Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 17:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Bafler til Boyes bånd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Jeg spørger igen Boye; hvor får man fat i et sådant mæh-får; der kan "ride" rigtigt mange hovedtelefoner på ryggen af en sådan, mæh!!!

Et skud: Trævarefabrikkernes udsalg, eller nej???  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hej F.

Jeg troede naturligvis du spøgte - undskyld.  Det seriøse svar er butikken "Pif-Paf-Puf" i Nordre Frihavnsgade - Tag ikke børnene med hvis der skal være penge tilbage til Hifi...

Obs! Jeg ser til min store fortrydelse at jeg nu må regnes blandt de fulde medlemmer -SKÅÅL på det!!  -Hik!

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Pif-paf-puf; det finder jeg nok igen!!! 1000 tak for hjælpen!!!  Tillykke med det "fulde" medlemskab!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 08 Februar 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget på deres hjemmeside (pif-paf-puf), meeen de har SQ ingen mæh-får!!!

De får en klage-mail, nemlig!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 08 Februar 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Efter lang tid som læsende og skriblende her på sitet er det blevet min tur til at vise udstyret frem.

Min hifi-historie rækker tilbage til omkring 1980. Her er den sorteret efter apparattype:

Forstærkere:

NAD 3020 (den spillede bare)
Denon PMA790 (mange knapper og Watt)
Sugden A28
NLE 11 + Peter Allpass ppa400 og en hjemmeflikket riaa
Bow The Wazoo

Højttalere:

Audioscan medbyg (det absolut billigste i 1980)
Hjemmebyg med Peerless og Coral-enheder - puha hvor det lød! 
BS minor (Bredgade hifi) - så blev det mere seriøst.
F/3 Sonor
Snell J
Hjemmebyggede fullrange bånd, 120cm og senere 204cm høje + aktive subs
Snell Q
Hjemmebyg med Scanspeak og Audiotechnology - i dag i stumper som venter på tid.
Jamo D400

Signalkilder:

NAD kassettespiller
Micro Seiki (billig model)
Kenwood fuldautomatisk
Ariston RD 40 eller 80 med Mørch UP-4 arm og Goldring p.u.
Helius Scorpio arm
Modificeret (flydende ophæng) Micro Seiki BL71 med Helius Aurum arm
Sony CD3.. noget
Sony CDP-XA3ES
SAT CDfix

Systemet er med udgangspunkt i stereo, men min interesse for film har krævet at det blev udvidet med et surroundsystem. Mere om det i mit indlæg i surround-forummet.

Først min Bow Wazoo under den netop anskaffede SAT CDfix - forbundet med sølvkabel inspireret af Duelund. CDfixen er så ny, at jeg ikke har fået lyttet ordentligt til den endnu. To børn på 2 og 3 og et ret nyt gammelt hus kræver tid.

Mondæna-reolen med allehånde kirurgiske indgreb på bagsiden til kabelføring. Stereo til venstre for korteste kabelføring til højttalerne. Til højre snurrelyden - billigste Sony og Samsung - men det virker og er ganske ok til film.
På bagsiden af reolen sidder sidder der omskiftere på højttalerkablerne til front og sub, så jeg kan vælge mellem stereo og surround.

Front-delen med det berømte akustikregulerende Acousto-sheep® i forgrunden. Højttalerne er de overraskende gode Jamo D400 - 5 ens højttalere og en sub, som ikke er med på billedet.

Et nærmere kig på Jamo D400 - seriøse enheder. Kablet er Tekni-fi solid core.

Tilbage står at få reguleret akustikken en del - bagvæg og gulv ikke mindst.

Kommentarer er velkomne.

Hej Kaj - halløj Boye...

Rigtig god idé med historien om anlæg - det efteraber jeg nok en af dagene - har allerede en højtaler føljeton liggende (hvor de fleste af mine ændringer er sket)...

Synd du ikke har en S.A.T. Amplifix til din CDfix...

Er der noget galt med billedet eller er der en revne i displayet på CDfix'en?

mvh

Kajtajnen

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1950
Sendt: 08 Februar 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

 

Hvor opdriver man et stk. Montana reol?...og nydeligt setup forresten



__________________
"Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"


Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 09 September 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Der er sket en væsentlig om-gradering af anlægget siden sidst.

Jeg ville gerne optimere og lege med lyden fra mine hjemmbyggede højttalere uden at skulle bruge timer og besvær med indkøb af komponenter og lodde ind og ud igen og igen, så besluttede jeg at anskaffe mig en Behringer DCX2496 og bruge den som digitalt delefilter og DAC.

Min gamle Sony CD XA3 ES har fået skiftet optiske udgang ud med en coax og fungerer nu kun som drev.

Behringeren fødes så med dens digitale signal og sender så fire analoge signaler ud til henoldsvis højre og venstre diskant og bas/mellemtone

Inspireret af Newform Research har jeg så koblet den til en Panasonic SA-XR70 receiver, som er baseret på Ti Equibit-forstærkere, altså en slags mini-TACT. Med seks udgangstrin skulle den kunne trække to trevejs-højttalere aktivt, men desværre har den kun 5.1 indgang, og der er ikke direkte adgang til den sjette forstærker. Så jeg har foreløbig kun et aktivt  to-vejs system.

Her ser I også lidt af musikken, den blev prøvet af med. Kender I dem alle?

Anlægget ligner jo l**t, men det spiller bedre end det meste jeg har haft før - måske pånær NAD 3020.

Enhederne er Scanspeak 9700 og Audiotechnology 5" forbundet til forstærkerne med QED micro bi-wire. Inde i kabinettet er der afstivende plader mellem for- og bagplade som er placeret radialt i forhold til bassens centrum for at sikre bedste strømning i kabinettet. Pladerne er med huller og anbragt, så der ikke er over 10cm ufafstivet kabinetflade, som i øvrigt er i 19mm MDF. Indvendigt er der dæmpet med fåreuld.

Her er mit førte brugbare skud på indstilling af Behringeren. Det er sådan, det kører nu. Der deles ved 2,1 kHz, og jeg har prøvet at få kompensation for baffelstep og givet den et lille løft i bunden. Det er kun baseret på erfaring og gehør, men der skal snart køres målinger med ETF, så lyden kan trimmes mere på plads.

Lyden er i øvrigt overraskende god. Det er jo altid sjovt at få en ny "lyd" og de umiddelbare indryk er især præget af en forrygende gennemsigtighed.

                 

Installationen skulle naturligvis fejres med "det bedste tweak" en flaske vin - Beringer, selvfølgelig...

Da Panasonic'en er ret billig kunne jeg som fremtidsplaner overveje at investere i endnu en, så jeg har fem effektrin pr side. 

Hvis forstærkerne står tæt på hinanden, vil de følge volumenkontrollen fra fjenbetjeningen synkront. Så kunne det enten blive som nu, men suppleret med tre basenheder pr. side eller måske en helt ny BMTMB-konstruktion.

Mulighederne er mange.

 

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 09 September 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Det er gennemført ud

Men hvorfor har du ikke placeret enhederne på samme centerlinie?



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 09 September 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Det er gennemført ud

Men hvorfor har du ikke placeret enhederne på samme centerlinie?

Tak, - hmmm du har fundet en af de fem fejl...

Oprindeligt var højttalerne tegnet til at hænge vandret, og som enhederne er placeret, ville der være samme afstand fra ørerne til midten af enhedernes svingspoleforkanter.

Jeg har planer om  en waveguide, som skal monteres foran diskanten, som så skal monteres fra bagsiden af forpladen - lodret over bassen, så de kommer på samme centerlinie.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 25 September 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Frekvenskorrigere du ikke som følge af den direkte vægmontering? Jeg ved at B&O bruger et kraftigt  dyk omkring 80Hz...?



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 26 September 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kompenserer ikke pga. vægmonteringen i sig selv. Kabinettet er ret stort til enheden, så den ruller pænt og langsomt af nedefter fra ca 90-100 Hz, men støttes lidt af vægmonteringen, så -3 dB-punktet ligger nær de 80 Hz.

I øvrigt har jeg fået målt lidt på systemet og korrigeret Behringeren noget:

Diskanten dæmpes ved resonansfrekvensen 520Hz. Det er ikke sikkert det er strengt nødvendigt med det filter der køres med.

Bassen får baffelstep-kompensation og dæmpet en opbrydning omkring 4kHz.

Her ses at sub-kanalen får dæmpet en stående bølge i rummet ved 45 Hz samt at delefrekvensen til diskanten ligger ved 2,4 kHz. Der bruges p.t. et L-R filter med flankestejlhed på 24dB/okt.

Lige nu summerer diskant og bas ikke perfekt, idet der ikke opstår det ønskede dyk ved delefrekvensen, når diskantens polaritet vendes, så der skal arbejdes videre med delay og afrulning, men det lyder allerede meget lovende.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 26 September 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Det ligner noget dejligt legetøj

__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 26 September 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Det er lige, hvad det er.

- og jeg kan sidde og lave målinger samtidig med at jeg justerer filtret, så jeg løbende kan holde øje med hvordan justeringerne påvirker resultatet.

Når der så er lavet og gemt et passende antal justeringer, der måler fornuftigt, skal de så lige lyttes til op mod hinanden for at vurdere hvad vej jeg så skal gå.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 07 December 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Det ligner noget dejligt legetøj

 

helt sikkert! men også noget dyrt legetøj

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 08 December 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

Groove skrev:
Det ligner noget dejligt legetøj

 

helt sikkert! men også noget dyrt legetøj

Tja - det kommer an på hvad man anser for dyrt - og hvor meget man ser på. Stereodelen alene består af:

  • Gammel Sony CD: værdi max. 2000,-
  • Behringer: 1900,-
  • Panasonic: 3600,-
  • Højttalerkomponenter 6000,-
  • Subwoofer 6000,-
  • i alt: 19000,-

CD-spilleren er gammel og kostede i sin tid 6000,- men et tilsvarende drev vil kunne fås for de nævnte 2000,-. Højttalerprisen er baseret på hvad jeg gav for enheder og filterkomponenter (som ikke bruges nu) hos Skaaning i sin tid. Så er der jo arbejdstid og lidt kabler og stik  (mange phono til XLR-kabler)

Alt i alt er det i mine øjne ekstremt billigt i forhold til kvaliteten. Der findes naturligvis udstyr som er bedre, men det bliver for dyrt at finde noget der er markant bedre, og for mig går der sport i at få mest ud af en beskeden investering, samt selv at have indflydelse på udseende og lyd - og det mål er nået. Så fremtidige investernger bliver i musik, film og åben sportsvogn.  ("Ja, skat - vi skal have nye tagrender først...")

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 211
Sendt: 08 December 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

hvad med at tilføje en DEQ2496, den er også billig og der findes en målemikrofon til den ECM 500

http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

__________________
Daniel
Til top Vis Twellmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twellmann
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 10 December 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har allerede målemikrofonen ECM8000, som jeg bruger sammen med måleprogrammet ETF på PC'en, når jeg skal trimme DCX'en.

Når jeg ser, hvor meget DCX'en kan med filtrering, fase- og tidsforskydning, parametrisk EQ o.m.a. har jeg dog svært ved at se behovet for at tilføje endnu en equalizer.

Fordele ved mit system, som jeg ser det, er at al filtrering osv. foregår inden D/A konverteringen, så jeg ikke er afhængig af filterkomponenternes uønskede indflydelse på lyden.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 18 December 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

nåhh, det er måske ikke ret dyrt for dig men jeg er jo kun 13... så 20k er jo en slat penge for mig
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 18 December 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

20k er skam også et slat for mig, men jeg har jo også haft ca. 28 år mere end dig til at spare op i, så...

Jeg synes bare det er billigt i forhold til hvilken lydkvalitet, jeg har fået for pengene. Lidt tidligere i tråden ser du en Bow Wazoo og en S.A.T CDfix. De har da kostet i omegnen af 15-20k stykket da de var nye. Begge med særlige kvaliteter - især Wazoo'en... Mmmmh.. silkeblød og lækker gengivelse med en meget realistisk distance til orkestret.

Nu er der mere lege-fi end hi-fi, og det passer mig meget fint.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 18 December 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Boye..

Mit bebrillede flakeøje faldt på det faktum, at du er en af de får der har en Peter Allpass ppa400 her på sitet. Jeg har netop gravet en sådan gammel fætter frem af gemmerne, og den er nu hos KT Radio for at få nye lytter og loddet et stik.

Hvad kan du fortælle om den gamle kæmpe, og om den fader Peter Allpass?

 



__________________
Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
Til top Vis blackhawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackhawk Besøg blackhawk's Websted
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes