Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 06:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: jjaz fødder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1173
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarerne Kim og dige.


mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac
 
Soma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 185
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg slet ikke prøvet nogle af disse fødder men jeg kan godt se fordelene ved at bruge dem på højttalere...

dog kan jeg ikke helt se hvad man kan få ud af at bruge fødderne på cd afspiller eller forstærker(måske har jeg misforstået et eller andet ). Hvis jeg mærker på mine apparater kan jeg slet ikke føle nogen vibrationer. nogle der kan uddybe?

Vil der også være mærkbar forskel hvis fødderne bruges på elektriske apparater der kvalitetsmæssigt ikke er af højeste kaliber?

mvh soma

Til top Vis Soma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soma
 
ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 542
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at have læst et eller andet sted her at man kunne prøve for sjov at bruge nogle håndklæder under sine højtalere bare lige sådan for at se om det gav en forskel...

så det har jeg så prøvet .. men jeg syntes at det gav en lidt strammere bas og at mellemtonen pludselig dukkede op ( den har jeg altid savnet lidt så det var ret lækkert heh )

nu kommer mit spørgsmål.. hvor meget mere ville et par rigtige fødder kunne give
i forhold til at par foldede håndklæder hehe ?

jeg har selv parketgulv ( af den helt billige slags )

Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

jeg har kun prøvet med en pude under cd afspilleren..... fødderne virker bedre.

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Ville jeg have en fordel i at montere JJazz fødder på mine HT selvom de står på gulvtæppe med beton under??

Eller ville jeg få mere ud af spikes?

Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
shras
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1007
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Ville jeg have en fordel i at montere JJazz fødder på mine HT selvom de står på gulvtæppe med beton under??

Eller ville jeg få mere ud af spikes?

Da du med betongulv har et meget dødt og stabilt underlag kan du med fordel benytte tilkobling frem for afkobling. Jeg ville derfor benytte spikes. Med et par afkoblingsfødder oven på gulvtæppet får du i stedet en ustabil base, og du vil derfor opleve problemer med at højtaleren selv står og svinger til musikken, frem for at den sætter luften foran enhederne i svingninger.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Da de foreslåede afkoblinger ikke koster en herregård er der nok ingen anden udvej, end at investere i de omtalte fødder (SD-fødder og JJAZ) og så prøve sig frem. Tykke musemåtter, ølbrikker og bordskånere i kork er også værd at prøve, ligeledes granitsten og betonfliser. Måske ender man op med et sammensætning af flere slags fødder, inden man er tilfreds. Tweaking er en del af hobby´en og det er ganske lærerigt, så prøv selv at gøre nogle forsøg!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

@ soma:

hvis mine højttalere spiller pænt højt, kobler de sig til (parket)gulvet, og sender vibrationer igennem racket. det kan faktisk godt høres, og kan endda medføre ustabilitet hos cdafspilleren.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

.. [ser frem til pakke posten]

Nu skriver i alle at det er meste at hente ved høj musik .. lyder fornuftigt .. kender i så også til en måde af afkoble ens vægge .. sidste jeg lå og så en film havde jeg hovedet på min bagvæg og vågende næste dag op med en noget så smerte fuldt baghoved .. og der var ikke øl eller andet alkohol indblandt .. ren og skær min væg der havde rystet så meget at den havde slået mig i baghovedet en del gange :D


__________________
make it great
- Min kollegiebio
Til top Vis Wizdrake's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wizdrake Besøg Wizdrake's Websted
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Wizdrake; ryk din sofa bare 25cm ud fra bagvæggen, så skulle dit hoved få det meget bedre!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

God ide .. bare ingen plads :D

__________________
make it great
- Min kollegiebio
Til top Vis Wizdrake's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wizdrake Besøg Wizdrake's Websted
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har nå brugt fødderne i 3 dage. Dag 1 syntes jeg de var geniale, men nå er jeg ikke så sikker lengre. I går kunne jeg merke at bassen begynte at blive muddrete. så jeg fant frem en linjal for å måle hvor meget fødderne var presset sammen, og kom frem til at de nå målte 4.5mm. Så hvis noen har en kvalifisert mening om hva som er den optimale kompresjonen av fødderne?

Det skal også sies at højtalerene veier 29kg og står på 4xR4+2xR3+2xR2.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

M.M; jeg ville have brugt alle 4 ringe i alle 4 hjørner, underordnet hvad JJAZ skriver og mener. Noget er der galt, hvis dine højttalere allerede "hænger i fjedrene", desværre og om igen!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1013
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Er der andre der har erfaringer med, hvor meget fødderne "hænger"? Jeg skal nemlig til at montere under mine 27 Kg tunge højtalere, og jeg er meget i tvivl om hvor mange ringe jeg skal bruge. I princippet burde 3 vel være rigeligt (måske med 4 foran), men nu kommer jeg i tvivl om jeg ikke bare skal bruge dem alle 4 og måske endda suplere med en stor ring foran. Gør jeg afkoblingen for hård ved dette tror i? Jeg gider på den anden side ikke at de synker sammen med det samme. Det ville være ærgeligt... Nogen der har erfaring???

__________________
Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted
 
klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
Raskolnikov skrev:
Ville jeg have en fordel i at montere JJazz fødder på mine HT selvom de står på gulvtæppe med beton under??

Eller ville jeg få mere ud af spikes?

Da du med betongulv har et meget dødt og stabilt underlag kan du med fordel benytte tilkobling frem for afkobling. Jeg ville derfor benytte spikes. Med et par afkoblingsfødder oven på gulvtæppet får du i stedet en ustabil base, og du vil derfor opleve problemer med at højtaleren selv står og svinger til musikken, frem for at den sætter luften foran enhederne i svingninger.

 

Ikke enig... Har selv betongulv og her er effekten tydelig. Måske er effekten tydeligere ved et trægulv - ved det ikke, men jeg kan fysisk mærke at mit gulv ikke vibererer. Mange betongulve er "flydende" ligesom de fleste trægulve men dog en del tungere (!) men betyder ikke at det ikke kan viberere.

Og lyden - mere ro, mere dynamik, mere præcision, kort sagt mere musik. Man kan pludselig høre bassisten rykker i strengene, vokaler har mere bevægelse osv. Jeg synes også at lydtrykket er ligegyldig, effekten er der ved alle niveauer.

Jeg har kun hørt Holfi feet under noget topmodel Helicon på trægulv og mine egne højttalere med spikes kontra hjemmelavede feets på betongulv. Men prøv det dog. 100 kroner er vel en lille del af hvad grejet i øvrigt har kostet (!), ellers har vi jo køb,salg og bytte.....

 

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Jeg har nå brugt fødderne i 3 dage. Dag 1 syntes jeg de var geniale, men nå er jeg ikke så sikker lengre. I går kunne jeg merke at bassen begynte at blive muddrete. så jeg fant frem en linjal for å måle hvor meget fødderne var presset sammen, og kom frem til at de nå målte 4.5mm. Så hvis noen har en kvalifisert mening om hva som er den optimale kompresjonen av fødderne? Det skal også sies at højtalerene veier 29kg og står på 4xR4+2xR3+2xR2.

Hej,

Fødderne skal som minimum komprimerer 25% for at give den fulde virkning. Maksimum kompression ligger over 60% af fodens tykkelse uden at give problemer med manglende dæmpning.

Med det antal ringe du har sat under passer det vist meget godt med en 50% komprimering, det skulle der ikke være noget galt i. Men, da du jo har en del ringe tilbage kan du prøve at sætte flere ringe under for at se om du oplever en forbedring.

Med venlig hilsen
Johnny Jensen
JJAZ



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1013
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hej Johnny!

Hvordan vil du så vurdere jeg skal sætte føder på mine 27 kg tunge højtalere for at de er afkoblet optimalt og samtidigt ikke kommer til at tippe fremad med tiden?

Jeg er nemlig lidt i tvivl om hvilke ringe man skal benytte, og så kunne andre med højtalere i samme vægtklasse måske lige få tippet. På den medfølgende vejledning vejer højtaleren jo 60 kg.



__________________
Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Takk for svaret Johnny.

Kunne det måske være en ide og oppgi den optimale kompresjonen slik at man bare kan måle hele veien rundt høytaleren og finne ut av om man har det korrekte antall fødder i alle hjørnene? Ennå en ide kunne være at feste fødderne med borrelås slik at det ble ennå enklere å bytte de ud i jakten den riktige kombinasjonen?

Jeg har siden i går forsøkt at sette på 4xR1 uden at det har hjulpet, parkettgulvet vibrerer fremdeles. Høytalerene mine er et set Audio Pro Avantek Nine med et aktivt basselement som slår ned i mod en plade som så fødderne er monteret på.

http://www.audiopro.com/products/avantek_nine.asp

Kan det være at de pga det nedadrettede basselementet blir en for stor udfordring?

Men uansett takk for et smart produkt med gode muligheter for tweaking.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej Rune,

Hvordan fødderne skal placeres for at højttaleren ikke kommer til at tippe en anelse forover kan jeg ikke svare exact på. Det kommer helt an på hvordan højttalerens vægtfordeling er.

Mit umiddelbare forslag er at benytte ring 4+2 bagved og ring 4+3 foran, såfremt altså at højttaleren er en anelse front-tung. Men men men.. Du bør forsøge dig lidt frem.

En mulighed er at stille den op på to badevægte - en foran og en bagved - så du kan se hvor meget den vejer foran kontra bagved.

Med venlig hilsen
Johnny Jensen
JJAZ

rune-nielsen skrev:
Hej Johnny!

Hvordan vil du så vurdere jeg skal sætte føder på mine 27 kg tunge højtalere for at de er afkoblet optimalt og samtidigt ikke kommer til at tippe fremad med tiden?

Jeg er nemlig lidt i tvivl om hvilke ringe man skal benytte, og så kunne andre med højtalere i samme vægtklasse måske lige få tippet. På den medfølgende vejledning vejer højtaleren jo 60 kg.



__________________
JJAZ

Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Den optimale kompression er 25-50%, der er ikke noget helt eksakt tal på det.

Dine højttalere giver en noget anden problematik end en almindelig gulvhøjttaler. Det nedafspillende baselement giver en mængde vibrationer i bundpladen som vores fod ikke er udviklet til at opsuge. Det du oplever er at bundpladen fungerer som en membran, og derfor spiller med i en grad som er uønsket.
Vores forslag er at fordele fødderne ud under hele bundpladen (selvfølgelig med de 4 største ringe i hvert hjørne) og se om du på den måde kan bremse dens membranvirkning.

En anden og bedre løsning vil være at forstærke bundpladen, f.eks. på denne måde:
På undersiden af bundpladen monteres et TYNDT lag filt. Højttaleren stilles nu ovenpå en haveflise (eller andet tungt, dødt materiale) og under denne flise monteres JJAZ Fod. På den måde holder du bundpladen i ro, og opnår den bedst mulige afkobling til dit parketgulv.

Med venlig hilsen
Johnny Jensen
JJAZ

ManicMiner skrev:
Takk for svaret Johnny.

Kunne det måske være en ide og oppgi den optimale kompresjonen slik at man bare kan måle hele veien rundt høytaleren og finne ut av om man har det korrekte antall fødder i alle hjørnene? Ennå en ide kunne være at feste fødderne med borrelås slik at det ble ennå enklere å bytte de ud i jakten den riktige kombinasjonen?

Jeg har siden i går forsøkt at sette på 4xR1 uden at det har hjulpet, parkettgulvet vibrerer fremdeles. Høytalerene mine er et set Audio Pro Avantek Nine med et aktivt basselement som slår ned i mod en plade som så fødderne er monteret på.

http://www.audiopro.com/products/avantek_nine.asp

Kan det være at de pga det nedadrettede basselementet blir en for stor udfordring?

Men uansett takk for et smart produkt med gode muligheter for tweaking.



__________________
JJAZ

Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes