Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 09:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SA Talent (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 30 April 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har hjulpet noget familie med et højttaler køb, hvor WAF har været nøgleordet.

Systemet skulle spille sammen med en Pioneer 525 dvd og en NAD t770 surround reciever og ligeledes fungere som surround setup og til ren stereo lytning.

 

Valget faldt på et sæt Systen Audio Talent.

 

Der er ingen tvivl om, at SA har ramt plet med hensyn til høj WAF. Højttaleren er ikke særlig dyb og fylder stortset ikke mere end et stykke A4 papir og er yderst diskret at se på. Denne kan både monteres direkte på væggen eller stående i en reol.   

 

 

Et stk. Talent, med og uden tøj, monteret på væg.

 

 

Jeg var dog noget skeptisk da jeg pakkede Talent ud. Umiddelbart ligner det ikke noget man skulle mene kunne levere lyd som er til at holde ud at høre på. Dette er dog ikke korrekt. Der er ganske gode takter i Talent om end der mangler en meget vigtig faktor, nemlig bas gengivelse. Det kommer nok ikke som den store overraskelse at bassen ikke er som i en fuldblods 2½-vejs konstruktion, men diskant og mellemtone gør det godt. Det øvre registre er der ikke kritik at udsætte på. Dynamik gengives let og ubesværet og perspektivet er også i orden.

 

 

 

Højttaleren havde under de afprøvede forhold tendens til at virke flad i lyden grundet den manglende bas. Lydbilledet mindede om en karakteristisk transistor-radio der spiller på livet løs, men forgæves må melde pas så snart der er tale om en nogenlunde snært af bas. Dog skal det igen påpeges, at diskant og mellemtone gengivelsen er ganske udmærket.

 

Manglen hos Talent kan der rådes bod på og det blev gjort på følgende måde:

 

Der blev sat en SA SubElectro 175 i spil, som skulle menes at kunne dække Talent ind for den manglende bas. SA SE 175 er et rigtig godt bud på en subwoofer som kan assistere et stereo- så såvel som surround setup. Sub’en spiller hurtigt og præcist hvilket er en stor fordel til stereo setup’et.

 

 

SA SE 175 var dog ikke særlig medgørlig da denne skulle justeres ind til omgivelserne. Den var enormt mudderet at høre på og i en overgang, havde vi vores tvivl om hvorvidt det var den rigtige komponent til bas gengivelse. Alt endte dog alligevel godt, da sub’en endelig spillede sammen med Talent og ikke imod dem.

 

Talent og SA SE 175 er et rigtig godt bud på en god kombination, hvis ikke man er til store front højttalere men alligevel ikke vil snydes for et stort tone gengivelses spektrum og god lyd til husbehov. Det kræver en del justering for at få det ”rigtige” lydbillede, men når dette er lykkedes, kvitteres der således også med vellyd.

 

Jeg kunne jo passende slutte denne tekst af med den gamle sjofle frase: Det er ikke størrelsen det kommer an på

 

- BR

 

 

 

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
Sims-m
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

havde slet ikke set den tråd.

de ser nu egentlig ret flotte ud der, kunne være man skulle overveje dem til bagkanalerne..



__________________
Samsung LE40M87BDX
Sony STR-DA5000ES
Sony DVP-NS955V
2*SA1550
SA520AV
de sidste fire snakker vi ikke højt om, men de er der
Jamo E6SUB
Xbox 360
Wii
Til top Vis Sims-m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sims-m
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hvorfor sætter mange de baghøjtalere så højt, ja vel pga. udsende/WAF men lydmæssig er det sikkert bedre med en lavere placering.De fylder ikke så meget og der er vel også plads længere nede på vægen.

__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

De er ihvertfald ret diskrete må man sige! Om de så kan leve op til ens behov, det kan jo komme an på en prøve!

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 771
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR:

Ville du vurdere at de kunne bruges i surround øjemed? Jeg overvejer at anskaffe 5 stk til min stue på 22 kvm. Selvfølgelig skal der suppleres med en sub!



__________________
Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:

BjarkeNR:

Ville du vurdere at de kunne bruges i surround øjemed? Jeg overvejer at anskaffe 5 stk til min stue på 22 kvm. Selvfølgelig skal der suppleres med en sub!

Jeg ville absolut ikke afskrive dem som et godt alternativ til et SS setup, men som så mange andre gange før med hifi, så er det dig selv og dine øre der skal afgøre om det er det rigtige for dig.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 771
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:
C K N skrev:

BjarkeNR:

Ville du vurdere at de kunne bruges i surround øjemed? Jeg overvejer at anskaffe 5 stk til min stue på 22 kvm. Selvfølgelig skal der suppleres med en sub!

Jeg ville absolut ikke afskrive dem som et godt alternativ til et SS setup, men som så mange andre gange før med hifi, så er det dig selv og dine øre der skal afgøre om det er det rigtige for dig.

- BR

Helt sikkert at de skal prøvelyttes først.... Det var såmænd bare lige for at få et førstehåndsindtryk....  Nærmeste sted må vel snart være TapeConnection for mit vedkommende...



__________________
Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted
 
nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 893
Sendt: 18 August 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

til CKN...

Ikke kun Tape Connection har disse højttalere... ved der er flere af de større Expert butikker der har disse på lager... kan måske spare dig en ret lang køretur... selvom jeg ikke er i tvivl om at Tape Connection har de bedre lytterum iforhold til de fleste Expert butikker... men et besøg værd... og en super højttaler...

 

 

Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes