Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 19:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Flexy rack (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har besluttet mig for, at lave mit eget møbel til mit anlæg, da jeg ikke rigtigt har kunne finde noget, der passede i størrelsen med mine krav. Jeg tænkte, at jeg ville lave en lille fotoserie omkring forløbet, da folk ofte spørger om DIY racks.

Jeg valgte efter at have læst rundt omkring på nettet at lave en Flexy konstruktion. Det findes utallige variationer af denne, men den startede her: http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html. Det kan anbefales at søge efter "Flexy rack" på google, hvis man vil vide mere.

Jeg ville gerne lave det af ahorn træ, da det skulle have gode lydmæssige egenskaber, men da dette er mit første forsøg, og da det ville koste mig omkring 3500kr. i træ, var jeg i dag et smut i Silvan og hentede plader i bøg i stedet. Jeg købte 2 stk. bordplader i henholdsvis 2m og 3m's længde, og fik dem skåret til i plader af 55cm x 60cm.

Jeg mangler stadig at finde M20 gevindstænger, møtrikker mv. da Silvan kun havde dem op til M16. Så her kunne jeg godt bruge lidt hjælp. Biltema har dem, men de sælger dem desværre ikke over nettet, og hos RScomponents, kan jeg kun finde dem i rustfri stål, som koster en del mere.

Nu skal der bores huller, slibes, slibes, slibes og så skal hylderne behandles med hvidpigmeteret olie, og gøres klar til at monteres med stænger... når jeg da lige finder dem.

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
naim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Har selv lavet et. Synes godt omresultatet af selve racket og lydbilledet. Så alt-i-alt et godt rack. Her kan du se hvordan jeg har boret og samlet. På 3. side er det nyeste billede af racket.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5127&PN =4&TPN=1

mvh naim



__________________
I wanted the best, I got the best.. KISS
Til top Vis naim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af naim
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Så kom jeg lidt videre i dag. Jeg fik boret huller i hylderne, og har også fået slebet nogle stykker af dem. Resten af hylderne håber jeg at få færdig i morgen, men mit håndled skal lige have en pause fra sliberiet, hvis det ikke skal falde fra hinanden.

Det er lykkedes mig, at finde en online forhandler af gevindstænger mv., så de er bestilt og skulle være på vej.

Er så heldig, at vi har et værkstedsrum i min boligforening.



Værktøj skal der til.


Jeg startede med at måle op på en hylde, og derefter bruge den som skabelon til de andre, ved at bore ned igennem den.


Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
Mumrik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Det er lykkedes mig, at finde en online forhandler af gevindstænger mv., så de er bestilt og skulle være på vej.



Kunne du ikke give et link? jeg har også selv drømme i den retning....
Til top Vis Mumrik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumrik
 
Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Kunne da være interressant lige at høre prisen på det bøg der

__________________
M.v.H Cyber-Frog

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Mumrik skrev:
Pascal skrev:
Det er lykkedes mig, at finde en online forhandler af gevindstænger mv., så de er bestilt og skulle være på vej.



Kunne du ikke give et link? jeg har også selv drømme i den retning....


Det kan du tro. Jeg kunne ikke finde M20 stænger andre steder end i biltema, og det har vi ikke i Århus, så jeg har købt hos: http://www.cshandel.dk
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Cyber-Frog skrev:
Kunne da være interressant lige at høre prisen på det bøg der


Det er på tilbud i den her uge i Silvan, så jeg slap med 945kr for 2 stk bordplade på henholdsvis 2m og 3m samt for at få dem skåret til. Det gav 8 hylder, og jeg skal bruge 7, så jeg har en ekstra liggende, hvis nogen er interesseret  Altså en hel del billigere end de 3500kr ahorn pladerne ville koste mig.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Ja det er da en forskel der er til at mærke i "læderet", leger selv med forskellige ideer om et rack - Og man vil jo gerne spare hvis man kan



__________________
M.v.H Cyber-Frog

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog
 
Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1319
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Har du tænkt dig at lave den klassiske med møtrikker i toppen, eller har du udtænkt noget mere æstetisk?

Jeg tænker selv på at lave en flexy konstruktion, uden gennemgående stænger i toppladen. Jeg skal bare have grejet hvordan det kan lade sig gøre .



__________________
Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:

Har du tænkt dig at lave den klassiske med møtrikker i toppen, eller har du udtænkt noget mere æstetisk?

Jeg tænker selv på at lave en flexy konstruktion, uden gennemgående stænger i toppladen. Jeg skal bare have grejet hvordan det kan lade sig gøre .



I første omgang bliver det den klassiske. Løsningen på toppladen kunne være, at man ikke borer helt igennem i pladen, således at den blot hviler på møtrikkerne og så med stængerne som guide et lille stykke op i pladen. Det betyder dog, at toppladen ikke er nær så stabil, og da jeg skal have min CD stående på toppladen, kommer det ikke til at virke for mig. Har også overvejet at lave en dobbelt topplade, hvor den øverste dækker stænger og møtrikker, og samtidig virker som en afkoblings platform. Det er et lidt større arbejde, så indtil videre bliver det med møtrikker på toppen.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Idéen med dobbelt topplade er jo ikke helt ved siden af.
Hvis idéen med afkobling af topplade med møtrikkerne, kunne man jo også anvende "krone"-møtrikker (hedder de det ?) - altså sådan nogle med en lukket halvkugle på den ene side af møtrikken.
De ville også se noget bedre ud på en enlig topplade fremfor en almindelig møtrik med gevindstangen stikkende op igennem.
Afkobling - igen - topmøtrikkerne kunne fx. også være de ret brede spikes T-Hansen sælger (ligner vildt de Dali spikes, der findes/fandtes(?)) og så lave et passende gevind i dem i stedet for dem, de er født med (lidt klejne til rackformål).
En anden måde at lave dobbelt-top med skjult montering kan være: gevindhuller i nederste plade, islags-møtrikker på oversiden af denne plade i en lille nedfræsning til selve møtrikken. Eventuelt udfræsning af nederste eller øverste plade og udfyldning/udspartling af udfræsningen med et materiale med en anden vægtfylde end de anvendte plader. Lim de to plader sammen. Så er der en overplade i sandwich-konstruktion med skjult gevind. Man kan jo evt. lave sandwichen af flere, tyndere lag.

Nu er gevindstænger én ting, men hvad med møtrikker, skiver og gummi. Har du fundet det på nettet - også.



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Møtrikker og skiver har jeg også fundet online ja. Men det ser desværre ud til at leveringstiden er ret lang  Havde håbet på at få dem allerede, men jeg venter stadig, så det hele er gået lidt i stå.

Mht. gummi så har jeg valgt at bruge kork i stedet. Jeg har købt nogle dækkeservietter i kork i ca. 2-3mm tykkelse som jeg så selv vil stemple passende skiver ud af.

Mine hylder er pussede og klar, og jeg overvejer pt. om jeg vil hvidoliere dem, men tror det ender med, at jeg lader dem stå, da de bliver en anelse for lyse med hvidolien.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Kork lyder også som en idé.

Gad vide hvordan det reagerer, når det udsættes for det noget massive pres, den nødvendige sammespænding medfører.

Selv om det ikke altid går så hurtigt, som man ønsker, så .........
Læg lige links ud på den/de forhandler(e)



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Mumrik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Mumrik skrev:
Pascal skrev:
Det er lykkedes mig, at finde en online forhandler af gevindstænger mv., så de er bestilt og skulle være på vej.



Kunne du ikke give et link? jeg har også selv drømme i den retning....


Det kan du tro. Jeg kunne ikke finde M20 stænger andre steder end i biltema, og det har vi ikke i Århus, så jeg har købt hos: http://www.cshandel.dk



Mange tak. Jeg er ikke så erfaren på dette felt, så jeg har lidt problemer med at tolke de data de opgiver for de forskellige stænger. Jeg regner med at M20 har en diameter på 20mm., korrekt? Men hvor lange er de stænger?
Til top Vis Mumrik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumrik
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Det med links

Med de priser, er længden sikkert 1 meter.
Det passer over ens med fx. Biltema



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Mumrik skrev:
Pascal skrev:
Mumrik skrev:
Pascal skrev:
Det er lykkedes mig, at finde en online forhandler af gevindstænger mv., så de er bestilt og skulle være på vej.



Kunne du ikke give et link? jeg har også selv drømme i den retning....


Det kan du tro. Jeg kunne ikke finde M20 stænger andre steder end i biltema, og det har vi ikke i Århus, så jeg har købt hos: http://www.cshandel.dk



Mange tak. Jeg er ikke så erfaren på dette felt, så jeg har lidt problemer med at tolke de data de opgiver for de forskellige stænger. Jeg regner med at M20 har en diameter på 20mm., korrekt? Men hvor lange er de stænger?


Ja M20 er diameter på 20mm, det er korrekt. Længden er på 1m, så det er heldigvis til at betale sig fra. Priserne på møtrikker og spændeskiver og også meget rimelige. Jeg købte 100 møtrikker og 100 spændeskiver og kom vist af med omkring 300kr i alt for det hele inkl. 6 stænger.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
powda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 678
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Du skulle tage at gå for den hvidolie der, det så da okay ud, og nuancen ville sikkert stå rigtigt godt til dine monos.

__________________
AnanaZz
Til top Vis powda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af powda
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Der sker fremskridt stille og roligt.

Pladerne har fået hvidolie og er klar til montering. Jeg modtog i dag gevindstænger, møtrikker og spændeskiver og er igang med at spraymale dem sort. Det var ret svært at tage et ordentligt billede med alt det sorte, men man kan da lige se, hvad det er.

I morgen skal jeg lige et smut i Silvan og købe en vinkelsliber eller en nedstryger, da jeg har smit min egen væk på en eller anden måde. Den lå ikke hvor den burde...

Så vist alt går som planlagt, så samler jeg det hele torsdag. Jeg har eksperimenteret lidt mht. at lave mine spænderinge i kort, men har endnu ikke fundet en god måde at gøre det på. Jeg håber at kunne finde noget metalrør i Silvan med rette diameter, som jeg kan bruge som et stempel, for hobbykniv og saks er alt for besværligt, når man skal bruge omkring 80 skiver.

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 05:15 | IP-adresse registreret  

Ja der kom ikke lige billeder af det sidste skridt i processen, men nu er det i hvert fald blevet færdigt.


Efter at have haft det stående et par dage, tror jeg, at jeg har bestemt mig for at korte det en 5-10 centimeter ned i højden. Det virker en anelse dominerende lige nu, og varmemæssigt kan forstærkerne godt klare lidt mindre plads til pladen over.

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1379
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

det ser godt ud
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes