Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 19:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mest rigtig lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 55
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Det er lidt som et nyt kapitel af The Neverending Story, denne tråd.

Teori og en masse fiflerier overtager stille og roligt det praktiske - gad vide hvor mange der kan huske hvordan man bare sætter sig og lytter til sin musik uden at filosofere over alt det man hele tiden tror kan gøres bedre/man selv kan gøre bedre?

Hvis nogen mener at kunne gøre det bedre, så gør det. Ikke fordi du skal eller vil, men fordi du kan!!! Hvis ikke, så drop det og smid fokusset over på alt den gode musik og drop de mærkelige fordomme om at alle gør det forkert. Spiller det af røven til, så find noget andet der gør det bedre!

Hjernen kan både huske og glemme de mest mærkelige ting - den er en sjov genstand som ingen kommer til at fatte.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

MJ : Så lyder de alle aligevel om ikke andet så bare LIDT!! forskelligt!.. og virkligheden er at de faktisk så lyder MEGET! forskelligt alt efter materiale valg i de anvendet enheder og komponenter!! selv kabinet materiale har indflydelse!... ikke to!! spiller ens!............ 

Sten D : Rent vrøvl - så kunne du ikke høre lyd i stereo - der er to kanaler og to højttalere, der skal være temmelig ens for at genskabe et stabilt lydbillede. Så det er nok ikke det du mener, men blot det du skriver.

Jeg mener ikke at to ens højtalere af samme mærke, lavet med samme stumper og enheder lyder forskelligt!! ( selv om de faktisk gør det og ligeledes måler lidt afvigende! andet er ikke muligt! det er teknisk umuligt at lave noget 100% ens!.. der vil altid være afvigelser! det er kun et spørgsmål om hvor gode tollerancer man kan opnå!?.. og disse lader stadig plads til mindre og hørbare afvigelse!..  der er med til at sætte det samlede præg på et højtaler system bestående at et par!..)

Det jeg mener er at ikke to højtaler SÆT!! med forskellige enheder og komponenter mm. er ens!.. selv om de satens kan bringes til at måle synligt ens og have næsten samme tollerancer!!  aligevel vil der være lydmæssige forskelle!...  og hvad er så det rigtige???

______________________________________________________

1. lyd transporteres af luft.     ENIG!!.. 

2. der er en menneskelig lytter.  JA!! Enig!!  Og netop dette gør at det hele bliver subjektivt!!.. jævnfør det jeg skriver om individuel opfattelse og divergeringere i disse..

Vi høre / opfatter alle lidt forskelligt m,ed øret rent fysisk, og vores hjerne bearbejder de indtryk der kommer udfra forskellige erfarnger og følelser, ligeledse lagers der forskelligt i hukommelsen.. ( vi har alle forskellig grad af hukommelse og måda at lagere på, andet i bevistheden spiller ind eks. underbevistheden  ) derfor bliver det den samlede opfattelse og hukommelse af det der høres en lille bitte smule anderledes fra person til person..  vi høre / opfatter og husker dog ganske ens. et stort stykke hend af vejen, derfor kan vi snakke sammen i felleskab om de fleste oplevelser og forstå og komunikere disse.. MEN!! når vi kommer helt ned i små tingene der hvor klang forskelle og andet i lyd ligger og derfor også i udstyr er der små afvigelser!..  dette bevirker en divergerende opfattelse af hvornår noget lyder rigtigt og derfor troværdigt!..  DERFOR SÅ MANGE MENINGER OG LØSNINGER!!

Men i store træk opfatter vi da ganske ens! bare ikke nok til at fastsætte nogen ultimativ standard for hvornår noget lyder rigtigt!.. date og målinger til trods!.

Netop det at det er mennesker der lytter gør at det jeg siger gælder!..  at det er en mennesklig lytter er netop det der gør det hele subjektivt!...

Virkligheden er som den er!.. problemet er vores individuelle opfattelse af denne og de afvigelser disse giver!..  og uanset hvor rigtigt i forhold til virkligheden nogen reproducere musik / lyd, så vil det aligevel opfattes forkert af nogle og som det er altså rigtigt af andre!..

Og hvis noget opfattes som ikke troværdigt uanset om det så er rigtigt i forhold til virkligheden! så kan de der opfatter det som ikke troværdigt og derfor godt ikke bruger det til meget andet end teori!..

MEN!! ret teoretisk og på et andet plan.. så er der spørgsmålet!.. HVAD ER VIRKLIGHEDEN?? HVORDAN ER VIRKLIGHEDEN? 

Hvem opfatter denne mest rigtig?? og igen alle eksisterende målinger til trods så kan man ikke når det gælder lyd læse alt af disse..   den teknologi vi har i dag giver ikke så snævre tollersncer at der ikke er plads til masser af afvigelser i selv de fineste målinger!.. derfor siger målinger ikke alt og om noget lyder godt og troværdigt..  de kan vise at noget er nogenlunde på ret vej og holder ig indenfor de tollerancer det nu er muligt at opnå!.. men som sagt her inden for er der head room nok til mange klang variationer samt forskellig lyd og personlighd fra div. højtalere og udstyr!..

Og her er det så vores egne øre der må træffe at valg.. hvad lyder mest rigtigt og mest troværdigt!???  dette bliver et subjektivt valg ud fra personlig opfattelse!..

Og så er der lige det du svarede på det andet jeg skrev..

Det er der vist ingen, der gør. Hvorfor skulle de - det går jo fint med det de laver.

DEN LADER VI LIGE STÅ ET ØJEBLIK!!!...

Havde nu Hifi haft militær interesse, så ville meget være anderledes end det er i dag. Der er for meget overladt til markedsinteresser. 

TIL DELS RIGTIGT! MEN DER ER ALTSÅ NOGLE DER SÆTTER ALLE!! "SEJL" TIL FOR AT OPNÅ DEN OPTIMALE OG MEST ULTIMATIVE LØSNING!..  ALT! DER OVERHOVED ER TEKNISK MULIGT!!  ALIGEVEL SÅ BLIVER RESULTATERNE FORSKELLIGE!..  OG DER OPNÅS ALIGEVEL IKKE DEN 100% RETTE GENGIVELSE! DEN ER STADIG UOPNÅLIG!! DERFOR BLIVER STOP KLODSEN IGEN PERSONLIG OPFATTELSE!!

PÅ SPØRGSMÅLET OM HVEM DER HER MEST RET OG LAVER DET MEST RIGTIGE??

Det er der ingen af dem, der har. De hviler alle på forkerte idealer, som de nu engang har lært på de universiteter/tekniske skoler og hvor de nu har fået deres lærdom. Forkert grundlag giver forkert resultat - det kan ikke være anderledes -

DEN LADER VI OGSÅ LIGE STÅ ET ØJEBLIK!!

Disse svar siger meget!... af alle kloge inginøre og forskere! så er det KUN! komercielle interesser  der hærsker og ingen har interesse i at lave noget rigtigt??? hvorfor skulle de det når vi idioter jo aligevel køber det l**t de laver???

Og alle forskere og inginøre der laver hifi er uddannet på forkert grundlag!??

Sten D er den eneste der har ret og ved nok, samt kender de rette videnskablige løsninger og principper!???!..

Undskyld men den hopper jeg altså ikke på!..

Sådan ser virkligheden muligvis ud for Sten og hans diciple!? og det er så fint for dem!.. men det er og bliver så blot hans / deres opfattelse af tingene...  og hvem siger den er rigtig?? eller mere rigtig end hvordan vi andre ser på tingene??

Sund fornuft snakker Sten om!??  har han eneret på denne???  dette i forhold til tusindvis af højtuddannede og ganske intelligente mennesker der ikke beskeftiger sig med andet end lyd og hifi mm.

Igen jeg hopper ikke på det!  og det er sund fornuft der siger mig at sådan forholder det sig næppe helt!...  i nogle tilfælde og for nogen måske!? men ikke alt og alle!!

Og der er altså andre end Sten D og hans tilhængere der ved en smule om lyd og gengivelse af denne!.. og som kan lave højtalere,udstyr og kabler samt div stumper så som kondensatore, enheder og modstande!.. dette med alle videnskablige resurser og viden  i dag tilgængelige til rådighed!..

"lur" mig om ikke der kommer et og andet brugbart og nogenlunde rigtigt ud af dette ra enkelte nu og da og her og der??

Jeg mener nu udfra min opfattelse at have fundet frem til enkelte på forskellige niveauer!..

Og på mit niveau har jeg noget jeg finder meget fornuftigt og så rigtigt som nu muligt inden for de rammer der nu er for dette rent økonomisk.. og dette nyder jeg til fulde og har stor glæde af!.. ikke mindst høj troværdighed!..

Intet er helt reigtigt!.. alt har fejl! det perfækte udstyr findes ikke uanset pris!... alt har tab, og farvning og der igennem fejl og hverken Sten D eller nogen andre kan 100% komme disse til livs eller har den ultimative løsning!.. de har kun deres løsninger udfra deres forudsætninger og ikke mindst opfattelse og viden!..

Og igen hvem har mest ret??

Tjaa... jeg har min opfattelse!.......................

Andre deres inc. Sten og hans tilhængere!...  men igen det er og bliver kun opfattelse!... 

Og ingen sandhed hugget i sten af gud!!!

Vi har kun vores opfattelse af tingene at gå efter når den sidste måling er lavet og læst og de sidste data er taget!.. og der stadig ikke er opnået den 100% rigtige gengivelse!.. da det vi roder med har alt for store afvigelser til en ensartet standard!.. dette inc. vores egen opfattelse og akustiske hukommelse!..

Hifi er derfor subjektivt! helt som hvad der er god musik eller dårlig musik!...

mvh

Til top Vis Mike-J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike-J
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
 I taler alt for meget teori og teknik og for lidt musik.

Vi følger trådens navn. Opret du en for kun musik

mvh   Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Duelund skrev:

1. lyd transporteres af luft. (Jonas Bojer) nu sigter du for bredt til du kan få et præcist svar, for at svarre på din egen måde. Jeg vil gerne have difineret luft og dets gassammensætning og partial tryk. Jeg vil hellerer sige at lyd er svingninger i materialer som kan opfattes af det menneskelig øre, og lyd kan jo transporteres i alle slags materialer blot materialet tillader svingninger. Stik hovdet ned i vand og hør selv ;O) 

2. der er en menneskelig lytter. (Jonas Bojer) Yepper og vi har desværre en hjerne der glemmer at melodi og takt er det musik bygger på og den vigtegeste parameter hvorfor så ikke måle musik's kvalitet i selve melodien. Follow the tune som linn folkene siger og mon ikke Mozard også gjorde det da han skrev sine værker.

ad 1. Det var som ...... Slår du din hørelse fra og til afh af temperatur, tryk og luftfugtighed?

 Der den helt almindelige lyttesituation, jeg sigter til, og ikke nogert spor specielt.

Et menneske, der sidder og lytter til musik båret frem til ham igennem luften

Simpelt og enkelt   Ja eller nej?

mvh   Steen Duelund

 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

 stop stop stop. Linn er ikke vor tids Mozart. Mozart fulgte ikke melodien, han komponerede musik baseret på musikkens præmisser tilsat sit eget geni. og musikken består af temmelig meget mere end melodi og takt. I dag hvor al "brugsmusik" med en lille flad melodonte udskriges som genial - kan jeg godt se det kan være svært at skelne rigtig musik fra det flydende skidt fra musikvandhanen. Jeg har intet mod Linn men Mozart er lige så svær føde for Linn som for andre.

En hjerne glemmer iøvrigt ikke. Når radioen spiller Den Hellig Stad med Frans Anderson, går der et splitsekund og jeg kan se, høre og lugte min bedstemor bage pandekager.  og det er mere end 30 år siden verdens bedste pandekager blev bagt

Ja! sådan er det. alt sanset tidligere indgår uanset sans. Al erkendelse nu hviler på før.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Det er lidt som et nyt kapitel af The Neverending Story, denne tråd.

Teori og en masse fiflerier overtager stille og roligt det praktiske - gad vide hvor mange der kan huske hvordan man bare sætter sig og lytter til sin musik uden at filosofere over alt det man hele tiden tror kan gøres bedre/man selv kan gøre bedre?

Hvis nogen mener at kunne gøre det bedre, så gør det. Ikke fordi du skal eller vil, men fordi du kan!!! Hvis ikke, så drop det og smid fokusset over på alt den gode musik og drop de mærkelige fordomme om at alle gør det forkert. Spiller det af røven til, så find noget andet der gør det bedre!

Hjernen kan både huske og glemme de mest mærkelige ting - den er en sjov genstand som ingen kommer til at fatte.

Trådens navn angiver emnet at behandle. Det kan ikke være lyd som sådan - den er som den er - men gengivet lyd.

Jeg skal gerne stoppe her, hvis du mener det er bedst for dig. Du kunne jo egentlig også ved en aktiv indsats selv, dreje tråden i en anden retning. Jeg skal ihvertfald ikke gøre det mindste for at forhindre det.

mvh   Steen Duelund 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Ronin skrev:

Det er lidt som et nyt kapitel af The Neverending Story, denne tråd.

Teori og en masse fiflerier overtager stille og roligt det praktiske - gad vide hvor mange der kan huske hvordan man bare sætter sig og lytter til sin musik uden at filosofere over alt det man hele tiden tror kan gøres bedre/man selv kan gøre bedre?

Hvis nogen mener at kunne gøre det bedre, så gør det. Ikke fordi du skal eller vil, men fordi du kan!!! Hvis ikke, så drop det og smid fokusset over på alt den gode musik og drop de mærkelige fordomme om at alle gør det forkert. Spiller det af røven til, så find noget andet der gør det bedre!

Hjernen kan både huske og glemme de mest mærkelige ting - den er en sjov genstand som ingen kommer til at fatte.

Trådens navn angiver emnet at behandle. Det kan ikke være lyd som sådan - den er som den er - men gengivet lyd.

Jeg skal gerne stoppe her, hvis du mener det er bedst for dig. Du kunne jo egentlig også ved en aktiv indsats selv, dreje tråden i en anden retning. Jeg skal ihvertfald ikke gøre det mindste for at forhindre det.

mvh   Steen Duelund 

Nej steen du skal blive ved og ikke lytte på dem som ikke vil diskutere med os. (Kære Ronin lad nu os blot diskutere   og hvordan går det med det du skulle undersøge for mig efter dit besøg hos mig ?)

Jeg kan både sige ja til nummer 1 og 2 men jeg mener stadig det er for bredt. Men nu kommer din opfølgning sikkert og så risikere du at jeg falder af i svinget hvis du går for teknisk frem uden du vedlægger dokumentation for dine antagelser, for fri munds tale er blot opspind hvis det ikke er dokumenteret.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Ronin skrev:

Det er lidt som et nyt kapitel af The Neverending Story, denne tråd.

Teori og en masse fiflerier overtager stille og roligt det praktiske - gad vide hvor mange der kan huske hvordan man bare sætter sig og lytter til sin musik uden at filosofere over alt det man hele tiden tror kan gøres bedre/man selv kan gøre bedre?

Hvis nogen mener at kunne gøre det bedre, så gør det. Ikke fordi du skal eller vil, men fordi du kan!!! Hvis ikke, så drop det og smid fokusset over på alt den gode musik og drop de mærkelige fordomme om at alle gør det forkert. Spiller det af røven til, så find noget andet der gør det bedre!

Hjernen kan både huske og glemme de mest mærkelige ting - den er en sjov genstand som ingen kommer til at fatte.

Trådens navn angiver emnet at behandle. Det kan ikke være lyd som sådan - den er som den er - men gengivet lyd.

Jeg skal gerne stoppe her, hvis du mener det er bedst for dig. Du kunne jo egentlig også ved en aktiv indsats selv, dreje tråden i en anden retning. Jeg skal ihvertfald ikke gøre det mindste for at forhindre det.

mvh   Steen Duelund 

Jeg ønsker såmænd ikke at du stopper, eller nogen stopper for den sags skyld, men bevares de sidste 3 sider er udelukkende gentagelser på hvad du og Mike o.a. synes - der er intet nyt, men kun de samme ting. At holde tråden kørende så længe burde medbringe yderligere ting til emnet og ikke bare det samme konstant, derfor The Neverending Story. Du tror, ved og mener dit, Mike hans, Jonas hans og så bliver den kørende der uden at nå videre. Det var såmænd bare min pointe - emnet er skam interessant nok, omend indgangsvinklen har været vendt så mange gange......



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Mike-J]

MJ : Så lyder de alle aligevel om ikke andet så bare LIDT!! forskelligt!.. og virkligheden er at de faktisk så lyder MEGET! forskelligt alt efter materiale valg i de anvendet enheder og komponenter!! selv kabinet materiale har indflydelse!... ikke to!! spiller ens!............ 

Sten D : Rent vrøvl - så kunne du ikke høre lyd i stereo - der er to kanaler og to højttalere, der skal være temmelig ens for at genskabe et stabilt lydbillede. Så det er nok ikke det du mener, men blot det du skriver.

Jeg mener ikke at to ens højtalere af samme mærke, lavet med samme stumper og enheder lyder forskelligt!! ( selv om de faktisk gør det og ligeledes måler lidt afvigende! andet er ikke muligt! det er teknisk umuligt at lave noget 100% ens!.. der vil altid være afvigelser! det er kun et spørgsmål om hvor gode tollerancer man kan opnå!?.. og disse lader stadig plads til mindre og hørbare afvigelse!..  der er med til at sætte det samlede præg på et højtaler system bestående at et par!..)

Du har en sjov opfattelse af vores hørelses forlangener til præcision, Den har det ikke helt sådan. Den er meget tilgivende på det store og nøjeregnende med det små. Så du har ret i at man ikke kan lytte til stereo med forskellige højttalere for højre/venstre selv om de måler ens. Hvis de har forskelligt udssende er det alt nok til at det små bemærkes og registreres, netop forde det ikke er symmetrisk.

Det jeg mener er at ikke to højtaler SÆT!! med forskellige enheder og komponenter mm. er ens!.. selv om de satens kan bringes til at måle synligt ens og have næsten samme tollerancer!!  aligevel vil der være lydmæssige forskelle!...  og hvad er så det rigtige???

Det kan ikke besvares med givne oplysninger.

1. lyd transporteres af luft.     ENIG!!.. 

2. der er en menneskelig lytter.  JA!! Enig!!  Og netop dette gør at det hele bliver subjektivt!!.. jævnfør det jeg skriver om individuel opfattelse og divergeringere i disse..

Bemærk nu at jeg skriver "menneskelig". Vi hører ikke så forskelligt som du tror. Sproget læres ad ørerne. Så vi skulle ikke kunne forstå hinanden om du havde ret.

Vi høre / opfatter alle lidt forskelligt m,ed øret rent fysisk, og vores hjerne bearbejder de indtryk der kommer udfra forskellige erfarnger og følelser, ligeledse lagers der forskelligt i hukommelsen.. ( vi har alle forskellig grad af hukommelse og måda at lagere på, andet i bevistheden spiller ind eks. underbevistheden  ) derfor bliver det den samlede opfattelse og hukommelse af det der høres en lille bitte smule anderledes fra person til person..  vi høre / opfatter og husker dog ganske ens. et stort stykke hend af vejen, derfor kan vi snakke sammen i felleskab om de fleste oplevelser og forstå og komunikere disse.. MEN!! når vi kommer helt ned i små tingene der hvor klang forskelle og andet i lyd ligger og derfor også i udstyr er der små afvigelser!..  dette bevirker en divergerende opfattelse af hvornår noget lyder rigtigt og derfor troværdigt!..  DERFOR SÅ MANGE MENINGER OG LØSNINGER!!

Men i store træk opfatter vi da ganske ens! bare ikke nok til at fastsætte nogen ultimativ standard for hvornår noget lyder rigtigt!.. date og målinger til trods!.

Var det bare så. Nej! laden stå til og uvidenhed i kombination med godtroende købere, der lader sig lede af øjnene.

Netop det at det er mennesker der lytter gør at det jeg siger gælder!..  at det er en mennesklig lytter er netop det der gør det hele subjektivt!...

Vel ikke det hele vel,  Input er absolut og vedbliver at være det. Vi befinder os ikke i kvanteverdenen.

Virkligheden er som den er!.. problemet er vores individuelle opfattelse af denne og de afvigelser disse giver!..  og uanset hvor rigtigt i forhold til virkligheden nogen reproducere musik / lyd, så vil det aligevel opfattes forkert af nogle og som det er altså rigtigt af andre!..

Og hvis noget opfattes som ikke troværdigt uanset om det så er rigtigt i forhold til virkligheden! så kan de der opfatter det som ikke troværdigt og derfor godt ikke bruger det til meget andet end teori!..

MEN!! ret teoretisk og på et andet plan.. så er der spørgsmålet!.. HVAD ER VIRKLIGHEDEN?? HVORDAN ER VIRKLIGHEDEN? 

Hvem opfatter denne mest rigtig?? og igen alle eksisterende målinger til trods så kan man ikke når det gælder lyd læse alt af disse..   den teknologi vi har i dag giver ikke så snævre tollersncer at der ikke er plads til masser af afvigelser i selv de fineste målinger!.. derfor siger målinger ikke alt og om noget lyder godt og troværdigt..  de kan vise at noget er nogenlunde på ret vej og holder ig indenfor de tollerancer det nu er muligt at opnå!.. men som sagt her inden for er der head room nok til mange klang variationer samt forskellig lyd og personlighd fra div. højtalere og udstyr!..

Og her er det så vores egne øre der må træffe at valg.. hvad lyder mest rigtigt og mest troværdigt!???  dette bliver et subjektivt valg ud fra personlig opfattelse!..

Hjælp! alle de ord og løsthængende spørgsmål, der ikke kan besvares på det grundlag, de er stillet. Du opløfter den individuelle hørelse til afgørende højder, selv om den egenlig betyder mindre. Vores hørelse er alt god nok til at lære os at tale, det må vi kunne blive enige om. Den måde vi hører på er af lignende art. Hvordan vi egentlig gør det er stadig et mysterium, men én ting er helt klar, vi hører mønstre dannet i tid. så vores hørelse hviler på mønstergenkendelse. Og er mønster er ikke så afhængig af om der skulle mangle lidt h_st  _g h_r.

Og så er der lige det du svarede på det andet jeg skrev..

Det er der vist ingen, der gør. Hvorfor skulle de - det går jo fint med det de laver.

DEN LADER VI LIGE STÅ ET ØJEBLIK!!!...

Havde nu Hifi haft militær interesse, så ville meget være anderledes end det er i dag. Der er for meget overladt til markedsinteresser. 

TIL DELS RIGTIGT! MEN DER ER ALTSÅ NOGLE DER SÆTTER ALLE!! "SEJL" TIL FOR AT OPNÅ DEN OPTIMALE OG MEST ULTIMATIVE LØSNING!..  ALT! DER OVERHOVED ER TEKNISK MULIGT!!  ALIGEVEL SÅ BLIVER RESULTATERNE FORSKELLIGE!..  OG DER OPNÅS ALIGEVEL IKKE DEN 100% RETTE GENGIVELSE! DEN ER STADIG UOPNÅLIG!! DERFOR BLIVER STOP KLODSEN IGEN PERSONLIG OPFATTELSE!!

PÅ SPØRGSMÅLET OM HVEM DER HER MEST RET OG LAVER DET MEST RIGTIGE??

Det er der ingen af dem, der har. De hviler alle på forkerte idealer, som de nu engang har lært på de universiteter/tekniske skoler og hvor de nu har fået deres lærdom. Forkert grundlag giver forkert resultat - det kan ikke være anderledes -

DEN LADER VI OGSÅ LIGE STÅ ET ØJEBLIK!!

Disse svar siger meget!... af alle kloge inginøre og forskere! så er det KUN! komercielle interesser  der hærsker og ingen har interesse i at lave noget rigtigt??? hvorfor skulle de det når vi idioter jo aligevel køber det l**t de laver???

Og alle forskere og inginøre der laver hifi er uddannet på forkert grundlag!??

Sten D er den eneste der har ret og ved nok, samt kender de rette videnskablige løsninger og principper!???!..

Undskyld men den hopper jeg altså ikke på!.

Du skal da ikke hoppe nogen steder. Hvis vi nu kunne komme lidt videre, nu du er enig med mig i mine aksiomers rigtighed, så vil du se at jeg har ret. Lad de mange ord vente til da. Så får du brug for dem. Det du gør nu er at overøse alle med en ordflom uden reelt indhold, der ikke fører os i nogen retning.

Sådan ser virkligheden muligvis ud for Sten og hans diciple!? og det er så fint for dem!.. men det er og bliver så blot hans / deres opfattelse af tingene...  og hvem siger den er rigtig?? eller mere rigtig end hvordan vi andre ser på tingene??

Prøv nu lige at se, hvem der skriver. Det er mig og mig alene der har overblikket. Så lad alle andre ude. Det du er i gang med er - undskyld mig - for lavt. Lad argumenter tale.

Sund fornuft snakker Sten om!??  har han eneret på denne???  dette i forhold til tusindvis af højtuddannede og ganske intelligente mennesker der ikke beskeftiger sig med andet end lyd og hifi mm.

Igen jeg hopper ikke på det!  og det er sund fornuft der siger mig at sådan forholder det sig næppe helt!...  i nogle tilfælde og for nogen måske!? men ikke alt og alle!!

Og der er altså andre end Sten D og hans tilhængere der ved en smule om lyd og gengivelse af denne!.. og som kan lave højtalere,udstyr og kabler samt div stumper så som kondensatore, enheder og modstande!.. dette med alle videnskablige resurser og viden  i dag tilgængelige til rådighed!..

"lur" mig om ikke der kommer et og andet brugbart og nogenlunde rigtigt ud af dette ra enkelte nu og da og her og der??

Jeg mener nu udfra min opfattelse at have fundet frem til enkelte på forskellige niveauer!..

Og på mit niveau har jeg noget jeg finder meget fornuftigt og så rigtigt som nu muligt inden for de rammer der nu er for dette rent økonomisk.. og dette nyder jeg til fulde og har stor glæde af!.. ikke mindst høj troværdighed!..

Intet er helt reigtigt!.. alt har fejl! det perfækte udstyr findes ikke uanset pris!... alt har tab, og farvning og der igennem fejl og hverken Sten D eller nogen andre kan 100% komme disse til livs eller har den ultimative løsning!.. de har kun deres løsninger udfra deres forudsætninger og ikke mindst opfattelse og viden!..

Og igen hvem har mest ret??

Tjaa... jeg har min opfattelse!.......................

Andre deres inc. Sten og hans tilhængere!...  men igen det er og bliver kun opfattelse!... 

Og ingen sandhed hugget i sten af gud!!!

Vi har kun vores opfattelse af tingene at gå efter når den sidste måling er lavet og læst og de sidste data er taget!.. og der stadig ikke er opnået den 100% rigtige gengivelse!.. da det vi roder med har alt for store afvigelser til en ensartet standard!.. dette inc. vores egen opfattelse og akustiske hukommelse!..

Hifi er derfor subjektivt! helt som hvad der er god musik eller dårlig musik!...

Og så kører du i den gamle rille igen.

Aksiomerne godkendt - lad os så komme videre ad logikkens og kundskabens vej .

mvh Steen Duelund 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Duelund skrev:
Ronin skrev:

Det er lidt som et nyt kapitel af The Neverending Story, denne tråd.

Teori og en masse fiflerier overtager stille og roligt det praktiske - gad vide hvor mange der kan huske hvordan man bare sætter sig og lytter til sin musik uden at filosofere over alt det man hele tiden tror kan gøres bedre/man selv kan gøre bedre?

Hvis nogen mener at kunne gøre det bedre, så gør det. Ikke fordi du skal eller vil, men fordi du kan!!! Hvis ikke, så drop det og smid fokusset over på alt den gode musik og drop de mærkelige fordomme om at alle gør det forkert. Spiller det af røven til, så find noget andet der gør det bedre!

Hjernen kan både huske og glemme de mest mærkelige ting - den er en sjov genstand som ingen kommer til at fatte.

Trådens navn angiver emnet at behandle. Det kan ikke være lyd som sådan - den er som den er - men gengivet lyd.

Jeg skal gerne stoppe her, hvis du mener det er bedst for dig. Du kunne jo egentlig også ved en aktiv indsats selv, dreje tråden i en anden retning. Jeg skal ihvertfald ikke gøre det mindste for at forhindre det.

mvh   Steen Duelund 

Nej steen du skal blive ved og ikke lytte på dem som ikke vil diskutere med os. (Kære Ronin lad nu os blot diskutere   og hvordan går det med det du skulle undersøge for mig efter dit besøg hos mig ?)

Jeg kan både sige ja til nummer 1 og 2 men jeg mener stadig det er for bredt. Men nu kommer din opfølgning sikkert og så risikere du at jeg falder af i svinget hvis du går for teknisk frem uden du vedlægger dokumentation for dine antagelser, for fri munds tale er blot opspind hvis det ikke er dokumenteret.

Jeg skal nok dokumentere, det jeg kan dokumentere. Men da vi skal gå en anden vej end vedtaget, så må det være i orden at følge logiske følgeslutninger. Det kræver ingen dokumentation, da de er sluttet ud fra et dolumenteret grundlag. Samt hvad ikke vides, kan ikke dokumeteres, men efterprøves af jer. Der kommer store kameler at sluge. 

Men stadig, jeg vil ikke genere nogen, så mishagsytringer fratager mig lysten til at skrive. Så lad debatten og argumenter lede, de holde mig varm og med fangen interesse, og skulle man stille sig tilfreds med det man har, så lad dog være med at læse denne tråd. Så har den enkelte læser jo "den rigtige lyd", og skulle ikke have behov for at læse at  vedkommende ikke har det.             Sandheden er ilde hørt.

mvh   Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:
 I taler alt for meget teori og teknik og for lidt musik.

Vi følger trådens navn. Opret du en for kun musik

mvh   Steen Duelund

Hmm, fair nok Steen, men til syvende og sidst er jo musik der kommer ud af højtallerene , så dette må jo være den vigtigte faktor, hvad er det ellers du og andre producenter arbejder for at gengive mest troværdigt?

Men ellers vil jeg lade jer diskutere i fred, men for en musiker som mig er det nu ikke så svært at lytte til som et par af jer gør det til.

Fortsæt gutter, hvis i gider, jeg vil sætte mig ned med en kold fra kasen og høre noget gammel Dire Straits.Hvor svært kan det være.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
peter.u
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Duelund skrev:

[QUOTE=Ikke Slipsefyr] I taler alt for meget teori og teknik og for lidt musik.

Vi følger trådens navn. Opret du en for kun musik

mvh   Steen Duelund

Hmm, fair nok Steen, men til syvende og sidst er jo musik der kommer ud af højtallerene , så dette må jo være den vigtigte faktor, hvad er det ellers du og andre producenter arbejder for at gengive mest troværdigt?

Det er simpelthen forkert. Det er lyd der kommer ud af højttalerne, det er noget ganske fysisk! Musik er noget der foregår inde i vores bevidsthed. Hvis der ikke var mennesker ville disse lydbølger ikke være musik. Altså; lyden er i luften, fx mellem højttalerne og lytteren. Musikken derimod er inde i vores hoveder. Som sagt før; Dire Straits lyder også fedt på en ghettoblaster, det handler ikke om hifi, men om musik! Denne side/diskussion beskæftiger sig med reproduktion af lyd, en virkelighed, ja en virkelighed, skal indfanges. Hvad folk herinde så ellers føler af meget store og rørende ting omkring musikkens verden, det er lige præcis drivkraften bag projektet HIFI. Forståeligt? Jeg spiller da også selv musik, men hvad har det dog med dette emne at gøre? Du er ganske simpelt ikke så interesseret i HIFI som i musik, det er fint fint.

Unskyld Steen, det var egentlig dit udsagn der blev vendt her, men jeg kunne ikke lade den stå længe.

Peter Ulriksen

Til top Vis peter.u's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peter.u
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

peter.u skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Duelund skrev:

[QUOTE=Ikke Slipsefyr] I taler alt for meget teori og teknik og for lidt musik.

Vi følger trådens navn. Opret du en for kun musik

mvh   Steen Duelund

 

Hmm, fair nok Steen, men til syvende og sidst er jo musik der kommer ud af højtallerene , så dette må jo være den vigtigte faktor, hvad er det ellers du og andre producenter arbejder for at gengive mest troværdigt?

Det er simpelthen forkert. Det er lyd der kommer ud af højttalerne, det er noget ganske fysisk! Musik er noget der foregår inde i vores bevidsthed. Hvis der ikke var mennesker ville disse lydbølger ikke være musik. Altså; lyden er i luften, fx mellem højttalerne og lytteren. Musikken derimod er inde i vores hoveder. Som sagt før; Dire Straits lyder også fedt på en ghettoblaster, det handler ikke om hifi, men om musik! Denne side/diskussion beskæftiger sig med reproduktion af lyd, en virkelighed, ja en virkelighed, skal indfanges. Hvad folk herinde så ellers føler af meget store og rørende ting omkring musikkens verden, det er lige præcis drivkraften bag projektet HIFI. Forståeligt? Jeg spiller da også selv musik, men hvad har det dog med dette emne at gøre? Du er ganske simpelt ikke så interesseret i HIFI som i musik, det er fint fint.

Unskyld Steen, det var egentlig dit udsagn der blev vendt her, men jeg kunne ikke lade den stå længe.

Peter Ulriksen

Ahhh, gider du lige mand, mangen til ævl og ordkløveri skal man lede længe efter. Ja det er lyd og lydbølger og rend mig der hvor jeg er højest når jeg plukker jordbær. Hvis jeg ikke gik op i hifi, så havde jeg nok ikke anlæg for over 200.000 kroner. Forskellen er bare at det tager mig under 3 min. at høre om et apparat kan spiller musik eller ej, det vil nok tage dig og andre her på tråden væsentlig længere tid hvis i skal igennem alle de teorier .Begrebet musikalitet kender du forhåbentlig i forbindelse med hi-fi???. Det er nemlig den vigtigste del.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
peter.u
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
peter.u skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Duelund skrev:

[QUOTE=Ikke Slipsefyr] I taler alt for meget teori og teknik og for lidt musik.

Vi følger trådens navn. Opret du en for kun musik

mvh   Steen Duelund

 

Hmm, fair nok Steen, men til syvende og sidst er jo musik der kommer ud af højtallerene , så dette må jo være den vigtigte faktor, hvad er det ellers du og andre producenter arbejder for at gengive mest troværdigt?

Det er simpelthen forkert. Det er lyd der kommer ud af højttalerne, det er noget ganske fysisk! Musik er noget der foregår inde i vores bevidsthed. Hvis der ikke var mennesker ville disse lydbølger ikke være musik. Altså; lyden er i luften, fx mellem højttalerne og lytteren. Musikken derimod er inde i vores hoveder. Som sagt før; Dire Straits lyder også fedt på en ghettoblaster, det handler ikke om hifi, men om musik! Denne side/diskussion beskæftiger sig med reproduktion af lyd, en virkelighed, ja en virkelighed, skal indfanges. Hvad folk herinde så ellers føler af meget store og rørende ting omkring musikkens verden, det er lige præcis drivkraften bag projektet HIFI. Forståeligt? Jeg spiller da også selv musik, men hvad har det dog med dette emne at gøre? Du er ganske simpelt ikke så interesseret i HIFI som i musik, det er fint fint.

Unskyld Steen, det var egentlig dit udsagn der blev vendt her, men jeg kunne ikke lade den stå længe.

Peter Ulriksen

Ahhh, gider du lige mand, mangen til ævl og ordkløveri skal man lede længe efter. Ja det er lyd og lydbølger og rend mig der hvor jeg er højest når jeg plukker jordbær. Hvis jeg ikke gik op i hifi, så havde jeg nok ikke anlæg for over 200.000 kroner. Forskellen er bare at det tager mig under 3 min. at høre om et apparat kan spiller musik eller ej, det vil nok tage dig og andre her på tråden væsentlig længere tid hvis i skal igennem alle de teorier .Begrebet musikalitet kender du forhåbentlig i forbindelse med hi-fi???. Det er nemlig den vigtigste del.

Såså.... med et anlæg i den klasse kan jeg da godt forstå du ikke kan lide at forholde dig - eller i det mindste forsøge at forholde dig - objektivt til den tekniske side af sagen. Når der er følelser på spil, som i dit tilfælde forstår jeg, kan man nemlig meget let blive snydt. Ligesom når man går ind hos Linn-forhandleren og får en lektion i livsstil, livsglæde og andet højhelligt bras. Han var lige ved at overbevise mig om evig lykke ved køb af deres 350.000 kr. sæt... jeg vil fastholde; HiFi interesserede skal ikke til at tage patent på musikken, den lever og ånder også i et konfi-anlæg, bare spørg lytteren - for her bliver vi nemlig med rette subjektive. At livet så også på hifi planen er så legende let for dig, det må være dejligt. Nå, jeg sidder og lytter på min kætterske Sony afspiller, jeg kan ikke holde fødderne i ro, for musikken svinger bare så fedt. 40.000 kr

Ja, jeg kender musikalitet i forbindelse med hifi, den bliver skabt af teknik og teorier. Hvis ikke der var nogle, der gad lave et teoretisk benarbejde så havde vi slet ikke strøm til vores anlæg i dag.

Jeg har lige sammensat et anlæg til 10.500 kr. Det spillede da for fedt. Og jeg mener det, når jeg siger, at interessen for teknik og teorier ikke er nødvendige for at lytte på anlæg, selvfølgelig er den ikke det. Hende jeg købte sammen med, hun var da glad på trods af total uvidenhed!

Jeg ved bare at følelser snyder. Synet snyder. Rummet snyder. Vinen og øllet snyder. Derfor er det efter min mening rart at nogen tør gå i den anden grøft end fx ham Mike, for vi bliver nødt til at tro på en fælles erfaringsverden. Og vi er nødt til at indse, at målet er at komme tæt på en autentisk oplevelse. Spørgsmålet om hvordan vi kommer tæt på den oplevelse, det er også et teknisk spørgsmål, i hvert fald.

Og for øvrigt, jeg kan da godt nævne nogen med en dyr Mercedes som ikke går op i biler... men jeg aner ikke hvem du er, så det...

Peter Ulriksen

Til top Vis peter.u's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peter.u
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Duelund skrev:
Ronin skrev:

Det er lidt som et nyt kapitel af The Neverending Story, denne tråd.

Teori og en masse fiflerier overtager stille og roligt det praktiske - gad vide hvor mange der kan huske hvordan man bare sætter sig og lytter til sin musik uden at filosofere over alt det man hele tiden tror kan gøres bedre/man selv kan gøre bedre?

Hvis nogen mener at kunne gøre det bedre, så gør det. Ikke fordi du skal eller vil, men fordi du kan!!! Hvis ikke, så drop det og smid fokusset over på alt den gode musik og drop de mærkelige fordomme om at alle gør det forkert. Spiller det af røven til, så find noget andet der gør det bedre!

Hjernen kan både huske og glemme de mest mærkelige ting - den er en sjov genstand som ingen kommer til at fatte.

Trådens navn angiver emnet at behandle. Det kan ikke være lyd som sådan - den er som den er - men gengivet lyd.

Jeg skal gerne stoppe her, hvis du mener det er bedst for dig. Du kunne jo egentlig også ved en aktiv indsats selv, dreje tråden i en anden retning. Jeg skal ihvertfald ikke gøre det mindste for at forhindre det.

mvh   Steen Duelund 

Jeg ønsker såmænd ikke at du stopper, eller nogen stopper for den sags skyld, men bevares de sidste 3 sider er udelukkende gentagelser på hvad du og Mike o.a. synes - der er intet nyt, men kun de samme ting. At holde tråden kørende så længe burde medbringe yderligere ting til emnet og ikke bare det samme konstant, derfor The Neverending Story. Du tror, ved og mener dit, Mike hans, Jonas hans og så bliver den kørende der uden at nå videre. Det var såmænd bare min pointe - emnet er skam interessant nok, omend indgangsvinklen har været vendt så mange gange......

Det husker jeg ikke, men får jeg lov for dig og andre, så vil jeg skrive den "never ending story" til ende. Vi kan så undervejs debatere og fremlægge vore synspunkter, på den/de følgeslutning/er, som jeg vil fremlægge.

Ingen subjektivitet her, men objektivitet så langt jeg formår. Vi vil komme langt omkring, men kun hvis jeg føler en vis interesse og ikke bliver bombarderet med negative bøvs. Deltag dog. Om ikke positivt så dog fagligt, med relevans til det skrevne.

At skabe forfrysninger i mine fingre er så let så let. Jeg gider ikke  bruge kræfter på alle de så ligegyldige angreb på min person eller formåen. Jeg mener at have fat i den lange ende, så tag fat i den anden ende og argumentér mig imod. Du ville kunne lære noget, og hvorfor i alverden afvise det, nu du forklarer at være træt af de mange ords samtale med MJ. Det er ikke nyt at MJ har et fastfrosset synspunkt og skriver med høj redundans. Jeg for min part søger at begrænse mig, men sagastil er ikke egnet her i gruppen. Det forstås ikke.

Prøv nu at se det lidt positivt, og støt vejen frem. Ellers blive det en trampen i mudderpølen og uden afsæt fremad.

mvh   Steen Duelund 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Duelund skrev:

[QUOTE=Ikke Slipsefyr] I taler alt for meget teori og teknik og for lidt musik.

Vi følger trådens navn. Opret du en for kun musik

mvh   Steen Duelund

Hmm, fair nok Steen, men til syvende og sidst er jo musik der kommer ud af højtallerene , så dette må jo være den vigtigte faktor, hvad er det ellers du og andre producenter arbejder for at gengive mest troværdigt?

Det er da fuldstændig rigtigt.  Du får det til at lyde som at jeg ikke hører musik. Det gør jeg faktisk. Men jeg har en anden smag for musik end du tilsyneladende har. Mit lydunivers kan kontrolleres for ægthed og forståelse, og uden den kontrolmulighed så kunne jeg fuldt ud tilslutte mig den subjektive skole så mange står for. Det ville da være rent behag og Hifi, som MJ bruger så mange ord på.

Nu er den kontrolmulighed der, og en lytter der ikke er tilfreds, som stadig på trods af  for en skarp hørelse alt for høj alder, der er dybt interesseret i lydgengivelse. hørelsen og mysterierne bag begge. Lyt du til din musik, og tro at fordi du er musiker så op i revyen med andre ikke musiker, der faktisk bruger ørerne som indgangsvinkel, og ikke har en indre viden om hvordan det burde lyde og lyder som reference at dække mislydene med.

Men ellers vil jeg lade jer diskutere i fred, men for en musiker som mig er det nu ikke så svært at lytte til som et par af jer gør det til.

Jamen! så siger vi TAK for det. Må du lytte i fred.

Fortsæt gutter, hvis i gider, jeg vil sætte mig ned med en kold fra kasen og høre noget gammel Dire Straits.Hvor svært kan det være.

Med en god gang alkohol til hjælp? Det kan bringe spjæt i selv den mest musikfjendtlig quinde. En god kæp i øret fjerner mange sorger. SKÅL

mvh   Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Det var så dagens tramp i pølen. Men dokumentation for en af luftens egenskaber "absorption vs frekvens, luftfugtighed og afstand" skal her indføres.

resultaterne er pr. kilometer, men kan let ændres til et passende antal meter ved at dividere med 1000 og gange med den søgte afstand i meter.

http://www.measure.demon.co.uk/Acoustics_Software/iso9613.html 

mvh Steen Duelund.

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hej Steen

Jeg læser med stor interesse dine indlæg. Jeg synes især det er interessant, at betragte lyden ud fra de fysiske love. Jeg vil gerne høre nærmere om, på hvilken måde du kan kontrollere, om det er korrekt lyd eller det modsatte, ukorrekt lyd.

Kammertonen, for at komme med et eksempel, er på 440 hz. Det kan dokumenteres for det kan måles. Men hvor højt er niveauet, det er vel et vurderingsspørgsmål. Den nærmeste til at svare på dette må være komponisten.

Og alle andre må vel gætte sig frem - er det ikke rigtigt.



__________________
I am always right, unless I´m wrong.
Til top Vis jack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jack
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

peter.u skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
peter.u skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Duelund skrev:

[QUOTE=Ikke Slipsefyr] I taler alt for meget teori og teknik og for lidt musik.

Vi følger trådens navn. Opret du en for kun musik

mvh   Steen Duelund

 

Hmm, fair nok Steen, men til syvende og sidst er jo musik der kommer ud af højtallerene , så dette må jo være den vigtigte faktor, hvad er det ellers du og andre producenter arbejder for at gengive mest troværdigt?

Det er simpelthen forkert. Det er lyd der kommer ud af højttalerne, det er noget ganske fysisk! Musik er noget der foregår inde i vores bevidsthed. Hvis der ikke var mennesker ville disse lydbølger ikke være musik. Altså; lyden er i luften, fx mellem højttalerne og lytteren. Musikken derimod er inde i vores hoveder. Som sagt før; Dire Straits lyder også fedt på en ghettoblaster, det handler ikke om hifi, men om musik! Denne side/diskussion beskæftiger sig med reproduktion af lyd, en virkelighed, ja en virkelighed, skal indfanges. Hvad folk herinde så ellers føler af meget store og rørende ting omkring musikkens verden, det er lige præcis drivkraften bag projektet HIFI. Forståeligt? Jeg spiller da også selv musik, men hvad har det dog med dette emne at gøre? Du er ganske simpelt ikke så interesseret i HIFI som i musik, det er fint fint.

Unskyld Steen, det var egentlig dit udsagn der blev vendt her, men jeg kunne ikke lade den stå længe.

Peter Ulriksen

Ahhh, gider du lige mand, mangen til ævl og ordkløveri skal man lede længe efter. Ja det er lyd og lydbølger og rend mig der hvor jeg er højest når jeg plukker jordbær. Hvis jeg ikke gik op i hifi, så havde jeg nok ikke anlæg for over 200.000 kroner. Forskellen er bare at det tager mig under 3 min. at høre om et apparat kan spiller musik eller ej, det vil nok tage dig og andre her på tråden væsentlig længere tid hvis i skal igennem alle de teorier .Begrebet musikalitet kender du forhåbentlig i forbindelse med hi-fi???. Det er nemlig den vigtigste del.

Såså.... med et anlæg i den klasse kan jeg da godt forstå du ikke kan lide at forholde dig - eller i det mindste forsøge at forholde dig - objektivt til den tekniske side af sagen. Når der er følelser på spil, som i dit tilfælde forstår jeg, kan man nemlig meget let blive snydt. Ligesom når man går ind hos Linn-forhandleren og får en lektion i livsstil, livsglæde og andet højhelligt bras. Han var lige ved at overbevise mig om evig lykke ved køb af deres 350.000 kr. sæt... jeg vil fastholde; HiFi interesserede skal ikke til at tage patent på musikken, den lever og ånder også i et konfi-anlæg, bare spørg lytteren - for her bliver vi nemlig med rette subjektive. At livet så også på hifi planen er så legende let for dig, det må være dejligt. Nå, jeg sidder og lytter på min kætterske Sony afspiller, jeg kan ikke holde fødderne i ro, for musikken svinger bare så fedt. 40.000 kr

Ja, jeg kender musikalitet i forbindelse med hifi, den bliver skabt af teknik og teorier. Hvis ikke der var nogle, der gad lave et teoretisk benarbejde så havde vi slet ikke strøm til vores anlæg i dag.

Jeg har lige sammensat et anlæg til 10.500 kr. Det spillede da for fedt. Og jeg mener det, når jeg siger, at interessen for teknik og teorier ikke er nødvendige for at lytte på anlæg, selvfølgelig er den ikke det. Hende jeg købte sammen med, hun var da glad på trods af total uvidenhed!

Jeg ved bare at følelser snyder. Synet snyder. Rummet snyder. Vinen og øllet snyder. Derfor er det efter min mening rart at nogen tør gå i den anden grøft end fx ham Mike, for vi bliver nødt til at tro på en fælles erfaringsverden. Og vi er nødt til at indse, at målet er at komme tæt på en autentisk oplevelse. Spørgsmålet om hvordan vi kommer tæt på den oplevelse, det er også et teknisk spørgsmål, i hvert fald.

Og for øvrigt, jeg kan da godt nævne nogen med en dyr Mercedes som ikke går op i biler... men jeg aner ikke hvem du er, så det...

Peter Ulriksen

hmm....lad mig starte med at sige at jeg ikke ejer en bil overhovedet. 

Det lyder meget fornuftig alt det du skriver og jeg kan ikke være uenig i så meget af det.Teknikken gider jeg bare ikke forholde mig til, så er det slået fast.Jeg har været musiker og hi-entusiast i over 20 år, så her er det ørene der får lov at vælge,absoludt ikke andet og hvis jeg mener at jeg ville kunne få et anlæg til 10 eller 40.000 kroner til at lyde som det jeg har til 200.000, jamen så havde jeg gerne sparet de kroner. Dermed ikke sagt at man ikke kan få gode oplevelser på førnævnte anlæg, de opfylder bare ikke mine behov.

 



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 31 Juli 2003 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Hej Steen

Jeg læser med stor interesse dine indlæg. Jeg synes især det er interessant, at betragte lyden ud fra de fysiske love. Jeg vil gerne høre nærmere om, på hvilken måde du kan kontrollere, om det er korrekt lyd eller det modsatte, ukorrekt lyd.

Kammertonen, for at komme med et eksempel, er på 440 hz. Det kan dokumenteres for det kan måles. Men hvor højt er niveauet, det er vel et vurderingsspørgsmål. Den nærmeste til at svare på dette må være komponisten.

Og alle andre må vel gætte sig frem - er det ikke rigtigt.

Hej igen. Niveauet kan selvfølgelig også måles. Nå jeg havde ellers en pointe lidt tidligere..



__________________
I am always right, unless I´m wrong.
Til top Vis jack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jack
 

<< Forrige Side af 55 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes