Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 14:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: AR-SXO seriefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Har der været nogle tråde om dette filter herinde? jeg har forsøgt at søge, men har ikke fundet nogle........

Nogen der har erfaringer de vil dele? Jeg har netop prøvet det i mine nye 2 vejs TQWT, og synes slet ikke det er så ringe, selvom der nok skal lidt trimning til.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman
 
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger det i mune nye højttalere der stadig er på eksperimentalstadiet.
Eneste "ændring" er, at jeg har sat en modstand i serie med diskanten da den råbte lige højt nok. Faktisk har først version af filteret spillet så lækkert, at jeg ikke har fået pillet ved det i snart 2 md.
Der skal lige leges lidt med den diskant-shunt-spolen, men ellers spiller det super lækkert.

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse
 
Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Brisse skrev:
Jeg bruger det i mune nye højttalere der stadig er på eksperimentalstadiet.
Eneste "ændring" er, at jeg har sat en modstand i serie med diskanten da den råbte lige højt nok.

Hmm, det er også mit problem.

Faktisk har først version af filteret spillet så lækkert, at jeg ikke har fået pillet ved det i snart 2 md.

Jeg har netop her til morgen prøvet at lave et 1.ordens til bassen og 2. ordens til diskanten, og jeg må sige at efter at have lyttet lidt er det nok mere 3dimensionelt med traditionelt1./2. ordens filter.


Der skal lige leges lidt med den diskant-shunt-spolen, men ellers spiller det super lækkert.

Jeg ville ønske der var lidt mere info om filteret på AR´s side, jeg ved desværre ikke nok til at rode for meget med det. Mit indtryk med de enheder jeg brugte (vifa ringradiator samt monacor bas) var at stemmer, ja hele mellemområdet lå lidt tilbagetrukket. Til gengæld var diskanten mere opløst med seriefilteret. Jeg eksperimenterede kun med bass spolen samt modstanden, som sagt ved jeg ikke nok om hvad jeg ellers ændrer på ved at rode med eksempelvis diskantspolen.

Hvis jeg får lidt info, skal jeg helt sikkert rode mere med det, det har potentiale.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Tak for links. jeg tjekker op på det.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Tubeman skrev:

Har der været nogle tråde om dette filter herinde? jeg har forsøgt at søge, men har ikke fundet nogle........

Nogen der har erfaringer de vil dele? Jeg har netop prøvet det i mine nye 2 vejs TQWT, og synes slet ikke det er så ringe, selvom der nok skal lidt trimning til.

Tubeman

Jeg har særdeles gode erfaringer med AR-SXO (uden kondensatorer) i AR Avinci III De Luxe (modificeret) med enheder som Vifa XT25TG30-04 og Vifa PL18WO09-08 .

Med det som basis for modifikationer på enhederne kan man nå langt med lyden.



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
Espen B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hei HPH Man

Jeg vurderer å benytte AR-SXO i mine høyttalere (har vurdert dette en stund .... ) som består av XT25TG30-04 og Seas L18RNX/P. Planen er å sette dem opp som 2 1/2 veis system (er pr idag D'Appolito). Jeg sliter forøvrig med å finne fornuftige komponentverdier - det kunne derfor være interessant å se ditt filter.



__________________
mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge

Mitt høyttalerprosjekt
Til top Vis Espen B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Espen B Besøg Espen B's Websted
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Espen B skrev:
Hei HPH Man

Jeg vurderer å benytte AR-SXO i mine høyttalere (har vurdert dette en stund .... ) som består av XT25TG30-04 og Seas L18RNX/P. Planen er å sette dem opp som 2 1/2 veis system (er pr idag D'Appolito). Jeg sliter forøvrig med å finne fornuftige komponentverdier - det kunne derfor være interessant å se ditt filter.



Jeg kan lige sende dig en PM når jeg er kommet hjem og kigget på værdierne.

Klik her for at læse mere om det.
Klik

*** EDIT ***

L1 = 0,10 mH       Jensen papir/mineraliseret voks imprægnering - fladvalset

L2 = 1,80 mH        Jensen papir/mineraliseret voks imprægnering - fladvalset

R1 = 6,8 ohm        Duelund modstand

Jeg vil senere eksperimentere med at sætte R1= 4,7 ohm når jeg en gang kommer til at prøve et trådophæng, men det ligger lidt længere ude i fremtiden.
Det er fordi disse højttalere endnu ikke er kommet på deres vante plads ( skal først have lavet et stativ af gitterkonstruktion som ht´erne skal hænge på), og når de er på deres vante plads kommer der noget mere bas i f.h.t. "almindelig" stativ, ligesom perspektivet og dybdevirkningen er helt suverænt.



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Tubeman skrev:

Brisse skrev:

Jeg ville ønske der var lidt mere info om filteret på AR´s side, jeg ved desværre ikke nok til at rode for meget med det. Mit indtryk med de enheder jeg brugte (vifa ringradiator samt monacor bas) var at stemmer, ja hele mellemområdet lå lidt tilbagetrukket. Til gengæld var diskanten mere opløst med seriefilteret. Jeg eksperimenterede kun med bass spolen samt modstanden, som sagt ved jeg ikke nok om hvad jeg ellers ændrer på ved at rode med eksempelvis diskantspolen.

Hvis jeg får lidt info, skal jeg helt sikkert rode mere med det, det har potentiale.

Tubeman



Prøv her: http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm 

__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes