Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 15:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bøjelig MDF-plade til HT-kabinetter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 13 August 2003 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der har gåde råd ift. at bruge bøjelig MDF-plade til højttalerkabinetter? F.eks. hvilken limtype, der er bedst at anvende.

Jeg regner med at lime to 9mm plader sammen i den ønskede form, hvor limen også skal udfylde de mellemrum, der gør at pladen kan bøjes. Som test limede jeg 2 små stykker sammen og kan i alt fald konstatere, at det ikke er trælim, der skal anvendes - den "flød ud" og "krympede" under tørringen!

 

 

 

 

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 13 August 2003 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

bech skrev:

Er der nogen, der har gåde råd ift. at bruge bøjelig MDF-plade til højttalerkabinetter? F.eks. hvilken limtype, der er bedst at anvende.

Jeg regner med at lime to 9mm plader sammen i den ønskede form, hvor limen også skal udfylde de mellemrum, der gør at pladen kan bøjes. Som test limede jeg 2 små stykker sammen og kan i alt fald konstatere, at det ikke er trælim, der skal anvendes - den "flød ud" og "krympede" under tørringen!

 

 

 

 

Hvad med PU-lim?? Der var to artikler i Gør det selv (bladet) for nogle år siden om disse plader. De brugte noget papir imellem pladerne for at få bedre kontakt. Jeg vil anbefale dig at skaffe de to blade evt. ved at kontakte dem og spørg efter de artikler. De viser hvordan man laver en krum bænk og et lille natbord.

Hvor har du skaffet pladerne fra?? Jeg har ikk eset dem i de alm. byggemarkeder. Har du adgang til de bøjelige krydsfiner plader der findes de kunne måske også bruges!

En idé her til slut. Prøv evt. med bitumen klæber det burde være godt til at lave en helt død konstruktion. Dog hærder det jo ikke op, men forbliver elastiks hvilket der evt. skal tages højde for i konstruktionen.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 13 August 2003 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Til Granholm:

Pladerne er ikke helt lette at få fat i, men jeg fandt et byggemarked der vil bestille dem hjem. Jeg fik en ½ m plade hos en snedker, som jeg har anvendt til test.

Bøjelig krydsfiner er vel ikke så lyddødt som MDF eller hva?

 

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
musifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 310
Sendt: 13 August 2003 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil tro at noget lignende de typer af akryl fugemasse man kan købe i byggemarkederne vil være ok. Det kryber ikke, hæfter godt og er nemt at arbejde med. Der skal nok eksperimenteres med at finde typen med den helt rigtige massefylde etc.

mvh.

Morten

Til top Vis musifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musifix
 
kimj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2003
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 13 August 2003 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad med en 19 mm plade, som man så skære 14 mm dybe spor for evt hver 5-10 mm fylder sporerne med lim, presser pladen ned i en form bestående af plader som står på højkant med den radius som man vil have, lader limen hærde. Så står man med en plade med den radius som man vil have og limen er med til at bryde pladen så den bliver mere lyd"død"

Hilsen KimJ

Til top Vis kimj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimj
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 13 August 2003 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

kimj skrev:

Hej

Hvad med en 19 mm plade, som man så skære 14 mm dybe spor for evt hver 5-10 mm fylder sporerne med lim, presser pladen ned i en form bestående af plader som står på højkant med den radius som man vil have, lader limen hærde. Så står man med en plade med den radius som man vil have og limen er med til at bryde pladen så den bliver mere lyd"død"

Hilsen KimJ

Det er jo det samme med de bøjelige plader. Her er sporet bare skåret på forhånd og med 2x9mm kan man få glatte flader på begge sider samt vil jeg tro en mere solid konstruktion.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 13 August 2003 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

bech skrev:

Til Granholm:

Pladerne er ikke helt lette at få fat i, men jeg fandt et byggemarked der vil bestille dem hjem. Jeg fik en ½ m plade hos en snedker, som jeg har anvendt til test.

Bøjelig krydsfiner er vel ikke så lyddødt som MDF eller hva?

Nok ikke lyddødt, men noget stivere så det kommer selvfølgeligt an på hvor det skal anvendes.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 393
Sendt: 13 August 2003 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

fugemasse som lim: husk nogen tørrer kun 3mm/24timer ! så det er ikke sikkert de hærder og holder lige med det samme, i en dyb fuge.

Her er PU lim tit en fordel. den kan speedes op i hærdning ved at fugte pladerne først. tilmed skummer den jo op, så det bliver helt tæt, og fæfter ret godt på andet end træ.

alm. MDF plade helt op til 12mm er ikke så svær at spænde i en stor R, hvis  der er nogen stytte plader. dem med riller er lavet til skarpe R.  så tit vil en 12mm MDF med blygummi være bedre end en tykkere med bukke spor osv.

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1405
Sendt: 13 August 2003 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger PU lim skal du sørge for at emnet der limes er spændt godt op, da PU limen udvider sig, og kan trykke emnet ud af form. Når du bruger PU lim er det godt at limen udsættes for lidt fugt, dette gør vedhæftningen og opskumningen bedre.

 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 13 August 2003 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Først: tak for de mange svar.

Er der nogle, gode / dårlige erfaringer med bøjelige MDF-plader eller har gode råd ud over lim - ting jeg skal være opmæksom på?

[QUOTE=Gorm]

Hvis du bruger PU lim skal du sørge for at emnet der limes er spændt godt op, da PU limen udvider sig, og kan trykke emnet ud af form. Når du bruger PU lim er det godt at limen udsættes for lidt fugt, dette gør vedhæftningen og opskumningen bedre.

/QUOTE]

Jeg regner ikke med en voldsom bøjning af pladerne - lidt á la Sonus Faber Cremona eller SA2K.

Jeg havde tænkt mig at den indre afstivning skulle danne kabinet-formen med en fuld front og bagplade i 12 mm MDF. Den ene MDF-plade skal så limes med den glatte flade mod afstivningen. Dernæst lim på de 2 "op-slidsede" sider som så spændes / holdes sammen med et passende antal kuffertremme - men det kan være jeg her skal overveje at placere en  masonitplade el. lign mellem kabinet og remme, så der ikke kommer mærker fra remmene.

Dernæst afsluttes med front og bagside i 19-22 mm MDF. Der er dog flere ting vedr. finish jeg endnu ikke har fået tænkt igennem.

 

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 393
Sendt: 13 August 2003 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

jeg ville bruge alm. 12mm MDF til det der. tænk på hvor stiv den plade bliver når den er buet.

lav 3 - 4 20-30mm mellem plade/afstivninger der giver formen (set oppe fra) og spænd pladerne op og lim mod disse ! (hvis jeg har forstået formen rigtigt)

jeg tror ikke du kan spænde det op med kuffert remme ! bruge de der hvor du spænder med en skrælle ! og ja, masonit under/rundt op kabinettet.

http://www.harald-nyborg.dk/asp/images/6966.jpg

 

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1405
Sendt: 13 August 2003 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du skal bruge mere end 2 sammenlimede plader da tykkelsen jo kun er 9 mm. pr. stk..

Når fronten er buet er du jo nødt til at planforsænke enhederne, da disse jo som bekendt er svære at spænde ordentligt op på en krum overflade, og denne planforsænkning vil gøre materialetykkelsen mindre, lige der hvor enheden skrues fast, dette giver så igen problemer med stivheden på kabinettet, så derfor skal du nok regne med 3 - 4 plader limet sammen, men så vil din front også blive god og solid.

mvh Gorm 

 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 82
Sendt: 13 August 2003 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Gorm

Jeg bruger en helt anden løsning - som også tager ekstra tid, men det virker hver gang.

Du tager 3 mm MDF plader lidt for store, et par millimeter, og laver et buet værktøj der passer til den udvendige form på højttaleren. Dernæst laver du som tidligere nævnt afstivninger af den ønskede form. Du kan senere bruge dem til det værktøj der skal presse omkring de 3 mm plader.

De første plader bankes i med søm, så er du 100% sikker på at formen holder. Dernæst limes de efterfølgende plader på - og for guds skyld en af gangen for ellers kan du ikke styre dem. Brug helt almindelig trælim - alt andet på nær 2 komponent lim er opreklameret og spild af penge.

Når du er færdig har du en perfekt højttaler, og du skal lige have slebet det overskydende plade væk og vola!!!

MVH

Johnny

Til top Vis Møffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møffe
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 13 August 2003 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Jeg tror du skal bruge mere end 2 sammenlimede plader da tykkelsen jo kun er 9 mm. pr. stk..

Når fronten er buet ............

mvh Gorm 

Det er kun siderne, der skal bue - fronten bliver nok i 12+19 mm MDF.

2 x 9 mm burde være nok til siderne. Jeg vil dog lige undersøge om almindelige, tynde MDF-plader kan bøjes tilstrækkeligt som foreslået i et af de øvrige svar.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 82
Sendt: 13 August 2003 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Bech

3mm mdf plader er de absolut nemmeste at bøje. Det kan du gøre med dine bare næver. 9 mm mdf derimod kræver virkelig saft og kraft, og jeg ikke lige hvor du har ideen fra. For mig lyder det som om at du ikke har prøvet at bøje 9 mm mdf pladen. Forskellen er så stor mellem 3 og 4 mm mdf plader, at det næsten er umuligt at bøje en 4 mm mdf uden at den smutter for dig ved almindelig limning.

Hvis du absolut vil bruge tykkere plader kan jeg kun anbefale at du skærer slidser i pladen, og så kan den bøjes i den ønskede form, men så skal du huske på at du har fjernet noget materiale af pladen -her mister du stabilitet og den lyddøde effekt. De slidser skal fyldes op med en resonansdæmpende lim som bruges i industrien. Helt og lykke med at finde den i byggemarkederne!!!

Valget er alene dit, men når fjerner noget materiale( Slidserne ) eller ændrer stukturen( bøjer ) i et materiale vil egenskaberne, stabiliteten og kvaliteten ændre sig. Det skal du tage forbehold for.

Der findes også en dyrere løsning, som slår alle dem der er foreslået i dette emne. Lim mdf pladerne sammen til den ønskede højde på højttalleren og fræs så siderne til den ønskede form og hullet ud. Så mangler du kun en top og bundplade, og bore/fræse hullerne til enheder, port og terminal. Så er dit kabinet lyddødt og stabilt som en bjørn, og det kan beklædes med en finer for endeligt at se professionelt ud.

MVH

Johnny

Til top Vis Møffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møffe
 
peter@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2003
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 13 August 2003 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

 

Ved at der er nogen der med held har dampet træplader (spån) i facon, mon ikke dette også er muligt med almindelig MDF ??



__________________
HiFi for musikkens skyld.
Til top Vis peter@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peter@
 
Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 82
Sendt: 13 August 2003 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Dampning er en fin løsning.
Til top Vis Møffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møffe
 
poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 393
Sendt: 13 August 2003 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

hvis man bøjer siderne om et antal mellem plader (i stil med Sonus F.) så kan man med skrælle typpen godt bøje dem ! det er prøvet, med 12mm MDF.

vi taler jo ikke om at lave en Ø200 tønde med en 12mm plade. Det er vel 5-10cm på en 40-50cm længde !  det er kan godt lade sig gøre !

 

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 13 August 2003 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Til de ovenstående 4 indlæg:

MØFFE's dyre løsning samt dampning er nok lige avanceret nok til mig.

Jeg vil overveje at anvende et antal 3-4 mm almindelige MDF-plader og lime dem sammen med alm. trælim
ELLER
de 9 mm bøjelige MDF plader jeg HAR testet. (Til MØFFE: der er slidser i disse plader - de sluger en masse lim og på vej hjem så jeg prisen på PU-lim i Silvan og dette var afskrækkende i de mængder jeg kommer til at bruge).

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 13 August 2003 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

jeg har set et kabinet der var bøjet i våd mdf !! hvor våd og hvor længe det var blødet op husker jeg ikke med det havde bevaret sine egenskaber .

det var måske en test værd !!

 

                                         hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes