Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Fakta om Linn... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Vil lige slå noget fast!

Linn i sig selv fejler bestemt ikke noget som sådan!.. tværtimod!

Det er ikke værre eller bedre end så meget andet godt kvalitets hifi!..
Det burde det ikke være, men de har en fantasifuld prissætning.

I mine øre der det ( eller noget af det! især enkelte af deres højtalere!!) ikke just det mest korekt spillende!.. men dette er så blot min opfattelse.. og den er hvad den er!!

MEN! lad det være sagt at dette ikke er ensbetydende med at det spiller eller er dårligt af den grund! ( heller ikke i mine øre!) faktisk spiller en del af deres grej ganske fremragende og medrivende ( trods der fortolkes en del og ligger en bestemt klag / lyd filosofi bag!) Well! Det er jo smag og behag.

Kvaliteten af grejet er absolut forebilledeligt! og fremragende, det ser godt ud, fungere fint og lækkert mm. og der tilbydes hele fine løsninger "inside out" om man så kan sige!? Her mener jeg du er gal på den.
De fleste tiltag er gjort i det ydre, resten er helt og aldeles standard varer, som også anvendes i meget billigere produkter.
CD maskiner f.eks. har en nice skuffe.

Jeg ville DOG! bestemt ikke have noget mod et par Klimax effekttrin! da disse faktsik spiller indenfor rammerne af hvad jeg vil betegne som ganske ufarvende og ufortolkende! samt herved korekt!.. og svine lækre er de!!

Den meget tilsvinen af Linn her skyldes nok en hvis fanatisme der præger enkelte Linn indehavere ( gruperinger af indehavere måske!??) samt div. påstande om mere musikalitet end i andet og mere korekt gengivelse end noget andet mm. altså en hvsi "frelst hed" og viden bedre!... og en skrå skikkerhed og påstålighed fra div. forhandlere af dette grej, og ikke mindst Linn selv... dette kan bringe pis i kog hos en del!.. ( og ikke uberettiget eller så underligt endda!)
Det kan det vel, men især i kombination med prissætningen.
Igen - kig på LP12 - den kom på markedet som et billigt grammofonværk til kr. 1.500 kr. Nu koster den 50K med en arm der også er billig.
Eneste forskel er historierne om den. Du kan få en Linnínist til at fortælle en halv time om centerlejet på den.
Det ændrer ikke en dyt på, at den står og synger og ringer og wowwer og flutterer som den altid har gjort. Slingrevalsen hed den vidst, den sidste skive jeg hørte på min.

MEN! dette skal og bør dog ikke ligge selve udstyret til last!

De der vælger Linn fordi de finder det lækkert og ikke mindst ganske vellydende og overbevisende, endda troværdigt og derfor musikalsk!.. og udgår fra denne opfattelse, er ikke meget anderledes end de der går efter så meget andet grej der findes der ude!..  og all respekt for det!!!!!!!!!!!! ( fra min side!) Og til B&O.

Jeg har selv deltaget i en del Lin debatter her, og måske kunne give indtryk af at jeg ikke kan lide det mm. men!! intet kunne være mere forkert!..

Jeg personligt har blot argumenteret mod påstålighed vedrørende at dette grej skulle være GENERELT! bedre og mere rigtigt og derfor mere musikalsk! end så meget andet rigtig godt kvalitets udstyr!..  Har lagt mærke til det

Hvilket jeg ikke mener er nogen sandhed! men en subjektiv betragtning!.. og som jeg hvad angår korektheden understøtte ved konkrete målinger mm. at det ikke helt er!.. og at der er andet der er mere korekt gengivende.. altså med andre ord neutralt..

Men som jeg andet steds er inde på, kommer dette helt an på hvad man søger og hvad der efter ens egen opfattelse er mest rigtigt, troværdigt og godt!..

Og her er meningerne så forskellige da opfattelsen er divergerende fra person til person..

Så i bund og grund respekt for de valg folk tager!..

Linn er da et fremragende hifi mærke, og kan man lide netop den måde dette spiller på ( korekt eller ej, eller mere korekt eller mindre osv.. osv..) så er det lige det rette valg og så får man noget rigtig lækkert og velspillende udstyr!..

Lad DINE! øre og DIN opfattelse bestemme!.. det er jo DIG! der skal lytte på det!..

Og igen kan jeg kun opfordre til at ikke drive hetz mod noget specefikt mærke! men have respekt for det der er og de valg folk tager!..

Men! stille nogen sig op med et mærke og forsøger at hæve dette over alle andre som en støre sandhed! og det faktisk ikke bevisligt på nogen konkret måde er det ( og endda i nogle tilfælde bevisligt ikke så!!) da er det jo ok! at gøre på det kraftigste opmærksom her på!.. 

Hvilket der så rigeligt da også er gjort i tråden vedrørende Linn af otto her andet steds!.. OG DET ER BERETTIGET!..

Generel tilsvinen af udstyret og her igennem inddirekte af de der besider dette og er glade samt tilfredse for det og får en troværdig og god musik oplevelse med det!.. er IKKE!!

Man skal naturligvis aldrig svine nogen som helst til.
Men en vis fanden i voldskhed er et must. Der bliver fortalt så mage usande historier om, hvad, hvordan og hvorfor ting er belevet til og skabt som de er.
Linn har 65 ingeniører fast ansat til at lave ditten og datten. NordOst har 24 tons kabler siddende i diverse rumfærger og jeg skal komme efter dig.
Sund fornuft har aldrig skadet, og vil også i fremtiden være et yderst attraktivt element i debatten og hobbyen i øvrigt.
Kig på et højttalerkabel til 80.000 og tænk dig så om. Det er 650% i skoven. Det KAN aldrig blive så dyrt.
Kig på CD12 kr. 140.000 for den. Der sidder 4 stk BB1702K i dan a´en detail kr. 400 pr. stk. Et digifilter fra PM til en plov. En reciever til et par hundrede, et løbeværk til 3K. resten af elektronikken er standardvarer til maks en plov tilsammen for resten - og det er mine købspriser. Stil så et par tusser til print, fordi jeg kun kan købe 10 stk ad gangen. Hvordan får man det op på de penge??
Jeg fatter det ikke, og stumperne er brugt i rigtig mange andre maskiner.
Kun strømforsyningen er speciel, idet der er tale om en rigtig billig SMPS, som endda kan ses på målingerne af Klimaxudstyret. De støjer ved 60KHz, specielt tror jeg det var control det var helt galt med.

 RESPEKT!!

mvh.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Man skal naturligvis aldrig svine nogen som helst til.
Men en vis fanden i voldskhed er et must. Der bliver fortalt så mage usande historier om, hvad, hvordan og hvorfor ting er belevet til og skabt som de er.
Linn har 65 ingeniører fast ansat til at lave ditten og datten. NordOst har 24 tons kabler siddende i diverse rumfærger og jeg skal komme efter dig.
Sund fornuft har aldrig skadet, og vil også i fremtiden være et yderst attraktivt element i debatten og hobbyen i øvrigt.
Kig på et højttalerkabel til 80.000 og tænk dig så om. Det er 650% i skoven. Det KAN aldrig blive så dyrt.
Kig på CD12 kr. 140.000 for den. Der sidder 4 stk BB1702K i dan a´en detail kr. 400 pr. stk. Et digifilter fra PM til en plov. En reciever til et par hundrede, et løbeværk til 3K. resten af elektronikken er standardvarer til maks en plov tilsammen for resten - og det er mine købspriser. Stil så et par tusser til print, fordi jeg kun kan købe 10 stk ad gangen. Hvordan får man det op på de penge??
Jeg fatter det ikke, og stumperne er brugt i rigtig mange andre maskiner.
Kun strømforsyningen er speciel, idet der er tale om en rigtig billig SMPS, som endda kan ses på målingerne af Klimaxudstyret. De støjer ved 60KHz, specielt tror jeg det var control det var helt galt med.

 RESPEKT!!

mvh

Jeg kan kun sige, at jeg er helt enig.

Jeg har ligeledes svært ved at forstå hvordan 2250 kan afløse en Klout, og samtidig stige i pris; der er tale om en forstærker der vejer 5 kilo, har en standard SMPS og x-antal bilstereo power-IC'ere i udgangen.

Klouten har trods alt en 800VA trafo, 80.000uF lyt-kapacitet og fuldt reguleret forsyning. Samtidig er den en af de flotteste og mest potente (sin størrelse taget i betragtning) forstærkere at se på. Jo og så vejer den jo en del mere.

Her siger min fornuft mig, at der er et eller andet galt. Jeg kan huske, at jeg tænkte at de (linn) må da tro at folk er idioter, hvis de vil betale 24.000,- for 2250? I klouten kan man i det mindste se hvad (nogle) af pengene er blevet brugt til...

Det går også igen i deres højttalere. Min kammerat kom til at investere i et sæt 5140, og klagede over slasket bas. Så prøvede han at skrue bassen ud, som sad på bagsiden. Ifølge hans udsagn ville en 5'er virke enorm sammenlignet med den magnet der sad på bassen, og chassiset fik en til at tænke mere på konserves end på en bas monteret i 30.000-kroners højttalere.

Dermed ikke sagt at linn ikke duer, men for mig er det bare UK's svar på B&O; Det er stilrent, har mulitrumfuntion og er alt for dyrt.

 

 

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1173
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Det går også igen i deres højttalere. Min kammerat kom til at investere i et sæt 5140, og klagede over slasket bas. Så prøvede han at skrue bassen ud, som sad på bagsiden. Ifølge hans udsagn ville en 5'er virke enorm sammenlignet med den magnet der sad på bassen, og chassiset fik en til at tænke mere på konserves end på en bas monteret i 30.000-kroners højttalere.

Dermed ikke sagt at linn ikke duer, men for mig er det bare UK's svar på B&O; Det er stilrent, har mulitrumfuntion og er alt for dyrt.



De har også nogle hits. Var tidligt ude med god multimaskine. RIAA'en omtales
stadig med respekt.

Jeg blev forført af den lille Classik som jeg købte for at have noget at spille på
efter jeg blev sur og solgte mit Croft som jeg ikke kunne få til at du' (det var
inden jeg blev bekendt med at rør kan være vanskelige). Der mener jeg de har et
produkt som leverer varen til prisen. God cd afspiller, forstærker, tuner, timer,
lang garanti og meget lækker mekanisk kvalitet. Senere købte jeg et sæt Keilidh
af nysgerrighed. Det sæt spiller ret godt. Vil til enhver tid anbefale disse og Scalas
service der er tiptop.

Når det så er sagt, så lad mig melde klart ud her. Jeg glemmer aldrig indtrykket
af Espekken som jeg hørte efter jeg lige havde været nede og lytte Helikon 400
der dengang kostede ca. 2/3 af Espekken. I mine ører lød Espekken fuldstændigt
forkert til den pris. Bevares den skræmte da ikke ligefrem een væk som B&W'en
jeg også havde hørt gjorde. Den var jo så slem at selv hk salgsmanden trak på
smilebåndet. Med Espekken skulle man få noget ekstra. Der var ikke noget
ekstra. For mig nåede den ikke Helikon 400 til sokkeholderne. Den oplevelse
sidder stærkt i erindringen endnu. (Overvejer du at købe ht vil anbefale
at lytte på Dali fra Evidence og op).

Anden oplevelse gik det da helt galt. Det var en demo af den forrige ht nyhed
Akurate. Jeg blev så skuffet over lyden og kan huske jeg tænkte at det kan da
ikke passe det her. Måtte da være en fejl. Der var dømt AV. Jeg ville jo stereo.
Musikoplevelser. Kan huske jeg i de sekunder besluttede at jeg skulle en anden
vej fremover.



mvh


Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:
David skrev:

Det går også igen i deres højttalere. Min kammerat kom til at investere i et sæt 5140, og klagede over slasket bas. Så prøvede han at skrue bassen ud, som sad på bagsiden. Ifølge hans udsagn ville en 5'er virke enorm sammenlignet med den magnet der sad på bassen, og chassiset fik en til at tænke mere på konserves end på en bas monteret i 30.000-kroners højttalere.

Dermed ikke sagt at linn ikke duer, men for mig er det bare UK's svar på B&O; Det er stilrent, har mulitrumfuntion og er alt for dyrt.



De har også nogle hits. Var tidligt ude med god multimaskine. RIAA'en omtales
stadig med respekt.

Jeg blev forført af den lille Classik som jeg købte for at have noget at spille på
efter jeg blev sur og solgte mit Croft som jeg ikke kunne få til at du' (det var
inden jeg blev bekendt med at rør kan være vanskelige). Der mener jeg de har et
produkt som leverer varen til prisen. God cd afspiller, forstærker, tuner, timer,
lang garanti og meget lækker mekanisk kvalitet. Senere købte jeg et sæt Keilidh
af nysgerrighed. Det sæt spiller ret godt. Vil til enhver tid anbefale disse og Scalas
service der er tiptop.

Når det så er sagt, så lad mig melde klart ud her. Jeg glemmer aldrig indtrykket
af Espekken som jeg hørte efter jeg lige havde været nede og lytte Helikon 400
der dengang kostede ca. 2/3 af Espekken. I mine ører lød Espekken fuldstændigt
forkert til den pris. Bevares den skræmte da ikke ligefrem een væk som B&W'en
jeg også havde hørt gjorde. Den var jo så slem at selv hk salgsmanden trak på
smilebåndet. Med Espekken skulle man få noget ekstra. Der var ikke noget
ekstra. For mig nåede den ikke Helikon 400 til sokkeholderne. Den oplevelse
sidder stærkt i erindringen endnu. (Overvejer du at købe ht vil anbefale
at lytte på Dali fra Evidence og op).

Anden oplevelse gik det da helt galt. Det var en demo af den forrige ht nyhed
Akurate. Jeg blev så skuffet over lyden og kan huske jeg tænkte at det kan da
ikke passe det her. Måtte da være en fejl. Der var dømt AV. Jeg ville jo stereo.
Musikoplevelser. Kan huske jeg i de sekunder besluttede at jeg skulle en anden
vej fremover.



mvh


Sjovt nok er det gået samme vej for mig.

Jeg har haft rigtig mange gode oplevelser hos min kammerat, som havde Keilidh aktive med 3xLK100 og Kairn og Karik/Numerik - det rykkede sku'!

Men i de senere år har jeg ikke hørt linn spille godt, hvor jeg samtidig synes det var pengene værd. Det eneste jeg har hørt der spillede godt var: CD12/Kairn/Klimax 500 og Ninka. Classik og Ninka er også godt, men ikke i samme klasse.

Akurate'erne har jeg hørt 3 gange og kan huske, at jeg hver gang har tænkt: "Det er da utroligt så dårlige de er - der må være et eller andet galt"

Så derfor er det blevet til 3 lyt i forskellige passive og aktive setups, men det ændrer ikke på min opfattelse af dem - de er bare dårlige - ellers afslører de bare at elektronikken er dårlig, for det er da utroligt så ringe det har lydt hver gang. Den dårligste gang, var da Mike spurgte om jeg ville med op og høre dem i et 5-vejs aktivt system med CD12 og Klimax kontrol. Det faldte fuldstændigt igennem, og for første gang har jeg oplevet Mike zappe efter 10 sekunder i et nummer - ja, han kunne sku' også godt høre at den var helt gal.

Sidste gang jeg hørte Linn var dog også en skræmmende dårlig oplevelse. Det var på SAS hotellet i Århus, hvor Mike demonstrerede Tune-dem på et sæt aktive Tukan. Det var ufatteligt så shut-in, fladt og lamt det lød. En af dem jeg var derinde med sagde, at han aldrig før havde oplevet at nogen demonstrerede mono-optagelser på messer. Han var decideret lamslået over hvor dårligt det var.

Det var det samme da jeg skulle høre forskel på Kairn og Klimax kontrol - jeg foretrak klart Kairn. Same story da Ole skulle demonstre forskel på Klout og 2250.

Jeg har fulgt lidt med i UK, for at finde ud af om det bare er mig der er galt på den, men her er historien den samme. Jeg har set mange indlæg, hvor folk skriver: "moved to a new Linn setup - BIG MISTAKE". Det er som regel folk som har været på high-end vognen og har opgivet at få det til at spille musik, for så at købe noget de kan huske kunne spille musik.

Men derfor vil jeg ikke afvise at jeg en dag skal have et Linn setup igen. Hvis de laver noget der duer. Jeg er bare ikke lige den store fan at deres nuværende sortiment...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Sjovt nok er det gået samme vej for mig.

Jeg har haft rigtig mange gode oplevelser hos min kammerat, som havde Keilidh aktive med 3xLK100 og Kairn og Karik/Numerik - det rykkede sku'!

Men i de senere år har jeg ikke hørt linn spille godt, hvor jeg samtidig synes det var pengene værd. Det eneste jeg har hørt der spillede godt var: CD12/Kairn/Klimax 500 og Ninka. Classik og Ninka er også godt, men ikke i samme klasse.

Akurate'erne har jeg hørt 3 gange og kan huske, at jeg hver gang har tænkt: "Det er da utroligt så dårlige de er - der må være et eller andet galt"

Så derfor er det blevet til 3 lyt i forskellige passive og aktive setups, men det ændrer ikke på min opfattelse af dem - de er bare dårlige - ellers afslører de bare at elektronikken er dårlig, for det er da utroligt så ringe det har lydt hver gang. Den dårligste gang, var da Mike spurgte om jeg ville med op og høre dem i et 5-vejs aktivt system med CD12 og Klimax kontrol. Det faldte fuldstændigt igennem, og for første gang har jeg oplevet Mike zappe efter 10 sekunder i et nummer - ja, han kunne sku' også godt høre at den var helt gal.

Sidste gang jeg hørte Linn var dog også en skræmmende dårlig oplevelse. Det var på SAS hotellet i Århus, hvor Mike demonstrerede Tune-dem på et sæt aktive Tukan. Det var ufatteligt så shut-in, fladt og lamt det lød. En af dem jeg var derinde med sagde, at han aldrig før havde oplevet at nogen demonstrerede mono-optagelser på messer. Han var decideret lamslået over hvor dårligt det var.

Det var det samme da jeg skulle høre forskel på Kairn og Klimax kontrol - jeg foretrak klart Kairn. Same story da Ole skulle demonstre forskel på Klout og 2250.

Jeg har fulgt lidt med i UK, for at finde ud af om det bare er mig der er galt på den, men her er historien den samme. Jeg har set mange indlæg, hvor folk skriver: "moved to a new Linn setup - BIG MISTAKE". Det er som regel folk som har været på high-end vognen og har opgivet at få det til at spille musik, for så at købe noget de kan huske kunne spille musik.

Men derfor vil jeg ikke afvise at jeg en dag skal have et Linn setup igen. Hvis de laver noget der duer. Jeg er bare ikke lige den store fan at deres nuværende sortiment...


Det er jo da noget skidt, at det er gået sådan.
Jeg må sige, at jeg også ind i mellem er blevet mildt sagt chokeret ove at se, hvor billigt visse af produkterne er lavet. Det er mildt sagt utroligt hvad de vil være bekendt. Specielt højttalerenhederne i de fleste HTér de laver, er simpelthen ikke noget der ører til i produkter til den pris.
F.eks. er Akurat forsynet med Peerless enheder, oog med al respekt for Peerless, så er det altså de billigste vi laver herhjemme overhovedet. De koster ikke mange basører. Resultaterne kan selvfølgelig godt være rimelige, men det ulige meget sværere med så billige enheder. De bryder op længe før kvalitetsenheder og kræver meget stejle filtre af samme grund.
Ofte er de også lidt mindre kraftigt motoriserede. Men dette sidste tror jeg egentlig er med vilje hos Linn. Jeg har aldrig hørt en HT fra dem, hvor membranerne egentlig arbejdede. Det har altid været nogle meget stift ophængte enheder, som ikke kræver alverden af elektrisk kontrol.

Jeg har flere gange hørt, at mange fortrækker de gamle udgaver af Linn, specielt højttalerne, men også ind imellem det øvrige.
Hertil kan jeg kun sige, at jeg har set at Kaber måler fint på www.hunecke.de for så vidt angår liniaritet. Faktisk har den langt den bedste måling noget Linn produkt har præsteret mig bekendt.
Men jeg mener der sidder en keramisk diskant i dem, i lighed med dem som hænger på Casablanca i Århus. Selv efter en halv flaske af det skotske, har jeg lyst til at tænde ild til dem.
Jeg har også hørt andre af Linns ældre ting. Linn Keltik mener jeg var et stort lokum af en speaker med isobarisk opbygning, jeg tror den blev drevet af 3-4-5 effekttrin, en pre af en slags og så Karik/Numerik.
Om det var bedre eller dårligere end i dag, skal jeg kun svært kunne sige, men slasket var det, og jeg er bare overfølsom overfor for forvrængning der måles i 2 cifrede procentsatser.
Netop den forvrængning er jeg ret sikker på, at Linn folket er ret vilde med.
Om de har nedbragt den i de senere modeller tror jeg gerne. Klimax serien har bedre data for netop dette, uden dog at sætte rekorder. Sikkert fordi de en del af vejen anvender opamps, som jo notorisk har meget lav forvrængning.
Se f.eks. testen af Gamut preampen - 30 år gamle opamps, og stadig udfordrer de måleudstyret, som sikkert bruger samme 30 år gamle opamps.
Men i øvrigt det der med at det skulle spile musik eller i hvert tilfælde gjorde det engang, det tror jeg hænger sammen med promillerne. Jeg har i hvert tilfælde aldrig nogensinde hørt, at afvigelser af den karakter, skulel have noget med nogen kendt slags musik at gøre. Sorry! Men det er ikke andet end sludder der fyres af, for at retfærdiggøre produkternes mangelfuldhed, som er der nu, såvel som de var der før.

Skotlands svar på B&O er nok det rigtigste der er sagt for så vidt angårdesign. Teknisk set er det en fornærmelse af B&O, deres produkter er noget mere avancerede, inovative og produktionsteknisk krævende.
Samtidig har de en grad af færdiggørelse, som man ikke umiddelbart finder i skotland.
De har faktisk lavet en hel del "first timers".
Skal man lige nævne Den elektroniske tangentialarm, Det hængende flydende ophæng til grammofoner, Dolby HXPRO, Den faseliniære flervejs højttaler, blot for at nævne nogle få. ICE POwer er vel egentlig ikke dem, men kun lidt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Det fremgår vel også ret tydeligt her i tråden at selv inkarnerede Linn fans er stået af.....både på produktkvaliteten absolut og på den fantasifulde prissætning.

Man kan jo ligefrem mistænke Linn for at tror at forbrugeren ikke kan skelne på andet end prisen. Dyre sager ER gode, derfor vil vi give pøblen RIGTIG gode produkter

Jeg håber de får grimme smæk for deres politik, alt andet kan betyde yderligere nedgang for den reelle hifi branche.

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

Miju/

Det var sgu da noget af det mest fornuftige skrevet af din hånd. Måske du en dag vil erfare at linealret frekvensgang ikke er et must.

Ik hvis man BARE! vil underholdes!!..

MEN!! hvis man ønsker et gran af korekt gengivelse i forhold til hvordan det der er på mediet nu er og lyder.. så er det!!!..  absolut! ingen vej uden om!!!

Og de to ting kan godt følges ad!! altså korekt gengivelse ( liniaritet) og god musikalsk lyd!.. dette hvis alle andre vigtige parametre også er i top og balance!!

Hvis det er målet hvorfor ikke bare købe en tilfældig ht'er og en Tact, så er alt perfekt.

Dette eksperiment ER! prøvet!.. 

Nogle højtalere der er ganske fin på en vigtigt parametre og anvender kvalitets enheder, men har enkelte afvigelser og skønheds fejl på frekvenskurven, kan bringes til at spille ganske linilært og samtidigt komme til at lyde bedre og mere korekt!..

Andre er og bliver en katastrofe og bliver bare kliniske og umusikalske, selv om man rette op på frekvensgangen.. ( her er der OGSÅ! andre graverende fejl!!) og er der FOR! store udsving på frekvensgangen, vil en voldsom korektion, total fjerne alt musikalitet fra højtaleren... sådan er det bare!!..

Så den holder IKKE!... 

TacT er et godt redskab der forsigtigt kan kompencere for lytte rummet og helst under 2 - 300Hz. hvor problemerne alligevel jo er størst.. og gøre hvad der ellers ville koste mindst en halv mill... i rum optimering på "konventionel vis"

Men gjort for voldsomt og på en forkert måde og ved formeget "pillen" over de 300 hz. og især over 500 Hz. ( hvor man absolut bør holde fingerne væk!!) så bliver det noget skidt!..

Så selv MED! en tacT og anden korektion, er en grund liggende fornuftig (korekt) opførsel fra højtalerne et must! for et godt og rigtigt resultat!..

TacT eller andet kan IKKE! rette op på en fra fødsel håbløs højtaler! liniær eller ej!.. og især uliniær grundliggende!..

Her bliver alt musikalitet og LIV! støvsuget væk!..

Der ER! mere end bare en ret frekvensgang!! ( og det har jeg hele tiden sagt og indrømmet!) MEN! uden denne fungere det ikke!

Altså hvis man ØNSKER! en i forhold til mediet korekt gengivelse og IKKE! bare en fortolkning!..

Jeg vil underholdes - ikke kedes ihjel..  HiFi eller ej.

Også mig!  men en korekt ( læs : Liniær) gengivelse og dette hænger godt sammen med det!! for mig!

Men lad mig da sige at fortolkning og farvning da også kan lyde besnærende og charmerende og godt / underholdende!...  ingen tvivl om det!.. og give en illusion af mere musikalitet!..   så ik så mærkeligt at nogen falder for dette og ik kan leve uden og mener at DET! er det mest rigtige!... ( det HAR! jeg da også selv i tidernes morgen!! i mindre omfang...)

Men en ægte rigtig og derfor musikalsk gengivelse!.. mener jeg idag.. er en gengivelse af hvad der er på mediet ( hvis dette ER! musikalsk??) og den opnås kun med korekt spillende udstyr! ( liniære højtalere)

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke altid bare korrigere sig til perfekt frekvensgang med en TACT og så tro at alt er ok.

Korrektion koster membranudsving og effekt, jo mere korrektion jo mere arbejde for enheden. Tvinges den ud i vanskeligheder går det naturligvis ud over gengivelsen, der bliver anstrengt.

Er de grundlæggende ting i orden, er en let korrektion sikkert ok....men udgangspunktet skal være tæt på, ellers går det ikke godt.

 

 

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM
 
PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Men hvorfor vil "musik" elskerne korrigere? Er det ikke bevidst at de IKKE vil have ret frekvensgang?

Ingen tvivl om at Linn frekvensgangen er lavet bevidst, alt andet ville da være for pinligt. At så efterfølgende korrigere, ville kunne betyde en exklusion af Linn Logen

 

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Er de grundlæggende ting i orden, er en let korrektion sikkert ok....men udgangspunktet skal være tæt på, ellers går det ikke godt.

Det er nemelig helt rigtigt!!

Korektion er for at kompencere for rummets næsten ALTID! ganske uhældige indflydelse i de lavere frekvenser, hvor der ganske enkelt rodes til og mudres...  her kan man med eks. en TacT "rydde" op og opnå en gengivelse som oprindlig var tiltænkt fra højtalerens side.. MEN!  hverken  mer eller mindre!

Højtaleren bør være optimal fra begyndelsen! det er ikke en "fri "bilet" der kan trylle et hverken godt eller korekt resultat frem af en grund konstruktion der er forkert!..

Som sagt med mindre man har mulighed / plads, og kan ofre en mindre formue! på at optimere lytterummet, vil der ALTID! være unoder i de lavere frekvenser!.. at tune disse og leve med dem er hvad de fleste må som et kompromis!..  korekt er det ikke!..  og det er og bliver et kompromis!..  i bedste tilfælde dog til at leve med og abstrahere fra!..

Med korektion kan man optimere og undgå dette / disse kompromisser, og uden at ofre en formue samt behøve andet en en ganske normal stue / lytterum der kan bruges som normal dagligstue, som realiteten jo er for de flsete!..

Korektion er IKKE! til for at rette op på en forkert højtaler!..

Så går det galt! man opnår IKKE! god / musikalsk lyd..  sådan fungere det bare ikke..

Dette svare sån set også på dette!! :

Men hvorfor vil "musik" elskerne korrigere? Er det ikke bevidst at de IKKE vil have ret frekvensgang?

Man vil korigere for at undgå de unoder og kompromisser der normalt er i de lave frekvenser grundet lytte rummet!..  og som kompromitere en ellers korekt spillende højtalers gengivelse her!.. DERFOR!!

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Scala Hifi
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Scala Hifi

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

 

Jamen er det ikke utroligt at der er nogle mennesker der i denne tråd kan blive ved med at skrive det samme igen og igen og igen og igen og...

Jeg får lyst til at gentage mit første indlæg som startede denne tråd...så her kommer det liiige én gang mere...

Scala Hifi skrev:

 

Når der kigges lidt rundt i trådene her på Hifi4all, så skrives der jo efterhånden en del om Linn og jeg kan se, at mange af tingene er opdigtede, selvretfærdigende og i bedste fald helt hen i vejret. Det vil jeg gerne kommentere, for det betyder noget for mig, når et firma, som jeg anerkender og respekterer, bliver udlagt som et popsmart designerfirma, der blot prøver at sælge værdiløse produkter for en fuldstændig opblæst og horibel pris. Men tillad mig at vende tilbage til det senere i dette indlæg.

Lad mig starte med en præsentation af mig selv; min alder er nok ikke så væsentlig, men jeg har arbejdet med lyd - og billede - i 26 år, de sidste 12 år som selvstændig med Scala Hifi. I mere end 15 af disse år har jeg arbejdet med Linn...hver dag!

Jeg elsker at arbejde med udstyr, der reproducerer musik - men lad mig understrege, at det er for musikkens skyld. Jeg begejstres ikke at ny teknologi, måden en forstærker er opbygget på, tekniske specifikationer eller test af produkter. Jeg begejstres derimod af udstyr, som giver mig større fornøjelse ved min pladesamling. Min musiksmag er meget varieret - og for mig skal et system ikke prioritere én musikgenre på bekostning af en anden.

Lad mig vende tilbage til Linn her. Linn er - med stor margin - det bedste og mest seriøse firma, jeg nogensinde har arbejdet sammen med. Og lad mig bare afsløre allerede her, at jeg synes, Linn spiller godt. Rigtig godt!

Her er nogle facts som - modsat nogle af de indlæg der er skrevet - ikke er grebet ud af luften:

  1. Linn har haft samme mål for deres produkter siden starten i 1972; at opsamle så meget information fra mediet som muligt og herefter gengive det - ikke fortolke det - så præcist som muligt.
  2. Linn tænker frem i tiden og tilbyder ofte opgraderinger til eksisterende kunder, når produkter bliver forbedret.
  3. Linn stiller helt specifikke krav til os som forhandler. Vi skal kunne demonstrere Linn's systemer i velindrettede demorum. Vi skal have Single Speaker-demorum, fordi andre højttalere i samme rum farver lyden. Vi skal levere, tilslutte og optimere et Linn-system for at sikre, det spiller optimalt o.m.m.
  4. Når de starter på udvikling af et produkt, så er målet er at lave det bedst mulige med den viden og ekspertise, som Linn har. Når dette mål er nået, kommer der ofte efterfølgende mindre produkter, som nyder godt af den samme teknologi
  5. Linn udvikler, producerer og samler selv alle produkter på de to fabrikker i Glasgow (med få undtagelser)
  6. Linn har "Single Stage Built" af alle produkter. Det betyder, at et Linn produkt samles, testes og pakkes af én og samme person. Hver medarbejder er typisk uddannet til at kunne samle tre eller fire forskellige produkter.
  7. Linn tilbyder 5 års garanti på alle produkter
  8. I udviklingsafdelingen hos Linn sidder der - afhængigt af de projekter, der er igang - mellem 45 og 65 mand.
  9. Linn laver hele afspillekæden; signalkilder, forstærkere og højttalere. De optager, producerer og udgiver musik på deres eget pladeselskab Linn Records

Linn bruger en metode til evaluering af systemer, som de kalder Tune-dem. Det er en metode, som er let at bruge for alle - uanset om man er trænet eller ej. Tune-dem tager udgangspunkt i musikken. Når man sammenligner systemer i en A/B-situation, kan man i stedet for f.eks. at lytte efter mængden af bas på en plade, lytte efter, om man bedre kan høre, hvad det er, bassisten spiller - og hvordan han gør det - på det ene system i forhold til det andet.

Jeg mener, at Tune-dem er det bedste bud på en ærlig og reel måde at vurdere, om et system spiller de informationer, der er på pladen. Hvis vi bruger Tune-dem, når vi sammenligner systemer, så er det ikke en smagssag, hvad der er bedst - det system som bedst gengiver den musikalitet og dygtighed, som en musiker eller sanger har formået at få ned på pladen, ja, det er altså det bedste system.

Hvis du vil læse Tune-dem er her et link: http://www.scalahifi.dk/index.php?id=nyheder&gruppenr=1

Så - damer & herrer, drenge & piger - lad os komme videre. Der sidder forhåbentligt mange, som har lyst til at gå på opdagelse i en verden af musik - kom ud med åbne øjne (og ører), og lad være med at lade Jer påvirke af nogle få uvidende, som giver udtryk for at være eksperter i at vide alt om, hvad Linn ikke er eksperter i!

 

Kurt von Kubik,

du må da være blevet vaccineret mod Linn engang i din spæde ungdom. Du kan ikke udstå Linn, selvom du indimellem forsøger at holde lidt igen når nogle maner til besindighed i tråden. Alligevel skal du lige have ud, at du mener Ivor Tiefenbrun og Linn bare er et stort fupnummer. Dig vender vi lige tilbage til.

Linn er et af de firmaer i branchen der har gjort en forskel for de mennesker der interesserer sig for musikken på deres plader. Det er nemlig dér Linn har fokus, og det er lige præcis her at kritikerne af Linn falder i et hul og udstiller sig selv.

Vi skal huske at det hele starter med musik - og det skal også ende med musik ! Det som Linn beskriver i Tune-dem, er jo netop at finde det system som bedst gengiver den musik der er på pladen. Måden Linn beskriver at man kan lytte sig frem til det system som bedst gengiver - og ikke fortolker - er det kritikerne kalder salgsgas og varm luft. De vil lytte efter detaljer, perspektiv og stram bas, og de vil have lov at lave deres egen vurdering ud fra disse parametre. Nej, man skal endelig ikke komme med gode råd og andre vinkler, for disse mennesker ved bedst selv ! Og så er det nemmeste selvfølgelig bare at kalde det salgsgas og varm luft.

Linn har siden slutningen af 90'erne introduceret produkter som ligger i en helt anden (pris)klasse end tidligere. Her kan jeg bl.a. nævne CD12, Klimax Kontrol, Klimax Solo og Komri som er Linn's reference-system idag. Men de har jo stadig en række produkter som ligger i samme prisklasse som deres tidligere topprodukter. Og hvis vi ser på Linn Classik musiksystemet, så finder vi faktisk også et komplet system med cd, radio og forstærker til 13.500 kroner, og det havde de altså ikke for 5-6 år siden.

Linn har altså udvidet deres produktprogram i begge retninger og hvis man tager sig tiden til at lytte fra en Classik op gennem deres øvrige produkter, afsluttende med at lytte på topprodukterne, så er der ingen tvivl om at med et Linn system får man hvad man betaler for. Det er nemlig helt tydeligt at man kommer tættere på pladen - og musikken - jo mere systemet koster.

David og Jacob V,

I ved jo godt hvad det drejer sig om, og vi har haft mange gode diskussioner når i er i butikken. I kan bedst lide det gamle Linn og mener ikke det nye Linn spiller ligeså godt. Det er da fair nok, men hver gang vi snakker om det, bliver vi enige om at I skal prøve at tage nogle af de gamle Linn produkter (eller alternativer) I synes spiller bedre, med ind til en sammenligning. I er bare ikke mødt op med noget endnu !

Vi har lavet sammenligningen - mange gange - og der er ingen tvivl om at det nye Linn spiller bedre end det gamle, hvis bare vi er enige om at det er indholdet på pladen vi gerne vil have gengivet. David, du har flere gange sagt, at du er ligeglad med om det er indholdet på pladen der bliver gengivet, du vil bare have boogiefaktor. Jamen, det kan vi da ikke have noget imod, så skal du selvfølgelig finde det udstyr som farver boogiefaktoren ind på dine plader.

Vi vil også gerne have boogie, men kun når det er på pladerne. Vi vil gerne høre pladerne sådan som musikerne og produceren nu engang har bestemt det skal være. Det betyder at vi får lov at høre meget stor forskel på vores plader. Meget større forskel end hvis systemet farver en bestemt "sound" eller "boogiefaktor" oven på det der ligger på pladen.

For os at se kan et systems kvalitet koges ned til, at jo større forskel det kan vise på 3 plader, des bedre er det. Når der sammenlignes 2 systemer i en A/B demo, vil det tydeligt vise sig hvis et af systemerne har en bestemt måde at spille på. Denne måde at spille på vil blive "lagt" på alle 3 plader, og derved vil forskellen på pladerne blive mindre end på det system som bedre er i stand til at gengive pladerne som de er produceret.

Kurt von Kubik,

her kommer du ind i billedet igen, for du er jo fortaler for, at dét der er på pladen er det vi skal have gengivet - hverken mere eller mindre. Og her er vi jo på et enkelt punkt ganske enige. Du mener at dit system er bedre i stand til netop dette i forhold til et Linn system. Det vil vi - helt ærligt - gerne have lov at høre, og mon ikke der er flere af Hifi4all læserne som gerne vil lytte med.

Derfor stiller vi butikken til rådighed for en sammenligning mellem dit system og et Linn system søndag d. 22. maj. Begge systemer stilles op i vores demorum i stueetagen og du kan få al den tid der skal til for at få dit system optimeret, så det er toptrimmet til sammenligningen.

Vi stiller et Linn system op som består af Linn Unidisk SC afspiller/forforstærker, Linn 5125 effekttrin samt Linn Akurate 242 højttalere med aktive filtre. Reglerne er helt enkle; det system som bedst viser forskellen på de plader der bliver spillet, må være det system som farver mindst.

Hele denne seance skal foregå i en god tone, hvor både du og vi kan kommentere på systemerne under sammenligningen.

Alle der gerne vil deltage kan tilmelde sig på vores e-mail info@scalahifi.dk . Jeg vil mene at systemerne kan være opstillet og klar, så vi kan åbne dørene omkring kl. 14.00.



__________________
Med venlig hilsen

Ole Iversen
Til top Vis Scala Hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scala Hifi Besøg Scala Hifi's Websted
 
dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 404
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Ha,ha!

Det tager en overraskende drejning her til sidst. Egentlig helt fint med invitationen til Kubikken, men også en hård nød for ham at knække. Vi skal lige huske på at han er privatmand med begrænsede ressourcer og han er hos jer i Scala på udebane. I tværtom er på hjemmebane og har mange forskellige ressourcer at række på.

Personlig synes jeg tråden bør stoppe her. I dit sidste indlæg er der så meget salgstale for Linn at det rækker til en advarsel fra Admin ellers er der noget helt galt.

Hvis du ikke får det, kan alle andre, eksempelvis System Audio, som har været hængt en del ud herinde, jo komme med ligeså "det er synd for os" klagesange, hvor det faktuelle indhold er opremsning af mærkets fordele og mission med videre.

Hvis Kubikken mod forventning stiller op, vil jeg melde mig til at hjælpe ham, for det skal ikke være David mod Goliath.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige
 
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1596
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen,

Jeg er nød til at blande mig !

Ole Iversens indlæg er begrundet i flere tråde hvor flere skribenter følte en stor trang til at hænge Linn ud.

Ole kom så med et par saglige indlæg, som egentligt bare blev mødt med en stor gang mudderkastning, istedet for saglig argumentering imod ham.

Nu har han så skåret igennem og givet een af de kraftigste kritikkere en ærlig chance for een gang for alle at vise hvorfor han synes Linn er dårligt.

Dige påpeger så at Kubikken måske får svært ved at organisere det, da han er en privatperson. Dertil vil jeg sige at vi fra Densen gerne stiller en medarbejder med varevogn til rådighed i den nævnte weekend, således at Kubikken let og elegant kan få fragtet sit grej sikkert frem og tilbage. Nævnte medarbejder vil også gerne assisterer med opstilling, og andet fornuftigt Kubikken kan bruge ham til i forbindelse med arrangementet. Samtidig er jeg sikker på at Ole Iversen gerne vil give Kubikken hele lørdagen til at stille anlæg op om nødvendigt, således at sammenligningen kan blive helt fair.

Til Dige vil jeg sige at hvis man som producent ikke kan tillade sig at komme med seriøse svar, på seriøse anklager, er der et eller andet fundamentalt galt med Hifi4all, og dets holdning til debat.

Det er faktisk sådan at mange af de udsagn der fremsættes i mange tråde herinde, er ringeagtende og injurierende, og dermed ulovlige.

Hvis producenter ikke får lov til at komme med saglige svar som Ole Iversen, tvinger I faktisk producenterne til at skride til stævninger mod dem er laves de groveste udfald, og fogedforbud overfor hifi4all's forum, og det ville nok ikke være så sjovt at have et hifi forum uden debat om de enkelte mærker

Med venlig hilsen

 



__________________
Med Venlig Hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Jamen Båt midt i balladen da!

Nå men det kræver da vist et svar af en slags det her.

Jeg er såmænd ikke blevet vaccineret mod Linn på noget tidspunkt.
Jeg har selv haft en LP 12 engang, indtil jeg kom til at tænde ild til den.
Jeg mener heller ikke jeg er specielt aggressiv overfor Linn og fansene.
Jeg synes bare sund fornuft står i højere kurs end det fis Igor fyrer af og som bæres videre af forhandlerne - nothing personal - just business.

Mht. din invitation, så bliver jeg af flere årsager nødt til at takke nej, du får dem her i prioriteret rækkefølge:

  1. Jeg gider ikke
  2. Hvordan skulle jeg kunne slæbe alt det halløj, mit udgangstrin vejer alene 100Kg. Iøvrigt synes jeg det vil være meget sjovere med en 3020, der klasker mosen ud af en Klimax.
  3. Jeg gider ikke
  4. Hvordan skulle jeg på en enkelt dag få lyden på plads
  5. Jeg gider ikke
  6. Hvad er pointen i det her?
  7. Jeg gider ikke

Dernæst er jeg dybt uenig i hele princippet om Tune-dem, som du jo vil bruge til at vurdere hvad end du hører.

Så svaret er definitivt NEJ!

Men hvis du i stedet inviterer til at afprøve Linn effekttrin fra den billigste og hele vejen til Klimax op mod 3020 for åben skærm i din butik, så vil jeg vende skråen en ekstra gang og måske synes det var alletiders idé du der fik - der

Men nu synes jeg du skal prøve at læse lidt om LP 12 i det næste indlæg, som desværre er på udenlandsk - måske er det bare lidt dialekt, men lidt får jeg da ud af det

I øvrigt er der der andre der har ører på siden af hovedet end mig.
Bare så det står i NEON eller leverpostej.

Citat Arthur Salvatore - tidligere HIFI forhandler - nuværende anmelderrevser

The Linn "simplifies*" and homogenizes the music, and it is also noticeably colored compared to its competitors. The frequency extremes (especially the bass) are also substandard. This is the reason why Linn, and its dealers, usually stress focusing on the most basic and simple audio goal ("follow the tune") when it's auditioned.

The Linn actually does "excel" in this one area. How?

This is because "the tune" will always be relatively easier to hear, in comparison to superior turntables, when the natural musical complexities have been compromised (by being subtracted). This ploy epitomizes the most cynical and misleading marketing strategies; those which turn actual weaknesses into "strengths".

*For those skeptical readers who require further confirmation of this "characteristic", from an actual, well-known "Linn Lover" no less, you are in for a rare treat. There is even the added bonus of an excellent example of the use of The (Secret) Audio Reviewer's Rule No. 3D* (see "The Audio Press" file for the complete "Rules").

This is what Art Dudley wrote about the Linn compard to the VPI Aries/JMW 10 combo in Listener Volume 6 No. 2:

"The Aries' timbral balance is different from that of the LP12/Aro combination - the latter sounding a little more "open," the VPI making chords sound a bit richer, thicker, and more tonally complex. Which is right? Beats me."

Mr. Dudley didn't come out and write that the Linn sounds "simple" by comparison. He also avoided* stating a preference, which should be a "no-brainer" in this particular instance. I'm a little more direct. When it comes to music (though not "audio"):

Complex is "right", Simple is "NOT right". Period.

Even the Linn's "pleasant" character, which is just an innocuous distortion and coloration, has been misrepresented by them (and their fans) to be a "'musical' strength".



 

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

The Linn Sondek LP-12 is now an obsolete 1970's design that has had a number of minor (in audibility, but not in cost!) improvements in the last 20 years. It is, by far, the most overrated audio component of all time and it is also the most obvious example that, especially in the audio world, "marketing skills" are much more important to the commercial success of a component than its ultimate performance.

The Merciless Reality

While the Linn obviously "sounds very good", all of the turntables above have sonic advantages, and some of them (the latest VPI, Oracle, Orbe or all the last generation Maplenolls) are superior to the Linn by a relatively large margin (for turntables).

Why and how?

These others turntables all have much more up-to-date designs. It is actually amazing that the Linn sounds as good as it does, but the Cetech modification, discussed below, demonstrates what Linn has overlooked and ignored all these years. This is the result of marketing trumping basic engineering.

What are the problems with the Linn?

The Linn "simplifies*" and homogenizes the music, and it is also noticeably colored compared to its competitors. The frequency extremes (especially the bass) are also substandard. This is the reason why Linn, and its dealers, usually stress focusing on the most basic and simple audio goal ("follow the tune") when it's auditioned.

The Linn actually does "excel" in this one area. How?

This is because "the tune" will always be relatively easier to hear, in comparison to superior turntables, when the natural musical complexities have been compromised (by being subtracted). This ploy epitomizes the most cynical and misleading marketing strategies; those which turn actual weaknesses into "strengths".

*For those skeptical readers who require further confirmation of this "characteristic", from an actual, well-known "Linn Lover" no less, you are in for a rare treat. There is even the added bonus of an excellent example of the use of The (Secret) Audio Reviewer's Rule No. 3D* (see "The Audio Press" file for the complete "Rules").

This is what Art Dudley wrote about the Linn compard to the VPI Aries/JMW 10 combo in Listener Volume 6 No. 2:

"The Aries' timbral balance is different from that of the LP12/Aro combination - the latter sounding a little more "open," the VPI making chords sound a bit richer, thicker, and more tonally complex. Which is right? Beats me."

Mr. Dudley didn't come out and write that the Linn sounds "simple" by comparison. He also avoided* stating a preference, which should be a "no-brainer" in this particular instance. I'm a little more direct. When it comes to music (though not "audio"):

Complex is "right", Simple is "NOT right". Period.

Even the Linn's "pleasant" character, which is just an innocuous distortion and coloration, has been misrepresented by them (and their fans) to be a "'musical' strength".

The Linn also has a practical downside...

The Linn (along with some other spring-loaded turntables) has a tendency to "bounce" if it is not placed on the proper shelf or stand. This problem must obviously be corrected before an expensive cartridge is mounted on it.

But the Linn does have one important "upside"...

The Linn, when optimized, retains a noticeable share of "musical life", which many other turntables do not possess to the same degree. This is the primary reason why the Linn is still recommended, even though this "life" is at least partially caused by a distortion from its mat. This observation is a "gut feeling", but that's what most music appreciation is ultimately.

My Conditional Recommendation

However, despite these sonic problems, the Linn LP-12 is still recommended, though only under certain, strict conditions:

If a reader can find a USED Linn:

1. Manufactured "recently" (after "Valhalla" and "Nirvana"),
2. For a decent price (at least 50% off retail),
3. In very good condition,
4. And which is set-up properly, or can be done so (in your house) for a reasonable price, then "go for it".

The financial investment and risk are reasonably low at that point, and the reader will have a turntable quite a bit better than (the budget) Regas, Aristons or most Thorens etc. Linn's service reputation is also excellent.

Don't go too far...

Whatever you do, avoid the Lingo (which may create RFI problems) and any other expensive accessory (unless it is "thrown-in"). For that much money, a new VPI, Orbe (etc.) is a better turntable and investment. Don't forget that the Linn is manufactured in Scotland, and costs much more in North America than in the UK (where it is still a good value).

You may "live happily ever after" with the used Linn, but if not, it should be very easy to resell it and recoup most, or even all, of your money, but never fool yourself into thinking that you own "one of the world's finest turntables", you don't.

A Contrarian Advantage

To end the "Linn bashing" on a pragmatic note: Serious audiophiles can use all the Linn-hype to their advantage when reading and assessing the opinions of 'audio reviewers' and all other self-proclaimed 'experts'. The rule is simple:

The more a 'reviewer' (or any fellow audiophile) is impressed with the Linn LP-12 in comparison to any of the finest turntables recommended above, the less credibility (with turntables) he or she deserves.

More on the Linn

Cheap and Effective Linn Upgrades

A few readers have informed me of Linn LP-12 upgrades that they claim may dramatically improve the performance of the Linn. The first, and most important, is the:

Cetech subchassis

This is a description from one of those readers:

"I've just upgraded (the LP-12) with a Cetech subchassis. Hell, the Linn one does ring like a bell when you tap it. The Cetech one is (a) carbon fibre/aaluminumhoneycomb composite; light, rigid, virtually non resonant. Why it works is like this: It allows the armboard to be bolted up to the chassis ... instead of being nipped up with tiny screws. The latter loses the ringing of the chassis by being 'lossy'.

The Cetech chassis makes a MASSIVE difference. Well, like changing to a better class of tt. Much more low level detail is there; extra musical phrases and instruments for a start! Yes, as big as that. Mainly, it's a total cleaning up of the sound. And much better 'tonality', individual natural tone of each instrument.

The LP12 is seriously compromised in terms of the behaviour of its subchassis and the linking of this chassis to the armboard. This causes the loss of considerable low level information, and a corresponding high sound floor. The single most effective way to lower the sound floor of the LP12 is to fit the Cetech subchassis. As this costs about £100, it is also by far the most cost effective upgrade. And this is a Linnie saying these things."

Below is a description from another reader:

"The Cetech carbon fiber subchassis DOES what Linn's "Cirkus" subchassis/bearing upgrade claims to do (and for less than half the price!) Many have said that the Linn "Cirkus sound" is more in the subchassis design and not the "new" bearing (though the bearing is likely improved - the original will suffice for Cetech upgrades). A few have said that the Linn Cirkus subchassis (which flattens frequency response compared to previous incarnations), still has that "ringing" and thus the armboard is still connected with the three tiny screws (thus making the Cetech mod still necessary after paying Linn their $650+ for Cirkus upgrade). Others say there's virtually no difference in the Cetech and Cirkus mods (except the steep price of Linn's upgrade). Though I might be a "Linnie", I don't believe in the "School of Tiefenbrun" bullsh*t either and am open-minded (as seen by my own opinions)."

More on the Cetech- A reader, who has owned a number of these turnables, of all vintages, just sent some relevant information about them. Here it is, slightly edited:

"I wanted to buy a second Cetech subchassis for my second Linn, but as soon as I found out they stopped producing them, I sold off my second LP12, only to find out they had their website up again (..perhaps only to sell off their remaining stock?). Now that I'm finally getting a second fixer upper LP12, Cetech is once again out of business, or "in limbo" from what I hear (hopefully not for good)...Perhaps this is added incentive to try some good ol' homemade modifications, etc.

Early LP-12 tables are likely to have a slightly larger inner platter and a motor pulley that is machined proportionally to that "larger" platter, thus playing correctly when setup - Any swap of parts with later versions, motor only, or inner platter only due to upgrade, will render the LP-12's speed incorrect and unadjustable until the other component is replaced as well (and Linn's claim is that the bearing is to blame for the "speed stability" issue, not the platter size since they only made one size, YEAH, RIGHT!, I have the early deck to prove it, and so do others out there)."

Personal Note- What a shame that the Cetech subchassis may no longer be available. I've had no personal experience with it, but a number of Linn LP-12 owners all claimed it was a significant improvement over the stock part. It wasn't expensive either.

Important Note- There is a link to the Cetech website in the Links section of this website.

Another Modification

A different reader sent me a simple and cost free modification that may also improve the performance of the LP-12. Here it is, with some minor editing:

"... an interesting improvement I found years ago was to make a very thin paper ring that fits between the platter and sub-platter. It takes a day or so to settle in depending on the paper type. It fixes the ringing when the table gets all excited on those loud passages. Bass gets a wee better I think as well. Every Linnie I tell this to enjoys the mod until some idiot dealer gets all stupid and puts other thoughts into their heads that Ivor is a god." (9/04)

Personal Note- While this modification sounds reasonable to me, which is why I posted it, I am not in a position to verify or dispute this reader's observations, so I would appreciate hearing the experiences of anyone who carries out this mod in their own system.

Lingo Problems?

Meanwhile, another reader informed me that the Lingo's RFI problems can be rectified with a modification. This is the URL with all the details, and even pictures: http://bubwub.com/lingo/.

A READER'S CHALLENGE- The same kind reader, who also provided the useful link above concerning the Lingo, complained in a subsequent e-mail that I have not given the Linn LP-12 a fair shake. This is his (edited) letter. My reply (which differs slightly from my personal reply to him) is greatly expanded, because it leads to my take on the much more important issue this reader brought up:

"It is impossible for you to make this judgement:

'(The Lingo) brings the Linn's total cost up to the VPI Aries and other turntables which are far superior'

If you have not heard the Lingoed LP-12 in the right circumstances. The performance may be ...close or equal to the Aries.

You, yourself, agree that your comments on the LP-12 have created your most contentious backlash from readers, so why not do this right and be beyond reproach. Your admission that you have based all your comments on the LP-12 without a Lingo is already quite unsettling for me.

The cost of the Lingo may not be a concern for a lot of people, as they may have already owned the LP-12 for years...The "big picture" (general) comments you make on the LP12 is on principle not right. And being a self critical person like yourself, you should set things right...Anyway, you owe it to yourself to hear a fully fitted Linn - after all, almost anyone old enough would know the LP-12..."

My Reply to this Reader

Though I've heard many Linns since the 1970's, in all configurations, some of which I owned personally, it's true that I haven't heard the Linn with a Lingo, at least not in a "controlled environment". The question is, does that fact make it "impossible" for me to make a "judgement" about the Linn without it?

To me, the answer to that question totally depends on the degree the Lingo effects (improves) the stock Linn's performance. Can I know the exact degree of that improvement without actually hearing it? NO! But I do know the approximate (and highest possible) degree of the improvement because of the basic nature of the Lingo, which is:

The Lingo is a high-quality power supply, and nothing more. It enhances and optimizes the (relatively cheap) motor that comes on the LP-12. It will improve speed stability, which, from my experience, improves the performance of turntables in a number of areas. I recognize this reality, but, on the other hand, the Lingo is not a unique component, with unique qualities, that makes unprecedented improvements with the LP-12. That is not possible for the Lingo, or any other turntable power supply.

I've heard various power supplies over the last 20 years. This includes the SOTA, the VPI PLC and SDS used with their own turntables and others; the PS Audio power regenerators etc. and a number of others I've now forgotten. I know what improvements are possible with a better power supply. These improvements may be important, but they are limited, why?

The basic turntable is still the same: the motor, platter, subplatter, mat or LP interface, clamping system, suspension, isolation system, the basic materials, bearing, plinth, base, construction quality, etc. etc. These basic parts each make as much, or more, of a difference to the final sonics than the power supply. This is obvious to anyone who has actually heard the differences when these parts were exchanged and contrasted. (I.E. At the CES, we heard a platter "shootout" with the Teres.)

In fact, when speed stability is the main goal:

A flywheel makes a much larger difference (improvement) than a power supply. It has to, it is directly connected to the platter. I've heard a number of turntables over the years, with and without flywheels, in controlled enviornments, including my own system, and the improvement in speed stability has always been much larger, and much more easily noticeable, than with ANY power supply.

It boils down to this: the Linn, as is, can only be improved so much by an enhanced power supply. This is also true of ALL other turntables that have ever been made. The Linn's improvement may be greater than average because: 1. Its motor is cheap, and 2. the platter is light, but the improvement is still limited. It is certainly not enough for the Linn to even approach the performance of the VPI Aries, which, it is important to note, neither I, nor any of my associates, heard with ITS own enhanced power supply (the SDS).

One single refinement of a component, such as the Lingo, is not nearly enough for me to want to go back and totally re-evaluate it. Especially when every other turntable I/we recommend, with the exception of the "special" VPI HR-X, also didn't have an enhanced power supply when I/we heard them. If I re-audtioned the Linn, I'd have to go back to all of the others to be fair. No thanks! Let's just say that all but one of the turntables that are recommended, and all the others for that matter, can be improved, more or less, with better power supplies, but the "big picture" stays the same.

When Linn makes a serious change of the LP-12, meaning a total redesign based on the engineering and materials available to them in this century, I will be glad to hear it again in a serious environment. Until that highly unlikely day, what I wrote stands.

I feel the mistake this reader has made is confusing "refinements" with "fundamentals". The Lingo is only a refinement, and so is the VPI SDS and every other enhanced power supply I've heard. (So are the majority of the modifications I recommend, and even flywheels, though I still have an open mind on them.)

Now to the BIGGER Issue

This reader brought up, at least indirectly, a much larger issue: The important difference between a "refinement" and a "fundamental improvement". For each listener, and evaluator, the vital distinction between these two terms will be very subjective, because it is based on the listener's own reaction to the perceived improvement.

To me, a "refinement" is just that, a generally small improvement that may be somewhat difficult, or quite easy, to hear. It will pleasantly enhance the sound. You may notice it, now and then, for maybe a day, or even a week or so, and then it will be mainly forgotten, absorbed by the system. You could live without it, if you had to, with only minimal suffering.

A "fundamental improvement" is very different. This profound transformation shakes you, changes you and may even shock you. It will make you re-evaluate everything that occured prior to hearing that component. You will almost feel like your system was "born again" (no religious inference implied). This change is a "matter of kind", not a "matter of degree". You wouldn't dream of returning to your former system, even if only one component caused the particular transformation.

Many audiophiles experience a literal state of "ecstasy" when hearing a fundamental improvement, especially their first time, and how it greatly enhances their appreciation of music. It's the desire to repeat this intense experience which transforms ordinary people into "audiophiles". Sadly, it's inevitable that with each experience an audiophile has with the finite amount of different designs that exist, the less chance that audiophile will once again experience another fundamental improvement. Of course, this may be divine intervention to encourage a greater focus on the actual music, which can be easily forgotten during the excitement in the quest for audio ecstasy.

For many years now, I've only recommended spending "serious money" when a component makes a fundamental change. If it doesn't, keep your money. The real thing will eventually come around, and you'll be so happy you still have that money when it does.

This entire issue is another large problem I've had with most of the audio press. They have deliberately blurred the distinction between these two terms to the point of meaninglessness. Hearing fundamental improvements are routine events in most audio magazines. I only wish this were true. Their shameless exaggeration of minor improvements, and even less ("the boy crying wolf"), is one of the justifiable reasons why they've lost their credibility.

Finally, I don't want to give the impression that I don't think "refinements" are important. In fact, they're vital. They are what may transform an excellent system into a "great" system. Of course, it takes "a lot" of refinements to do this, not just one, or even a few. The point is, don't spend "big money" on them. That's for something much more important.

Further Personal LP-12 Experiences and Notes

Since my (actually our) opinion on this turntable has proved to be the most controversial of any of the components on this entire list, a further personal explanation may help to clear the air.

My Many Linn Experiences

I owned my first Linn Sondek LP-12 back in around 1976. I purchased another one in 1979 after I realized I had made a serious mistake selling the first one (for a number of expensive direct-drives and then an Ariston). I greatly enjoyed listening to them at the time.

Since then, I (or my store) have owned around 20 more of them. My most recent experience was around five years ago (1999). I have heard almost every version, and in-depth.

The Numerous (and TRUE) Comparisons

I have made more comparisons with the Linn versus other turntable designs than I care to remember, including many at my customers' homes. I routinely used the same models of tonearm and cartridge on both turntables, which is the only method that is fair and accurate. On a number of occasions, I even went to the further trouble of having both the exact same tonearm and cartridge removed from one turntable and placed on the other, just to isolate the exact differences between the turntables themselves.

I had the finest "set-up" men I knew do the actual work, to make sure there could be no "excuses" or "uncertainty" as to the final results. I even used special stands, that were supposed to enhance and optimize the sound of the Linn.

The results of those numerous comparisons are discussed above. The other auditioners were virtually unanimous in their agreement with my characterizations of those results. That is why I (actually my store) ended up with around 20 Linns; essentially all of them were "trade-ins".

(For years, I actually kept a Linn LP-12 in my store to help sell the VPI HW-19; making A/B comparisons on a regular basis. Those comparisons enabled me to become one of the best selling VPI dealers in the world during the 1980's. Tricks of the trade.)

These (consistent) results were not unique in any manner. Virtually every other knowledgeable person I knew in the audio business realized that the Linn's basic design was obsolete after the Goldmund and Oracle designs came out. At that time, more than 20 years ago now, we all expected Linn to radically change their design, but Linn decided instead to play the "follow the tune" marketing game. The fact that this ploy was actually successful is a depressing thought.

The Linn Sondek Owners ("Linnies")

The other common experience I had back then, and which is still very true today, is that most owners of the Linn turntable will rarely, if ever, seriously compare their Linn to the competition. There is a good reason for this reluctance...

It is the same reason why religious fanatics will never seriously study "comparative religions", or any "true believer" will always avoid the "alternatives"...

The stronger, more untenable and increasingly irrational their belief, the less likely that person will ever consider arguments or even information that would contradict that belief. It is just too emotionally painful and unsettling for that person to contemplate (let alone realize) that their now comfortable and deeply satisfying opinion may not be true.

Conclusion

I realize there has been a near "cult" (and an enormous emotional) attachment to this turntable for years (it started back in the 1970's). I don't care about that. To me, the Linn Sondek is just another tool for reproducing music, just like every other turntable (amp, speaker etc). It is nothing else. Nor can it be.

I see the Linn for what it is, not for what I want it to be.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Allesammen,

Jeg er nød til at blande mig !

Ole Iversens indlæg er begrundet i flere tråde hvor flere skribenter følte en stor trang til at hænge Linn ud.

Ole kom så med et par saglige indlæg, som egentligt bare blev mødt med en stor gang mudderkastning, istedet for saglig argumentering imod ham. Saglige indlæg - hvad er det du har læst Sillesen?

Nu har han så skåret igennem og givet een af de kraftigste kritikkere en ærlig chance for een gang for alle at vise hvorfor han synes Linn er dårligt. BS

Dige påpeger så at Kubikken måske får svært ved at organisere det, da han er en privatperson. Dertil vil jeg sige at vi fra Densen gerne stiller en medarbejder med varevogn til rådighed i den nævnte weekend, således at Kubikken let og elegant kan få fragtet sit grej sikkert frem og tilbage. Nævnte medarbejder vil også gerne assisterer med opstilling, og andet fornuftigt Kubikken kan bruge ham til i forbindelse med arrangementet. Samtidig er jeg sikker på at Ole Iversen gerne vil give Kubikken hele lørdagen til at stille anlæg op om nødvendigt, således at sammenligningen kan blive helt fair. Hmmm Din idé om fairnes er da lidt speciel synes jeg nok.
Egentlig har jeg da aldrig rigtig hørt dig hyle som en hvalp der er blevet trådt over foden før. Hvad er der egentlig los?
Ole bliver modargumenteret af mig - ja sgu! Hvad er der galt i det?

Til Ronin og Dige vil jeg sige at hvis man som producent ikke kan tillade sig at komme med seriøse svar, på seriøse anklager, er der et eller andet fundamentalt galt med Hifi4all, og dets holdning til debat. Hmm - well enhver sin vurdering

Det er faktisk sådan at mange af de udsagn der fremsættes i mange tråde herinde, er ringeagtende og injurierende, og dermed ulovlige. Kun hvis det ikke kan bevises.

Hvis producenter ikke får lov til at komme med saglige svar som Ole Iversen, tvinger I faktisk producenterne til at skride til stævninger mod dem er laves de groveste udfald, og fogedforbud overfor hifi4all's forum, og det ville nok ikke være så sjovt at have et hifi forum uden debat om de enkelte mærker
Gælder markedsføringsloven nu også for privatpersoner?

Med venlig hilsen

 

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Ha,ha!

Det tager en overraskende drejning her til sidst. Egentlig helt fint med invitationen til Kubikken, men også en hård nød for ham at knække. Vi skal lige huske på at han er privatmand med begrænsede ressourcer og han er hos jer i Scala på udebane. I tværtom er på hjemmebane og har mange forskellige ressourcer at række på.

Personlig synes jeg tråden bør stoppe her. I dit sidste indlæg er der så meget salgstale for Linn at det rækker til en advarsel fra Admin ellers er der noget helt galt.

Hvis du ikke får det, kan alle andre, eksempelvis System Audio, som har været hængt en del ud herinde, jo komme med ligeså "det er synd for os" klagesange, hvor det faktuelle indhold er opremsning af mærkets fordele og mission med videre.

Hvis Kubikken mod forventning stiller op, vil jeg melde mig til at hjælpe ham, for det skal ikke være David mod Goliath.

Det er da helt hen i vejret. Kurt har da om nogen selv bestilt denne invitation. "Se den frekvensgang - Linn er noget l**t". Med denne konstante og ikke særlig nuancerede tilsvining er det da en kærkommen mulighed til at dyste lidt på lyden i stedet for ord. Kurt har i ALLE tråde talt negativt og nedladende om andet udstyr end hans eget (specielt Linn), så meget at det kun var et spørgssmål om tid før der kom en reaktion. Han har sin mening og det er helt ok - vi andre har bare hørt den til hudløshed at det efterhånden kun er gentagelser igen og igen.  

Respekt for Ole der overhovedet gider at arrangere sådan en "demodag".

"Melde mig til at hjælpe ham". Hjælpe med hvad ???   Han har da selv praktiseret denne form i 3020 tråden. Er du bange for at Ole får snakket ham et par Akurate på ???  Og nu har Sillesen løst transport problemet.

Jeg glæder mig - uanset udfaldet. Hifi og musik er ingen konkurence.

Iøvrigt enig med Sillesen. Det er ikke småting producenter skal finde sig i. Selvfølgelig skal der være kritik, god som dårlig, med en sådan ensidig tilsvining der ligner en personlig hetz med det mål at lukke Linn forretningerne er for meget.

Jeg ser INGEN reklame i Ole's indlæg. Hvis dårlig reklame også er reklame gør Kurt en kæmpe arbejde for Linn!!!!

Vi vil alle gerne have producenternes/forhandlernes kommentarer her i forummet så giv dem da en chance for at forsvare sig.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio
 
Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 879
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Snip et voldsomt langt indlæg

 

Hej Kurt

Uden at tage stilling i debatten...

Er det sakset fra Arthur Salvatore?

Han er næppe et sandhedsvidne.

 



__________________
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

Det er da helt hen i vejret. Kurt har da om nogen selv bestilt denne invitation. "Se den frekvensgang - Linn er noget l**t". Med denne konstante og ikke særlig nuancerede tilsvining er det da en kærkommen mulighed til at dyste lidt på lyden i stedet for ord. Kurt har i ALLE tråde talt negativt og nedladende om andet udstyr end hans eget (specielt Linn), så meget at det kun var et spørgssmål om tid før der kom en reaktion. Han har sin mening og det er helt ok - vi andre har bare hørt den til hudløshed at det efterhånden kun er gentagelser igen og igen.  
Pragtfuld læsning, hvornår begynder DU at læse?

Respekt for Ole der overhovedet gider at arrangere sådan en "demodag". Top nice af Ole.

"Melde mig til at hjælpe ham". Hjælpe med hvad ???   Han har da selv praktiseret denne form i 3020 tråden. Er du bange for at Ole får snakket ham et par Akurate på ???  Og nu har Sillesen løst transport problemet. Behøver ingen hjælp - tak!

Jeg glæder mig - uanset udfaldet. Hifi og musik er ingen konkurence.

Iøvrigt enig med Sillesen. Det er ikke småting producenter skal finde sig i. Selvfølgelig skal der være kritik, god som dårlig, med en sådan ensidig tilsvining der ligner en personlig hetz med det mål at lukke Linn forretningerne er for meget. Jeg vil ikke lukke nogen Linn forretning. Scala er nok den butik i Århus med den bedste service, og jeg tror ikke deres kunder læser denne side, og hvis de gør, så tror jeg næppe de er potentielle Linn kunder anyway.
Læser B&O kunderne denneher side?

Jeg ser INGEN reklame i Ole's indlæg. Hvis dårlig reklame også er reklame gør Kurt en kæmpe arbejde for Linn!!!! Det er ikke helt løgn det du siger. Bortset fra at det ikke er mig der kritiserer produkterne mest, kun LP12 - sådan én har jeg haft - ak ak! De vildt negative udtalelser kommer fra andre end mig.
Jeg påpeger disharmonien i, at man vil reproducere i ordets egentligste forstand, og det med frekvensgang som er meget langt fra liniær - glem det, ligesom du også bør glemme alle påstande om at det er det man vil og gør.
Hvis du ikke kan forstå det, så mener jeg ikke du bidrager med noget brugbart til denneher debat. Emotionelle udladninger er ligeså velplacerede her, som en kålprut i en strikkeklub - der

Vi vil alle gerne have producenternes/forhandlernes kommentarer her i forummet så giv dem da en chance for at forsvare sig. Jamen er det da ikke det de har??

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Snip et voldsomt langt indlæg

 

Hej Kurt

Uden at tage stilling i debatten...

Er det sakset fra Arthur Salvatore?

Han er næppe et sandhedsvidne.

 


Yes det er du!
Og hvorfor er der mere vidne end sandhed i ham?
Jeg kan 100% følge hans beskrivelse af LP12, den lyder præcist som han skriver.
Og læs nu rigtigt efter, han giver den jo faktisk en anbefaling med på vejen, den havner bare ikke der, hvor Linn og enhver Skotte siger den skal.
Men de kan vel bare vende listen på hovedet.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes