Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Knasfri forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

 
Jeg tror at mange har Hi-fi komponenter stående
 
der trænger til denne kur.    Så kom bare i gang.    
 
   


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hvor kidnapper man sådan noget spray nemmest ?

__________________
make it great
- Min kollegiebio
Til top Vis Wizdrake's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wizdrake Besøg Wizdrake's Websted
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Wizdrake skrev:
Hvor kidnapper man sådan noget spray nemmest ?

Det fås i alle elektronik forretninger.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Man skal bare lige være opmærksom på at der er forskellige udgaver af dette "vidundermiddel". Jeg er ret sikker på at de alle har samme tis-i-bukserne effekt i større eller mindre grad.

De virker fint lige når man har brugt det. Men det kræver bevægelse i potmetret for at effekten holder. Meget bevægelse endda. Ellers begynder vidundermidlet nærmest at suge knitren til sig.
På tone- og balancekontroller bør man ikke benytte dette middel, med mindre man hver eneste dag bruger disse knapper meget.
På volume-knappen går det måske an, men forvent at det efter et stykke tid vil knase gevaldigt oppe i det område hvor man kun drejer knappen til når der rigtig skal være fest.

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kan varmt anbefale følgende cocktail til knasende kontakter og potmetre:

Start med kontakt 60 - det opløser belægninger og frigør støv og snavs.

 

Herefter en tur med Kontakt WL. Resterne bliver skyllet ud af kontakter og potmetre.

Herefter er der nul knas og skrat.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Jeg er ret sikker på at de alle har samme tis-i-bukserne effekt i større eller mindre grad.


/vilmann

Guld kommentár!

Den er hermed noteret til årets on-liner!

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg husker ret, er Kontakt 60 ret så udtørrende

Iflg Kontakt kemie er der tale om en 3-trins-behandling:

Kontakt 60 - opløsning af skidt/rensning
Kontakt WL - udskylning
Kontakt 61 - beskyttelseshinde

http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/kontakt_wl.htm

men så sælger de jo også hele 3 produkter

Jeg har nu også haft stor fornøjelse med Finsprit og/eller Cramolin



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Til de negative:

Man kan da også bare lære, at leve med at elektronikken skratter.

Det er jo alternativet eller hvad ???????

Mvh. Peter Pan.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

Først isopropylalkohold til at rense med.

Og så lugtfri petrolium til at beskytte og smøre med. Det dur... Og hvis man har det i en lille sprøjte eller lign. så virker det 1000 gange bedre end alt det spray pis.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

 

 Alt i SPRAY og TRYKLUFT

           På denne link.

http://www.tgclean.dk/sprayprodukter.asp?sogeord=restauratio n

 

Mvh. Peter Pan.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Først isopropylalkohold til at rense med.

Og så lugtfri petrolium til at beskytte og smøre med. Det dur... Og hvis man har det i en lille sprøjte eller lign. så virker det 1000 gange bedre end alt det spray pis.

Ja og så kan det olie fint trækek støv til sig igen, rigtig god ide, jeg ville nødigt have renset noget ved dig, jeg håber ikke du lever af at lave sådan ting.

Til top Vis Whistler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Whistler Besøg Whistler's Websted
 
Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Ude i industrien bruger vi typisk kontakt 60 eller ligende uden smørrelse (dvs. ingen silicone, olie dvs. olie er også petrolium dvs. intet af det hellere).

derefter bliver det renset med isopropyl bagefter, dette funger, uden problemer, jeg har i nu ikke haft nogle problemer, med de enheder vi sender retur til kunderne, og hvis det ikke er nok at rense så skifter man tingene.

husk at motionere potmetere hele vejen en masse gange, så der bliver renset godt og grundigt, samt husk at lade tingene tørre, så de ikke skaber forbindelser til ting som ikke skla have forbindelser.

Til top Vis Whistler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Whistler Besøg Whistler's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt at kontakt 60 kan ødelægge mere end det gavner hvis man "glemmer" at skylle væk

Jeg bruger GRF kontaktspray og skyller efter med WD 40 - nogle gange gentager jeg processen

mange "dårlige" oplevelser med kontaktspray tror jeg er pga forlidt kontakt motion under rensningen

kontaktspray - heftig skrue/trykkeaktivitet i 60 sec - wd 40 - rigligt af det spray mens du drejer/trykker - og gentag - sæt forstærkeren i en kasse foret med aviser el. andet for når du har ordnet sådan en med alle trykknapper potmere og kontaker så har du gerne brugt en kvart dåse kontaktspray og en halv dåse wd 40 føre og det bliver ikke i forstærkeren - og grisser på de bonede gulve

jeg plejer efter en rens at have apparatet stående tænd et par døgn i et karantene rum - for det er organiske opløsningsmidler selvom det ikke lugter særligt grimt så er det ikke sundt

Jeg vil dog efter at have læst denne tråd prøve at efterskylle med alkohol - men er jo aldrig for gammel/ung til at lære noget selom jeg efterhånde har haft over 100 forskellige kontainer fund gennem turen




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg har hørt at kontakt 60 kan ødelægge mere end det gavner hvis man "glemmer" at skylle væk

Jeg bruger GRF kontaktspray og skyller efter med WD 40 - nogle gange gentager jeg processen

mange "dårlige" oplevelser med kontaktspray tror jeg er pga forlidt kontakt motion under rensningen

kontaktspray - heftig skrue/trykkeaktivitet i 60 sec - wd 40 - rigligt af det spray mens du drejer/trykker - og gentag - sæt forstærkeren i en kasse foret med aviser el. andet for når du har ordnet sådan en med alle trykknapper potmere og kontaker så har du gerne brugt en kvart dåse kontaktspray og en halv dåse wd 40 føre og det bliver ikke i forstærkeren - og grisser på de bonede gulve

jeg plejer efter en rens at have apparatet stående tænd et par døgn i et karantene rum - for det er organiske opløsningsmidler selvom det ikke lugter særligt grimt så er det ikke sundt

Jeg vil dog efter at have læst denne tråd prøve at efterskylle med alkohol - men er jo aldrig for gammel/ung til at lære noget selom jeg efterhånde har haft over 100 forskellige kontainer fund gennem turen


 

WD40 er bestemt forbudt at bruge i elektronik, det hører hjemme ved automekanikeren. der er scilicone, og olie i produktet det enset du får ud af det er en skidt samler for vildt, WD40 smører med scilicone, og vidst også lidt olie, der må ikke være nogle rester tilbage fa midlet.

Til top Vis Whistler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Whistler Besøg Whistler's Websted
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu også at det lyder ret ubehageligt med en halv dåse WD40 i en forstærker. Så er man da sikker på at det hele er smurt godt ind i olie. Om WD40 kan ødelægge noget i forstærkeren bortset fra at fedte det hele til, ved jeg ikke da jeg aldrig har brugt det til andet end cykler. Jeg ville dog ikke turde bruge det. Jeg kan heller ikke helt forstå at du vil skylle kontaktrens, som er beregnet til formålet, væk med et andet smøremiddel, som ikke er beregnet til det. Hvorfor skulle WD40 ødelægge mindre i forstærkeren?

Uanset hvad man bruger til at rense med, bør man dog bruge så lidt som muligt. Der skal kun sprøjtes meget lidt rensemiddel ind i omskifteren for at opløse belægningen på kontakterne. Det der løber ud på printet gavner ikke noget, tværtimod.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

rettelse et PRF og ikke GRF kontaktrens

hvorfor WD40 - Fordi PRF opløser de belægninger der er på kontaktfladerne men er rimeligt tykflydende hvorfor de efterlader resterne af snavset i en oliesovs inde i kontakterne som efterfølgende på et eller andet tidspunkt vil sætte sig fast i gen.

Efterskylning med WD 40 fordi det er meget tyndere og fordi jeg efter et halvt år ikke kan konstatere gener ved brug af produktet . tværtimod - og da WD40 kan fås på tilbud  til 25 for en stor flaske er det billigt at skylle ud med - man har råd at være grundig.

OM WD 40 (som ikke indeholder silikone):

WD-40 is the trademark of a substance widely used as a penetrating oil (cleaner, lubricant and anti-corrosive solution) spray. It was developed in 1953 by Norm Larsen (then working for the Rocket Chemical Company) to eliminate water and prevent corrosion on electrical circuitry. It also has many household uses.

WD-40 stands for "Water Displacement, 40th attempt", a name which came from Larsen's laboratory notebook. Larsen was attempting to concoct a formula to prevent corrosion by displacing water, and arrived at the formula on his 40th try.[1] A common myth is that "WD" stands for "war department".

It was first used by Convair to protect the outer skin of the Atlas missile from rust and corrosion. The product first became commercially available on store shelves in San Diego in 1958.

Contents

[hide]

< ="text/"> //

[edit] Formulation

Main ingredients, from the material safety data sheet are:

The German version of the mandatory EU safety sheet lists the following safety relevant ingredients:

It further lists flammability and effects to the human skin when repeatedly exposed to WD-40 as risks when using WD-40. Nitrile gloves and safety glasses should be used. Water is unsuitable for extinguishing burning WD-40.




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Point for god dokumentation. Så lærte jeg da lidt om WD40.

Det der sker i en omskifter, er at kontakterne angribes af luften og der dannes en mørk overflade. Den overflade opløses af kontaktrens. Nogle typer kontaktrens, bl.a. Kontakt 60, indeholder olie som forhindrer at kontakterne angribes igen. Det samme gør olien i WD40. Har du prøvet om WD40 kan opløse den sorte overflade så du slet ikke behøver at bruge kontaktrens først ?

Selvom det ikke tyder på at WD40 ødelægger omskiftere m.m. vil jeg dog godt gentage den sidste del af mit indlæg :

Uanset hvad man bruger til at rense med, bør man dog bruge så lidt som muligt. Der skal kun sprøjtes meget lidt rensemiddel ind i omskifteren for at opløse belægningen på kontakterne. Det der løber ud på printet gavner ikke noget, tværtimod.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Bare til yderligere orientering:

Naptha er det samme som rensebenzin.

Jeg bruger iøvrigt selv DeoxIT 5 fra Caig Labs www.caig.com, som anbefales af Audio Research, aner ikke om det kan fås i DK.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at "Heavy Naphta" er mere i retning af White Spirits aka Mineralsk Terpentin
Jeg tror ikke at Rensebenzin må forefindes i sprayform dels pga eksplosionsfare og dels pga flygtigheden og sundhedsfaren - rensebensen er kræftfremkaldende medens mineralsk terpenting er mere "fordummende"

Jeg har skrevet til borup kemi men de vil ikke ud med de kemiske sammensætninger for rensebezin, terpentin etc. hvilket gør det vanskeligt at sammenligne med internationale produkter fordi "trade" name bruges forskelligt - i Norge og Sverige er White Spirits / Lak Naphte = mineralsk terpentin, men det er det ikke i visse andre lande...

Rensebenzin (ekstraktionsbenzin) er et flygtigt organisk opløsningsmiddel. I arbejdsmiljøet udsættes man derfor ofte for dampene i luften, som ved indånding optages i blodet og herefter påvirker hjernen og nervesystemet. Rensebenzin har den samme virkning på kroppen som organiske opløsningsmidler i øvrigt.

Kodenummeret for rensebenzin er 3-1, hvilket fortæller, at der er stor risiko for indånding af farlige dampe. Rensebenzin er fareklassificeret "letantændelig"

Rensebenzin består af den type kemiske stoffer, der hedder kulbrinter - akkurat ligesom andet benzin, petroleum, terpentin osv.

Måske efterfølgen spritudskyldning rigtigt godt ..... jeg bliver da helt svimmel af al den kemi




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Det har du da vist nok ret i - jeg har en Borup Rensebenzin flaske stående, på bagsiden står bl.a. "Naphtha (råolie), hydroafsvovlet let, afaromatiseret"

Heavy Napthta er åbenbart petroleum - ja, ja, kært barn har mange navne

Så hellere en Single Malt eller 2 - men det bliver måske lidt dyrt at rense kontakter med, men tænk lige på duften

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes