Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. april 2024 | 00:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: ChriZ’ Hjemmebio Projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået igang med at samle lidt udstyr, og det vil jeg da gerne vise frem.. der er ikke meget indtil videre, men det er Work In Progress...

http://www.liveguiden.1go.dk/hjemmebio/

Første spørgsmål.. hvor skal mine baghøjttalere sættes op for at få den bedste lydoplevelse (se billederne )..?

Systemet består grundlæggende af flg:
* Receiver: Yamaha RX-V 450
* DVD: Pioneer DV-380
* Front: Jamo Cornet 175
* Center: Jamo Center 200
* Bag: Jamo Surround 200
* TV: Philips 32PW8206

/Christian



__________________
-"Vidste du iøvrigt, at man godt kan ringe fra Ringsted til Thisted men man ikke kan tisse ud over hele Alex Nyborg Madsens ansigt?"
Til top Vis ChriZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChriZ
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Du kan sætte baghøjttalere i hver sin side af sofaen (stadig bagved sofaen), så højttalerne står i ørehøjde, og så kan du vinkle dem ind mod lytteren, dog må de ikke "krydse" hinanden før de rammer lytteren - først efter.
Du kan læse mere her:
http://www.hifiklubben.com/dk/Laesestof/Surround_Guide.htm
(Du skal downloade Adobe Acrobat Reader for at det virker. det kan downloades her: www.adobe.com.)

Og kan vi så få nogen knaldtørre facts omkring dit udstyr?!

Mvh Christian


Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Du kan sætte baghøjttalere i hver sin side af sofaen (stadig bagved sofaen), så højttalerne står i ørehøjde, og så kan du vinkle dem ind mod lytteren, dog må de ikke "krydse" hinanden før de rammer lytteren - først efter.
Du kan læse mere her:
http://www.hifiklubben.com/dk/Laesestof/Surround_Guide.htm
(Du skal downloade Adobe Acrobat Reader for at det virker. det kan downloades her: www.adobe.com.)

Og kan vi så få nogen knaldtørre facts omkring dit udstyr?!

Mvh Christian


De knaldtørre er faktisk, som jeg også skriver på siden, stærkt på vej - jeg er netop ved at aflægge en bestilling på en Yamaha RX-V 450 og en Pioneer DV-380, så jeg kan komme igang med at se film igen - men resten af udstyret bliver selvfølgelig også beskrevet meget mere.. det tager bare lidt tid..

Surround-højttalerne er trekantede, så jeg tror bare at jeg hænger dem i ørehøjde som du siger... jeg skal bare have købt nogle rawplugs først, da jeg er løbet tør!

/Christian



__________________
-"Vidste du iøvrigt, at man godt kan ringe fra Ringsted til Thisted men man ikke kan tisse ud over hele Alex Nyborg Madsens ansigt?"
Til top Vis ChriZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChriZ
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Okay. Jeg havde ikke lige set at du havde skrevet det på siden - my bad.
Men ang. højde og vinkling, så kan du selvfølgelig prøve dig frem. Ørehøjde er hvad jeg har kørt med hidtil, og det har virket godt. Andre foreslår 1,5 meter (fx HiFi Klubben). Har også set at nogen hænger dem op i hjørnet, og vinkler dem nedad i ca. 45 grader (alt efter siddepositionen).
Men prøv dig frem - det handler jo ikke om hvor korrekt det står - det handler om hvor korrekt og godt det lyder

Mvh Christian


Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er forresten blevet tilbudt en ekstra center højttaler ret billigt (Jamo Center 200) . Mine Nuværende baghøjttalere er Jamo Surroudn 200 og er optimeret til hhv. venstre og højre. Jeg vil på sigt gerne ha' en center baghøjttaler, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge - er det en god idé at bruge en decideret center højttaler til dette? Den er jo unægteligt noget større og kraftigere end mine højre og venster baghøjttalere..?

Help, anyone?

.. og de rå data på systemet kommer forhåbentlig på senere i dag

/Christian



__________________
-"Vidste du iøvrigt, at man godt kan ringe fra Ringsted til Thisted men man ikke kan tisse ud over hele Alex Nyborg Madsens ansigt?"
Til top Vis ChriZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChriZ
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Ja, såvidt jeg ved skulle der ikke være noget problem i at bruge en alm. center som bag-center, da den får nogle andre informationer om hvad den skal udsende (såvidt jeg ved, har aldrig prøvet med en bag center). Og desuden - hvor tit har du set en decideret bag-center til salg? Jeg har i hvert fald aldrig (måske er det bare mig der har lukkede øjne ).
Nej, men du kan da låne jamo centeren først, og så afprøve osv. for at sikre dig den er god nok til dit forbrug, og så sætte den som bag center. Hvis det lyder godt, så er det jo bare det. Det handler jo om hvad man synes er godt, og ikke om hvad der er korrekt (som jeg før har nævnt ).

MVH Christian
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Ja, såvidt jeg ved skulle der ikke være noget problem i at bruge en alm. center som bag-center, da den får nogle andre informationer om hvad den skal udsende (såvidt jeg ved, har aldrig prøvet med en bag center). Og desuden - hvor tit har du set en decideret bag-center til salg? Jeg har i hvert fald aldrig (måske er det bare mig der har lukkede øjne ).
Nej, men du kan da låne jamo centeren først, og så afprøve osv. for at sikre dig den er god nok til dit forbrug, og så sætte den som bag center. Hvis det lyder godt, så er det jo bare det. Det handler jo om hvad man synes er godt, og ikke om hvad der er korrekt (som jeg før har nævnt ).

MVH Christian

Jeg må tænke over hvad jeg skal gøre... andre meninger om dette - altså bruge en front-center som bag-center ??

Jeg har opdateret siden med lidt flere kolde facts, og så har jeg lagt bestilling på en ny receiver og DVD-afspiller, så jeg snart kan få set nogle film igen!

Der bliver tale om flg. udstyr, jeg gerne skulle få i denne uge:
* Yamaha RX-V 450
* Pioneer DV-380 (kodefri)

.. begge dele bestilt hos TSN Versand for den nette sum af €338 samlet inkl. fragt..

/Christian



__________________
-"Vidste du iøvrigt, at man godt kan ringe fra Ringsted til Thisted men man ikke kan tisse ud over hele Alex Nyborg Madsens ansigt?"
Til top Vis ChriZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChriZ
 
EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 167
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

jeg har eksperimenteret lidt med 6.1/7.1.. det bedste resultat får man med 2 surr.back højttalere(alm. reolhøjttalere), hvor de 4 baghøjttalere har lige meget afstand imellem hver. Det næstbedste er at bruge en rigtig centerhøjttaler. Og ringeste løsning er én alm. reolhøjttaler, omend der ikke er meget forskel på de 2.

 

Det vigtigste er at huske at det i høj grad er rummet der bestemmer om 6.1 giver noget, det kræver _meget_ plads bag sofaen at få noget ekstra ud af surr.back'en, jeg vil mene at minimum er 2-2,5 meter.



__________________
Denon AVR2808, PS3, Sanyo Z5, B&W all the way.
Til top Vis EEK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EEK1
 
ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

EEK1 skrev:
Det vigtigste er at huske at det i høj grad er rummet der bestemmer om 6.1 giver noget, det kræver _meget_ plads bag sofaen at få noget ekstra ud af surr.back'en, jeg vil mene at minimum er 2-2,5 meter.

ok, så meget plads har jeg slet slet ikke, så måske jeg bare skal droppe det igen.. men så igen er min nuværende "stuebio" jo kun midlertidig og håber på at kunne få en lidt mere lækker løsning, men hvis du siger 2 meter bag sofaen, eller stolene, kræver det jo pludselig et ret langt rum.. men spørgsmål er om det er værd at bruge de 400,- på at "fremtidssikre" sit system... for jeg får nok ikke brug for den det næste halve års tid...

Et dumt spørgsmål ang. subwoofer og coax-kabel... kan jeg bruge et alm. antennekabel og smække nogle stik på til begge dele..? (det er vel samme stik der er på begge kabler? standard phono/RCA) - Og er det overhovedet en acceptabel løsning at gøre det på denne måde? 

/Christian



__________________
-"Vidste du iøvrigt, at man godt kan ringe fra Ringsted til Thisted men man ikke kan tisse ud over hele Alex Nyborg Madsens ansigt?"
Til top Vis ChriZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChriZ
 
ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Så er der netop ankommet DVD-afspiller og receiver, så nu begynder det at ligne noget  .. nu mangler jeg kun subben til mit nuværende setup, samt finjustering..

Jeg har valgt at placere baghøjttalerne 1,2m fra gulvet i samme højde som center, og det lyder til at være en fin placering..! Nu vil jeg bruge en del af weekenden på at prøve tingene af.. der mangler stadig billede af baghøjttalerne, men deer skal

Se linket i toppen af siden for mere detaljerede informationer og billeder (kan slet ikke få upload/visning af billeder til at virke )

/Christian



__________________
-"Vidste du iøvrigt, at man godt kan ringe fra Ringsted til Thisted men man ikke kan tisse ud over hele Alex Nyborg Madsens ansigt?"
Til top Vis ChriZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChriZ
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nødvendig med 2-2.5m fra lytte-plads til suround-back ht'erne, 1m er passende, mindre kan også gøre det.

Christian kan du ikke låne en ht'er, så kan du jo prøve 6.1.

b.t.w. Hyggelig "bio" du har.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Det er ikke nødvendig med 2-2.5m fra lytte-plads til suround-back ht'erne, 1m er passende, mindre kan også gøre det.

Christian kan du ikke låne en ht'er, så kan du jo prøve 6.1.

b.t.w. Hyggelig "bio" du har.

Tak, der er ikke så meget bio over det, det er nærmere en stue med et par ekstra højttalere, men det må gøre det indtil jeg får et dedikeret rum

Ang. center baghøjttaler er det ikke engang muligt at ha' en halv meter bag sofaen, og højre og venstre bag har jeg heller ikke andre muligheder end at hænge dem på bagvæggen.
Så jeg tror desværre jeg må droppe idéen indtil videre - kender heller ingen der har en højttaler liggende jeg lige kan låne.. jeg gider næsten heller ikke købe en højttaler til "lageret", hvis jeg nu først skal bruge den om et år igen..

/Christian



__________________
-"Vidste du iøvrigt, at man godt kan ringe fra Ringsted til Thisted men man ikke kan tisse ud over hele Alex Nyborg Madsens ansigt?"
Til top Vis ChriZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChriZ
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes