Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 20:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Vifa PL-7X14 "Racetrack" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Fantastisk inspirerende projekt .

Har selv et par gamle enheder, jeg kunne tænke mig at skifte kantophæng på - bare for at få lidt sommerunderholdning.
Men hvor finder man silicone til støbning? Jeg har surfet nettet tyndt, men uden større held. Kunne man mon forestille sig at flydende latex også kunne bruges (jeg har set det i et væld af farver til meget overkommelige priser), eller er det ikke formstabilt nok?

Glæder mig til at se resultatet af membraneksperimenterne.

Til top Vis Pedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedde
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1729
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Ultraspændende projekt

MDF-chassis'et skal nok holde - det bliver jo yderligere afstivet, når det bliver skruet i et kabinet.

Det bliver spændende at høre om membranmaterialet - og lyden

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

til Pedde:

Jo jeg tror også at latex kan bruges, men hvis du fylder det imellem to forme, vil det tage en krig for det at størkne. Derudover har latex det med at krympe, så det må man kompensere for.

Den silicone jeg har benyttet har jeg købt i en hobbybutik, det er beregnet på støbning af tinsoldater og D&D figurer. Eneste problem med den silicone er sådanset farven! Det kan også købes hos Kemitura, de har et stort udvalg men priserne er noget højere.

Tak for ordene AKSA, jeg har netop diskuteret membranmaterialer og fremstilling med en kammerat, og idéerne bare sprudlede frem. Så nu skal der eksperimenteres 

 

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt i projektet igen! Jeg er kommet lidt vidre med membraner og kantophæng.

Jeg har lavet et par materialeprøver og har bestemt mig for dette skumpap som membran.

Hér ses skumpappet limet på kantophænget. Skumpappet er 5mm og super stift, en sandwich konstruktion

 

To styk membraner med ophæng. Desværre er limen løbet lidt ud under kantophænget, men det er ikke så tydligt i dagslys. blitzen forstærker det!

Min bekymring lige nu er om kantophænget er blevet for tungt, men det vil vise sig!

 

Lige en limprøve. Limet med vanlig trælim er røret mere end rigeligt fastmonteret på membranen.

 

Hér er et par limprøver mere. Til venstre samt øverst,  forsøg med opskummende trælim. Jeg forsøgte med en sandwich af lim mellem to lag "elefanthud", et meget sejt papirmateriale. Men skummen bliver for blød, muligvis kan man med mindre vandmængde styre hårdheden.

 

Og til sidst et billede af hvordan det nogenlunde skal se ud til slut. Jeg mangler montage huller i rammen samt at lime membran og ophæng fast. Det paprør der forbinder membranen med svinspolen er lige vel overdimensioneret men jeg vil være på den sikre side. Jeg havde en tanke om at bore huller rundt i røret og spare lidt vægt, men det er svært at gøre uden at bryde pappet og derved miste styrke.

Hvis der er nogeni KBH området der kunne tænke sig at hjælpe mig med en udmåling af enhederne via Clio, må du/i meget gerne række en finger i vejret.

Det var alt for nu!

Capsule

 

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Først og fremmet må jeg sige, at jeg er meget imponeret over dit arbejde.

Desværre hopper kæden en lille smule af, når jeg ser hvordan du har realiseret membran og koblingen til svingspolen. For selv om skumpappet er ret stift, især i forhold til vægten, vil det uundgåeligt komme til at flexe og lave opbrydninger ved ret lave frekvenser, når det kun påvirkes via et rør monteret vinkelret på midten af fladen.

Jeg tror du bliver nødt til at lave en tragtformet membran, og evt. fylde tragten med skum, hvis du vil have en plan membranforside. Den bliver ganske vist meget tungere på den måde.

Jeg husker ikke lige Kef-enheden med sikkerhed, men enten var den flade version udført som jeg beskriver, eller også var det kun slave-versionen der var med plan forside.

Måske vil du dog kunne bruge din enhed, hvis du udelukkende bruger den i sub-området. En måling vil naturligvis afsløre meget.

Jeg håber du får held med dit forehavende.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej Boye

Jo, KEF enheden fantes med flad forside og der var membranen netop af styroporskum formet som en tragt på bagsiden.

En mulighed er at lave ribber på bagsiden af membranen i en stjerne ud fra midten. Jeg har tidligere overvejet at lave en kegle af skum, men der er nogle problemer hvad angår fastlimning og præcision i fremstillingen. Med skumpappet er jeg sikker på at ha en vis stivhed, men som du siger er det måske ikke helt nok. Jeg vil prøve at se på de ribber!

Tak for rådet

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Meget spændende tråd må jeg sige, er virkeligt spændt på at se mere....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

capsule skrev:
En mulighed er at lave ribber på bagsiden af membranen i en stjerne ud fra midten.

Det kom jeg også til at tænke på som en mulighed, da jeg havde "lagt på". Du kan måske prøve uden først, og så eftermontere dem om nødvendigt...

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Så er der ikke langt igen før enhederne er færdige.

Jeg har fået handlet lim og sat iværk.

Hér har jeg limet ribber bag på membranerne, lavet af 10mm skumpap.

Ja, så er de færdige. Nu skal limen bare tørre i 24 timer og så er de parat til montering i testkabinet. Jeg vil forsøge at få målt på dem, det vil unægteligt spare en del arbejde. Men ellers er der ikke andet for end at prøve sig frem.

Enhederne skal sidde i et lukket kabinet og spille op til ca 250Hz. De vil blive delt med elektronisk filter og skal ha en seperat forstærker.

 

Det var alt for nu,

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

ses om under 23 timer.

Ser jo fint ud, så mon det spiller?

__________________
Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
Great Dane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hej

 

Ville det når alt kommer til alt have været lettere at lave den rund? det med at efterligne KEF's sjove form er lidt skørt fordi de lavede den kun fordi at hvis de udgik at lave en ht med mindre end et hvis antal tommer kunne de undgå at betale en luksus moms som var pålagt store ht enheder i England... der er ikke anden grund til den form...

 

Har selv klonet nogle IMF hvor KEFFERNE var brugt

 

Michael

Til top Vis Great Dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Great Dane
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej Great Dane

Jeg har ikke hørt den historie om KEF-enhederne før, men jeg har valgt at bygge dem ovale af samme grund som KEF har til at benytte sig af ovale enheder i mange af deres senere højttalere, nemli at klemme en stor basenhed ind på en smal front. Jeg ønsker en 10" til bas, men vil samtidigt ha et smalt kabinet.

Det ville muligvis være lettere at lave en rund enhed, men så kunne jeg lige så godt ha anvendt original enheden, der netop var rund. Desuden skal det jo ikke være alt for let at lave DIY, det er sundt med udfordringer og man lærer ofte af det.

Go' Søndag

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Hvordan blev det så??? jeg er meget interesseret?
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Den historie med den ovale form i england er god nok. Men der fines jo også ovale enheder fra Østen, Italien mv., så jeg tror ikke det er grunden til man i dag lave ovale enheder. Det er nok snarere pga. trenden med smalle kabinetter. 
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Ja, så er der lidt nyt i projektet.

Der er blevet målt på enheden og ....tja, den er der vist ikke helt endnu

Fs:26Hz , Vas: 159L , Qms:2,39 , Qes: 0,79 , Qts: 0,59.

Hmm, det kræver vist sit kabinet, og et på den forkerte side af 200 liter

Så Q skal sænkes, min umiddelbare plan er at tilføre membranen vægt, den vejer på nuværende tidspunkt kun 21 gram. Originalen vejer 47 gram. Er der nogen der har alternative idéer til hvordan Q kan sænkes?

Ja, et stivere kantophæng er også en mulighed, men det er et større projekt, så nu prøver jeg med øget vægt først.

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke helt stiv udi den kvantitative del af denne disciplin, men at tilføre masse vil sænke Fs men da næppe Q - snarere tværtom.

Hvis du vil sænke Q, kan du f.eks montere en ekstra magnet bagpå.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Så er der købt extra magneter for at sænke Q, derudover har jeg regnet lidt fter på T/S parametrene og fundet et par fejl hvad angår Sd membranareal samt bevægelig masse. Så det står ikke helt så galt til med enheden som først antaget.

Vas er 72L og ikke 159L som først fundet, det hjælper lidt på volume størrelsen. Så nu skal jeg bare ha monteret de extra magneter, så tror jeg enhederne er på rette vej. Næste skridt er at jeg skal ha modificeret et par kabinetter til montering af de ovale enheder, mere om det i nærmeste fremtid.

Det er nu lidt svært at finde tid til HIFI i det gode vejr, ka' i klare sommervejret?

hilsen Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Det kan vi sagtens
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Ja så er der lidt nyt igen. Jeg har fået tilpasset et gammelt kabinet til testformål og er nu klar til de første lyttetest. 

Jeg har yderligere forstærket membranerne i håb om at ha en "stempel-funktion" helt op til de ca 250 Hz. Der var under målinger med et laser-scanner-vibrometer (tror nok det var betegnelsen!!) tendens til unoder men håber det er afhjulpet nu. Derudover er der monteret extra magneter.

Kabinettet er på 60 liter, jeg ville gerne ned på 45, men om det er muligt må tiden vise. Det er planen at de skal køre med elektronisk filter og gain i bunden.

Til sidst lige et foto:-)

Som det ses er et tidligere reflex-hul lukket til. Der har iøvrigt siddet en 10" i siden af kabinettet i sin tid. ...Aah, den "piano-lak" vækker minder om blod, sved og tårrer, sikke et arbejde!

Hilsen Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Første lytte indrtyk:

Jooo, den spiller bas. Der er absolut potentiale, men... Membranen skal laves om igen, den er slet ikke stiv nok. Øvøv, den har en slem resonans der larmer lidt som når en 18" får stryg i hattehylden på en VW Polo.!

Hmmm, jeg har kigget lidt på en ovalbas hos DAT, det gav lidt idéer til at komme videre. Nu må jeg tilbage til tegnebrættet igen, der må være en god løsning med en styroporskum kegle som de gamle KEF'er.

Alt for nu,

Capsule.

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes