Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 09:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kontrastopgivelser på plasma-tv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Der er en artikel i det nye Home Cinema Choice, som jeg synes er ret interessant i forbindelse med øjeblikkets store diskussionsemne, plasma-tv. Artiklen er en større test af forskellige relativt billige 42" plasma'er (fra 1000 til 2900 pund). Når Home Cinema Choice tester, måler de blandt andet lysstyrken, farvetemperaturen og kontrastforholdet på skærmen. Det interessante er egentligt ikke så meget hvor meget "real life" afviger fra de oplyste specifikationer, men hvor stor udsving der kan være i hvad der er bedst på papiret, og hvad der er bedst i praksis.

Før jeg går videre vil jeg gerne lige bruge lidt plads på at forklare tallene, da de målte kontrastforhold lyder meget lave. Den opgivede kontrast er on/off kontrast, der giver nogle ret høje tal, mens den målte er ANSI-kontrast, der giver et helt andet resultat, men er mere reelt i forhold til "real-life" materiale. Så før I går i selvsving over at plasma har så lav kontrast i praksis, f.eks. i sammenligning med projektorer, så husk at sammenligne æbler med æbler - de færreste af de økonomisk overkommelige projektorer har en ANSI-kontrast over 500:1. Det interessante er som sagt ikke at tallene lyder lave - det interessante er at man ikke kan regne med at fordi én skærm har et højere opgivet kontrastforhold, så har den også en bedre kontrast i praksis. Og så en anden, endnu vigtigere del-konklusion, som jeg vender tilbage til.

De 6 testede skærme:

Hisense PDP 4211EU (1300 pund): Opgivet kontrast 3200:1, målt ANSI-kontrast (efter kalibrering til bedst mulige farver): 495:1.

Hitachi 42PD7200 (2500 pund): Opgivet 1000:1, ANSI 215:1.

Hyndai Imagequest HQP421SR (1900 pund): Opgivet 3200:1, ANSI 225:1

NEC PX42XR3G (2900 pund): Opgivet 1000:1, ANSI 150:1

Samsung PS42V4SKX (1600 pund): Opgivet 3000:1, ANSI 195:1

Tiny PS42D8 (1000 pund): Opgivet 1000:1, ANSI 160:1

Til sammenligning, så har de i en tidligere test målt et af de mere roste tv, Panasonic PA30 (jeg kan ikke lige finde en måling på PA50), der er opgivet til 4000:1 til en ANSI kontrast på 225:1.

Det der er interessant at se er f.eks. at mens Hitachi'en på papiret har væsentligt lavere kontrast end Samsungen, så har den i praksis _højere_ kontrast. Og den er meget tæt på Panasonic'en, der ellers på papiret ligger 4 gange så højt. Med andre ord: Kontrastforholdet, der er blevet et af de absolut vigtigste salgsparametre, kan alene bruges til lige nøjagtigt _ikke en hat_! Dette understreges på alle måder af den anden vigtige delkonklusion: Mens Hisense'n har en voldsomt høj kontrast i forhold til de øvrige (og over det dobbelte af Panasonic's, der er kendt for at have en rigtigt god kontrast), så er det Hitachi'en der vinder testen ud fra overall billedkvalitet. Der er ganske enkelt så mange andre negative ting ved billedet af Hisense'n at den, på trods af suverænt bedst kontrast, lander på en 5.-plads af de 6 testede (kun den ultra-billige Tiny er ringere).

Noget andet interessant er en pointe jeg efterhånden har udtalt så meget så de fleste af jer sikkert er ved at brække jer, men selve indstillingen af skærmene er altafgørende for det endelige resultat. Den optimale farvetemperatur til DVD-visning er 6500K. Tre af skærmene måles før kalibrering til over 10.000K, og ingen er under 8500K før kalibrering - dette vel at mærke _ikke_ i standard-indstillingen, men når farvetemperaturen i menuerne sættes til "low"!! Det er simpelthen hysteriskt horribelt skævt. Og det værste er at der ikke er nogen som helst grund til at tro at der ikke er voldsom forskel på hvor skæv standard-indstillingen er i forhold til det optimale skærmen kan yde. Derfor kan man ikke bruge billedkvaliteten i standard-indstillingen til noget som helst, i forhold til at vurdere hvor god billedkvalitet man kan hive ud af skærmen når man kommer hjem.

Den nedtrykkende konklusion omkring valg af fladskærms-tv er altså kort sagt: Svaret på det evige spørgsmål "hvad skal jeg kigge på når jeg vælger tv" er BILLEDET! _Glem_ specifikationerne, de siger intet om billedkvaliteten alligevel. Du skal selvfølgelig sørge for at skærmen har de features du har brug for, men lad være med at gætte dig frem til billedkvaliteten ud fra tekniske data.

Grunden til at dén konklusion er nedtrykkende er så at dét billede man ser hos forhandleren i 98% af tilfældene ikke kan bruges til at foretage denne vurdering, fordi billedet ikke er repræsentativt for hvad skærmene egentlig kan yde. Medmindre man finder frem til én af de sidste 2% af butikker (som jeg kun formoder eksisterer fordi jeg har et positivt livssyn, jeg kan ikke henvise til nogen) som rent faktisk præsenterer fladskærmene ordentligt, så er det som at kaste med en terning at købe fladskærm som markedet er i dag. Og først og fremmest, så er det både håbløst og meningsløst at forsøge at vurdere tingene ud fra specifikationer alene.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Riise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej Otto,

Mange tak for oplysningen! Det er mindst lige så meget værd dette her om plasmaskærme, som at vide at Watt-opgivelserne for forstærkere også er bullsh*t i 99% af tilfældene!
Til top Vis Riise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riise
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Jeez, godt at vide. Det forklarer jo pludselig noget af det, man oplever i butikkerne.

Ikke mindst synes jeg det omkring farvetemperaturen er interessant. Man har ofte fornemmelsen af, at butikkerne har kalibreret fladskærmene efter Find Nemo eller Ice Age (og derefter nægter at vise noget frem, der ikke er tegnefilm).

Kan godt genkende det fra projektoren, at det er fristende at hamre temperatuen op, fordi det får mere spark, men i længden er det mere trættende at se på.

- måske burde man sælge plasmaskærmene med et par røde farvefiltre til at sætte på brillerne?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1465
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Det bekræfter lidt hvad der længe er blevet sagt: Glem specs, og se på billedet.

En rigtig god sammenligning er Philips 9986 og Pioneer 435, god nok LCD imod Plasma, men den skiller folk i 2 lejre. Jeg bliver selv træt af at se på det skarpe billed på 9986´eren.......måske det var et sidespring .

Tak for endnu en oplysende info OttO, keep it comming.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Ikke mindst synes jeg det omkring farvetemperaturen er interessant. Man har ofte fornemmelsen af, at butikkerne har kalibreret fladskærmene efter Find Nemo eller Ice Age (og derefter nægter at vise noget frem, der ikke er tegnefilm).

Du kan i 98% af tilfældende være ret sikker på at butikkerne _ikke_ har kalibreret skærmene overhovedet - grunden til at mange viser animations-film er netop at det er det eneste der ser bare nogenlunde hæderligt ud på standard-indstillingen af de fleste fladskærme. Og hvis man ved hvordan animationsfilmene _skal_ se ud, så ser selv dét ret tit faktisk også ringe ud...

Vanderlay skrev:
- måske burde man sælge plasmaskærmene med et par røde farvefiltre til at sætte på brillerne?

Hehe... Slet ikke nødvendigt, man burde bare sælge plasmaskærmene inklusive en seriøs kalibrering. Spørgsmålet er bare om folk vil betale hvad det koster.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:
Jeg bliver selv træt af at se på det skarpe billed på 9986´eren.......måske det var et sidespring .

Ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig, men har du set Philips'en ordentligt indstillet?

Jeg ved godt jeg kører i den samme rille hvad dét angår, men så længe der er så mange der ikke har forstået betydningen, så fortsætter jeg...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Det var meget informativt

Jeg har et forslag til fortsættelse af dette tema (eller til en eller to nye tråde).

Jeg regner med at skulle se på fladskærm inden for det næste års tid og jeg er udemærket klar over, at i de fleste butikker kan jeg ikke bruge det viste billede til at vurdere noget som helst, men desværre er det lidt langt at køre til Århus for at få en ordentlig demonstration

Det der kunne være dejligt var nogle tip til hvordan ma kan få et bedre indtryk af skærmene når man ser på dem i butikkerne. For det første skal man selvfølgelig ikke nøjes med at se Nemo! Personligt er jeg ikke bleg for at forlange at få lov til at ændre på indstillingerne og få sat en rigtig film på, når jeg skal købe et produkt i den prisklasse, men det hjælper ikke meget at ændre på indstillingerne hvis jeg bare gør det endnu være. Så nogle tips til hvordan man kan ændre på indstillingerne når man står i butikken ville være rigtig godt.

Den anden idé er nogle tips til hvordan man får kalipreret det hele fornuftigt når først man har købt, det kunne være kombineret med tips til kalibrering af projektor samtidig.

Det vgar et par ideer. Under alle omstændigheder er det dejligt når der kommer gode og informative indlæg fra branchefolkene så  til dig og de andre branchefolk herinde der er flinke til at dele ud af deres erfaringer.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
men desværre er det lidt langt at køre til Århus for at få en ordentlig demonstration

JEG har ikke nogen fladskærme udstillet, hvis det var dét du hentydede til...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
MichaelWB skrev:
men desværre er det lidt langt at køre til Århus for at få en ordentlig demonstration

JEG har ikke nogen fladskærme udstillet, hvis det var dét du hentydede til...

Nu har jeg aldrig været i butiken, det er som sagt lidt langt at køre. Men jeg kan da se på jeres hjemmeside at i sælge plasmaskærme så det var da ikke helt ved siden af at jeg så troede i også havde dem i butiken.

Måsk skulle vi starte en tråd hvor folk kan komme med tips om "de 2%" der kan lave en fornuftig præsentation af fladskærmene, for jeg er også optimistisk nok til at tro på at de findes.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2040
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

En anden ting: For os, der ikke har en hat forstand på at kalibrere projektorer og diverse (de værste) fladskærme, er der så nogen af de kalibrerings-dvd'er der er gode/bedre end andre? HiFi klubben solgte på et tidspunkt "the Calibrator", som eksempel. Kan man gå ud fra, at hvis man anvender disse, får man den "rigtige" indtilling på sit tv?

 

/Præsten



__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
En anden ting: For os, der ikke har en hat forstand på at kalibrere projektorer og diverse (de værste) fladskærme, er der så nogen af de kalibrerings-dvd'er der er gode/bedre end andre? HiFi klubben solgte på et tidspunkt "the Calibrator", som eksempel. Kan man gå ud fra, at hvis man anvender disse, får man den "rigtige" indtilling på sit tv?

The Calibrator var vist ikke særligt god, ifølge brugererfaringer. Digital Video Essentials er et godt bud. Avia er den bedste mht. billedindstilling, men findes kun i NTSC, hvilket kan gøre en forskel på nogle tv. Hvis du bare følger anvisningerne på skiverne, så kommer du faktisk ret tæt på det optimale. Det er dog vigtigt at du lytter til og forstår anvisningerne. I nogle situationer vil det være en skønssag præcist hvordan justeringerne skal ligge - og effekten af "dynamisk kontrast", "DNR", "progressive scan" osv. er ikke nødvendigvis nem at gennemskue ud fra kalibrerings-DVD'en alene. Der er ingen substitut for erfaring - men du kan som sagt med en rimelig lille indsats komme ret tæt på.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

er der så nogen af de kalibrerings-dvd'er der er gode/bedre end andre? HiFi klubben solgte på et tidspunkt "the Calibrator", som eksempel. Kan man gå ud fra, at hvis man anvender disse, får man den "rigtige" indtilling på sit tv?

Undgå for Guds skyld "The Calibrator". Jeg var så dum selv at købe den, og den er absolut intet værd. Køb istedet DVE!. Hvis du synes det er for dyrt, så lej den DVD-film der hedder "Pirates of the Caribian - Curse of the Black Pearl. På denne DVD er der et rigtigt godt kalibreringsprogram fra THX.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes