Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 05:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Vifa XT25???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 470
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Hmm en xt25 med finner

Tror ikke du er blevet helt snydt, det er en forbedret custom enhed. Den har helt sikkert højere følsomhed pga dobbelt magnet system. Hvad der ellers er ændret er svært at sige. Finnerne må vel være et forsøg på at give den størrer spredning?

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing
 
dezzz
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Ja følsomheden er ifølge sælgeren 92db, hvilket jo lige er 0,5db mere end XT25TG, desværre skal den parres med en Eton 372-32Hex, så den skal alligevel dæmpes en smule...

Desuden har jeg set at alle Acoustic Research's konstruktioner med denne diskant, går helt op til 50kHz, måske?

Glæder mig ihvertfald meget til at lytte nærmere til den.

Til top Vis dezzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dezzz
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 11 December 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

 

Fra: http://tkhifi.homepage.dk/div/gamle_hifi_nyheder.html

"som det måske er nogle bekendt er det Steen Duelund der står bag konstruktionen af Vifa's ring radiator diskanten"

Nogen (evt. "ham selv") der kan bekræfte denne information?

Mvh,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 11 December 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

 

Fra: http://tkhifi.homepage.dk/div/gamle_hifi_nyheder.html

"som det måske er nogle bekendt er det Steen Duelund der står bag konstruktionen af Vifa's ring radiator diskanten"

Nogen (evt. "ham selv") der kan bekræfte denne information?

Mvh,

Karsten

Steen Duelund viste mig tegningerne et par år før de blev sat i produk-

tion.Det er muligt vifa har patentet, Men Duelund er i mine øjne fader til dem.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 11 December 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
StudioSound skrev:

 

Fra: http://tkhifi.homepage.dk/div/gamle_hifi_nyheder.html

"som det måske er nogle bekendt er det Steen Duelund der står bag konstruktionen af Vifa's ring radiator diskanten"

Nogen (evt. "ham selv") der kan bekræfte denne information?

Mvh,

Karsten

Steen Duelund viste mig tegningerne et par år før de blev sat i produk-

tion.Det er muligt vifa har patentet, Men Duelund er i mine øjne fader til dem.

MVH 

Den "oprindelige" idé -tegning var baseret på 38mm magnetsystem/svingspole. Den var sammenlignet med produktionsenheden "tænkt færdig". Bl.a var begge mmbranhalvdele belastet af samme kammer og ikke som på Vifa-enheden uens belastning af de 2 membranhalvdele.

Ide'en er Duelunds men enheden er Vifa's, ellers havde den set ganske anderledes ud

 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 12 December 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

 

Okay, interessant, tak.

Næste spørgsmål, information fra: http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-10890.html

“Actually, even though the Fs is 500Hz, that doesn't tell the whole story, this tweeter is more like a 3/4" dome than a 1" dome. It has very high second order distortion if driven low, and should be crossed over quite HIGH if you don't want to hear the distortion. I have several graphs from Siegfried Linkwitz, who tested this tweeter, and they clearly show the distortion at low frequencies. On the other hand, it is remarkably low in distortion higher up in freq. especially the higher harmonics, better than Seas or Scan top of the line models ;)

So I would say that crossing anywhere BELOW 2.5kHz with a steep order filter is asking for trouble.”

Regards,
RonS

Er der nogen der kan bekræfte denne information?

Mvh,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 12 December 2004 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

På Duelunds højtalere er det ikke noget problem at dele ved 1800hz.

muligvis pga. fasealignment.Ligner det samme som timepiece benytter.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 12 December 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hey,

BG er somregel når de er simiskærmet. Jeg tror ikke dens følsomhed er højere end den normale, altså den med finerne. Jeg er næsten sikker på at magnetten er vendt omvendt, så den ikke går i tv olign.

Jeg må erlig inrømme, at jeg er lidt træt af at folk indrager duelund hver gang der snakkes om XT. Du vi ikke bare droppe det? Især når man ligesom ikke kan lave om på det, hvad får man så ud af det?

Jeg syntes det er fint at man modder diskanter. Men at sige at en er bedre end den anden syntes jeg er at gå lidt langt. Jeg har selv prøvet at leje med de ting folk siger man skal gøre ved XT'n, og sjovt nok går ConeExcursion op i vejret. Jeg tror der er en grund til at Vifa har lavet deres diskant som de har, ellers havde de ikke gjort det. Jeg har lyttet til XT'n moddet, og bryder mig bestemt ikke om lyden.

Hver gang man laver om på en ting, introducerer man nye problemmer.

Sku vi ikke bare droppe det, og acepterer at vi er forskellige?  

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 12 December 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

På Duelunds højtalere er det ikke noget problem at dele ved 1800hz.

muligvis pga. fasealignment.Ligner det samme som timepiece benytter.

MVH 

At den kan deles lavt (1800) beror på impedanskorrektionen. Med "den store" modifikation falder Fs til omkring 300Hz. Scan Speak 9300 fungerede også fint i køkkenhøjttaleren med tilsvarende lav delefrekvens. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 12 December 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

BG er somregel når de er simiskærmet. Jeg tror ikke dens følsomhed er højere end den normale, altså den med finerne. Jeg er næsten sikker på at magnetten er vendt omvendt, så den ikke går i tv olign.

Jeg må erlig inrømme, at jeg er lidt træt af at folk indrager duelund hver gang der snakkes om XT. Du vi ikke bare droppe det? Især når man ligesom ikke kan lave om på det, hvad får man så ud af det?

Jeg syntes det er fint at man modder diskanter. Men at sige at en er bedre end den anden syntes jeg er at gå lidt langt. Jeg har selv prøvet at leje med de ting folk siger man skal gøre ved XT'n, og sjovt nok går ConeExcursion op i vejret. Jeg tror der er en grund til at Vifa har lavet deres diskant som de har, ellers havde de ikke gjort det. Jeg har lyttet til XT'n moddet, og bryder mig bestemt ikke om lyden.

Hver gang man laver om på en ting, introducerer man nye problemmer.

Sku vi ikke bare droppe det, og acepterer at vi er forskellige?  

Vifa "glemte at spørge pænt" inden ringradiatoren blev undfanget, så du må nok affinde dig med Duelunds spøgelse. Enheden ser ud som den gør af praktiske og økonomiske grunde.

 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 12 December 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

BG er somregel når de er simiskærmet. Jeg tror ikke dens følsomhed er højere end den normale, altså den med finerne. Jeg er næsten sikker på at magnetten er vendt omvendt, så den ikke går i tv olign.

Jeg må erlig inrømme, at jeg er lidt træt af at folk indrager duelund hver gang der snakkes om XT. Du vi ikke bare droppe det? Især når man ligesom ikke kan lave om på det, hvad får man så ud af det?

Jeg syntes det er fint at man modder diskanter. Men at sige at en er bedre end den anden syntes jeg er at gå lidt langt. Jeg har selv prøvet at leje med de ting folk siger man skal gøre ved XT'n, og sjovt nok går ConeExcursion op i vejret. Jeg tror der er en grund til at Vifa har lavet deres diskant som de har, ellers havde de ikke gjort det. Jeg har lyttet til XT'n moddet, og bryder mig bestemt ikke om lyden.

Hver gang man laver om på en ting, introducerer man nye problemmer.

Sku vi ikke bare droppe det, og acepterer at vi er forskellige?  

Vifa "glemte at spørge pænt" inden ringradiatoren blev undfanget, så du må nok affinde dig med Duelunds spøgelse. Enheden ser ud som den gør af praktiske og økonomiske grunde.

 

Sjovt nok har jeg ikke brokket mig det mindste. De fejl der omtales er netop dem der bliver kureret for ved min modifikation af enheden.  Fejlen ER udpeget.

mvh Steen Duelund

 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 12 December 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

 Den "oprindelige" idé -tegning var baseret på 38mm magnetsystem/svingspole. Den var sammenlignet med produktionsenheden "tænkt færdig". Bl.a var begge mmbranhalvdele belastet af samme kammer og ikke som på Vifa-enheden uens belastning af de 2 membranhalvdele.

Ide'en er Duelunds men enheden er Vifa's, ellers havde den set ganske anderledes ud

I sandhed forbløffende viden! 

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 12 December 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
bjørn skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

BG er somregel når de er simiskærmet. Jeg tror ikke dens følsomhed er højere end den normale, altså den med finerne. Jeg er næsten sikker på at magnetten er vendt omvendt, så den ikke går i tv olign.

Jeg må erlig inrømme, at jeg er lidt træt af at folk indrager duelund hver gang der snakkes om XT. Du vi ikke bare droppe det? Især når man ligesom ikke kan lave om på det, hvad får man så ud af det?

Jeg syntes det er fint at man modder diskanter. Men at sige at en er bedre end den anden syntes jeg er at gå lidt langt. Jeg har selv prøvet at leje med de ting folk siger man skal gøre ved XT'n, og sjovt nok går ConeExcursion op i vejret. Jeg tror der er en grund til at Vifa har lavet deres diskant som de har, ellers havde de ikke gjort det. Jeg har lyttet til XT'n moddet, og bryder mig bestemt ikke om lyden.

Hver gang man laver om på en ting, introducerer man nye problemmer.

Sku vi ikke bare droppe det, og acepterer at vi er forskellige?  

Vifa "glemte at spørge pænt" inden ringradiatoren blev undfanget, så du må nok affinde dig med Duelunds spøgelse. Enheden ser ud som den gør af praktiske og økonomiske grunde.

 

Sjovt nok har jeg ikke brokket mig det mindste. De fejl der omtales er netop dem der bliver kureret for ved min modifikation af enheden.  Fejlen ER udpeget.

mvh Steen Duelund

 

Men det havde immervæk været sjovere hvis barnet havde kunnet gå selv fra starten

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 12 December 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

Her prøver man at stoppe noget, og så øvlebævler folk videre.

Jeg aner ikke hvem der kom på ideerne til dual centric system, og er også meget ligeglad. Og hvis Duelund også er det, kan det så ikke bare være ret lige meget?

Hvis duelund havde været sur over det, burde han nok fra starten have fået patent, istedet for at give tegninger til en højttalerfabrik.

XT'n spiller fantastisk, især til prisen. Fejl kommer an om man ville have haft den anderledes. Jeg mener ikke der er fejl ved den. Jeg syntes den lyder dårligere, når man modder den.

Sku vi prøve og droppe det?....

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 12 December 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

 

  Har du modificeret den nøjagtigt efter Duelunds anvisinger, eller bare fjernet

  bagkammeret.Jeg spørger pga. jeg ikke kan genkende dine lydoplevelser.

  De mållinger jeg har set på en modificeret er klart mere liniære, i forhold til

  den originale.

  MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 12 December 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har prøvet forskellige ting med den, som at fjerne limen, fjerne bagkammer osv. Linearitet er ikke en kvalitet i sig selv, det siger intet om diskantens egenskaber.

Jeg oplevede diskanten som at den midstede alt krop, fylde og nærhed. Den blev tynd.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 12 December 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Jeg synes heller ikke jeg kan genkende det der nævnes om XT25(TG30-04).
Med en komplet modifikation hele vejen rundt er resultatet at diskantenheden slet ikke er slatten / for blød, men tværtimod meget impulsvillig og megamusikalsk og sprødheden mangler overhovedet ikke ! (men kun for de lyde der skal være sprøde, og der mangler da heller ikke " bid "), for ikke at nævne al den luft gode optagelser bibringer - men det forudsætter at hele signalvejen er optimeret så du kan opleve den helt forrygende dynamik som den komplette modifikation byder på - hvis ikke, afsløres skavankerne i systemet med det samme. Faktisk er lyden så "vægtløs" at man kommer til at tænke på om diskanten ikke nærmer sig et diskantbånds ydelse.
Update: glemte lige at anføre hvad jeg konkret taler om - på mit setup har jeg al den nærhed, krop og fylde der kan ønskes, ... samtidig med at jeg kan høre alle de delikate mikrodetaljer. Fyldige lyde lyder fyldige - slanke lyde lyder slanke m.m..

Umodificeret Vifa XT25TG30-04

Noget andet der kan have indflydelse på ens syn på resultatet er ens egen (evt. "fastlåste") lydfilosofi; hvis man bedre kan lide lyden af musikken + forvrængningen og kompressionen samlet som den ikke-modificerede og "stifte" membran byder på, så skal man holde sig til det. Hvis man vil høre musikken som den tilnærmelsesvis lyder som den skal, så er disse modifikationer super !



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 12 December 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Her prøver man at stoppe noget, og så øvlebævler folk videre.

Jeg aner ikke hvem der kom på ideerne til dual centric system, og er også meget ligeglad. Og hvis Duelund også er det, kan det så ikke bare være ret lige meget?

Hvis duelund havde været sur over det, burde han nok fra starten have fået patent, istedet for at give tegninger til en højttalerfabrik.

XT'n spiller fantastisk, især til prisen. Fejl kommer an om man ville have haft den anderledes. Jeg mener ikke der er fejl ved den. Jeg syntes den lyder dårligere, når man modder den.

Sku vi prøve og droppe det?....

Jo, men hvad er det egentligt at vi skal droppe? Jeg stillede et spørgsmål som jeg fik svar på, det var vel det. Resten er vel en sag mellem Duelund og Vifa som ikke kommer andre ved. Personligt kan jeg dog godt forstå at Duelund er lidt trist over at enheden ikke blev produceret som oprindeligt tiltænkt, men i en skrabet variant.

Mvh,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 12 December 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Jeg har prøvet forskellige ting med den, som at fjerne limen, fjerne bagkammer osv. Linearitet er ikke en kvalitet i sig selv, det siger intet om diskantens egenskaber.

Jeg oplevede diskanten som at den midstede alt krop, fylde og nærhed. Den blev tynd.

Mon ikke det er filterdelen du ikke magter

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 470
Sendt: 13 December 2004 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

Ring radiatorene har ét stort problem, de spreder elendigt. Er det umuligt at ændre på?
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes