Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 23:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sony VPL-HS50 first look (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 December 2004 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Woohoo – så dumpede der sørme et par HS 50 ind ad døren – og så selvfølgelig på en dag hvor det eneste jeg IKKE havde tid til var at lege med projektor… Tortur! Men nå, så vidste jeg da hvad jeg skulle få aftenen til at gå med… Men HS 50 står altså nu i vores demorum, til frit skue.

 

Det første der slår én er at den er lidt større end den ser ud på billeder, men det er dog ikke værre end at det ikke burde afskrække nogen – og den er jo ganske nydeligt designet. Der sidder i øvrigt et Sony logo og lyser i toppen – dette kan slukkes i menuen hvis man hellere vil være fri… Lens shift er præcis som på Z3, hvilket vil sige ret bred – ingen overraskelser dér. Den gennemgående kvalitet virker rimeligt lækker uden at være prangende – det er trods alt stadig et plastic-kabinet, men af plastic at være ret lækkert udført. Støjniveauet er som på Z3 – hvis man klager over støjen burde man indlægges… HS 50 er i øvrigt den første projektor jeg har mødt der er sat op til low mode som standard. En lækker detalje er at blæseren ikke kører op i hastighed når projektoren slukkes, den bruger den tid der skal til for at lampen køles ned, uden at støje mere end ved brug (som de fleste andre projektorer).

 

Jeg har selvfølgelig pillet og regeret, og ikke mindst savlet, en del… For nu at starte et sted, så er de to største bekymringer jeg har haft omkring HS 50 lysstyrken og kvaliteten af scaleren. Disse to ting har været omtalt i amerikanske tests, så det har naturligvis været meget i fokus. Projectorcentral målte HS51 (den amerikanske udgave) til 240 ansi-lumen i cinema mode, men har senere meldt ud at deres eksemplar muligvis var defekt. Jeg kan med sikkerhed sige at der har været noget galt, for der er _masser_ af lys i HS50. Mindst lige så meget lys som en Z3 med fuldt åben iris eller en PTAE-700, vel at mærke når den kører i cinema mode med auto-iris slået til. Jeg har ikke mulighed for at måle på det, men jeg gætter på at det i lyse scener ligger på 7-800 ansi i hvert fald (Z3 med lukket iris ligger til sammenligning under 400). Jeg vender tilbage til detaljerne, men jeg ville bare lige slå dette fast én gang for alle – der skulle være rigeligt lys til de fleste, og som sagt er et gråt lærred på ingen måde udelukket.

 

Den anden ting – skalering. Widescreen Review, der var ude med den første test, kritiserede skaleringen for at give heftige skygger i det lodrette plan, og anbefalede direkte at man bruger en DVDO Iscan for at få et ordentligt billede. Dette er tydeligvis rettet nu – billedet er ganske udmærket med et standard progressive scan signal (jeg har dog ikke haft tid til at afprøve den med et interlace signal endnu, jeg skal nok komme med en update). Edge Enhancement-skygger er absolut på et acceptabelt niveau, og der er ikke meget forskel på dette punkt ved at bruge DVDO’en. Ligesom med de øvrige projektorer _er_ der dog en lidt større realisme og ”3D-oplevelse” at hente med DVDO’en, men det er slet ikke sådan at HS 50 ikke kan bruges uden opskalering, den er fuldt på højde med projektorer som Z2 og PTAE-700, hvis ikke bedre. Om den er på niveau med Z3 hvad skalering angår må flere tests vise… Men de to vigtigste ankepunkter ved de hidtige tests kan altså med sindsro manes i jorden.

 

Med disse to ting på plads kan man så koncentrere sig om billedkvaliteten. Det mest omtalte er naturligvis auto-iris’en, der åbner og lukker for lyset alt efter indholdet af billedet. Iris’en har tre indstillinger, ”off”, hvor der sendes fuldt lys igennem, ”on” hvor der er lukket en del af for lyset, og omtalte ”auto” indstilling. Lidt pudsigt så er ”on” ikke det mørkeste den kan lave, et helt sort billede er mørkere på ”auto” end på ”on”. De 6000:1 on/off kontrast er naturligvis opnået i Auto indstillingen, hvor projektoren lukker helt op med et hvidt billede og lukker meget af med et sort. Det kan diskuteres fra nu af til dommedag hvorvidt en sådan kontrastmåling kan bruges, men det der betyder noget er det billede der kommer op på skærmen. Og dér må man overgive sig – kontrasten er _suverænt_ det bedste jeg har set fra en LCD. Der er smæk på billedet i de lyse ting, og sort er ret sort – det opfattes subjektivt som klart det bedste sortniveau jeg har set på LCD, samtidig med den gode lysstyrke. Det er muligt at sort ikke er helt så sort når der er meget lys i billedet, men det opfattes ikke sådan – Sony’en gør ganske enkelt et rigtigt godt arbejde med at snyde øjet, når alt rundt om er meget lyst så virker det sorte også mørkere. Det er en smule surrealistisk at skifte fra HS 50 til Z3, som jeg ellers er så vild med – den er bare noget så mat i direkte sammenligning… Sort er ikke sort længere (selv med iris’en helt lukket), og der er slet ikke den samme smæk på billedet. Hvad kontrasten på HS 50 end er i ”real-life”, så er den bedre end Z3.

 

Farvegengivelsen er _rigtigt_ god, igen det bedste jeg har set på LCD. Masser af smæld i farverne, uden at det virker overdrevet, og med god nuancering. Den virker også mere jævn over hele billedfladen end AE700/Z3, men på det punkt kan der være noget udsving fra apparat til apparat. Den generelle skarphed i billedet er _rigtigt_ god, det ser absolut ud som om optikken er i orden. Den har den smule screen-door der nu engang vil være på en 1280x720 LCD, samme niveau som Z3 – dvs. knapt synligt ved normale afstande og ikke noget der bør stoppe nogen, medmindre man vil lave væg-til-væg billede…

 

Og så til dét vi alle sammen vil vide – har den Vertical Banding? HS 50 bruger Sony’s eget panel, hvor Panasonic, Sanyo og Hitachi bruger Epson paneler. Alt andet end Z3 har haft VB i mere eller mindre udpræget grad når vi taler 720P projektorer – Z3 har VB i en så svag grad at selv de allermest krævende har været tilfreds, og mange vil betegne det som ”ingen VB”. Det er i hvert fald så lidt at det ikke bør anses som et problem. Den slags bløde vendinger er ikke nødvendige med HS 50 – der er INGEN VB! Ikke ”ingen” som på Z3, hvor det er så svagt at det er lige meget – jeg har gjort hvad jeg kunne for at få øje på det, alle de svære scener med røg og støv og himmel osv, på lang og kort afstand – der ER ingen VB. Sony _tørrer røv_ på Epson hvad VB angår, de viser hårdt og brutalt hvordan et LCD-panel skal skrues sammen. Når man går direkte fra HS 50 til Z3 må man konstatere at – jo, der VAR sgu alligevel lidt på Z3’en. Ikke meget, men man kan se det – det kan man IKKE på HS 50. En vigtig bagdel ved de fleste LCD’er er dermed direkte elimineret. Alle mine tommelfingre opad til Sony for dét!

 

Samlet set er der ikke så meget at sige andet end at billedet _sparker røv_. Suverænt det bedste jeg har set fra en LCD, og en DLP skal altså stå tidligt op for at være med. Jeg har tilfældigvis Mitsubishi HC2000 til at stå for en kort bemærkning (1280x720 DLP til 40K), og det bliver altså meget ”frem og tilbage” mellem de to. HC2000 vinder nok med et mulehår totalt set, men HS50 indhenter altså en hel del af det forspring de bedre DLP’er ellers har over LCD. Jeg tør ikke helt kalde HS 50’s sort-niveau for ”det bedste fra nogen digital projektor”, som visse anmeldelser har udråbt (hvis lampen er defekt og kun smider en tredjedel lys ud kan det selvfølgelig godt være rigtigt…), men det bliver meget svært at finde en DLP til 24K der gør det bedre. Netop som min grænse for hvornår man skulle springe på DLP ellers var ved at flytte sig nedad, så har HS50 flyttet den et pænt stykke igen…

 

Men der er selvfølgelig ikke noget i denne verden der er perfekt – det mest negative der kan siges om HS50 er at den laver noget overscan på HDMI indgangen, som ikke kan justeres væk. Det lugter lidt af at være bevidst, da det meget præcist klipper den lille sorte kant på 1,85:1 film væk (16:9 er 1,78:1), men det er alligevel lidt træls at det ikke kan justeres. På VGA-indgangen kan det justeres, men ikke på HDMI. Det er skidt nyt for HTPC-folket (medmindre man kan leve med VGA), men for alle andre bør det ikke afskrække én fra at købe den – det er et lille ”men” på en ellers fed projektor. Jeg tvivler på at store Sony lytter særligt meget til lille mig, men jeg vil pippe lidt om det bagud i systemet, det kunne jo være det kunne løses i en fremtidig software-version. Det flytter ikke meget på helhedsindtrykket, det er uden diskussion den bedste LCD på markedet. For lige at vende tilbage til dét omkring skaleringen, så kan det helt klart konkluderes at en HS50 _uden_ en Iscan HD+ er bedre end en Z3 _med_ Iscan. HS50 bliver bedre med Iscan’en, men den kan _sagtens_ bruges uden.

 

Jeg har sikkert glemt noget, og jeg har ikke nået at teste det hele (og min Star Wars II DVD er blevet væk!! ), men spørg, så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg har netop fået hængt et af de nye Lissau Tab-Tension lærreder op med grå dug, og det er dét jeg har sammenlignet projektorerne på. Med HS 50 er der ingen tvivl, det grå lærred er vejen frem. Det må i den forbindelse påpeges at det gør _meget_ stor forskel om man ser billedet på et helt gråt lærred eller ser en sammenligning med en prøve, eller Lissaus foretrukne opstilling med halvt hvidt og halvt gråt. Når man ikke har den direkte sammenligning opfattes det grå lærred som en meget større forbedring end når man ser det side om side – og det er jo den samlede oplevelse der tæller. Jeg skal blankt indrømme at jeg har forsømt dette område alt for længe, men umiddelbart er jeg blevet omvendt en del – det grå guld er vejen frem… Jeg er blevet forgivet af de sammenlignende opstillinger, og har derfor været tilbageholdende med at anbefale et gråt lærred – men i hvert fald når man har så meget lys som i HS 50 (eller AE700) er der ingen tvivl – gråt er bedst.

 

En anden ting jeg lige vil dele nu jeg er i gang – jeg har nået at lege en smule med den nye Panasonic DVDS 97, og den kan absolut anbefales som det nye hit i den overkommelige prisklasse, når det gælder DVD til projektor-brug (eller plasma/LCD for den sags skyld). Faroudja DCDi og HDMI udgang til under 4000,- (og dermed en mulighed for dem der ikke kan vente på DVP900…) Den laver et glimrende billede generelt, og der er ingen fnidder med f.eks. for meget edge enhancement eller problemer med hakkeri ved bestemte opløsninger (som jeg har oplevet på andre billigere afspillere), så to tommelfingre op herfra.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 16 December 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Fed beskrivelse. Selvom det kan være irriterende at vente, viser denne historie jo også, at det faktisk er ret fedt, når producenterne retter børnesygdommene og ikke blot sender halvfærdige produkter på markedet.

Vedr. Panasonic DVDS 97: fungerer de-interlacer og scaler tilfredsstillende i denne afspiller? Det går jeg næsten ud fra efter hvad du skriver, men bare for at være sikker. Jeg kæmper selv med en lidt for billig dvi-afspiller, og overvejer derfor at opgradere og bruge denne Panasonic (sammen med en Hitachi TX100)

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 December 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Vedr. Panasonic DVDS 97: fungerer de-interlacer og scaler tilfredsstillende i denne afspiller?

Jeg er ikke 100% færdig med at teste, men umiddelbart ja.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 202
Sendt: 16 December 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

først en stor tak til Otto for at komme med alle de anmeldelser af de nye projektorer. Jeg har lige et spørgsmål til HS50’eren, hvordan opføre den sig med 720p@50hz over HDMI og hvad med tearing (eller hvad det nu hedder)?

 

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 December 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

først en stor tak til Otto for at komme med alle de anmeldelser af de nye projektorer. Jeg har lige et spørgsmål til HS50’eren, hvordan opføre den sig med 720p@50hz over HDMI og hvad med tearing (eller hvad det nu hedder)?

 

Det kører som det skal, helt uden tearing eller hakken. Det gør det også på AE700 og Z3, iøvrigt. En detalje i den forbindelse: EDIT: Følgende gælder _kun_ for HDMI indgangene! Z3 konverterer alt andet end 50 Hz til 60. AE700 kan vise 48, 50 og 60 Hz flydende. Har man en HTPC eller en DVDO kan man bruge 48 Hz til at vise NTSC helt uden den 2-3 kadence der ellers påføres for at kunne konvertere fra 24 til 60, dette giver et mærkbart mere flydende billede. Alle andre framerates konverteres til 60. Konvertering fra én framerate til en anden vil altid resultere i hakkeri, men "tearing" har jeg kun oplevet på Z2. HS50 kan slet ikke vise andet end 50 og 60 Hz, andre framerates vises simpelthen slet ikke (hvis du f.eks. sender 75 Hz ind i de andre bliver det vist, men med hakken). Edit: Via VGA-indgangen understøttes fra 48 til 92 kHz - jeg har ikke testet dette og ved derfor ikke hvordan det vises.

Edit igen:  Der skulle selvfølgelig have stået 48-92 _Hz_...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Dio`
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 16 December 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Nej nej nej jeg har jo ikke råd til hs50.. Og hvorfor ligger Tape Connection i Århus?
Er den de 10 kilo som den koster mere end AE700 og Z3 værd?
...lyder jo sådan
Til top Vis Dio`'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dio`
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 December 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Dio` skrev:
Nej nej nej jeg har jo ikke råd til hs50.. Og hvorfor ligger Tape Connection i Århus?
Er den de 10 kilo som den koster mere end AE700 og Z3 værd?

Det er jo altid op til den enkelte - den er bedre, og hvis man vil have "bedre", så må man betale hvad "bedre" koster... Jeg vil sige det sådan at hvis jeg havde 30K at købe projektor for ville jeg ubetinget købe HS50'eren. Hvis jeg havde 40K ville jeg stadig have den med i opløbet... Men man skal altså heller ikke tude sig selv i søvn hvis man ikke kan finde de ekstra kroner, Z3 er jo stadig en god projektor.

Man skal bare lade være med at kigge på HS50 først...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 865
Sendt: 16 December 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Otto - super bekskrivelse - seriøst gennemarbejdet og relavant information



__________________
Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
Til top Vis troelskn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskn
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 16 December 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Det kan vist ikke siges anderledes end at: Endnu engang slår Otto til 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 16 December 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej Otto,

og mange tak for dine bemærkninger om projektoren. Jeg er glad for at høre du siger at den ikke er så lyssvag, som den er blevet kritiseret for at være.

Kan vi måske få dig til at lave en test, hvor du undersøger hvor stort billedet kan blive, før billedkvaliteten begynder at lide(meget gerne med lærreder, med forskellige gain)?

Otto, TC skrev:

HS50 kan slet ikke vise andet end 50 og 60 Hz, andre framerates vises simpelthen slet ikke (hvis du f.eks. sender 75 Hz ind i de andre bliver det vist, men med hakken).

Og for lige at ingen er i tvivl, så er VGA indgangen ekskluderet her, da den selvfølgelig godt kan(48 - 92 Hz). Nævner det bare fordi flere har spurgt mig
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ
 
anno1982
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 16 December 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

 - Du kunne jo tage dig betalt for sådanne beskrivelser!

Det er vi nok mange der er glade for at du ikke gør!

 Herfra!!!



__________________
Alle mennesker er nørder indenfor deres eget interesseområde.

Min Bio
Til top Vis anno1982's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anno1982
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 December 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:

Kan vi måske få dig til at lave en test, hvor du undersøger hvor stort billedet kan blive, før billedkvaliteten begynder at lide(meget gerne med lærreder, med forskellige gain)?

Hm, det synes jeg er en _meget_ individuel vurdering, så det er jeg godt nok ikke ret meget for. Desuden har jeg ikke ubegrænset størrelse lærreder til rådighed. Men med den ene anke omkring screen-door, at fra afstande på 1,5X lærredbredde og mindre bliver screendoor ret synligt, så kan man roligt fyre den op på et stort lærred. I forhold til lysstyrke er de to meter jeg har i butikken slet ikke noget problem, jeg tænkte faktisk mens jeg testede på at man sagtens ville kunne køre 240 cm med den, eller mere. Det er som sagt en meget individuel vurdering, personligt var jeg f.eks. ret bævende omkring den opstilling jeg lavede på hifi-messen i februar, med en NEC HT1100 på et 3 meter bredt lærred, men resultatet var imponerende. LCD'er har naturligvis trods højere opløsning lidt mere screen door end HT1100, men ellers turde jeg såmænd godt smide den på 3-meteren...

Mr.DJ skrev:
 Og for lige at ingen er i tvivl, så er VGA indgangen ekskluderet her, da den selvfølgelig godt kan(48 - 92 Hz). Nævner det bare fordi flere har spurgt mig

Nå ja for hulen, det var nok ikke helt godt nok formuleret - jeg retter lige...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 17 December 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Øhh 48 - 92 KHz? Det er da imponerende, men nok ikke særlig nødvendig, hehe!

Vil bare lige sige at din kommentar angående lysstyrke og billedkvalitet, gav udslaget og fik mig til at bestille min første LCD'er(har kun ejet DLP'ere og CRT'ere indtil nu). Så nu håber jeg, at jeg ikke opdager nogle ubehagelige overraskelser ved den.

Jeg havde ellers lidt svært ved at bestemme mig for om jeg skulle vælge Sony'en eller BenQ's 8700+.
Men da du sammenlignede dens ydelse med HC2000 modellen(som har et bedre billede end BenQ'en)blev jeg endnu mere sikker på, at den var det rigtige valg. Så tak for det!

Bare jeg så kan nå at skaffe Sony'en inden juleferien begynder!
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 17 December 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
Øhh 48 - 92 KHz? Det er da imponerende, men nok ikke særlig nødvendig, hehe!

Arh, hold op, det er da altid rart at være fremtidssikret, ikke? :-)


Mr.DJ skrev:

Bare jeg så kan nå at skaffe Sony'en inden juleferien begynder!

Hvis du holder juleferie i januar, så skal det nok kunne lade sig gøre...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 17 December 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Hvis du holder juleferie i januar, så skal det nok kunne lade sig gøre...


Hehe, ja eller måske arbejder min leverandør hurtigere end din!

Jeg er ihvertfald lige blevet fortalt, at leverandøren modtager en sending mellem jul og nytår. Og der skulle derfor være en god chance for at modtage pj i den uge. Men ok, så bliver det jo selvfølgelig ikke før ferien starter, men stadig før januar

Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ
 
Dio`
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 20 December 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Det lader til at InFocus SP-5700 og Sony VLP-HS50 koster nogenlunde det samme. Hvilken er det bedste køb?
Til top Vis Dio`'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dio`
 
Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 20 December 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Sony HS50 selvfølgelig, fordi det er den jeg køber! Hvad mere grundlag behøver du?

Ej, nu skal jeg nok være mere seriøs!

SP-5700 modellens fordele(som jeg ser det) er dens lystyrke og den indbyggede Faroudja scaler.

Flere anmeldere (Otto inkluderet) har dog sagt at den indbyggede scaler i HS50 er konkurrence dygtig. Så scaleren burde altså ikke være det alt afgørende. Lysstyrken er tilgengæld et punkt hvor der bliver advaret mod at vælge HS50/51. Især hvis du planlægger et stort billede og ligeledes hvis du ikke kan mørkelægge bio rummet tæt på 100%.
Men ifølge Otto, har Sony tilsyneladende lyttet til kritikken og åbenbart rettet lidt på HS50 modellen. Så at den nu giver mere lys ud i "auto iris" indstillingen(den som giver 6000:1 kontrasten ).

Jeg forestiller mig dog at SP5700 modellen stadig er mere lysstærk end HS50. Så hvis størst mulig billed størrelse(eller bare mulighed for at se film i mere oplyste lokaler) er alfa og omega for dig, er den måske det bedste valg.

Sony'en henvender sig mere til dem, som vil have en god kontrast(så man f.eks. bedre kan se alle detaljerne i mørke scener) og kan "nøjes" med et billed som ikke er over 110"(et skøn fra min side). For at opnå kontrasten, må der heller ikke være særlig meget lys i lokalet.

Håber det hjalp dig en smule!
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 20 December 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
Lysstyrken er tilgengæld et punkt hvor der bliver advaret mod at vælge HS50/51. Især hvis du planlægger et stort billede og ligeledes hvis du ikke kan mørkelægge bio rummet tæt på 100%.


Men ifølge Otto, har Sony tilsyneladende lyttet til kritikken og åbenbart rettet lidt på HS50 modellen. Så at den nu giver mere lys ud i "auto iris" indstillingen(den som giver 6000:1 kontrasten ).

Det er _ikke_ noget problem med lysstyrken på HS50. Projectorcentral har udtrykt mistanke om at den de testede var decideret defekt, og det hælder jeg også til - der er mere lys i HS50 end i PTAE 700. Al snakken om lysstyrken på HS 50 viser bare at man kan læse og læse og læse, og jo mere man læser jo mere forvirret og misinformeret bliver man. Dét der betyder noget er at se projektoren i praksis.

Mr.DJ skrev:
Jeg forestiller mig dog at SP5700 modellen stadig er mere lysstærk end HS50.

Lad være med det, kom og kig i stedet for...  Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken på at HS50 sender mere lys ud end SP 5700, men det er tæt på i hvert fald.

HS 50 og SP 5700 er så forskellige at det er svært at sammenligne. Det er to helt forskellige teknologier, med hver deres fordele og ulemper. Men jeg er personligt ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge - allerede på støjniveauet ville jeg afskrive SP5700, og opløsning, kontrast, fleksibilitet og frihed for regnbuer opvejer imho nemt DLP'ens _lidt_ (og det ER _lidt_, når man taler HS50) mere rene farvegengivelse og frihed for screendoor.

Til sammenligning har jeg indtil videre haft fire forskellige, udover mig selv, til at sammenligne HS 50 med Mitsubishi HC2000 (1280x720 DLP til 40K), og konklusionen for alle fem personer er at Sony'en samlet set er i samme liga, og at det er svært at se hvorfor man skulle betale 16K ekstra for mitsu'en. HS 50 kan _sagtens_ tåle sammenligning med ellers gode DLP'er på de områder hvor LCD ellers normalt har problemer, nemlig farveægthed og -renhed og kontrast. Den slår ikke alt på alle punkter, men der findes imho p.t. ikke nogen projektor uanset pris der holder så højt et niveau på alle områder som Sony'en (her tænker jeg ikke kun på billedkvalitet).



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
woody
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 September 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 278
Sendt: 21 December 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Nå, nu har jeg været oppe i Århus og besøge oraklet (Otto) og set den nye HS50 og jeg må sige WOW, er der nogen som vil køben en brugt Z2! Den havde et fantastisk billede, meget naturligt, ikke som ved DLP hvor det ser meget unaturligt ud, syntes jeg. Jeg så nogle meget mørke scener og det var tydeligt at den ligger langt foran Z3 på det punkt. Man kan nu se nuancer i sort og ikke kun lidt eller meget mørkegråt. Jeg må også give Otto ret i "ingen VB". Nu så jeg jo ikke en hel film, men de scener jeg så som var VB fjenske var der ingen VB. Hvis vi skal se på skarpheden så var den også helt i top specielt closeup. Meget detaljeret billede. Støjnivauet er også meget lavt og det er ret imponerende når den giver så meget lys. Hvis der er noget jeg skal kritisere så er det nok skarpheden i dybten, men det kan være fordi den ikke var helt varm. Ellers er der kun rosende ord her fra. Jeg vil også sige at DLP`er får det svært nu hvor vi kan få en LCD med det rigtigt godt kontrast niveau og ingen rainbow effekt.

Woody

Til top Vis woody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af woody
 
mufcdk1974
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 21 April 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Vækker lige denne tråd igen :-).

Her 5 måneder senere, kan man nu sige om grå eller hvidt lærred er bedste til HS50? Så i andre tråde at hvidt er at fortrække, mens Otto i denne siger grå.

Til top Vis mufcdk1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mufcdk1974
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes