Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 15:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Næsten kampklare HT’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haaning79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har de sidste måneder rodet lidt rundt med at bygge et par højttalere. Delene blev købt og samlet, og jeg er da også endt op med et par store fine kasser. Her er nogle billeder fra byggeprocessen.

Skelet-dele og det som bliver til mellemtonekabinettet

Skelettet samles

og visses frem. I det nederste rum skal der senere blive plads til ca. 45 kg. ovntøret sand.

To lag bøjelig 10mm MDF limes uden om rammen med vibrasionshæmmende fugemasse i rillerne

Alt slibes og høvles og gøres klar til finering

Det endelige resultat med 25mm masiv træfront og enheder.

Diskant: Focal TC 120 TD5

Mellemtone: Scanspeak 12m/4631 G01

Basser: Scanspea 21W/8555-01

Bagside med massiv 25 mm træ og seks terminaler: 1 sæt til de to basser, 1 sæt til mellemtone og 1 sæt til diskant.

De fine åretegninger er kommet ved at behandle træet og fineren med jomfru lindolie.

Fra starten var det meningen at bruge et aktivt delefilter med delay- og gainjustering + 3 effektforstærkere. Men nu er pengene sluppet op, og jeg har derfor valgt at bygge et ekstern passivt delefilter.

Problemet er bare at jeg ikke har måleudstyr til min rådighed, og at jeg ikke har den store indsigt i hvordan man bygger et delefilter. Samtidig vejer højttalerne 80 kg. pr stk. så jeg har svært ved at transportere dem hen til fagpersoner med det rigtige udstyr.

Jeg søger praktisk hjælp til at få målt mine kasser igennem og dernæst få bygget et delefilter som passer dertil. Jeg bor i Århus, og vil være meget taknemlig hvis nogle vil tilbyde deres hjælp.

Haaning79

Til top Vis haaning79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haaning79
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det ser utrolig fedt ud. Hvordan spiller de?

Prøv og hør Troels hvad han skal have for en måling. Han har Clio måleudstyr.

http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/ Han bor også i Århus

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Det er sgu nogle herrestore klepperter ......de burde kunne levere et solidt tryk i bunden når de engang er helt færdige

__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Det ser dælme godt ud!

Lækker finish. Hvor tyk finer har du brugt og hvilken slags er det?

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
bird
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er som BjarkeNR også meget interesseret i at vide, hvilken finer du har valg (samt hvor du har købt den - jeg bor selv i Århus), og skal selv i gang med mit eget projekt.

Eneste og største bekymring er finishen, men din finder jeg meget, meget god (konen ligeså)...

flot, flot håndværk.

Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird
 
haaning79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt fineren hos international finer i Sabro, det 0,7mm og jeg mener det er rosentræ. Jeg er dog ikke helt sikker. Jeg gav 100 kr. og en omgang kage til værkstedet - Det resulterede i at de skar 6 stykker ud efter mål og gav mig eksta med så jeg havde lidt at øve mig på. Super venlig værkfører.
Til top Vis haaning79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haaning79
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

haaning79 skrev:

Jeg søger praktisk hjælp til at få målt mine kasser igennem og dernæst få bygget et delefilter som passer dertil. Jeg bor i Århus, og vil være meget taknemlig hvis nogle vil tilbyde deres hjælp.

Haaning79

Hej

Jeg har ikke håndelaget til at bygge kabinetter - og har ikke viden om delefiltre... så lad os bytte

Du bygger et sæt højttalerkabinetter for mig og jeg måler, simulerer og justerer et delefilter til dig ?

Jeg betaler selvfølgelig materialeudgifterne til kabinetterne - og du betaler delefiltrekomponenterne.

Du skal dog være forberedt på evt. at skifte mellemtone, hvis målingerne viser den ikke er effektiv nok. Det kan jeg godt frygte

PS: Jeg bor i Aalborg

Hilsen

Nørd 

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Spændende HT projekt du der har gang i, prøv og fortæl lidt om kabinettet er der lukket eller basrefleks, hvor mange liter er det på, sidder basserne i samme kammer, hvilket delefilter bruger du nu og hvordan lyder HT'en nu.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Dejligt at nogen går igang med sådan noget, og et flot resultat gør det bestemt umagen værd.

Er det her bøjeligt MDF dyrt og hvor fås det.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
grohnheit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Dejlige højtalere  meget flot håndværk!
Til top Vis grohnheit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grohnheit
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

De ser enormt flotte ud, og kæmpestore.  Hvor høje er de egentlig? Normalt plejer man at sige, at diskanten skal sidde omtrent i ørehøjde, vistnok for spredningens skyld, og på dine ser det umiddelbart ud til at den sidder noget højere.

Det bliver spændende at følge den lydmæssige udvikling, når filteret begynder at komme på plads.

 

/Præsten



__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:
haaning79 skrev:

Jeg søger praktisk hjælp til at få målt mine kasser igennem og dernæst få bygget et delefilter som passer dertil. Jeg bor i Århus, og vil være meget taknemlig hvis nogle vil tilbyde deres hjælp.

Haaning79

Hej

Jeg har ikke håndelaget til at bygge kabinetter - og har ikke viden om delefiltre... så lad os bytte

Du bygger et sæt højttalerkabinetter for mig og jeg måler, simulerer og justerer et delefilter til dig ?

Jeg betaler selvfølgelig materialeudgifterne til kabinetterne - og du betaler delefiltrekomponenterne.

Du skal dog være forberedt på evt. at skifte mellemtone, hvis målingerne viser den ikke er effektiv nok. Det kan jeg godt frygte

PS: Jeg bor i Aalborg

Hilsen

Nørd 

Det var da en god idé .......og bygge kabinetter det har han håndelaget til må man sige  



__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
haaning79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Spændende HT projekt du der har gang i, prøv og fortæl lidt om kabinettet er der lukket eller basrefleks, hvor mange liter er det på, sidder basserne i samme kammer, hvilket delefilter bruger du nu og hvordan lyder HT'en nu.

mvh.

Det er lukkede kabinetter eller uendelig-baffel-kabinetter. Basserne sidder i hver deres rum som er udregnet til at have en Qbox på 0.707. Ligeledes sider mellemtonen i sit eget lukkede rum, udregnet til at have en Qboks på 0,6.

Som skrevet mangler jeg stadig et delefilter så HT'erne lyder desvære ikke af ret meget lige nu 

Til top Vis haaning79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haaning79
 
haaning79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Hey Præsten, det er sjovt du siger det, for HT'ernes højde er faktisk udregnet efter at diskanten skal side i mine øres højde. HT'erne er 121 cm. I byggeprocessen gik jeg dog lidt over gevind og begyndte at fremstille fødder som gjorde at HT'erne blev 128 cm.

Præsten skrev:

De ser enormt flotte ud, og kæmpestore.  Hvor høje er de egentlig? Normalt plejer man at sige, at diskanten skal sidde omtrent i ørehøjde, vistnok for spredningens skyld, og på dine ser det umiddelbart ud til at den sidder noget højere.

Det bliver spændende at følge den lydmæssige udvikling, når filteret begynder at komme på plads.

 

/Præsten

Til top Vis haaning79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haaning79
 
bird
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

haaning79 -

Hvor lang tid har det samlede projekt taget med samling, finering og oliering af kabinetterne?
Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird
 
haaning79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

bird skrev:
haaning79 -

Hvor lang tid har det samlede projekt taget med samling, finering og oliering af kabinetterne?

Udskæring af skelettet tog ca en uge.

tilpasning og limning af bøjelig MDF ca en uge + en uge til hærdning af lim. Udskæring og tilpasning af front og bag baffel tog måske 2 uger.

Fineren blev strøget på med et stygejern og tog faktisk kun et par dage. Sluttelig blev HT'er slebet og pudset, og olien blev penslet på. Efter træet var mættet med olie fjernede jeg det overskydende med noget køkkenrulle. Det tog vel alt i alt nogle timer. Efterfølgende har olien hærdet i ca. en uge før HT'erne blev slæbt ind i stuen. 

Fra jeg besluttede mig til at studere teorien om HT'er og indkøbe dele, til det nu næsten færdige produkt er der gået ca. 3 måneder med gennemsnitlig 2-3 timers arbejde om dagen.

 

Til top Vis haaning79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haaning79
 
nielspf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Fornemme kabinetter - håber du kommer ligesågodt gennem filter-opgaven

En enkelt spørgsmål: Hvad hedder det "udligger"-bor, som ses på seneste bilelde? Hvor køber jeg et lignende? (Har ledt i diverse tømmerhandler osv i Kbh.)

Jeg kender alene mindre hulskærere ( op til 120 mm i diameter) som fx denne:  http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1492&Grp= &n=10&KundeID=621R7pVO2DFgIX5O9UjA3sO6UK79ABU

mvh nielspf



__________________
mvh niels
Til top Vis nielspf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nielspf
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

haaning79 skrev:

Fra starten var det meningen at bruge et aktivt delefilter med delay- og gainjustering + 3 effektforstærkere. Men nu er pengene sluppet op, og jeg har derfor valgt at bygge et ekstern passivt delefilter.

Problemet er bare at jeg ikke har måleudstyr til min rådighed, og at jeg ikke har den store indsigt i hvordan man bygger et delefilter. Samtidig vejer højttalerne 80 kg. pr stk. så jeg har svært ved at transportere dem hen til fagpersoner med det rigtige udstyr.

Jeg søger praktisk hjælp til at få målt mine kasser igennem og dernæst få bygget et delefilter som passer dertil. Jeg bor i Århus, og vil være meget taknemlig hvis nogle vil tilbyde deres hjælp.

Haaning79

Er der ikke nogle af jer, der kender lærer eller elever på Ingeniørhøjskolen inde på Dalgas Avenue? De har måleudstyr, lyddødt rum osv.



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
haaning79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

nielspf skrev:

Fornemme kabinetter - håber du kommer ligesågodt gennem filter-opgaven

En enkelt spørgsmål: Hvad hedder det "udligger"-bor, som ses på seneste bilelde? Hvor køber jeg et lignende? (Har ledt i diverse tømmerhandler osv i Kbh.)

Jeg kender alene mindre hulskærere ( op til 120 mm i diameter) som fx denne:  http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1492&Grp= &n=10&KundeID=621R7pVO2DFgIX5O9UjA3sO6UK79ABU

mvh nielspf

Det er en modificeret hulskærer fra Harald-Nyborg jeg bruger. Jeg gik til den lokale Jern-snedker og købte et stykke 300 mm 6 kantet stål.

Jeg havde selv utroligt svær ved at finde noget som kunne bruges til at nedfræse enhederne med.  Det ovenfornænvte hulskærer virker fint til at "ridse" en rille i træet på ca. 1-1,5 mm som man så kan fræse op til.

Det er meget vigtig du IKKE prøver at anbringe den originale eller den modifiserede hulskærer i søjleboremaskine eller lignende, da det kan gå grueligt galt. Selv med kraftig efterspænding af knivene, kan de ryste sig løs og gøre forfærdelig skade på såvel personer som materiel. Jeg taler af erfaring.

Til top Vis haaning79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haaning79
 
haaning79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Dejligt at nogen går igang med sådan noget, og et flot resultat gør det bestemt umagen værd.

Er det her bøjeligt MDF dyrt og hvor fås det.

Mange tak for de pæne ord.

Jeg købte mit MDF hos RÅD og DÅD i viby til ca. 350.- pr plade. Jeg mener at pladerne var 140x220. Heldigvis bragte de ud

Til top Vis haaning79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haaning79
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes