Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 22:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Valg af forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 10 August 2004 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Goddag igen

Anlæg

Jeg er blevet den lykkelige ejer af et par Technics SB-M1000 (6ohm). Min nuværende forstærker er en Thule 120IA, der er en lidt ældre sag; men den gør det nu alligevel udmærket. Som cd-spille bruger jeg en Rotel RVD-1080. Alternativer som jeg også har koblet med er H/K-750 cd-spille og en Sirius D100 (mener jeg). Mit kabelvalg er VdH Videolink mellem Rotel'en og Thulen, og jeg har bi-wiret højttalerne med VdH Clearwater (x2) til toppen (et lille tip; Clearwater koster ca. 70 kr./m, men hvis man bruger to af slagsen per højttaler (altså, ikke bi-wire, men simpelthen to per indgang) så er min oplevelse af en A/B-test jeg lavede, at man får en ydelse der på flere områder slår VdH Magnum, et kabel til ca. 350 kr./m.), og Kimber Cables til bunden.

Case

Jeg vil maks bruge 7ooo,- og meget gerne noget mindre! Jeg har haft nogle problemer med at styre bassen (der er 4 aktive og 4 passive basenheder i hver højttaler), og SiriuS'en er i den henseende ganske håbløs, hvorimod Thulen gør det okay. Diskanten er en såkaldt 'super-tweeter', og den fortsætter til 80kHz (hvilket i teorien egentligt ikke er nødvendigt - men der er meget luft omkring bækkener og lignende... måske derfor?); desuden er det en metaldome. Under alle omstændigheder, så er højttalerne ikke bare kritiske, men direkte allergiske overfor en dårlig/skarp diskant-gengivelse. VdH Magnum har f.eks. en alt for lang afklingning, og Kimber Cables frembragte en underlig harsk lyd i diskanten (men bassen fra Kimber...!). Derfor er ikke kun bi-wiring nødvendigt, men også det helt rigtige forstærkervalg. Min 'kæphest' er musik... musikalitet er vigtigere for mig end superfine detaljer (hvilket Holfi har vist mig flere gange; men Holfi er ikke dynamiske nok, og de mangler generelt strømstyrke).

Opsummering

Der skal være stor strømstyrke, neutral diskant og fast bas. Derudover bør der være musikalitet, dynamik og drive... jeg overvejer Rotel, og har overvejet NAD færdigt (diplomatisk sagt). Alternativer: ???

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 10 August 2004 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

brugt: densen.

nyt: rega.

mit bud



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 10 August 2004 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

jeg vil ikke anbefale rotel med dine ønsker til musikaliteten (der ligger tæt på mine egne), rotel er simpelthen for sjæleløst. der er ikke noget drive i det.... ingen liv og sjæl..

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 11 August 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hehe det er noget af en opgave du er kommet pa der. Min lillebror har haft et sat af de ultra sjaldne sbm1000 (faktisk imponeret over du har fundet et sat) og finde en forstarker der virker godt pa dem var ikke nemt! Tror vi provede over 25 forstarkere for vi fandt noget der virkelig kunne bruges. Det er ikke sa svert hvis man vil biampe, men vil man have en amp der kan drive det hele perfekt er vanskeligt. De to amps der tilsidst gjorde det bedst var en Crown Ce1000 og Crown Powertech 2.1 hvor den forste havde en lidt blodere diskant og den sidste en lidt fastere bass, jeg foretrak den sidste, min bror den forste. Alle de mere traditionelle hifi amps vi provede kunne ikke sparke liv i bassen og gore den dynamisk.

 



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 12 August 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Nu må jeg indrømme, at jeg kun kender Crown af navn og ikke af gavn - men føler en vag summen fra en fordom som siger noget i retning af, at det er en 'spille højt' forstærker? Men jeg vil da lige forhøre mig om den! Angående bi-amp, så undrer det mig ikke, for efter jeg prøvede bi-wiring, fandt jeg ud af, at det ikke var en mulighed, men en nødvendighed!!! Jeg vil alligevel lige nævne, at jeg på trods af vanskeligheder, faktisk er meget tilfreds med højttalerne. Dynamisk synes jeg at den er særdeles potent, indtil dybbassen sætter ind - hvilket hvis også havde været problemet for din lillebror, Hasselhof  Men diskanten er nok det bedste. Kritisk, JA, men resultatet når den finder set-uppet tilfredsstillende er glimrende... *** diva-attitude

   Ellers, ja Densen er jo ret 'up-front', og en mulighed. Men Rega havde jeg slet ikke overvejet, meget interessant!

   Hvis der er nogen som har erfaringer med mere obskure forstærkere (Thor Audio er f.eks. ret ukendte (eksisterer de overhovedet længere? Deres hjemmeside gør... men hvornår den sidst er blevet opdateret???), men også meget dyre), så skulle nogen sidde inde med viden om gode, men oversete, forstærkere, så er jeg lutter øre!

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 13 August 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Vi havde bla en Densen B300 pa, ved fuldfrekvent var bassen ren mudder, det kunne den ikke, men ved bi amping pa diskanten lyder den smukt. Har ikke provet nogen rega,men ud fra ders specs tvivler jeg pa at de har musklerne til at styre dem. Crown er mest kendt som spillehojt forstarkere, men bruges i stor udstrekning i studier og lign. De har flere forskellige modeller som egner sig til de de nu er designet til. Fx Ford laver bade traktorer og sportsvogne sa bare fordi det er en ford er det ikke automatisk en traktor

Jeg gleder mig til at hore hvilke forstarkere du prover pa dine speakers og hvad du synes om dem. Skulle du vare interesseret kan vi evt finde ud af at du kan lane en Crown af mig.



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 15 August 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at jeg har adgang til et par Crown-forstærkere. Hvis det viser sig ikke at være tilfældet, så genopliver jeg denne tråd, og så kan vi altid finde ud af noget når det bliver relevant.

Jeg ved godt, at de er for dyre til mig, men to A-91 monoblokke, vil jeg se om jeg kan låne; kun for sjov... endnu... (Udviklet i Tyskland, bygget i Kina, og det skulle efter sigende være ualmindeligt flot lavet (kan ikke huske hvad mærket egentlig hedder...)).

Men tak for forslag og tilbud.

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes