Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 10:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: HTPC A/V setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LarsB
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 02 August 2003 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Ærgerligt at du bor i det mørke Jylland. Jeg kunne ellers godt have tænkt mig at se hvordan billedet fra HTPC’en så ud på min projektor. Hvis du ser på min hjemmeside under DVD-2900 testen så kan du se en at HTPC har nogle fordele frem for en alm. DVD-afspiller.

Grunden til at DVD-2900 gav et bedre billede var at det var  mere flydende (i Progressive PAL), men fryser man billederne så er det nok HTPC’en  der leverer det bedste billede. Jeg har haft min HTPC ( en Thinkpad ) mistænkt for at ikke at have tilstrækkeligt med grafik- og CPU kraft, så derfor kunne det være interessant at prøve projektoren på en monster maskine for at se om billedet skulle blive mere flydende.

Mvh

Lars B.



__________________
Mvh
Lars B.
Til top Vis LarsB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsB Besøg LarsB's Websted
 
Robert
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 471
Sendt: 03 August 2003 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Total lækkert setup, det kalder jeg Hometheater design !!! ..... meget elegant !!!. Går ud fra at din HTPC står i et andet rum pga. støj, da der må skulle være flere blæsere til for at holde temperaturen nede på en sådan fætter. Så hvordan styre du din HTPC inde fra stuen, via forlænget IR med trådløs keyboard og mus ??, eller er det mere avanceret. Det må sgu også være lækkert hvis du har digital kamera, sådan bare at køre direkte slideshow inde i stuen , uden noget hokus pokus.

 

 



__________________
Mvh. Robert
Til top Vis Robert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert Besøg Robert's Websted
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 August 2003 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Hej,

Min HTPC laver skam et progressive PAL for netop at kunne få et ordentligt billede på en 50". Jeg bruger store dele af DScaler sourcekoden der bla. inderholder en ægte 2:3 pulldown algoritme m.m.

Angående HTPC og støj så er min stort set baseret på passiv køling, det vil sige store alu-køleplader og kun 2 stk. Papst 12dB blæsere som man knap nok kan høre, for at skabe lidt airflow. Harddiskene er faktisk det der udvikler mest varme, men disse er "spændt" sammen på store blokke af alu og heatpipe teknologi. Indeni kabinettet er der så en "kanal" hvor jeg skaber at airflow med de 2 førnævnte blæsere. En til at trække luft ind og en til et lufte ud. Kab. temp holdes under 30 grader C.

Det har været et omfattende projekt igennem mange år.

HTPC'en styres via trådløst lan (WLAN) da dette giver stort set uhindret rækkevide. Klienterne kan ligeledes kobles op via trådet eller trådløst LAN, sidstenævnte kæver dog 54Mb da 11Mb ikke har nok effektiv båndbredde til at streame MPG-2 videostrømme med tilhørende audiokanal. Jeg arbejder udelukkende i 2,4Ghz spektret pga rækkevide. 5Ghz rækker nemlig ikke langt.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 08 August 2003 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Hermed billeder af mine nye magelige Stressless stole fra Ekornes.

De er fantastiske og nok det bedste jeg hidtil har investeret i tilbehør til A/V setup'et. Noget jeg varmt kan anbefale!

Dette setip er iøvrigt setup nr. 2 i hjemmet. Det ultimative er min HTPC'er som jeg udvikler på og som består af Plasma og B&O højttalere. Men mere om dette, jeg arbejder på at smide nogle billeder af brugergrænsefladen op snart. Herunder afholde en lille afstemning angående funktionalitet. Den er nemlig blevet temmelig omfattende efter mange års produktudvikling.

Anyway, her er billederne af stolene:

Der roder lidt pga eksperiment med kabler og opstilling på billederne.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 08 August 2003 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

med et ord:

Lækkert!

 

- Witzel

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 08 August 2003 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Ahhhh
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 08 August 2003 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Lækkert setup må man sige. Jeg har selv en Sanyo PLV-Z1 sat op på en HTPC, og har et par enkelte spørgsmål:

1. Hvad bruger du af DVD software, og hvilke filtre kører du på?

2. Har du et link til dit lydkort, og hvorfor har du valgt netop det?

3. Har du et link til dit tv-kort, og hvorfor har du valgt netop det? Du nævner selv Hauppage's kort, men det er ikke sådant et du har i er det? Jeg har prøvet både ATI All-In-Wonder og PixelView PlayTV-HD - ingen af dem giver et ordentligt billede, førstnævnte fordi det ikke virker med dScaler, sidstnævnte fordi at farverne er helt hen i hegnet. Bruger pt. All-In-Wonder kortet, da det kommer klart tættest på en rimelig kvalitet. Jeg ville gerne have et ordentligt, men det kræver at det er det helt perfekte kort, som jeg ikke har fundet endnu...

4. Er din software en overbygning af myHTPC eller lign. eller er det lavet fra bunden? Jeg bruger selv både ShowShifter og myHTPC, men er ikke tilfreds med nogen af dem. Og så lad os få nogle billeder - please! Jeg har flere gange selv været tæt på at starte udviklingen af noget selv, men pt. venter jeg på myHTPC 2 fordi det bliver muligt at lave moduler selv på en bedre måde, så det håber jeg bliver godt.

5. Hvordan er en PDA som fjernbetjening? Jeg bruger en ATI Remote Wonder, og det er bestemt ikke for fedt. Min Philips RU880 kan ikke lære dens signaler, og den er generelt i elendig kvalitet - jeg kunne godt bruge et alternativ.

6. Hvilket grafikkort kører du på? Jeg havde et Matrox i min, men det var noget bøvl i præcist 960x540 som projektoren kører, det lavede sjove ting - så jeg proppede mit All-In-Wonder 9000 Pro i maskinen i stedet - det virker glimrende. Det kører også 1:1 mapping via. powerstrip.

Mvh

Brian Binnerup

 

Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 08 August 2003 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hej Brian,

(1) Afspilleren er egen kode. P.t. kører jeg med et filter licenseret fra Ravisent. Men jeg er snart færdig med at lægge print til et dedikeret encoder og decoderkort baseret på den berømte DCDi chip fra Faroudja og en mpg-2 encoder fra C-Cube.

(2) Delta 410 som efter min opfattelse er blandt de bedste til rimelig pris. http://www.m-audio.com/products/m-audio/delta410.php

(3) Det er ren custom og baseret på et referencedesign til en STB'er (SetTopBox)

(4) Min nuværende version 6.0 består helt af egen kode og lidt fra DScaler projektet som tidligere nævnt. Kommende version 7.0 er 100% egen kode og er baseret på GDI+ (DirectX 9.0a). Afvikles iøvrigt på Windows XP Embedded så mine kunder ikke ødelægger setup og konkurrenter ikke kan stjæle/låne min kode.

(5) Jeg bruger en Toshiba E740 eller E750 PDA og med 100% egen kode. Den er klient til HTPC'en og kommunikere 2-vejs via 801.11b WLAN. PDA'en bruges også til styring af eksterne enheder via HTPC'en og via RS232 som der sidder 6 stk. af. Således at lys, persienner, alarm, plasmaskærm og øvrig rumstyring kan foretages.

(6) Min nuværende bruger at ATI 9500 Pro, den kommende vil anvende en mobilchip fra ATI. Hele HTPC'en redesignes og baseres på Intel Centrino platformen for at få varmudvikling og støj ned på 0-punkt.

Med andre ord, min HTPC bliver en speciel embedded løsning der er en hybrid på alt fra lidt af hvert. Spec.'s kommer på et senere tidspunkt, arbejder p.t. på den nye brugergrænseflade, der bliver helt unik og ganske fantastisk kan jeg rolig røbe

Mvh

Christian

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 08 August 2003 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej Christian.

Det lyder spændende, men det lyder også som noget menigmand aldrig får råd til....

Jeg syntes heller ikke det lyder som noget som én person kan nå at udvikle, både hardware og software, men har du tid til det, så er jeg noget imponeret.

Hvor og hvornår holder du en demo ;-)? Jeg kunne helt vildt godt tænke mig at se hvor meget man reelt kan få ud af en HTPC, og hvor stor forskellen er fra en standard opsat HTPC...

Mvh

Brian

Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup
 
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1070
Sendt: 08 August 2003 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

En "standart" HTPC med Radeon kort, kan sagtens måle sig med dyre scalere i 10.000$ klassen.

Der er MANGE på avsforums.com der har udskiftet deres dyrere scalere med en HTPC.

__________________
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Til top Vis Webmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webmonkey
 
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1070
Sendt: 08 August 2003 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:


Min nuværende version 6.0 består helt af egen kode og lidt fra DScaler projektet som tidligere nævnt. Kommende version 7.0 er 100% egen kode og er baseret på GDI+ (DirectX 9.0a). Afvikles iøvrigt på Windows XP Embedded så mine kunder ikke ødelægger setup og konkurrenter ikke kan stjæle/låne min kode.


Du har brugt, lært af og nydt godt af andres fri kode - hvorfor ikke gøre det samme med din egen??????

__________________
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Til top Vis Webmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webmonkey
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 08 August 2003 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg tager spørgsmålene i kronologisk rækkefølge.

Det startede for knap 4 år siden, ja faktisk 5 år siden med en ide. Og der er lagt ekstremt meget arbejde i det. Kildekoden består af 140.000 linjer C++ kode p.t. Jeg har fået hjælp fra gamle kollegaer og har 2 der arbejder freelance for mig.

Har for 1 år siden fået en investor der brænder for projektet. Vi arbejder hårdt på at få en fullblown version på banen. Sælger Home Cinema løsninger til en del kunder i Monaco go Marbelle i Spaninen. Og så har jeg jo også arbejdet med lignende projekter de 5 år jeg var hos B&O. Ærgeligt at de ikke vil kaste sig ud i den slags projekter, men sådan er der så meget.

Jeg skal starte et sted og er startet highend. Det bliver kostbart, men til at betale. Husk på at en rigtig Home Cinema koster over ½ million for mange af mine kunder. Der bliver dog også en mainstream udgave, en lowbudget udgave der er mindre eksotisk. Prisen vil ligge et sted mellem smertegrænsen på 10.000,-

Jeg har en filmklub, måske invitere jeg gæster på et tidspunkt. Men p.t. har jeg meget om ørene, især mit studie på Aarhus universitet.

Jeg skrev en artikel om HTPC i Alt om DATA som jeg skriver fast for. Du kan fange artiklen her: http://itsvar.dk//articles/article.aspx?id=4329&

Kan kun give dig ret, mange har set lyset i HTPC miljøet, især på avsforum og Microsoft har lugtet lunten. Dog er Media Center Edition ikke en særlig god løsning, den kommende 2.0 som snart frigives til salg i EU har dog mange nyheder, herunder 16:9 understøttelse m.m.

Danske Palmbutler stinker, sorry, men det er en ren amatør implementering, især er remoten noget af det mest elendige plastik jeg længe har oplevet. Softwaren er ustabil når man har den kørende længere tid ad gangen.

De ændringer jeg har lavet i Open Source projektet hos Dscaler gutterne er skam frigivet som reglerne er. Årsagen til at jeg anvendte Dscaler sw'en indtil dato er den at det er for omfattende selv at skrive sin egen scaler. Der står min viden ganske enkelt også af.

Den endelige version af min HTPC er hardware-baseret af flere årsager. Og jeg har valgt Windows XP Embedded for at beskytte kunde som egne interesser. Overvejede Windows CE 4.1 men det var for besværligt.

Jeg har ingen planer om at frigive mit projekt som Open Source. Det kan jeg ikke tjene penge på på kort eller lang sigt. Det ville iøvrigt også være praktisk umuligt da næsten alle de SDK'er jeg anvender er underlagt meget restriktive NDA'er som kræver særaftaler og licensbetaling.

 

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 393
Sendt: 08 August 2003 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

du er da 100% livs nyder !

og genialt med B&O til SS. ser godt ud, lyder godt til den slags, og det er jo billedet der tæller !

så: det holder da 100

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 08 August 2003 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

 Ja det er jeg jo nok, hvem er ikke det iøvrigt?

Man plejer at sige at lydsiden udgør 50% af den samlede oplevelse når man ser film. Men mine udregninger ser således ud:

Billede 45%, Lyd 40%, Komfort/Betjening 15% men sådan er der så meget...

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
garner30
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 08 August 2003 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

 et tv!!!!! Det må være fedt at nogen blive slået ihjel på sådan en stor skærm. (altså det på side 1, men billederne af det andet hyggerum ser også lækkert ud)
Til top Vis garner30's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af garner30
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 22 September 2003 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

1) Et af de kritik punkterne ved HTPC plejer at være CD/DVD løbeværkene som ikke er i stand til at levere ordentlig lyd, slet ikke til SACD og DVD-A, har du i det omtalte projekt fundet nogle PC drev som mestre dette bedre, og nogle som idet hele taget kan tage SACD, kan man evt koble nogle af de Philips drev som man på www.daisy-laser.com til IDE kablerne eller på anden måde tilslutte et HTPC system, det ser umiddelbart ud til at være et alm. Pioneer DVD der andvendes.

2) Kommer dit HTPC projekt til at indeholde rumkoorigering med microfon ala. Pioneers MCACC og Tact's preamp/equalizers. Har du evt. fundet nogle software løsninger til PC som kan gøre dette, gratis?

3) Findes nogle programmer/drivere som giver mulighed for aktiv delefiltring, og ikke bare som man ser men creative og lign med en sub filtring til en fælles .1

glæder mig til at se pics af din GUI

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 04:02 | IP-adresse registreret  

Hej Omegasteffy

1) Du har helt ret, de "normale" IDE baserede drev er ikke imponerende, men min erfaring siger mig at de nu er gode nok til at aflæse data i råt format. En HTPC skal jo ikke anvendes til at afspille de fysiske medier, men i digitalt format på harddisken. P.t. anvender jeg WMA i Pro format også kaldet lossless. Og det er kun den hårde freak der vil kunne høre forskel.

2) Desværre ikke, da det er et meget kompleks emne og som kræver adgang til et rigtigt lab. hvis jeg skal komme med noget seriøst på dette felt. P.t. arbejder jeg med nogle settings til forskellige højttaler fabrikanter, således at klangbalancen bliver så perfekt som mulig. Men igen jeg har ikke resourcer til at ansætte en akustik ingeniør.

3) Jeg anvender p.t. Delta kort fra M-Audio. De har efter min erfaring de bedste lyskort på marked og med elektronisk delfilter i en ganske god kvalitet. Men de er også kostbare. Bruger p.r Delta-410 kortet men har også mange af deres andre liggende.

Jeg regner med at GUI billeder lægges op ved udgangen af denne måned. For at få mønsterbeskyttelse er det et krav at designet er nyt og unikt og ikke er forelagt offentligheden inden ansøgning. Men det er nu bare formelt og derfor snart på plads.

Husk også at mit projekt ikke kan måle sig med det ypperste, dertil har jeg ikke resourcer, men det vil på mange områder overraske kan jeg roligt sige. Både hvad funktionalitet og betjening angår. Og det sidste er der hvor mange producenter svigter forbrugerne i mine øjne.

Og det er her at jeg vil forsøge at præge udviklingen med mit provokationsprojekt

 

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg genkender dit misundelsesværdige setup fra artiklen i Alt Om Data, som jeg har lånt af en kammerat, da jeg netop selv er begyndt at planlægge sammensætningen af en HTPC.

Mht. lydsiden vil jeg foretrække et digitalt (sp/dif) signal ud af maskinen, som jeg så kan dekode og processere i en egentlig surroundforstærker, bl.a for at få færre kabler, og fordi jeg ikke satser på aktive højttalere.

Vil et ordinært SB live!, Terratec eller lign. kunne gøre det, så der leveres digital lyd, hvadenten jeg afspiller DVD eller ser TV via tunerkortet? I givet fald, er det så lige ud af landevejen?

Mvh
Boye

 

 

 

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Vil et ordinært SB live!, Terratec eller lign. kunne gøre det, så der leveres digital lyd, hvadenten jeg afspiller DVD eller ser TV via tunerkortet? I givet fald, er det så lige ud af landevejen?

Ingen grund til misundelse  jeg har spinket og sparet og knoklet igennem mange år for at "lege" med mit setup som jeg brænder for.

Du opnår bedst lyd via coax fremfor lysleder, hvorfor det hænger sådan sammen, det kan jeg desværre ikke forklare, men det er der sikkert andre herinde der kan.

SB live! er et udemærket udgangspunkt, men som jeg skrev i artiklen, så er Delta 410 fra M-Audio at foretrække og noget af det bedste jeg har hørt. Men man skal starte et sted, jeg ville nok vælge et Audigy 2 hvis det skal være fra Creative, de fåes for lige omkring 600,- i OEM på www.edbpriser.dk

God fornøjelse! Lad os alle vide hvordan det går med byggeriet

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Det er simpelthen for lækkert - savle. Efter at have set og læst om dit set-up er jeg lige ved at overveje andre veje end det traditionelle AV-udstyr.

Det plasma Tv du har pic's af i et af dine indslag. Dit custom plasma - hvad er historien bag det? Hvor stort er det?

Audi A3

Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes