Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 19:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Hvor high-end kan man lave det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
Lux550 Freak skrev:

Mr. High Fy skrev:
Bare pas på med ikke at dæmpe den ihjel. Jeg tror man skal lægge meget arbejde i netop dæmpningen af en højttaler.

Du mener at man skal lægge meget arbejde i ikke at dæmpe den for meget?



Nemli ja!

Nu er jeg jo lidt ny i dette - det er mit første projekt. Men skal jeg tolke det sådan at der er forskellige meninger om dæmpning?

miju skrev:

...

Bare kabinettet dæmpes godt på alle andre tænklige måder!..  så skal det nok lyde fint! for uden at ser rigtig godt ud..

...eller er det noget med hvor meget uld der kastes i kabinettet? Jeg har prøvet at måle op, og kan se at jeg ikke har bitumen nok til at beklæde hele kabinettet - så der var overvejelser i retning af at lade være med det.. På den anden side mente jeg ikke at det kunne skade at få noget mere vægt i kabinettet, og nu var det jo købt..

 

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1117
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:
Mr. High Fy skrev:
Lux550 Freak skrev:

Mr. High Fy skrev:
Bare pas på med ikke at dæmpe den ihjel. Jeg tror man skal lægge meget arbejde i netop dæmpningen af en højttaler.

Du mener at man skal lægge meget arbejde i ikke at dæmpe den for meget?



Nemli ja!

Nu er jeg jo lidt ny i dette - det er mit første projekt. Men skal jeg tolke det sådan at der er forskellige meninger om dæmpning?

miju skrev:

...

Bare kabinettet dæmpes godt på alle andre tænklige måder!..  så skal det nok lyde fint! for uden at ser rigtig godt ud..

...eller er det noget med hvor meget uld der kastes i kabinettet? Jeg har prøvet at måle op, og kan se at jeg ikke har bitumen nok til at beklæde hele kabinettet - så der var overvejelser i retning af at lade være med det.. På den anden side mente jeg ikke at det kunne skade at få noget mere vægt i kabinettet, og nu var det jo købt..

 



Uden på nogen måde at være mester på området, vil jeg dog bare fortælle vidre, hvad jeg selv har hørt gennem tiderne. For det første er der jo stor forskel på HVAD man bruger til at dæmpe med. Nogen bruger skum, andre uld, eller akoustilux, eller noget helt fjerde. og hvor lægges hovedvægten af dæmpningsmaterialet lægges, spiller jo også en rolle. Audiovector, nærmest stop fodre deres højttalere med dæmpningsmateriale, og (som jeg kan se) har VA, ikke brugt meget dæmpningsmateriale. Nogle af enhederne på mine VA er gennemsigtige, og jeg har lyst ind med en lygte, og jeg kan faktisk ikke se noget skum, eller andet på kabinettets indersider.


Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg mener godt at bitumen kan bruges i hele kabinettet, det bruges mest til at dæmpe resonanser der forplanter sig selve kabinetvæggen.

Men skum/uld/acoustilux etc. skal du være mere varsom med. For det kan være en fordel at dæmpe en mellemtoneenhed med en del dæmpemiddel, men en bas må ikke få for meget. For meget fyld kvæler dybbassen, og når nu alle dine enheder er i ét stort kabinet, så er du nødt til at finde en middelvej.

En god ide vil forresten være at lave et lille kammer bag diskanten, så du er helt sikker på at højttaleren ikke "trække vejret" omkring diskantens hulmontering. Bare et lille kammer, der lukke diskanten inde og isolere den fra resten af kabinettet. Bare nok til at dække magneten.

I et lukket kabinet, som du bruger, er det vigtigt, der ikke kommer falsk luft ind og ud.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Ja - og så alligevel ikke HELT lufttæt, for så har du lavet et barometer, som vil forskyde membranernes hvilepunkt, afhængig af det omgivende atmosfæriske tryk, og det vil give asymmetri i membranernes bevægelse og dermed forvrænging.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

@Boye
Mener du også det er gældende for en slavebaskonstruktion?

Kunne man ikke lave et 100% tæt kabinet, og så sætte en akustisk ventil i istedet? (så er det jo ikke tæt mere)
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Boye
Mener du også det er gældende for en slavebaskonstruktion?

Ja, begge enheder vil kunne være skubbet lidt til den ene side i ophænget. Jeg må indrømme at jeg ikke ved, hvor stort problemet er i praksis. men hvis det findes i teorien, kan det som regel høres...

Den regel jeg har hørt er: Hvis man har et lukket kabinet med kun een enhed i skal den bevæge sig langsomt ud igen hvis man trykker den indad og slipper igen. Den er ikke så nem med to, for der skal man selvsagt trykke på begge enheder...

Kunne man ikke lave et 100% tæt kabinet, og så sætte en akustisk ventil i istedet? (så er det jo ikke tæt mere)

Det er jo lige det... og så betyder det jo mindre om det er 100% tæt.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke oplevet problemet, men på mine højttalere (der er lukket) går de også langsomt ud, når jeg trykker dem ind og slipper. Og det er selvom jeg har brugt 22mm MDF, 12mm spån, 8mm Bitumen, alt lakeret mellem de forskellige lag, og MASSER af lim brugt. De burde skisme ikke være utætte...

Så måske er problemet ikke til stede i praksis
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hold da kæft, de blir bare for lækre Lux-Freak.....

Lav et sæt mere, og jeg er køber....

Ej, stor ros til arbejdet.....det ser virkeligt godt ud...

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Bestemt lækkert arbejde, de kan du være meget stolt af!

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

 Hej Lux550 Freak

Lige et tip til dit forestående projekt med finéring af de buede sider. Du har muligvis selv tænkt tanken men:

Istedet for at lave et skelet der presser på finéren, så læg lim, finér, papir, og så en hård masonitplade eller to. Derefter spænder du 8-10 bagage- spændestroppe (dem man kan bruge om sin kuffert når der er for meget i) rundt om højttaler, finér etc.  Derved skaber du et jævnt tryk på hele fladen og du er fri for at lave et skelet som skal være ret præcist for at trykke jævnt på finéren.

Bare en tanke!

Hilsen Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 167
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Eller hvad med en klasikker!!! En vakum pose ?? på med en sort sæk eller lignende og så ellers en støvsuger og vupti så trykkes der med i omegnen af 0,8 kg per cm2.

Mvh Jak.



__________________
mvh Jak
Til top Vis Jakob5_10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob5_10
 
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

capsule skrev:

 Hej Lux550 Freak

Lige et tip til dit forestående projekt med finéring af de buede sider. Du har muligvis selv tænkt tanken men:

Istedet for at lave et skelet der presser på finéren, så læg lim, finér, papir, og så en hård masonitplade eller to. Derefter spænder du 8-10 bagage- spændestroppe (dem man kan bruge om sin kuffert når der er for meget i) rundt om højttaler, finér etc.  Derved skaber du et jævnt tryk på hele fladen og du er fri for at lave et skelet som skal være ret præcist for at trykke jævnt på finéren.

Bare en tanke!

Hilsen Capsule

takker mange gange for inputtet - Leo og jeg har diskuteret forskellige løsningsmodeller, og Leo - som før har været ude i denne problematik - tror ikke rigtigt på spændebånds-modellen. Efter at have set hvordan jernet på skruetvingerne gir sig under det pres vi lægger, kan jeg godt fornemme at hans skepsis overfor diverse løsningsmodeller ikker er helt grundløse - det er virkeligt ret meget der spændes..

Mine overvejelser i den forbindelse gik på at lægge en række stål-wire're omkring og spænde dem - men jeg har nu tillid til Leo's erfaringer på området.

Jakob5_10 skrev:

Eller hvad med en klasikker!!! En vakum pose ?? på med en sort sæk eller lignende og så ellers en støvsuger og vupti så trykkes der med i omegnen af 0,8 kg per cm2.

Mvh Jak.

Denne model er osse dukket op et par gange, og jeg må sige at jeg nærer en vis skepsis overfor om der kan "trykkes" 0,8 kg/cm2 på denne måde. Jeg brugte metoden til at pakke børnenes mange "glemte" bamser sammen - en sort affaldspose og en støvsuger. Rigtigt, bamserne blev mindre, men tror at de ville have været noget mindre hvis trykket virkeligt havde været så stort - og det virkede slet ikke somom der var tryk nok til at presse finer....

Jeg har osse været ude i overvejelser omkring at lave en kasse, og så bruge sand som "stempel" og trykke med en donkraft, men limen har en åben-tid på 15-30 minutter, hvilket vil sige at der ikke er oceaner af tid fra limen er spartlet på, til finéen skal lægges på og trykket skal lægges.. Hvis der går for længe fra finéen rammer limen, til trykket kommer på, vil der ske det at finéen vil begynde at udvide sig, bue, og måske endda komme til at ligge "dobbelt" fordi der kommer "bobler" i finéen der bliver presset plant. Dette er nogen af de ting Leo har været ude for på andre projekter hvor han har lagt finér på buede sider.

Jeg er bange for at skelet-metoden er den vi har mest tillid til.. Men kom endeligt med andre kreative forslag, der skal nok være nogle mere kringlede hjerner end min derude...

 

 

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 167
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Det afhænger nok meget af hvilken støvsuger man benytter. Her tænker jeg på at det vil afhænge meget af hvordan sugeenheden er opbygget. En støvsuger vil alt andet lige altid være langt fra idel, den er jo designet til stort luftflow og ikke lavt tryk. Jeg har ikke selv prøvet at måle på støvsuger metoden men en badevægt lagt ind i en klar plastikpose burde kunne gøre det. Med hensyn til bamserne så har jeg selv prøvet at pakke en dyne, en hovedpude sengetøj samt nattøj ned i en gameldags fjeldræv med en støvsuger men det tager altså tid!! Hvis en støvsuger ikke kan lave tilstrækkeligt undertryk så er man nød til at få fat i en vakkumpumpe eller lignene eller vælge en anden vej.



__________________
mvh Jak
Til top Vis Jakob5_10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob5_10
 
Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 310
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Ser virkelig lækkert ud! bliver en rigtig fed højttaler!
Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken
 
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Ja, undskyld - men jeg kan altså ikke lige lade være.... Bær over med min barnlige begejstring...

For at få en ide om hvilke billeder der farer gennem mit hovede, når jeg kigger på de to halvfærdige højttalere der står ude i min gang, så prøv at sammenholde dette billede af en tidlig (og dårlig) lakprøve.. For dem der genkender billedet fra tidligere i tråden vides, at det er en halvmat lak, der bare er kastet på med en pensel... Men den gir' et indtryk. Forestil jer nu lakken helt blank og tyk...

Lux550 Freak skrev:

 

...og prøv så at overføre billedet af den lak til disse 2 "grimme ællinger"... Kan I osse se 2 svaner??

Lux550 Freak skrev:

 

...he he.. jeg glæder mig...

 

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 219
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Virkelig Imponerende , og et flot stykke arbejde!

jeg venter spændt på det færdige resultat. så må vi jo se om du ikke lige skulle få lysten til at lave et par magen til til mig

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted
 
Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 167
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Lige et indput til finering af de buede sider!! har du overvejet at lave en afstøbning af siderne i PU skum og så bruge den til at spændet med. Jeg tror nemlig at det bliver meget svært at lave et stativ-ramme system som er stivt og præsist nok til ikke at efterlade spor i fineren når der presses!!

Lige for at opklare e.v.t. misforståelser så tror jeg ikke det er muligt at opnå lavt nok tryk med en støvsuger til at benytte vakum metoden der skal helt sikkert en vakum-pumpe til.

Iøvrigt syntes jeg at det ser ud til at blive nogle rimeligt svedige ht´er

Mvh Jak



__________________
mvh Jak
Til top Vis Jakob5_10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob5_10
 
KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 408
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

Ja, undskyld - men jeg kan altså ikke lige lade være.... Bær over med min barnlige begejstring...

Hehe! Det forstår vi jo kun godt, og man må da efterhånden også sige at du har fortjent det! Vær du ikke så bange for ham Jante..., han er alligevel en kedelig fyr, som kun de færreste gider omgåes

De bliver KNALDHAMRENDE FLOTTE!!!

MVH Krikstar

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR
 
DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtigt godt ud... Flot "ombygning"

__________________
"Hov, var det vinduet jeg sprang?" - Høj bass
Til top Vis DnxDk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DnxDk Besøg DnxDk's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

Nårh, hvordan går det med projektet?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes