Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 15:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Første DIY-højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LazyA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 12 September 2003 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej derude

Efter for mange år med plastiklyden fra mine computerhøjttalere besluttede jeg for et stykke tid siden at lave nogle nye selv. Jeg havde nogle krav:

1. De skal spille lige så godt som et par "fornuftige" hifi-højttalere (åben for fortolkninger).

2. De skal være billige ! Jeg lever af SU og kan kun undvære få hundrede kroner til projektet hver måned.

3. Hvis punkt 1 og 2 er modstridende, vinder punkt 1 og det kommer bare til at tage lidt længere tid at lave dem.

Jeg gik igang med at finde nogle enheder jeg synes så fornuftige ud, og har købt 2 stk. diskanter og 2 stk. basser. Her er alt jeg ved om dem:

Diskanter:  "F3/Lyd - low compression tweeter 2406", 6 Ohm. De er mærket "D26TG-06", så jeg går ud fra de er lavet af Vifa?

Basser: Peerless 831619, 165mm (6½"), 8 Ohm, Qts: 0,52, Fs: 46 Hz, Vas: 35 L. (Jeg kan ikke finde dem på www.d-s-t.com)

Enhederne kan ses på et lidt uskarpt billede på http://www.melregen.dk/enheder.jpg.

Nu er det så jeg mangler jeres hjælp ;). Eftersom det (næsten) er første selvbyggerprojekt er der jo tusinde ting, der skal besluttes og som jeg har lille eller intet grundlag for at beslutte selv.

1. Hvor stort skal kabinettet være. Er det et problem at lave det uden hældninger, runde hjørner eller andre dikkedarer?

2. Hvor skal delefilteret dele, og hvad med impedanskorrektion og andet godt? Selv med en besluttet delefrekvens vil jeg være komplet uvidende overfor, hvordan delefilteret skal opbygges.

3. Dur enhederne overhovedet sammen? Jeg ved f.eks. ikke hvor højt op basserne kan gå.

ad 1: Jeg regner med at lave kabinettet i MDF, da jeg kan forstå det umiddelbart er en billig, nem og lydmæssigt fornuftig løsning. Jeg har indtastet bassens data i WinISD, og det giver den dybeste bas ved et 88 liters stort kabinet. Jeg er sådan set ligeglad hvor store de bliver, men det helt vildt og kommer vel ikke til at lyde godt når "Vas" siger 35 liter ?

ad 2 og 3: En medarbejder fra F3 Lyd, der var venlig at komme med lidt input mente ikke diskanten burde spille dybere end 3KHz, absolut minimum 2,5KHz.

Der er mange flere punkter, men ovenstående er jo ret grundlæggende for at kunne komme videre.

Jeg har købt en NAD Monitor Series 2100 effektforstærker til at drive højttalerne.

Kom endelig med ideer, kommentarer, kritik til projektet osv. - så jeg kan få bygget et par gode højttalere.

Mvh Anders

Til top Vis LazyA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LazyA
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 13 September 2003 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis det er en VIFA D26TG-05-06 diskant har den et arbejdsområde fra ca. 3 kHz til ca. 30 kHz, og er det en VIFA D26TG-35-06 har den et arbejdsområde fra ca. 1,5 kHz til ca. 30 kHz (denne har dobbelt kammer). Alt efter hvilken diskant du har anskaffet dig så vil jeg foreslå følgende delefrekvenser, et sted mellem 2750 og 3250 Hz for den første, og et sted mellem 2000 og 2750 Hz for den anden diskant, dette er dog kun en vejledende vurdering foretaget udfra enhedens parametre.

Din bas derimod er lidt mere besværlige, men har dog aligevel simuleret mig frem til et brugbart resultat på omkring 30 til 40 liter og en port frekvens på ca. 25 Hz, dette giver dog ikke jordskælvsbas, men en fastere og mere detalieret bas, -3 dB ligger så ca. ved 52 Hz, og dette vil godt kunne gå i mindre rum, da bassen ofte bliver forstærket i mindre rum. Men hvis du vil have den helt dybe bas med ca. 30 Hz ved -3 dB, så skal kabinettet "kun" være på omkring 95 liter.

Delefilteret er en smagssag, jeg kan personligt godt lide 6 dB LP/18 dB HP filtre, og har også fundet seriefiltrene gode. Men se lige på din diskant om den er med enkelt eller med dobbelt kammer, dette må være det første for at kunne fastlægge delefrekvensen, og så herefter filtertypen.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
LazyA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 13 September 2003 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm.

Nu ved jeg ikke præcist hvad "dobbelt kammer" er, men jeg har jo også luret lidt på Vifa's side, og den ligner mest D26TG-35-06, bortset fra at den sorte dims der sidder bagved magneten (som er det ekstra kammer?) er ca. dobbelt så stor på mine. Det kan være F3-manden jeg talte med ikke har været opmærksom på dette, da han sagde 3KHz?

Et kabinet på 30 til 40 liter vil nok være bedre end 95 liter, da højttalerne helst skal stå på mit skrivebord (der må de til gengæld også godt fylde).

Til top Vis LazyA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LazyA
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 13 September 2003 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Nu kiggede jeg lige på din bas endnu engang og dens EBP ligger på 17 så du er nok nød til at lave et lukket kabinet for at få det bedste ud af denne enhed, dette kabinet vil være optimalt ved 40 liter, men kan også sagtens bruges ved ca. 30 liter, jeg har simuleret disse kabinet størrelser og dette ser meget bedre ud end ved basrefleksen, dog ligger -3dB ved 60 Hz.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
LazyA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 13 September 2003 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Er 60 Hz et tilfredsstillende resultat, hvis målet er hifi?

Det passer mig fint med et lukket kabinet, det skulle vel være nemmere at lave, men vil det være klogest at skaffe nogle nye basenheder?

Til top Vis LazyA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LazyA
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 13 September 2003 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har selv anvendt en næsten tilsvarende enhed - den sad i en selvbyg konstruktion, der hed Mirsh2000 - og jeg vil snildt anbefale et 12 - 14 liters lukket kabinet. Det vil ikke være teoretisk korrekt, men gøre det lettere at lave en Lazy selvbyghøjttaler.

Delefrekvenser tør jeg ikke udtale mig om uden målinger og simuleringer.

Hilsen

Nørd

 

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 14 September 2003 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hvilken type musik hører du, og hvilke krav stiller du til din musik, det må være det der skal være bestemmende for om du skal bruge denne bas, eller måske investere i en lidt bedre enhed (til basrefleks = dybere bas).

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
LazyA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 14 September 2003 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg hører mest elektronisk musik - både dance, hip hop og lidt pop. Det sker der sniger sig lidt klassisk forbi, og kun sjældent rock.

Eftersom højttalerne jo skal stå på mit skrivebord og jeg sidder meget tæt på dem forventer jeg ikke bas som i en mellemstor rockhøjttaler, men hvis de ender med et tydeligt mangelfuldt basområde vil jeg hellere udskyde projektet lidt og købe nogle andre enheder.

Umiddelbart passer det mig som sagt meget godt med et lukket kabinet, da det bliver lidt nemmere at bygge. Vil der være fordele ved denne enhed i et lukket kabinet frem for en anden i basrefleks? Eller er det simpelthen en dårlig enhed?

Til top Vis LazyA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LazyA
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes