Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 17:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Rensning af pot-metre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
simeonis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 23 September 2003 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har - som hel ny bruger af Hifi4all - beklaget min nød i forhold til min nyindkøbte NAD 2600, som periodisk sætter ud på den ene kanal ved lav volumen. Jeg har - til min store glæde - fået nogle praktiske anvisninger til, hvordan dette afhjælpes; eksempelvis ved rensning af potmetrene.

Jeg har kontaktrens beregnet til formålet, men véd ikke hvor meget potmetret skal adskilles inden det bliver sprayet, og ejheller hvor meget det efterfølgende skal renses af. Hvis nogen skulle vide dette, vil jeg blive yderst taknemmelig, da jeg har brugt megen energi på at lokalisere fejlen, som virkelig kan få mit - ellers - rolige pis i overkog! Kan man i øvrigt købe nye potmetre til sådan en gammel svend?? 



__________________
£
Til top Vis simeonis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simeonis
 
Teerex
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 23 September 2003 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej simeonis

Sidste udvej skal være at skille potmetret ad. For det første skal det i så fald loddes af printet (med stor sandsynlighed) og for det andet kan de være nogle tricky sjovere at samle igen.
Prøv istedet følgende steps:
1. Se om ikke det skulle være muligt at sprøjte noget kontakt rens ind af de små huller, som plejer at være der hvor potmetret er samlet. (Hav køkkenrulle parat til at tage overskydende kontaktrens som måtte løbe ud eller ved siden af). Bare giv den en ordentlig omgang !
Proceduren kræver at du har et lille rør, som kan sættes på kontaktrens sprayens mundning ellers vil det være umuligt at ramme hulleren (dette rør plejer at følge med dåsen).
2. "Masser" potmetret ved at skrue det op og ned. Vær ikke bleg for at give det en ordentlig tur :-)
3. Den "skrattende" lyd vil med stor sandsynlighed være forsvundet herefter.

Er potmetret helt lukket må du nok igang med loddekolben, men såvidt jeg husker er der netop et par huller i 2600erens potmetre, så mon ikke den går.
Til top Vis Teerex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Teerex
 
simeonis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 24 September 2003 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Har nu prøvet at rense pot-metrene, men desværre uden held; udgangen skratter stadig/ sætter ud. Et andet forslag var rensning af udgangsrelæerne på forstærkeren. Kan udgangsrelæerne i forstærkeren evt. være 2 bokse; 1 på hver udgang fremme ved printet ud til forforstærker -/ højtalere?

Såfremt dette er tilfældet; kan disse bokse tåle kontaktrens?

 

 



__________________
£
Til top Vis simeonis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simeonis
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 24 September 2003 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej semeonis,

Før du nu dypper hele forstærkeren i kontaktrens, skal du lige være opmærksom på at kontaktrens nogle gange har en tisse-i-bukserne-effekt.

Forstået sådan at lige når du har sprøjtet det på virker det rigtig godt, men efter noget tid begynder det nærmest at suge støv til sig. Med endnu mere skrat til følge.

Nogle oplever dette, andre ikke.

Jeg kender en del studielydfolk der nægter at lade kontakrens komme i nærheden af deres pulte, netop fordi de ikke er sikre på langtidseffekten.

/vilmann






__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 24 September 2003 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

 

Hej Simeonsis

Kontakt rens er ikke altid sagen, og som nævn allerede er langtidseffekten tvivlsom.

Køb et nyt potmter hos HIFI klubbens service afdeling.

 

Mvh Neist

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist
 
neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 24 September 2003 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

 

Hej Igen

Jeg fik vist ikke læst alt igennem inden jeg besvarede.

Problemet kan som du nævner også skyldes udgangs relæerne.

Du kan prøve at banke forsigtigt med plastik enden af en skrue trækker ovenpå

relæerne, det vil nok afsløre om fejlen ligger der, det kan godt passe at den ved

lav styrke skratter og det forsvinder med tiltagende styrke, sådan kan relæer godt opføre sig når de bliver ældre. Og er det fejlen må de skiftes.

Mvh Neist

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist
 
Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 786
Sendt: 24 September 2003 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Hej semeonis,

Før du nu dypper hele forstærkeren i kontaktrens, skal du lige være opmærksom på at kontaktrens nogle gange har en tisse-i-bukserne-effekt.

Forstået sådan at lige når du har sprøjtet det på virker det rigtig godt, men efter noget tid begynder det nærmest at suge støv til sig. Med endnu mere skrat til følge.

Nogle oplever dette, andre ikke.

Jeg kender en del studielydfolk der nægter at lade kontakrens komme i nærheden af deres pulte, netop fordi de ikke er sikre på langtidseffekten.

/vilmann


Er dette fænomen mest udbredt ved brug af kontaktrens med smøremiddel i, eller gælder det for begge typer ?



Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted
 
simeonis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 24 September 2003 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

 

Jeg har nu ( næsten ) dyppet min gamle NAD -forstærker i kontaktrens.... og det har faktisk afhjulpet problemet indtil videre. Udslagsgivende var  ( tror jeg nok!!)at pille låget af udgangsrelæerne; banke let på dem for - efterfølgende -  at give dem et ordentligt 'host' med kontaktrens. Således er jeg  lige nu og igen en tilfreds ejer af et ældre, men absolut velspillende anlæg. I samme øjemed; fri for et ugers langt og særdeles udmattende støjproblem. Jeg takker ydmygt for de mange hjælpende hænder.

Simeonis



__________________
£
Til top Vis simeonis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simeonis
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 24 September 2003 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:

vilmann skrev:
Hej semeonis,

Før du nu dypper hele forstærkeren i kontaktrens, skal du lige være opmærksom på at kontaktrens nogle gange har en tisse-i-bukserne-effekt.

Forstået sådan at lige når du har sprøjtet det på virker det rigtig godt, men efter noget tid begynder det nærmest at suge støv til sig. Med endnu mere skrat til følge.

Nogle oplever dette, andre ikke.

Jeg kender en del studielydfolk der nægter at lade kontakrens komme i nærheden af deres pulte, netop fordi de ikke er sikre på langtidseffekten.

/vilmann




Er dette fænomen mest udbredt ved brug af kontaktrens med smøremiddel i, eller gælder det for begge typer ?



Så meget ved jeg ikke om kontaktrens.

Men nu har simeonis jo næsten druknet sin NAD
Så lad os høre om det stadig virker om et par måneder.

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes