Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 03:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: SUB 8 x 12" IB måling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 20 September 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu har jeg flyttet mit indlæg over i mit DIY projekt, så kunne jeg få up-loadet et lille billede af mine målinger.

jeg har med stor interesse læst alle jeres indlæg om selvbyg, og har over sommeren bygget en IB sub kraftigt inspireret af Torkild's indlæg.

subben er et "manifold" på 1m x 0,5m x 4m, bygget som et podie for enden af rummet i hvad der er ved at blive min biograf, og har port/udluftning/hul ud til mit tilstødende værksted på ca. 40x80cm.

subben er total skræmmende, og filmene får en helt ny dimension, men....

nu har jeg forsøgt at måle lidt på monstret, for jeg vil jo gerne vide lidt om hvordan den spiller (bruges kun til Bio).

Til at måle har jeg en microfon fra mit gamle SB64 lydkort, og en bærbar PC, og bruger programmet RoomEQWizard, som kan lave sweeps og målinger, som jeg indstiller.

Denne måling er af et sweep fra 10-100Hz. når jeg sidder i min lyttepos, er højre og endevæg af mursten, og venstre pudset.

jeg kan høre at der kommer resonanser fra møbler i lokalet, men har forsøgt at minimere dette.

Jeg har foretaget flere målinger og denne er rimelig typisk, et "Kæmpe" Peak omkring 50hz, og en svagt faldende kurve mod 0 Hz

Er der nogle der kan hjælpe mig med at deciffrere målingerne, og kan jeg overhovedet bruge dem til noget med mit udstyr.

på forhånd tak

Gyzz

 

 

 

 

 

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 20 September 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

måske det er netstøj i dit måleudstyr?

Har du prøvet at rulle en kurve uden input på mic'en?

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 20 September 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Ja det kan godt have noget af skylden, men jeg kan høre med min superhørelse at lyden f.eks ved ca. 28 Hz dør fuldstændig ud, men kommer igen ved 16 Hz(delvist).

Tilgængæld syntes jeg ikke at jeg kan høre noget nævneværdigt ved de 50 Hz, men det kan måske være placeringen af microfonen?

Gyzz 

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

tror godt at du kan regne med at peaken ved de 50 Hz skyldes elnettet. Du vil med din superhørelse nok også kunne høre en peak på >15dB hvis du laver et sweep.

De resterende peaks/dips skyldes room-modes og vil givetvis ændre sig alt efter hvor i rummet du måler.

Jonas

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2040
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Har du laderen sat til din bærbare mens du laver sweep'et? Hvis peaken skyldes 50Hz fra nettet kan det måske hjælpe at prøve uden lader?

 

/Præsten



__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Ok..

jeg regner med at komme nogle ecophone plader på væggene, da akustikken i rummet er rimelig frygtelig med de hårde vægge, det vil sansynligvis kunne æde nogle af peak/dips'erne.

Ellers kan det være at jeg skal investere i en eq for at kunne hæve nevauet en anelse i bunden så jeg får en mere liniær frekvensgang.

Kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Uoups der var lige kommet et svar mere,

ja jeg har laderen sat til, jeg forsøger i aften uden, så er den fejlkilde ihvertfald ude af billedet.

Kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

du skal nok ikke regne med at dæmpematerialer hjælper det helt store ved så lave frekvenser. Eq er nok en bedre ide, såfremt det kun er små dips du forsøger at udbedre
Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 20 September 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Nej jeg kan godt se i deres produktblad at der sker ikke meget dæmpning under 125 Hz,

men jeg tror nu alligevel at det vil gavne den generelle akkustik i rummet, så det vil nok være godt givet ud.

jeg prøver at lave lidt forskellige prøver i aften, konen er til tøjparty .

1.) måling uden strømforsyningen tilsluttet

2.) måling uden signal på mikrofon indgangen.

3.) måling hvor jeg vil prøve at indskærme mikrofonen, så den får så få "signaler" som muligt fra rummet.

Så kan det være at jeg bliver "lidt" klogere efter disse.

Ellers flere gode forslag til målinger ?

Kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 20 September 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hey,

Prøv og lave en gated måling istedet. Hvis det er muligt.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 20 September 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Prøv og lave en gated måling istedet. Hvis det er muligt.

Enig hvis du mener en "tidsgate" .

Synes du enten skal måle som du allerede gør, og få en ide om hvordan subben spiller i dit rum, eller også skal du måle på subben uden rummets indflydelse. Dette kræver enten et lyddødt rum ned til 20 Hz (det har de færreste ), eller muligheden for at måle i et tidsvindue der kun indeholder den direkte lyd fra højttaleren, og ikke de efterfølgende reflektioner.

En anden mulighed er også at måle lydtrykket inde i højttaleren. Denne måde at måle har dog en øvre grænsefrekvens hvor man ikke længere kan regne med et uniformt lydtryk inde i højttaleren. Denne frekvens er givet ved kabinettets størrelse (bølgelængde svarende til ca. 8 gange den maksimale dimension på kabinettet). Skal lige nævnes at det udstrålede lydtryk er proportionalt med trykket inde i kabinettet differentieret 2 gange.

At forsøge at skærme din mikrofon af tror jeg ikke er en god ide.

Jonas

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 20 September 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hey fedt at se at mit indlæg kunne bruges til noget !
Jeg håber at du får ryddet op i din frekvens kurve. Det kan være svært at forud sige hvad rummet til gøre ved bassen.

Men hvordan synes du ellers lyden er ? slap ? lige på og stram ? Naturlig eller flad ? Osv.

Hvilken basser har du brugt ? hvad driver du dem med ?



__________________
Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 21 September 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Så er er der lidt nye målinger.

1.) måling uden strømforsyningen tilsluttet

2.) måling uden signal på mikrofon indgangen.

Absolut ingen ting.........????

3.) måling hvor jeg vil prøve at indskærme mikrofonen, så den får så få "signaler" som muligt fra rummet.

på denne måling har jeg sat mikrofonen ca. 0,75m fra højtalerene, og dækket det hele til med skumklodser for at simulere et "lyddødt rum til 20Hz"

Hvis jeg skal prøve at opsummere målingerne syntes jeg at den sidste måling, med så få "rumforstyrrelser" som praktisk muligt, giver den mest rolige kurve med færrest peak/dip's, kurven har dog stadig  en "svag" hældning nedad mod de lavere frekvenser (kan ikke måle længere ned end 10Hz).

jeg formoder at det eneste der er at gøre hvis jeg vil optimere er.:

lyddæmpende foranstaltninger, f. eks. Ecophon på vægge og evt. rockwool inde i subkassen, og evt. øge tykkelsen på væggene.

Sidst men ikke mindst en Equalizer (det bliver ikke foreløbig), til at hæve kurven nedad mod de 10Hz.

Systemet (billeder skal nok komme):

som nævnt en manifold liggende for enden i bio-rummet som podie i rummets bredde(~4m), ca. 50cm høj, og 1m dyb, med "port" på ca. 80cm x 46cm.

I forkanten er der placeret 8 stk 12" P. audio DB-R12 til ca. 1900 kr. de bliver i øjeblikket drevet at en Akai forstærker på ca. 300W i 4 Ohm, men vil gerne bygge en ZAP til sagen.

Lyden:

FÆÆÆÆÆL .... mit eneste problem ar at i øjeblikket SER jeg ikke film, jeg HØRER dem, spoler fra den ene bas-passage til den anden, for at udfordre subben. Jeg har ikke endnu været i nærheden af deres grænse for hvad de kan trække.

Lyden er naturlig og afslappet og ikke på nogen måde anmasende (selv om jeg tror at mit basnevau er lidt for højt ). Et problem ved subben er at ALT der sidder løst i rummet OG i det tilstødende værksted skal surres fast for ikke at begynde at vibrere(det er svært i et værksted) i sær omkring 12 Hz

NB.:Jeg anvender udelukkende anlægget til film, så jeg har ikke ville begynde at lytte til musik, da jeg mener at det er to forskellige ting, og jeg har det privilegie ikke nødvendigvis at skulle blande dem sammen.

Planerne.:

forstærker, formentlig en Yamaha 1500/2500, eller hvad der er til at betale til den tid, udviklingen går så stærkt at det nok bliver noget af det sidste jeg investerer i.

Projektor, formentlig hen over vinteren, hvis pengene ikke bliver investeret i en skiferie. Min kone får nok lov til at bestemme denne, da hun køber dem til dagligt på sit job, men 6-10,000 er budgetteret.

Møbler bliver forhåbentlig 1. class stole fra en flyver (fra mit job)eller lign behagelige "biografstole"

Tjaa der er nok at tage sig til , og masser af drømme, men det kan være at jeg snart skal offentliggøre planerne i et nyt emne.

Kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 21 September 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Oki Regnede også med at det var P. audio DB-R12 du brugte. Der får man mest for pengene !

__________________
Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 21 September 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
Oki Regnede også med at det var P. audio DB-R12 du brugte. Der får man mest for pengene !

ja især ved 50 Hz

Lyder som om det er en kendt konstruktion den der Sub... men jeg kender den ikke. Er der nogen links til projektet (torkild).

Ellers er det bare at eksperimentere sig frem med dæmpning af kabinettet. Med mindre det er et meget stort kabinet er der nok ikke tale om stående bølger derinde. Dæmpematerialet har derimod indflydelse på energitabet inde i kabinettet, og vil derfor ændre på Q.

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 21 September 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Ja jeg kunne ikke finde bedre tilbud på Price/performance, og så brugte jeg en enhed, som allerede var blevet brugt med godt resultat .

jeg har ellers kigget på flere forskellige forslag fra Infinite baffled forummet, men man ryger hurtigt op i pris, hvis man vil have lidt ekstra.

Jeg er super tilfreds med resultatet, det er fedt når man kan spille 10 Hz, hele huset ryster, og ungerne, som ligger og sover ovenpå, er ved at falde ud af deres senge . Kan kun anbefales, og så er det nemt at bygge IB.

Men jeg tror nu at jeg vil arbejde på at finde en EQ, for at hæve de nederste frekvenser, nogle gode/billige forslag ?

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 21 September 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Behringer DSP1024, også kalt BFD er godt ansett. Det beste af alt er at den i kombination med Room EQ, og en eventuell USB>MIDI overgang også har automatisk romkorrektion  Ellers så har den 2x12 parametriske bånd, det burde være nok for de aller fleste.

Jeg håber selv på at rekke ned mod 10hz når jeg får min SVS PB12 Plus, jeg bor i leilighed så IB er ikke riktig noget alternativ med mindre naboen ikke har noget i mod at jeg bruger hans stue som kabinet



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 21 September 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

nåår jahh kendt og kendt

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16580&K W=ib

her er Torkild's projekt, som inspirerede mig til mit projekt.

Angående stående bøljer kan det godt være at du har ret, men jeg har afstivet kabinettet inden i med lægter (mange lægter), som måske kan drille.

Desuden har jeg en metalplade over enhederne for at beskytte fjernsynet fra magneterne, dette var jo ikke noget problem i projekteringsfasen, da jeg kun havde projektorer i hovedet, men jeg har allerede haft problemer med at denne begynder at vibrere.

Kristian

 

Kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 21 September 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg husket fejl, den hedder Behringer DSP1124P

__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 21 September 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

OOOOrh jeg syntes sku heller ikke jeg kunne finde en 1024

du behøver slet ikke at involvere din nabo, du fjerner bare et vindue, og smider 4 stk 18"  i hullet, det er der nok ikke nogle der bemærker.....før du fyrer op

kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes