Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 07:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: B&W 801 s80 mod? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

hej

har lige købt et par B&W 801 s80 til en god pris 

men der er jo en gammel svend efterhånden så jeg ville lige høre om der var en der kender til nogle gode Mods til sådan en! har overvejet at købe en mellemtone far den nye 801 også sætten den på!!(kunne få den til en god pris på ebay.com) men regner nok med at det bliver noget svært at få den til at spille sammen med resten!!

så jeg tror jeg vil starte med delfilteret og kablerne!! har overvejet at bruge supra 2.0 kable inden i dem. men hvis der er en der har nogle gode råd til hvad for nogle kabler jeg kan bruge og hvad jeg kan lave om på delfilteret så kom med det 

jeg kan næsten ikke vente til der komer SU igen så jag kan komme igang

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

hej

slet ingen der har haft sådan et par og lavet om på dem?

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hvad er du utilfreds med. Gumpetung bas? Fremtrædende mellemtone?

Vil du modificere, sådan bare for at få tiden til at gå?

Det jeg kender til 801erne er, at de spiller ret godt, uden modifikationer. Bassen kan virke lidt "tung" eller "sløv", men her kan afkobling (spikes, gummifødder) af kabinetterne fra gulvet, gøre en del.

Ellers så gå bare igang med ombygning, men vær parat til at gå tilbage til udgangspunktet igen, 801 er en seriøs højttaler, hvor der er tænkt en del over alle detaljer.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

hej

det er bare det at den er en gammel højttaler nu! (omkring 15år) og en af de første 801 der blev lavet, så der må være et eller andet der er blevent bedre med tiden, som man så kan skifte og få en endnu bedre højttaler ud af

har kikket på de indre kabler og de skal skiftes men det er bar til havd!! delfilteret har jeg ikke kikket på endnu men kommer når jeg skal have dem malet om

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

det er bare det at den er en gammel højttaler nu! (omkring 15år)

Indenfor HiFi er der klassikkere, som det er synd at begynde at "pille" i.  B&W 801 er en af dem. Behold dem i original stand, og vent 5-10 år, så kan du videresælge, med stor fortjeneste. Inden du begynder at "voldtage" dem, kunne jeg tænke mig at vide, om du vil sælge dem? Hvis du vil, så send en privat besked.

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

hej

jeg vil ikke kalde det voldtage!! men at forfine noget som er godt men ved at gøre det bedre!! 

da jeg modtog dem, så var de om malet og terminaler var banket ud så lige nu, mangler jeg nye terminaler!! og ja jeg kunne godt ødelægge dem ved at lave om på dem, derfor spørger jeg herinde om der er nogle der ved hvad man gør kan gøre bedre på dem, så det ikke sker.

men alt er tilsalg for den rette pris   

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

jeg mener det bedste tweak til 801 er en ny og meget kraftig effekt....

vinylman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2004
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

manley skrev:

hej

har lige købt et par B&W 801 s80 til en god pris 

men der er jo en gammel svend efterhånden så jeg ville lige høre om der var en der kender til nogle gode Mods til sådan en! har overvejet at købe en mellemtone far den nye 801 også sætten den på!!(kunne få den til en god pris på ebay.com) men regner nok med at det bliver noget svært at få den til at spille sammen med resten!!

så jeg tror jeg vil starte med delfilteret og kablerne!! har overvejet at bruge supra 2.0 kable inden i dem. men hvis der er en der har nogle gode råd til hvad for nogle kabler jeg kan bruge og hvad jeg kan lave om på delfilteret så kom med det 

jeg kan næsten ikke vente til der komer SU igen så jag kan komme igang

En B&W højttaler er (i lighed med en del andre højttalere) en særdeles velgennemtænkt konstruktion, designet af af ingenører jeg vil formode er en helt del mere kompetente end dig (men jeg kender dig ikke - så jeg tager måske fejl). Det er ikke alle der bryder sig om B&Ws lyd, men mange er ganske begejstrede. Jeg synes personligt at ovenstående højttaler kan lyde ganske fornuftigt, såfremt den trækkes af en kraftig forstærker (ex. de store fra Nakamichi) og står i det rette rum. Og hvad end du vælger at modificere ved højttaleren, vil med tæt på 100 % sikkerhed enten være forringende eller ligegyldigt.

Hvis du har problemer med bassen kan du stoppe basportene ud med et par uldsokker eller lign. Hvis du stadig ikke bryder dig om lyden, så sælg højttalerne videre og køb nogle andre du kan lide, et sæt M805 el. N805 kunne sikkert være et bedre valg til en studenterhybel.

Til top Vis vinylman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vinylman

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske mange læserbreve, i tidsskriftet HighFidelity, hvor læseren havde  skiftet kondensatorer eller kabler i B&W, KEF eller andre kvalitetshøjttalere. 1000 dollars spørgsmålet var så: Hvorfor lyder de dårligere nu? Rigtigt galt går det, hvis man dropper "øldåsen", en stor afskæringskondensator til bassen (typisk 300-800 uF). Såer det slut med den gode basgengivelse.

Alt der indgår i en kvalitetshøjttaler, er valgt med omhu.

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

hej

finn52#hvis du siger at kablet er valgt med omhu!! så væleger Eltax også deres ledning med omhu, for de er ikke særlige godt valgt, de der sider i dem

vinylman# der er ikke basport på en B&W 801 s80, men det trorde jeg også der var til jeg fik dem. skal også have en anden efktforstærker har tænkt på noget nad s200, holfi eller noget klasse D.

men kan det slet ikke betale sig at skifte de gamle kondensatore der sider i til nogle bedre nogle fx. jensen eller MIT, de har jo en del år på bagen så mon ikke de er ved at være tøre?

vinylman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2004
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen Manley,

Mit råd er, at du starter med at få hele dit set-up på plads, dvs. matching af komponenter, placering af højttalere, møblering af rum og evt. dæmpning. Hvis det derefter så ikke lyder godt - ja, så tror jeg ikke, at udskiftning af kondensatorer har den store effekt. Det er ikke helt dumt at udskifte gamle kondensatorer med nye med samme værdi - men jeg ville nok ikke gidde, specielt ikke når det er så let at købe et sæt nye gode højttalere. Skiftning af interne kabler har jeg ikke så megen fidus til, men det er jo en smagssag.

Mht. forstærkervalg, så skal sådan et par gamle B&W 801 rent ud sagt have et gevaldigt spark i r*ven for at spille ordentligt (magneternes feltstyrke er jo også aftaget en del efter ca. 15 år) - jo større effekt jo bedre. Det er jo lidt et problem, eftersom 3-400 kvalitetswatt jo koster en del. Du kommer således til at ofre en hel del på at puste liv i dine gamle højttalere. Spørgsmålet er om det kan betale sig, og om du bliver tilfreds med resultatet. Du kunne overveje at købe et par nyere og mere letdrevne højttalere - så kan du slippe billigere på forstærkersiden.

Held og lykke!

Til top Vis vinylman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vinylman

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

I second that - pil snitterne.

vil du lege, så køb som du selv nævner, et sæt eltax og voldtag dem med Jensen, Mcaps eller hvad hjertet nu begærer.

Når du engang ser delefilteret i dine 801S80 forstår du. Det er en seriøs, gennemtænkt højttaler - hvorfor tror du ellers at den har kult status? Series 80 udgaven var den der startede det hele!!!

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

vinylman skrev:

Mht. forstærkervalg, så skal sådan et par gamle B&W 801 rent ud sagt have et gevaldigt spark i r*ven for at spille ordentligt (magneternes feltstyrke er jo også aftaget en del efter ca. 15 år)

Præcis hvor meget aftager magneters felt-styrke med årene? Hvad hvis basmagnetens feltstyrke er faldet mere end diskant-magnetens feltstyrke? Det vil vel give en en højtaler der ikke spiller som oprindeligt tiltænkt? Eller tager jeg helt fejl?

Mvh. JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Tja ... må tilslutte mig.

Det er en gammel svend ... og det eneste der hjælpe på den lyd det er et stort rum og masser masser af watt.

Det er ikke værd at begynde at opdatere delefilter med nye komponenter. For det første vil det koste mange kr. i komponenter ud over det er det højst tvivlsomt om du får noget ud af det. Ville nok snarere kigge på enhedernes ophæng for at se om de er ok.

Best regards

SATMIT

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

er den model ikke noget ældre end 15 år?, jeg mindes at de begyndte at lave matrix omkring 87!, ikke at det spiller den store trille, men alligevel

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jo Pihl,

Hvis det er den første model ... så stammer 801 fra 1979. Matrix kom i 1987.

Tror det var Rossing i Holbæk der havde importen dengang ... firmaet bag importen laver idag speakers ... gæt selv hvilke... og har købt Gamut!! 

SATMIT

MortenL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej manley

Jeg er selv ejer af et sæt B&W 801 S80. Jeg har gået med tanker om at skifte de interne kabler ud, men har ikke gjort det endnu. Det eneste der er skiftet på mine, er terminalstikkene, da de gamle gik i stykker ved et uheld. Skriv endelig om dine erfaringer hvis du skifter interne kabler.

Mine er stemplet marts 86 indeni, og ifølge sælger skiftede han diskant til en s3 engang i 90´erne.  Som finn52 skriver kan du forbedre bassen en del med spikes eller fliser da hjulene ikke er så stabile.

En ting er dog helt sikkert...de æder mange W. Jeg har ikke prøvet at spænde rigtigt dyrt high-end foran dem, men har det seneste stykke tid bruge en Sirius (GamuT) dual mono på 2x100W. Den styrer dem rimeligt godt, men mangler lidt kontrol over bassen når der bliver skruet op.  Har dog haft dem på andet udstyr, bla kunne en rotel 2x50W effekt kun spille lidt højere end en clockradio med dem...

Jeg har selv søgt en del på nettet om tweaks til dem, og flere anbefaler at man slår  beskyttelseskredsløbet fra. Et firma tilbyder endda nye filtre med bedre komponenter til den ringe sum af 1600$

http://www.northcreekmusic.com/801web.html 

Til top Vis MortenL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenL

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

vinylman skrev:

Hvis du har problemer med bassen kan du stoppe basportene ud med et par uldsokker eller lign.

801 S80 er en lukket konstruktion, så vidt jeg husker. 

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

ALLE! B&W højtalere men især 801 serie både de helt gamle, matrix og nautilus serien kræver masser af power!..

Mange finder bassen problematisk i disse.

Gumpetung, sløv, uprecis, uneuanceret mm...

MEN! sagen er at den på ingen måde er dette! hvis de rette betingelser er tilstede.

Og disse er masser af power fra et effekttrin der kan noget!!

Under 100W. anbefales på ingen måde!! men gerne mellem 150 og 300W.

Omkring de 125 til 150 W. er som regel rigeligt.. 

Hvad vigtigere er er at det er "gode" watt!! ( relle watt!) og at der er STRØM! bag dem! altså et effekttrin der kan levere noget saft og kraft i vanskelige belastninger!........

En stor stabil overdimmensioneret strømforsyning der kan levere masser af amp. og aldrig på nogen måde taber "pusten"

Her er det VIRKELIG! vigtigt at effekttrinet kan levere eks. for en 150W. forstærker så reelt 150W. i 8 ohm. og så 300W i 4 ohm, 600W. 2 ohm samt 1200W. i 1 ohm.!..

Få kan i realiteten dette!.. og her af de problemer!..

For 801 serien er ekstrem tung at trække.. især i bunden!...

Nogle af de få effekttrin jeg har hørt få en 801 Nautilus til at blomstre op og spille som den skal og vitterligt kan! er Electrocompaniets Nemo ( 600W. 8 ohm.) samt Dali Gravety.

Jeg vil mene at blandt andet et par ML.334 skulle kunne tricket, eller nogle af de støre gode gamle Krell trin på over 100 W.... måske også nogle af Gryphons største trin???...

Pt. trækker man disse højtalere i hifi klubben over nogle Classe trin.

Har hørt dem over de største! og det gik lige an! men kun lige!.. det er hørt bedre!..........så.. neeeeeeej...  her har de gået et skridt tilbage eller to i forhold til E-Comp. Nemo og de gode gamle Dali Gravety i sin tid......

Før omtalte Nakamichi ( de største af dem!!!!!) er nogle af de der mestre opgaven ganske fornuftigt.. dette hørte jeg ofte i hedengangende AudioScan i sin tid!...  faktisk så fornuftigt at det er en oplagt paring der for mange har fungeret rigtigt godt og stadig gør!...   indehavere af disse og denne kombi. vil nok ikke rigtig kunne følge den kritik der er og har været af disse højtalere!

Store Accuphase trin kan også magte opgaven!.. eller i sin tid da der også var Forte og Treshold på programmet i hfk.... 

Alle disse "kæmper" kan få disse højtalere til at spille som de skal!..

Jeg har hørt disse med effekttrin som har været det voldsommeste : NAD, Holfi, Denon, Audiolab, Rotel, Linn, Densen mf. kunne 2diske op med! men NULL!!!  gen går ikke!... gumpetung bas og sløv dynamik!!.. ( og all respekt for disse omtalte mærker og effekttrin! har selv haft nogle af dem med stor tilfredshed! men lige her duer de bare ikke!...)

Hvad angår de nye Ice power samt div. Zappulser og andet nyt "digitalt" skal jeg ikke kunne udtale mig om!.. men her er man måske inde på noget der kan rykke op i disse højtalere på en mere økonomisk human måde!!..

Har dog hørt dem med nogle LcAudio The End 300W. trin med dual mono super netdel ( 240000uF. )  og DET! fungerede mere en ganske rimeligt!.. og sådanne er jo lige til at overkomme rent økonomisk, især set i forhold til før omtalte "monster" forstærkere!...  så her er en op to date realistisk og farbar løsning!..

Men jeg ville nok pt. give eks. Tact SDA trinene, Lc- Predator ( Zap pulse hvis man er fiks på fingerne !?) AR. eller lignende et ekstra "kik"  hvis jeg stod med et sådant par HT. på hånden!!!

Hvad angår modefikationer..

Kabler? : JA!! smag & behag!!.. her er sikkert lidt at hænte hvis man vælger det rette..

Komponenter ? : jo vist! eks. M-Cap og folie spiler samt eks. Vishay eller måske Duelund modstande...  MEN HUSK! SAMME VÆRDIER HELT NED TIL BRØKDELE!!!!!!!!!  OG IKKE MINDST SAMME! DC. MODSTAND I SPOLERNE!..

Dette er af afgørende betydning for resultatet!...

Nye enheder?? : NEJ!!!!!!!! no way! at skifte enheder til nye uanset om det er B&W`s egne eller ej... vil med 99% sikkerhed kræve omfattende justering af delefilter.. og det gør man ikke bare, så ender man garanteret med noget helt andet og oftest dårligere!... 

Lad dem være som de er!.. kan du ikke lide lyden fra enhederne kan du ikke lide DEN! højtaler! og så find en anden du KAN! lide!...

At skifte enkelte komponenter på en måde så den oprindelige funktion ikke på nogen måde ændres samt div. kabler, kan give et løft! så som mere "hul" igennem, højre opløsning, tydligere detaljer, bedre dynamik, renere lyd og bedre perspektivske egenskaber..

Det kan og giver sikkert mere af det der allerede er godt!... det uden at ændre det grundliggende..

Eller sagt på en anden måde det kan få det sidste potencielle ud af enheder og hele konstruktionen.

Men at begynde at ændre på den grundliggende konstruktion, det værende kabinet, filter FUNKTION! og især enheder, kan og vil helt sikkert ødelægge noget godt!.... især i dette tilfælde!..

mvh.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Side af 2 Næste >>