ALLE! B&W højtalere men især 801 serie både de helt gamle, matrix og nautilus serien kræver masser af power!..
Mange finder bassen problematisk i disse.
Gumpetung, sløv, uprecis, uneuanceret mm...
MEN! sagen er at den på ingen måde er dette! hvis de rette betingelser er tilstede.
Og disse er masser af power fra et effekttrin der kan noget!!
Under 100W. anbefales på ingen måde!! men gerne mellem 150 og 300W.
Omkring de 125 til 150 W. er som regel rigeligt..
Hvad vigtigere er er at det er "gode" watt!! ( relle watt!) og at der er STRØM! bag dem! altså et effekttrin der kan levere noget saft og kraft i vanskelige belastninger!........
En stor stabil overdimmensioneret strømforsyning der kan levere masser af amp. og aldrig på nogen måde taber "pusten"
Her er det VIRKELIG! vigtigt at effekttrinet kan levere eks. for en 150W. forstærker så reelt 150W. i 8 ohm. og så 300W i 4 ohm, 600W. 2 ohm samt 1200W. i 1 ohm.!..
Få kan i realiteten dette!.. og her af de problemer!..
For 801 serien er ekstrem tung at trække.. især i bunden!...
Nogle af de få effekttrin jeg har hørt få en 801 Nautilus til at blomstre op og spille som den skal og vitterligt kan! er Electrocompaniets Nemo ( 600W. 8 ohm.) samt Dali Gravety.
Jeg vil mene at blandt andet et par ML.334 skulle kunne tricket, eller nogle af de støre gode gamle Krell trin på over 100 W.... måske også nogle af Gryphons største trin???...
Pt. trækker man disse højtalere i hifi klubben over nogle Classe trin.
Har hørt dem over de største! og det gik lige an! men kun lige!.. det er hørt bedre!..........så.. neeeeeeej... her har de gået et skridt tilbage eller to i forhold til E-Comp. Nemo og de gode gamle Dali Gravety i sin tid......
Før omtalte Nakamichi ( de største af dem!!!!!) er nogle af de der mestre opgaven ganske fornuftigt.. dette hørte jeg ofte i hedengangende AudioScan i sin tid!... faktisk så fornuftigt at det er en oplagt paring der for mange har fungeret rigtigt godt og stadig gør!... indehavere af disse og denne kombi. vil nok ikke rigtig kunne følge den kritik der er og har været af disse højtalere!
Store Accuphase trin kan også magte opgaven!.. eller i sin tid da der også var Forte og Treshold på programmet i hfk....
Alle disse "kæmper" kan få disse højtalere til at spille som de skal!..
Jeg har hørt disse med effekttrin som har været det voldsommeste : NAD, Holfi, Denon, Audiolab, Rotel, Linn, Densen mf. kunne 2diske op med! men NULL!!! gen går ikke!... gumpetung bas og sløv dynamik!!.. ( og all respekt for disse omtalte mærker og effekttrin! har selv haft nogle af dem med stor tilfredshed! men lige her duer de bare ikke!...)
Hvad angår de nye Ice power samt div. Zappulser og andet nyt "digitalt" skal jeg ikke kunne udtale mig om!.. men her er man måske inde på noget der kan rykke op i disse højtalere på en mere økonomisk human måde!!..
Har dog hørt dem med nogle LcAudio The End 300W. trin med dual mono super netdel ( 240000uF. ) og DET! fungerede mere en ganske rimeligt!.. og sådanne er jo lige til at overkomme rent økonomisk, især set i forhold til før omtalte "monster" forstærkere!... så her er en op to date realistisk og farbar løsning!..
Men jeg ville nok pt. give eks. Tact SDA trinene, Lc- Predator ( Zap pulse hvis man er fiks på fingerne !?) AR. eller lignende et ekstra "kik" hvis jeg stod med et sådant par HT. på hånden!!!
Hvad angår modefikationer..
Kabler? : JA!! smag & behag!!.. her er sikkert lidt at hænte hvis man vælger det rette..
Komponenter ? : jo vist! eks. M-Cap og folie spiler samt eks. Vishay eller måske Duelund modstande... MEN HUSK! SAMME VÆRDIER HELT NED TIL BRØKDELE!!!!!!!!! OG IKKE MINDST SAMME! DC. MODSTAND I SPOLERNE!..
Dette er af afgørende betydning for resultatet!...
Nye enheder?? : NEJ!!!!!!!! no way! at skifte enheder til nye uanset om det er B&W`s egne eller ej... vil med 99% sikkerhed kræve omfattende justering af delefilter.. og det gør man ikke bare, så ender man garanteret med noget helt andet og oftest dårligere!...
Lad dem være som de er!.. kan du ikke lide lyden fra enhederne kan du ikke lide DEN! højtaler! og så find en anden du KAN! lide!...
At skifte enkelte komponenter på en måde så den oprindelige funktion ikke på nogen måde ændres samt div. kabler, kan give et løft! så som mere "hul" igennem, højre opløsning, tydligere detaljer, bedre dynamik, renere lyd og bedre perspektivske egenskaber..
Det kan og giver sikkert mere af det der allerede er godt!... det uden at ændre det grundliggende..
Eller sagt på en anden måde det kan få det sidste potencielle ud af enheder og hele konstruktionen.
Men at begynde at ændre på den grundliggende konstruktion, det værende kabinet, filter FUNKTION! og især enheder, kan og vil helt sikkert ødelægge noget godt!.... især i dette tilfælde!..
mvh.
mvh.