Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. maj 2024 | 10:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Burn-in på Panasonic TH-42PV500? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 13 August 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hey!

Min svoger købte sig for 2½ måneder siden et Panasonic TH-42PV500. Det har kørt ca. 400 timer.

I går opdagede han burn-in på tv2's og tv3's logoer. Det er særligt tydeligt ved en lys baggrund.

Var der ikke noget med, at den 8. generation af panelerne skulle være specielt resistent over for burn-in?

Det kan da ikke passe at der er mulighed for burn-in ved moderat forbrug og hyppigt skift af kanal.

Der er kørt med normal setting med omkring 40-50 % på alle indstillinger.

Sakset fra denne tråd på www.avforums.com: http://www.avforums.com/forums/archive/index.php/t-230988.ht ml

Much has been written about the possibility of permanently marking a plasma screen by viewing a static image on the screen for too long. This is often referred to as “static image burn in,” which is a misnomer. The phosphors are never “burnt,” rather they are unevenly aged. While the possibility of uneven aging exists, it can also occur with any other phosphor-based display such as a direct-view CRT television or CRT rear projection TV. Panasonic has developed new phosphors that are resistant to image burn-in and has added other features that minimize its occurrence. One such feature imperceptibly moves the image around the screen to eliminate sharp delineations between dark and light areas.

Er der andre der har oplevet noget i samme dur?

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
hans123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1050
Sendt: 13 August 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Surt... 

Jeg oplever lidt af det samme på mit plasma,  men logoerne forsvinder igen når man har kikket på andre kanaler.

Er skaden permanent ?

Jeg har haft 3 plasmaer  og på det første var der meget af det pjat   men det jeg har nu er der kun meget lidt.

 

Mvh Hans

 

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123
 
MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 15 August 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg læste på enten av aller avsforum at man skal køre med _meget_ lav kontrast de første 200 timer, da det er her skærmen er mest sårbar.

Nå, men Jeg her endnu ikke læst om nogen der har fået burn-in hvor det ikke er gået væk igen efter noget tid. Håber på det bedste.

Ellers må han ha' en grå/hvid skærm stående et stykke tid, det er bare ikke det fedeste, da det jo også slider på levetiden. Prøv at vent og se hvad der sker først.

Til top Vis MortenSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSchmidt
 
Hoffa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 15 August 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Bjarke skrev første indlæg i tråden på mine vegne.

Problemet er der stadgvæk og det virker til at blive værre.

Ved visning af statiske billeder i selv kortvarige perioder efterlades et permanent spøgelsesagtigt mærke, der er synligt på lyse, ensartede flader. Jeg har ellers haft plasma'et i 2½ måned, og har i den periode ikke har set skyggen af image-retention. Det er først for et par dage siden, at problemet er opstået. Jeg konstaterede problemet i lørdags på en dvd-menu, hvor tv3 logoet var synligt i øverste højre hjørne. Senere på aften efter måske 30 minutters tv-kiggeri var også tv2's logo synligt. Her i morges, havde tv'et stået på morgen tv i ca. 20 minutter. Jeg kan nu se et omrids af uret i nederste højre hjørne og lige skimte hvad klokken var på det tidspunkt (man skal anstrenge sig her, men det er der). Dvs. der skal ekstremt lidt til. Jeg tør snart ikke tænde for tv'et, da jeg jo til sidst ender op med billede, der er overskyllet med logoer, ure og andet godt. Jeg har været meget obs på image-retention og bl.a. kørt med lavt kontrast-lysstyrke niveau i begyndelsen, så det er temmelig ærgeligt, særligt med et fjernsyn til 30.000 :(

Vh.

Henrik

Til top Vis Hoffa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hoffa
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 15 August 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Det er ikke unormalt på plasma´er - derfor er det en god ide fra tid til anden at bruge bl.a. White Wash-funktionen. De første 10-20 minutter tv´et er tændt er de specielt følsomme, men derefter bliver det bedre - den oplevelse har jeg haft på samtlige plasma-tv jeg har set.

Jeg kører med normale settings på mit tv, udelukkende med hensyntagen til hvad jeg synes er godt, og man kan se logoerne i et stykke tid, men når man er igang med at se noget andet, bl.a. med skarpe farver forsvinder de af sig selv. Det drejer sig om at "beskæftige" tv´et - ikke skåne det ved at skrue ned for alt muligt så billedet til sidst er under standard for hvad man kan forvente af det ydelsesmæssigt. Det kræver tilvænning men efter et stykke tid bruger man det bare som alle andre tv. Jo mere det er beskæftiget, jo hurtigere forsvinder skyggerne igen....



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
CosmoKramer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 15 August 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Det er ikke for at være plasma fjendsk, men i tidligere tråde omkring LCD vs. plasma er burn-in blevet bagateliseret, når man så nu ser, at selv de nyeste 2005 modeller lider af problemet, såsom PV500'eren og hører om at man skal "beskæftige" plasma skærmen, hvilket så tilmed tager nogen personlig tilvænning, syntes jeg at det understreger et problem der åbenbart endnu ikke er addresseret eller fundet nogen løsning på.

Hans' billede virker på mig som et gedigent skrækeksempel, som efter min opfattelse er et stort minus ved plasmateknologien. Selvfølgelig var burninnen mest udtalt på det første af Hans' plasmaer, men alligevel - det forekommer jo stadigt. Igen vil jeg understrege, at indlægget ikke er ment som nævenyttigt, bare en refleksion på en tidligere tråd og en vedvarende debat.

Til top Vis CosmoKramer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosmoKramer
 
MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 16 August 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige skimmet gennem denne, som blev posted i en anden tråd.

http://www.pioneerelectronics.com/pio/pe/images/portal/cit_3 424/273087528Pioneer%20DTV%20White%20Paper%20-%20FINAL.pdf

Den omhandler bl.a. image retention på plasmaer.

Men hvis du føler at dit TV er dårligere end det burde være, hvad siger Panasonic så til det ?    Går ud gra du har prøvet at kontakte Panasonic DK ?

Til top Vis MortenSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSchmidt
 
Hoffa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 16 August 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Tak for de foreløbige kommentarer.

Jeg vil prøve at skrive til Panasonic DK og forklare dem situationen.

Vh.

Henrik
Til top Vis Hoffa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hoffa
 
fisterolfert
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 23 August 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej Hoffa vil lige høre om du har hørt noget fra panasonic da jeg blev lidt skrænt væk framine plasma planer da jeg læste dit indlæg, Det er fandme da noget skod. De kan da ike sælge et tv til så mange penge med så groft et handicap. 
Til top Vis fisterolfert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fisterolfert
 
MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 23 August 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg snakkede forresten med Panasonic i Tyskland om min nye plasma, og han sagde at Jeg skulle køre med lav kontrast - hold nu fast - de første 1000 timer (!)

Først efter 1000 timer ville gasserne være faldet til ro / whatever.

Nå, men det er jo lige meget. Hvad sagde Panasonic DK ?

Til top Vis MortenSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSchmidt
 
Bent M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 23 August 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Er det problem ens for alle fabrikater ? Jeg har bestilt et PV500 og følger naturligvis med stor interesse sagen jeg er dog ikke længere i købet end at jeg sagtens kan nå at afbestille, det skulle nemlig først leveres om 2-3 uger! Det ville være rart med lidt kommentarer fra andre der ejer dette plasma om de oplever det samme ??

__________________
Mvh
Bent M
Til top Vis Bent M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent M
 
Hoffa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 25 August 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre haft travlt den sidste uge og har derfor ikke fået fulgt op på sagen og skrevet til Panasonic. Jeg skal vende tilbage, så snart jeg hører noget fra dem.

Jeg skal se om jeg ikke også inden for en uges tid også kan få taget nogle billeder af skærmen, så I kan få en ide om, hvordan det ser ud.

I mellemtiden kan jeg henvise til flg. træd, hvor problemet diskuteres:
http://www.thedvdforums.co.uk/forums/showthread.php?t=382347

Det lader til, at image-retention er en ret udbredt problem med PV500 :(

Vh.

Henrik
Til top Vis Hoffa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hoffa
 
Claus, crtv.dk
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 25 August 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke PV500 har større problemer end andre plasma tv, jeg har i hvertfald ikke set det, men det kan jo ske, og i brugsanvisningen kan man læse at det kan ske...

Jeg er i øjeblikket ved at undersøge om komplet sikringer, dækker burn in, på skærme det kunne jo være en fin ting  de dækker jo fx. pæren i en projekter i 6 år



__________________
www.crtv.dk
Til top Vis Claus, crtv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus, crtv.dk Besøg Claus, crtv.dk's Websted
 
Hoffa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 25 August 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Claus, crtv.dk skrev:

Jeg tror ikke PV500 har større problemer end andre plasma tv, jeg har i hvertfald ikke set det, men det kan jo ske, og i brugsanvisningen kan man læse at det kan ske...

Jeg er i øjeblikket ved at undersøge om komplet sikringer, dækker burn in, på skærme det kunne jo være en fin ting  de dækker jo fx. pæren i en projekter i 6 år



Hej igen,

I manualen står der, at et stilbillede vist over længere tid kan efterlade permanente efterbilleder. Hvad er længere tid? Jeg gåår ud fra, det ikke er de 20 minutter, som logoet maksimalt er på skærmen ad gangen. Der er jo også reklamer, der bryder de statiske billeder, man skifter kanal osv.

I mine øjne  er det der står beskrevet i manualen en ansvarsfraskrivelse i forhold til de brugere, der hæmningsløst lader samme billede stå i timevis.

I mit tilfælde er der tale om ganske almindelig brug, dvs. nogle timers tv om dagen. Nu har jeg tv3s og tv3+s logo i øverste højre hjørne uanset kilde/kanal. Det ser ikke kønt ud!

Min utilfredshed bunder i, at jeg har fulgt alle retningslinjer for at undgå det. Samtdig er et af Panasonics selling points i forhold til den nye generation netop resistens overfor image-retention.

Det kan ikke være rigtigt, at man skal ud og købe dyre tillægsforsikringer for at beskytte sig mod dette problem, særligt når der er tale om et fjernsyn til næsten 30.000.-

Man kunne jo tænke sig, at det er et problem, der først viser sig efter nogle måneders brug? Jeg så jo ikke noget til image-retention de første måneder. Det var noget der kom pludseligt fra den ene dag til den anden.

Vh.

Henrik

Til top Vis Hoffa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hoffa
 
whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 352
Sendt: 25 August 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

pænt nedtur

__________________
Mvh,
Daniel Nielsen

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted
 
rapsac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 26 August 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft en burn-in på mit pv500. Jeg havde spillet RE4 på min GC én del timer i træk med det resultat at der nede i højre hjørne var brændt et health-meter fast- det varerede dog kun en dags tid og er heldigvis væk igen. Dog summer det når der lyse farver på skærmen, det skulle dog gerne blive lavet den 6/9 når der kommer en tekniker hjem og laver det
Til top Vis rapsac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rapsac
 
Hoffa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 03 September 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har forsøgt at tage nogle billeder af image-retention i skærmens øverste højre hjørne. Det er desværre svært at fange det med digitalkamera. Det er tydligere 'live'  men burde dog alligevel give en ide om, hvordan det ser ud.



 
Til top Vis Hoffa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hoffa
 
fisterolfert
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 04 September 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Nedtur det er sgu for ringe af sån en nu dyr skærm
Til top Vis fisterolfert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fisterolfert
 
Bent M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 04 September 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jammen hvor mange PV500 ejere har det problem, kom nu frem med jer jeg får mit meget snart, og det ville være rart med lidt info om dette emne..

__________________
Mvh
Bent M
Til top Vis Bent M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent M
 
lth1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 24 September 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft LG og Philips Plasma TV'er. Disse havde også problemer med burn in, dog går det væk igen efter en halv times brug af andet beværgeligt billede.

Jeg har også selv et PV500 i sigte og jeg tror ikke det har et større problem med Burn in end andre Plasmapaneler.

Og det undrer også mig at Panasonic forskriver at deres nye paneler ikke skulle have ret store problemer med Burn in og de egentlig bare har det generelt ligesom andre producenters Paneler.

Jeg synes ikke at jeg hørt andet end svinen af PV500. Til jer der har et, kom frem med det positive?

Kan det bekræftes at man skal kører de 400-1000 timer med lav kontrast i starten og så skulle den sag være ude af verdenen? Nogen der har prøvet de af?

Til top Vis lth1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lth1
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes