Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 15:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Dual Pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 04 December 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

sjovt med disse gamle spillere..  Har selv haft en 505-2, og den var ganske fin.

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 04 December 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

chris 75 skrev:
det er en suprefed pladespiller gå ud og køb en med det samme kom nu ikke alt det hifi nørdesnak der
kom nu.... gå amokkkk


Hifi nørdesnak - Det er da derfor vi er?

Dual lavede et par ganske fine billige pladespillere. For ikke så længe siden var der en 500 model der blev givet væk her -
så de koster ikke meget. Jeg ville hellere ligge få penge her, og så senere opgradere til noget bedre, så slipper jeg for at få
en Rega ind

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 05 December 2008 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

1219 er en svært god platespiller.Klasser bedre enn Rega Planar i noen utgave.De har trøkk og en spilleglede som langt dyrere og nyere spillere kan misunne dem.Dette om du får den i ordentlig stand.Vanligvis er det mekanikken som svikter.Automatikken på denne er i motsetning til andre spillere,helt frakoplet armen under avspilling,slik at de vanlige negative bivirkninger ved å ha automatikk på platespilleren ikke virker inn.En patent Dual var alene om i de dager.Det er dog viktig å sette på den en Pic-Up og stift som er beregnet for lettvektsarm.Du vil også finne at denne armen,selv om den nok kunne ha vært bedre,likevel er mye bedre enn den ser ut til å være!!

Den har jo mellomhjul,så det er også viktig å rense alle lager,og få smurt de opp igjen for å unngå rumble.

Mvh Rune



__________________
Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
Til top Vis ulfsn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulfsn
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 05 December 2008 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Rune - hvilken af de mellemhjulsdrevne Dual pladespillere var bedst ?

Var der nogen med tunge og samtidig gode arme ?

Har du prøvet med Mellemhjulsdrevne Dual i andre plinthe og med andre arme ?

Jeg restaurerede en 505-3 med nye remme og en god øjkompliant PU og den spillede altså godt - forærede den væk til en glad gavemodtager, men den har ikke det samme gedigne som de mellemhjulsdrevne


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 05 December 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

He-he! Helt subjektivt vurdert,men det er en del som er enige med meg likevel da...

Dual 701.D 721.D 1229.D 1219,og ev.1228...om du ikke finner noen av de første. 1225,som var regnet som en standardspiller,og som satt i en masse "altiettanlegg" i tilegg er også god,om du bare trenger noe som spiller skjorta av en Rega Planar 3-feks.

701 og 721 er direktedrevne og kanskje de mest vellykkede av arten noengang laget.I alle fall motormessig.Et selvbyggprosjekt med 701 som utgangspunkt ville vært kraftig interessant,men alle skal jo bare ha "strikkmotor-spillere"nå for tiden,og går dermed glipp av ordentlig bass og trøkk+attacket i musikken.Hvorfor skal all platespillerlyd være så "rund" og "snill" nå for tiden.Et sikkert resultat med remdrift!

De tidligere spillerene fra Dual,og de senere kjenner jeg bare overfladisk til,så jeg kan ikke uttale meg om dem i særlig grad..

De beste Dualspillerne var utstyrt med lett arm,og må bestykkes med PU og nål deretter.Så vidt jeg vet har ikke eldre Dual(ned til 70 i alle fall)vært utstyrt med tunge armer.-Med mulig unntak av noen sist på 80-tallet.Jeg prøvde en CS 5000 en gang,og ble ikke overbevist (ca 85-90).

500 serien,som 505 er i,er noe nyere og greie nok,men de er langt unna tidligere storhet fra merket.De kan vel bare med nød og neppe regnes i Rega Planar-klassen,(for å referere til noe kjent for de fleste)

Tidlig 70 er best,men husk at de laget masse budsjett,og lavbudsjettspillere også,og de er det ingen grunn til å kjøpe!

Jeg tror mange ville fått ett nytt syn på lette armer og MM Pick-Uper,om de hadde fått hørt en topptrimmet utgave av de over nevnte,for å si det sånn..

Mvh Rune



__________________
Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
Til top Vis ulfsn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulfsn
 
Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 172
Sendt: 05 December 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Ja det er utrolig hvordan 80-tallets hifi-presse hyllet disse primitive Rega garasjeprodukter og sikkert lurte mange mennesker til å bytte ut sine fine platespillere med en primitiv engelsk sponplate med acryl-tallerken og strikk-motor og sløv bass og evig wow som resultat.

De gamle tunge Dual fra 1970 er i en helt annen og høyere klasse både teknologisk og lydmessig. Og sikkert mange andre gamle spillere fra 60/70-tallet. Det er jo ellers lett å flytte disse maskinene over i en tyngre plint etter eget valg.



__________________
Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
Til top Vis Kjell B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell B.
 
Stouenberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 28 September 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

- købte 1219 i november 1971 og den kører fint, skal bare finde en ny pick-up... (barnebarnet)

__________________
8-) Steen
Til top Vis Stouenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stouenberg
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 28 September 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

MM pickupper er ikke moderne, men køber man en rigtigt god en af slagsen kan de sagtens konkurrere med gode MC pu.
Shure pu er ikke noget at råbe hurra for, men sætter man en Jico SAS nål i pu hovedet får man noget der kan sammenlignes med bedre low output MC. (op til 2-2,5kkr)
Audio Technica har også særdeles gode MM pu. For at nævne nogen: AT440, AT20Sle, AT15SS(dyr), AT24 (meget sjælden) og så de nyere 150MLX.
Ortofon 540 osv.
Og så sparer man en god MC stepup, der nemt løber op i >2kkr!
Jeg synes at de gamle mellemhjuls Dual 1209,1219 og 1229 giver mest drive og lyd for pengene.
Af DD spillerne er 701mk2 den bedste (Papst motor)!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 28 September 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har Lenco L 75, Dual 1219, 1225, 1226 og 1228 og Sansui SR 222. Jeg foretrekker Dual 1225/6/8.

Ellers har jeg Snell E 3, Croft Super Micro IV og Parasound Z-amp.

Dual 1225 koster ingenting og spiller forrykende med Shure m 75 evt 91. Glem Rega. Glem mc-pu.
Jeg har nettopp hatt Denon DL 160 på prøve på min L 75. Tynn gjengivelse uten substans!

MM er ikke moderne? Hvem sier det? Hva betyr det?

http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/262-steinalder-p ickupar????

http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/273-dual-shure-v erdas-beste-platespelarkombinasjon?
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal
 
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

kvaal skrev:

 Glem Rega. Glem mc-pu.


MM er ikke moderne? Hvem sier det? Hva betyr det?

http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/262-steinalder-p ickupar????

http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/273-dual-shure-v erdas-beste-platespelarkombinasjon?

Jeg tror du har gjort hhv. Medlyd og janils trist til mode.

 

MM er da højeste mode på udvalgte steder i dk.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Dual og MM pickupper kan anbefales. Bruger selv kombinationen, med stor fornøjelse.

Og Dual lever skam i dag http://www.alfredfehrenbacher.de/Willkommen/99.html

Men jeg vil dog være lidt skeptisk over for Shure M75, selv om jeg bestemt ikke har noget problem med ældre pickupper.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Dual 1219 med original shure pickup. Hvilken riia anbefales for at få det bedste ud af min 1219. Nogle der har erfaring med dette?

Kort fortalt så har jeg et anlæg der gengiver hvad der sidder i kæden foran, så derfor søger jeg en der har erfaret en god kombi. Det er så først nu jeg begynder at eksperimenterer med pladespillere, og man skal jo starte et sted.



__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Brukt NAD PP-2 evt Cambridge skal være gode. Unngå NAD PP-1.
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen, men har dog mine tvivl på at det vil tilfredsstille mine kræsne ører da det er et meget billig produkt i forhold til meget af det der kan købes derude. så derfor er jeg lidt nysgerrig:

1: Da pris og ydelse sjældent hører sammen så kunne det være et "guldkorn" du kom med her.  Er det det bedste der passer sammen i dine ører, og altså skaber god synergi?

2: Eller er dual 1219 ikke det bedre, så det ikke kan betale sig at købe en dyr/bedre RIAA?

3: Eller kan/skal man købe en dyrerer RIIA der virkelig kan få kvaliteterne frem i Dual 1219? Jeg tænker på hvis prisen er underordnet.

Dette er blot hvad jeg tænker da jeg ikke har prøvet andet, og ikke fordi jeg ikke vil ta' et godt råd til mig.



__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Dual 1219 er en af Duals "klassikere" http://www.dual-reference.com/tables/1219.htm 

Jeg mener godt at den kan bære en bedre riaa end de nævnte. Men der er så mange at vælge imellem, og det er helt umuligt at sige hvad der lige vil matche 1219, og den pickup du ønsker at bruge. Så der er nok ikke anden udvej end at prøve at låne noget med hjem, og prøve dig frem.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Ok, og tak for svar. Så prøver jeg den nad pp-2, og nogle op til 2-3000 kr. Det er da en start.

 



__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Dua kan stadig købes i DK.

http://www.dualpladespillere.dk/index.php?page=shop.product_ details&flypage=flypage.tpl&product_id=20&catego ry_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=60


__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Audio Consult har dem også, henviser til denne side
http://www.dualturntables.com.au/


__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Man skal ikke gå på kompromis med riaa forstærkere! Efter min mening vil det absolut bedste køb være en "kinøjser", nemlig Jasmine LP2.0SE.
Den kan købes på USb ebay for < 3kkr + fragt, moms og Post Dk gebyr= ca. 4,5kkr.
Her til skal lægges en modifikation: udgangskondensator udskiftes til 0,47mF tinfoil-PP (eller Teflon).
Jeg har sammenlignet med meget dyrere riaaer, Jasmine er vinderen!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Er det mon en af de modeller, man ser her:

http://www.jasmineaudio.net/lp2SE.html

og har det mærke noget med dette at gøre?

http://www.audiocompagniet.dk/Jasmine%20amplifiers.htm




__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes