Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 21:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Lowcut/softcut (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Inden jeg købte min Pioneer VSX-AX3, der havde jeg en IMG Stageline (Disco) effektforstærker, og som forforstærker en lille mixer:
Da jeg så satte svinet til at banke så meget bas af på mine 15" cerwin vega basser som den nu kunne præstere med sine 2x300watt vedvarende i 8ohm - der så jeg til min store forskrækkelse at basserne slet ikke bevægede sig efter lyden....lyden var fin nok, men den tog alle frekvenserne med som man ikke kan høre.

Fandt så ud af at der var lowcut filter på forstærkeren, og satte det hurtigt til. Derefter kørte basserne så fint som de skulle og fulgte takten i musikken med den perfektion som man nu forventer.

Jeg har nu droppet det disco pjat og har derfor anskaffet mig VSX-AX3 som jo osse sagtens kan sætte de store basser i vibration. MEN...i nogle sange (dem med dårlig indspilning mv.) er der igen lave frekvanser, og basserne svinger så underligt igen, og jeg HADER at se mine 15" enheder bevæge sig somom der er noget der skubber dem inde fra selve kabinettet.

Min VSX-AX3 har ikke softcut/lowcut (så vidt jeg ved) og det er nok derfor det er galt.....men på stortset alle PA forstærker er der det filter. Men hvorfor er der ikke på en hifi receiver. Jeg kan da umuligt være den eneste der savner at få de frekvenser sorteret fra som alligevel ikke kan høres!?!?

Derfor vil jeg høre:

1. Om det er muligt at skaffe noget filter af en art til at sortere de frekvenser fra?
2. Om det findes på min receiver, men om det bare hedder noget andet!?
3. Eller er der en helt anden mulighed jeg kan foretage mig for at få det til at fungere som jeg ønsker?

På forhånd tak
Til top Vis m0tZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m0tZ
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at indsætte et lille filter i signalvejen, der tager de frq. højttalerne ikke kan håndtere alligevel. Kunsten er at gøre det så du slipper for de negative sideeffekter, som forringet lydkvalitet. En god op-amp i rette opsætning kan fungere, uden jeg skal gøre mig klog på komponentvalg mv. Måske er der en DIY her der kan komme med et par anbefalinger.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Du har nok ret....men synes bare det er sådan en indviklet metode.

Forstår ikke hvor det ikke er bygget på receivere...!
Til top Vis m0tZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m0tZ
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes