Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 22:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Bafler til Boyes bånd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 18 December 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke så meget om nogen af delene, men jeg husker den som velrenommeret, da jeg var ung. Et sympatisk pothoved (Niels hed han vistnok) som arbejdede i hifi-klubben på Tomsgårdsvej, da der kun var et demorum, var meget begejstret for Peter Allpass' ting.

Den blev købt for at få flere kræfter til højttalerne. Jeg havde netop besluttet at skifte mine Snell J ud med hjemmebyggede bånd, da jeg allerede ved de indledende forsøg blev rystet over, hvor godt de spillede. Men den lille Sugden A28 kunne sine mange kvaliteter til trods ikke levere fornuftige lydtryk med de ekstremt krævende bånd.

Det var tilfældigt jeg fik den tilbudt brugt (og meget billig) af en daværende ekspedient i "Super Radio" i Tåstrup. Han er vist nok mere eller mindre Hr. Dynamax i dag. Den var meget rå i kabinettet og et senere servicebesøg hos Peter Allpass selv i Espergærde gjorde det klart, at det nok var den første prototype, jeg havde købt.

Den havde selvsagt mere spark i støvlen end den lille Sugden, nærmest uudtømmelig i sine reserver, men da den kom til sammen med en del andet udstyr med helt anderledes lyd end jeg før havde haft, fortoner dens øvrige karaktertræk sig helt og holdent.

- men det var en sjov tid.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1431
Sendt: 20 December 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej Boye!

Er lige faldet over tråden, så det er sikkert ikke aktuelt mere - men hvis du en anden gang får tungt grej hjem, kan du vel sætte et par vinkeljern på væggen bag Montanareolen. Imellem grejet, og reolen vil det vel nærmest ikke være til at se - den vil nærmest svæve i fri luft.

Hvor er acustosheepet forøvrigt blevet af? Er det måske blevet til børnetøj?

   mvh S.R.
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 20 December 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej, Stevie Ray!

Jeg holder meget af din musik, og er beæret over at du skriver i min tråd

Ideen med vinkeljernene er fin, men så skal jeg skære hele bagpladen ud af reolen - der er nu heller ikke meget tilbage - eller bliver det svært at kombinere med reolen, der er på hjul.

Da jeg nu kører med aktive digitale filtre, er det nødvendigt med mange forstærkere som justerer volumen synkront. Det vil blive kostbart at realisere med tungt udstyr, og da lyden fra den lille grimme Panasonic tilmed er frisk og sprød, bliver det næppe til udkiftning på den front - foreløbig. Det skulle da lige være hvis nogen forærede mig en Sunfire Ultimate Receiver.

Planen går måske snarere i retning af at investere i en SA-XR70 til. Så kan jeg lave et tre-vejs system med 5 direkte trukne enheder pr. side, dvs. supplere med 3 basenheder pr. side. De kan så komme i nogle kabinetter, der matcher reolen. Det kan sikkert komme til at se rasende godt ud.

Mit Acousto-sheep står, som du kan se på det sidste billede af anlægget forfra, lige under den venstre højttaler, så det er ikke blevet klippet for at få varme sweatre til ungerne - næh de må danse sig varme. Favoritterne for tiden er "Brazilian Architecture" med Lindberg/Hemmer Foundation, "Mais Que Nada" med Sergio Mendes og "Headhunters" med Herbie Hancock.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1431
Sendt: 21 December 2005 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Havde lige overset resonansslugeren på de nye fotos - glad for at høre det har overlevet indtil flere kolde måneder - Og børnene har vel også kun godt af at blive hærdet lidt! 
 
Det lyder forøvrigt rasende spændede med sådan nogle aktive filtre. Har i den anledning et par spørgsmål, som jeg håber du måske gider svare på?
 Jeg tænker lidt i forhold til HT-selvbyg: alle siger jo - sikkert ganske rigtigt, jeg selv har ingen erfaring i den retning - at en trevejs er nærmest umulig at bygge med et godt resultat, pga at delefilteret er svært at få til at lykkes. Jeg tænker så, at hvis man kan bruge sådan en behringer må det da være til at have med at gøre? Man kan jo justere omgående og meget nemt, indtil at lyden sidder lige i øjet. Men der er sikkert noget jeg har overset, ellers var der jo ikke så mange ben i det?

Lyder forøvrigt som noget spændende musik du hører - må tilstå jeg kun kender Herbie. Er det  bosanova?


   mvh S.R. (som af beskedenhed nok snart foretager en navneforandring)
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 21 December 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Et digitalt filter som Behringereren gør det meget mere overkommeligt at gå i gang med at lave brugbare højttalersystemer. Man slipper for at fremskaffe og lodde komponenter i en uendelighed og kan foretage fintrimninger løbende, samtidig med at man ser resultatet på målesystemet. Desuden får man mulighed for tilpasning til rummet og egne præferencer.

Men stadigvæk er det en stor opgave at lave især et tre-vejs system. Det at styre enhedernes faseforhold og dermed udstråling og retning af lyttevindue er en kunst i sig selv, og det får man ikke foræret med et digitalt filter.

Hvis man på den anden side rykker delefrekvensen for bas og mellemtone så langt ned, at man snarere får en to-vejs med subwoofer, bliver det lidt nemmere at få til at passe sammen.

Jeg kunne også forestille mig at det var muligt at trimme filtret, så man kunne lave en aktiv Duelund-højttaler, hvor reglerne for synkronfiltret bliver overholdt. Det kræver dog stadig at enhederne lever op til de duelundske krav til impedans- og frekvenslinearitet.

Men træerne vokser ikke ind i himlen. En Behringer er jo befængt med en masse ikke-audiofile komponenter som billige op-amps osv. Der er dog mulighed for at forbedre de dele.

Jeg har læst i andre fora om modifikationer, som forbedrer de analoge outputs eller springer dem over, så man sender det filtrerede digitale signal videre lige ind i indgangen på flere kvalitets-DACs eller måske lige ind i indgangen på en digital forstærker (powerDAC), så signalet ikke bliver analogt før udgangsterminalerne.

Musikken er nu børnenes favoritter - de styrer jo alt i vores liv, når de er vågne... Lindberg (bedre kendt som Master Fatman)/Hemmer (på Hammond B3) er en charmerende gang glad supermarkedsmusik, der lige som Sergio Mendes typisk vil blive kedeligt rubriceret som "Easy listening", men hvis man lytter igennem den glatte overflade, kan man mærke en humor, spilleglæde og en stor kærlighed til rødderne, som f.eks Eumir Deodato.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1431
Sendt: 21 December 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Tænkte nok det ikke var så let alligevel...
 Er bange for jeg ville komme til at sidde og indstille hver eneste gang der skal høres lidt musik, og det er jo ikke det der er meningen :-) - Så jeg tror selvbyggeriet må vente lidt.

Lyder ellers som en god ide at holde signalet digitalt så længe som muligt. Især når det skal igennem sådan en fætter som den Behringer. Det burde du da næsten selv prøve ved lejlighed?

Så kan du jo få den overvægtige mester ud i rummet, i superkvalitet
 

   mvh S.R.
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

er der sket noget nyt siden sidst?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Nej - det går noget langsommere end for 20 år siden. Andre prioriteter trænger sig på, og med et gammelt hus, en ung kone og en engelsk bil er der nok at se til, som man siger...
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
copman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Nej - det går noget langsommere end for 20 år siden. Andre prioriteter trænger sig på, og med et gammelt hus, en ung kone og en engelsk bil er der nok at se til, som man siger...
LOLLOL

 

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman
 
Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 879
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Jeg ved ikke så meget om nogen af delene, men jeg husker den som velrenommeret, da jeg var ung. Et sympatisk pothoved (Niels hed han vistnok) SNIP

 

Niels Nielsen?



__________________
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Av, Frederik - der bliver jeg dig svar skyldig.

Jeg kender ikke mere til ham end hvad jeg nævnte. Jeg i øvrigt lidt ked af at jeg kom til at bruge det udtryk om ham, som du citerer, for jeg tror ikke han røg mere humørtobak end så mange andre, men hans lidt søvnige blik kunne godt give det indtryk.

Jeg husker bare, at han var glad for for Peter Allpass' kontruktioner. Han havde vistnok selv et par PPA 400. Hvem ved i øvrigt hvor mange forstærkerkontruktioner der kom fra hans hånd?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej Boye

Din avatar der ...

Avatar
er det din drømmehøjtaler? Jamo R909 hvis jeg ikke tager helt fejl har du hørt den? syntes den ser spændende ud.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Drømmehøjttaler, ja, jo... Det var nærmest en drøm der gik i opfyldelse at jeg fik lov til at være designer på den. Jeg har været designkonsulent for Jamo ved flere lejligheder, og i forbindelse med 909'erens udvikling har jeg hørt prototyper spille. Jeg har aldrig hørt stortrommer gengivet med så realistisk dynamik.

Jeg synes også det er en meget interessant højttaler og da det delvist også er mit "barn" har jeg også fået fruens tilladelse - nu mangler bare viljen til at bruge så mange penge på højttalere.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Uhauha Boye, det lyder svært godt. Og gør det! husk at leve drømmen, i morgen kan den stå på "pas på bussen! hvilken buSPLAT". 
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 16 November 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hej Boye.

Synes dine højtalerprojekter er er meget spændende, omend jeg ikke har forstand nok til at vide ret meget om hvad det i virkeligheden er for noget.

Til gengæld har jeg selv kigget meget på de Jamo D400 højtalere som jeg synes er mere end almindeligt smukke, er det nødvendigt at hænge dem på væggen for at få dem til at spille ordentligt? Hvis baghøjtalerne skulle sidde på hver sin væg ville det kræve en større ommøblering hos mig, så hvis det er den eneste måde at gøre det på skal jeg jo begynde at se efter noget andet.

Må iøvrigt spørge om de er så gode til stereo at det ikke engang ville være tilrådeligt at give de 5000 ekstra for at få et par D450 fronter istedet...?

Steffen

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 17 November 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej Steffen

Tak for de pæne ord.

D400 er beregnet til at hænge på væggen. Det giver noget kraftigere bas, og højttaleren er afstemt til det, så de kommer nok til at lyde noget spinkel i det hvis de kommer fri af væggene. Hvordan har du tænkt dig de skal placeres hvis ikke op ad en væg?

De er desuden beregnet til at spille sammen med seriens subwoofer, som til nød kan undværes, men så kan man godt høre at det er små højttalere, for der er ingen "snydebas" i dem. Derfor er det ikke rimeligt at sammeligne dem direkte med D450 som har noget mere basareal og kabinetvolumen.

Men sammen med den tilhørende subwoofer kan den godt stå distancen, men så er prisen også deroppead. Måske kunne du overveje et sæt af standermodellen D430?

Serien bliver desværre ikke produceret mere, men den er stadig til salg hos visse forhandlere - og ofte til nedsat pris.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 17 November 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Ville have dem stående på nogle hylder jeg har sat op til de baghøjtalere jeg har nu... - eller rettere, ville lade den ene stå og hænge den anden på væg...

Ville jeg kunne "dreje" min hylde og sætte højtaleren fast på denne, så jeg brugte hylden som væg? (det ville være let at gøre, og hylden er godt et par centimeter tyk, så højtalerne ville sagtens kunne side godt..)

Ved godt prisen bliver deropad, har også kigget på D8 med de der lidt specielle baghøjtalere og de meget smukke D870 gulvhøjtalere, og det regner jeg da egentlig med ville blive endnu dyrere...

Har 30.000 at gøre godt med... (til højtalere, har lidt ekstra til en ny forstærker)

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng
 
Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 195
Sendt: 20 August 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

hej.
kan se at i diskutere jamo d400 serien.
er der nogle af jer som har hørt den?
er nemlig selv intersseret i dem
Til top Vis Rene_49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene_49
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 21 August 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Nu er det ellers længe siden der har været aktivitet i denne tråd, men jeg har da nogen erfaring med serien, eftersom jeg spiller på de små væghængte D400.

Det er et rimeligt ambitiøst udspil fra Jamo med danske kvalitetsenheder fra Vifa - XT25 ringradiator og bas med træfibermembraner.

Har du set dem til salg, siden de har din interesse? Og er det nogle bestemte modeller du tænker på?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 195
Sendt: 21 August 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

ja jeg har set dem til salg til en fornurtig pris.
Til top Vis Rene_49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene_49
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes