 25, ProfiGold scart, TARA Labs optisk kabel og fornuftigt htkabel til fronter og center). Så har jeg omtrent 4.000 kr. tilbage til højttalere...

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa Wizz!

Ja, man kan sq heller aldrig få lov til noget, sådan for alvor, vel? Sådan er det heldigvis ikke her på slottet!

4K til HT? Så vil jeg stærkt råde dig til at købe noget brugt, for dem kommer du dæwlerme ikke ret langt med, hvis det skal være nyt.

Held og lykke med det.

Med velsitueret hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
wizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Yes, bevæger mig også rundt på et besværligt brugtmarked.

Har kigget på JBL XTi 40, og de spiller faktisk ganske fornuftigt. Overvejer dog også nogle brugte - f.eks. Dali, men har lidt svært ved at se lige hvilke det skal være til omkring 2-3.000 kr. for to fronter, hvor jeg ved siden af kan erhverve en center til ca. 1.000 kr.?!

Ærbødigst

Wizz

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nu også at første kilde er den vigtigste, men ikke nødvendigvis den dyreste. Jeg vil anbefale at man finder et referenceanlæg der har den lyd mangår efter. Herefter vil jeg finde den billigste cd-afspiller der kan opfylde de krav man har til lyden. Nu har man et godt udgangspunkt - man har en idé om den lyd man vil have, og ved at kilden kan gengive denne lyd. Nu er det så bare at finde resten.

Naturligvis er der forskel på om man skal købe for 5000 kr. eller for 200.000 kr. Er det 5000 kr. bør man nok være varsom med at vælge et alt for dyrt referenceanlæg, da man sikkert ikke vil blive tilfreds med det man så ender op med.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Der kan gives mange logiske forklaringer på, hvad man skal ofre mest på, primært holder jeg mig til to:

1. Højtalerne er det led i ethvert anlæg, hvor elektroniske signaler bliver omdannet til lyd, de former og støber den lyd der kommer ud, og de betyder mere end noget andet led i kæden, næsten alt for hvordan den endelige lyd bliver. Hellere et sæt små, men vellydende højtalere, end et sæt store højtalere med store basenheder, som er sværere at trække og sjældent lyder ligeså godt i samme prisleje.

2. Lyden bliver aldrig bedre end dit svageste led, og hvis det eksempelvis er CD afspilleren, så bliver det endelige resultat aldrig helt godt, da CD afspilleren jo er kilden, hvorfra signalet starter, og fejl/mangler i denne kilde vil altid fortsætte igennem resten af kæden.

Derfor vil jeg sige, at et sæt mindre, men vellydende højtalere, kombineret med en rigtig god signalkilde og en fornuftig forstærker i en fastlåst prisklasse giver bedre lyd end en billig, halvdårlig signalkilde, en lille forstærker og et sæt store højtalere. Jo flere penge man putter i det, jo større og dyrere komponenter kan man anvende, men det giver jo lidt sigselv. Yderligere kan man også sige, at en 3 vejs højtaler er langt sværere, og ikke mindst langt dyrere at få til at spille optimalt, end en 2 vejs eller 2½ vejs, så man bør være villig til at ofre en hel del før man springer op og køber en 3 vejs, for man får oftest bedre lyd for pengene. Vil man bruge under 20k på sine højtalere, så bør man nok holde sig til 2-vejs eller 2½ vejs.

MVH

Jacob V.

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes