Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 02:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Afskaf "HD Ready"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Spørgsmålet: Skal "HD Ready" -mærkningen afskaffes eller ej?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
74 [36,82%]
104 [51,74%]
9 [4,48%]
14 [6,97%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Med henvisning til denne tråd - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29594&P N=1&TPN=1 - vil jeg gerne høre, hvad der er den almindelige holdning til EICTA's HD Ready -ordningen.

Tillægger du mærkningen nogen værdi eller synes du det er et smart markedsføringskneb, udformet af den fælles brancheorganisation?

Begrund gerne dit valg og kom med din uforbeholdne mening

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker på at HD Ready merket har nogen reel verdi. Buzzwordet i amerikansk AV presse er nu 1080p.

1 stemme til "jeg køber ikke ind...osv" Skal jeg ha et nyt fjernsyn skal det koste betraktelig mindre enn 10.000, gi mig et bedre bilde enn det jeg har i dag, og ikke være ubrugeligt om 2 år.



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg er ikke sikker på at HD Ready merket har nogen reel verdi. Buzzwordet i amerikansk AV presse er nu 1080p.

Jeg er helt enig med dig i, at "HD Ready" ikke har nogen værdi, men ikke hvorfor.

Ordningen stiller jo reelt set kun krav til, at et Tv skal kunne acceptere visse signaltyper, men ikke hvordan det skal behandle disse. Derfor er man blot sikret kompabilitet og ikke "parathed", som ellers vil være den naturlige formodning ved brug af ordet "ready".
Dermed sagt at man med sit "HD Ready" -Tv godt kan få et billede frem fra en HD-kilde, som eksempelvis HDTV, Blueray osv., men det er langt fra sikkert at dette er i High Definition, når det når panelet. For langt hovedparten af fladskærme på markedet i dag er dette faktisk tilfældet - Panasonic, Sony, Philips etc. 
Da det er omstændighederne, at ordningen ikke stiller krav til billedkredsløbets behandling af et HD-signal, synes jeg det er højst besynderligt man har stillet krav til minimum vertikal fysisk opløsning - 720 pixellinier. Det gir' jo ingen mening?

"HD Ready" er i bedste fald vildledende 

Hvad angår 1080p, så tror jeg vi skal vente lang tid, hvis det da overhovedet bliver standardiseret på nogen måde?
Der er nemli' mange problemer med 1080p og for at nævne nogen få af dem:
- Det kræver 2 HDMI-kabler, at overfører så meget data.
- De europæiske Tv-udbydere leder allerede efter måder at komprimere det kommende HD-signal mest muligt. 

Men jeg kunne blive ved.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Det er mulig at det kommer en ny fysisk revision af HDMI (det er vistnok pluggen der er begrensningen). Men som du selv berører, datamengden er den doble.

__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Bond
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 619
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Hej !

Tjaa...det er vel egentlig ikke noget nyt, man har altid haft disse "fremtids sikrede" mærkater på godt og ondt, og med mindre man har en virkelig god "krystalkugle", må man som sædvanlig nøjes med sin sunde fornuft..

----



__________________
Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
Til top Vis Bond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bond
 
jetz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer at være af samme holdning som Bond, at forbrugeren skal bruge sin sunde fornuft og så går det nok. Det er dog nemt nok at sige når man besidder en minimal basis-viden om at område. Selvfølgelig skal man altid bruge sin fornuft, men når man er HELT grøn på et område. så lader man sig nemt rive med af diverse reklamer og mærkning. Det gælder også dig Bond, hvis du er for klog til at blive narret på tv/hifi siden, så sker det nok bare henne i supermarkedet, hos køkkenforhandleren, bilforhandleren eller et andet sted. Man kan desværre ikke vide alt om alle forbrugsgenstande/konsumvarer.

Uden at være så meget inde i den tekniske side af sagen, vil jeg mene at Zerocool har en pointe i at man i dette tilfælde kan risikere at få noget ganske andet end man formoder man får. Derfor har jeg sat kryds i ja.

Jeg synes generelt at det er godt gammeldags træls, når man tror man køber ét, men reelt køber noget andet.....når der er masser jordbær uden på ispakken, men ikke skyggen af jordbær i isen....når der står 2x50w på min autoradio, mens den i virkeligheden kun giver 2x7w...når der står "HD-Ready" på min nye fladskærm mens den i virkeligheden....ja resten kender i. 

Bundlinien er, at jeg mener, vi skal gøre hvad vi kan for at bekæmpe vildledning af forbrugeren, selvom opgaven er gigantisk. I mellemtiden skader det ikke som Bond siger, at bruge vores sunde fornuft så godt som vi nu kan, når vi køber ting vi ikke aner en hat om.   

 

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg mener helt sikkert at HD-ready har en værdi, specielt for de almindelige forbrugere der ikke færdes på hifi4all og lignende steder.

Zerocool mener ikke at de fleste HD-ready skærme viser et hd-signal og jeg kan til en hvis grad godt følge ham. Men for de fleste er diskussionen om hvordan de enkelte skærme behandler det indkomne signal sort snak (inkl mig selv et langt stykke hen ad vejen ). For den "almindelige" forbruger garanterer ordningen at de ikke behøver at skifte tv når der så småt kommer hd-tv de kommende år. Det er så muligt at de ikke får den ultimative HD oplevelse, men de vil dog stadig opleve en klar forbedring med HD-TV signaler.

Et spørgsmål til Zerocool:

Hvis der nu også havde været regler/standarder for hvordan signalet skulle behandles i skærmen. Hvordan ville det så påvirke producenternes muligheder for at arbejde med de forskellige billedforbedrende teknologier som pixel plus osv?



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:

Hej !

Tjaa...det er vel egentlig ikke noget nyt, man har altid haft disse "fremtids sikrede" mærkater på godt og ondt, og med mindre man har en virkelig god "krystalkugle", må man som sædvanlig nøjes med sin sunde fornuft..

----

Helt sikkert, men det virker jo mest af alt som en vildledningstaktik fra branchen.

MichaelWB skrev:

Jeg mener helt sikkert at HD-ready har en værdi, specielt for de almindelige forbrugere der ikke færdes på hifi4all og lignende steder.

Og hvilken værdi er det?

MichaelWB skrev:

Zerocool mener ikke at de fleste HD-ready skærme viser et hd-signal og jeg kan til en hvis grad godt følge ham. Men for de fleste er diskussionen om hvordan de enkelte skærme behandler det indkomne signal sort snak (inkl mig selv et langt stykke hen ad vejen ). For den "almindelige" forbruger garanterer ordningen at de ikke behøver at skifte tv når der så småt kommer hd-tv de kommende år. Det er så muligt at de ikke får den ultimative HD oplevelse, men de vil dog stadig opleve en klar forbedring med HD-TV signaler.

Jeg ved ikke hvor meget forbedret jeg synes det er, når billedet kun bliver forbedret med 72x0 pixellinier... Hvor jeg derimod for en forbedring på 512x144 pixellinier, fordi min fladskærm ikke skalerer (smider billeddata væk).
Desuden er det ikke noget jeg mener, men noget jeg ved selvsyn har konstateret i min undersøgelser forud for eget LCD-Tv -køb.

MichaelWB skrev:

Et spørgsmål til Zerocool:

Hvis der nu også havde været regler/standarder for hvordan signalet skulle behandles i skærmen. Hvordan ville det så påvirke producenternes muligheder for at arbejde med de forskellige billedforbedrende teknologier som pixel plus osv?

Tjah, i min verden er teknologier som ex. Pixel Plus kun billedforbedrende når vi snakker om underlødige signaler.
Hvis der dog havde været sådanne regler burde det indskærpes, at al billedbehandling skulle foregå i opløsning svarende til panelets fysiske, eller i det mindste den opløsning som inputtes, og så skulle det begrænse sig til Motion Enhancment og lignende. 

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Helt sikkert, men det virker jo mest af alt som en vildledningstaktik fra branchen.

MichaelWB skrev:

Jeg mener helt sikkert at HD-ready har en værdi, specielt for de almindelige forbrugere der ikke færdes på hifi4all og lignende steder.

Og hvilken værdi er det?

At de har et fjernsyn/en skærm der også kan bruges når der kommer hdtv. Det er det der er formålet med hele HD-ready kampagnen og derfor er det også noget pjat når du bliver ved med at kalde det vildledning.

Det kan godt være du synes det er et problem når du skal bruge din HTPC, men største delen af forbrugerne vil ikke bruge sådan en, før den kan købes billigt, samlet i en lille kasse fra enkendt producent og betjenes kun ved brug af en fjernbetjenning. Før den type produkter bliver udbredt vil en stor del af de skærme der købes i dag alligevel være blevet skiftet og problemet vil for de fleste slet ikke være relevant.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

HD-Ready logoet fører i det aller minste til at forbrugerene undgår to faldgruber, et fjernsyn med dårligere opløsning enn det de har i dag, og at fjernsynet ikke er udstyret med HDCP. Også kan sælgeren bruge det magiske ordet "fremtidssikret" for at lukke en handel

Jeg gidder helt ærlig ikke at bruge alt for meget tid på fladskærmer ennu, de er for dyre, og for dårlige. Men vær gang prisen falder kommer jeg å SÅ tett på at købe et, jeg må simpelten sitte på hænderne for at de ikke skal taste ind VISA kort nummeret mitt på en eller anden luguber tysk internetsite

 



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

At de har et fjernsyn/en skærm der også kan bruges når der kommer hdtv. Det er det der er formålet med hele HD-ready kampagnen og derfor er det også noget pjat når du bliver ved med at kalde det vildledning.

Jamen det er jo vildledning... Den her - http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=6539 - ikke "HD Ready" -skærm kan da også vise et billede fra en HD-signalkilde. Den mangler dog formodningsvis HDCP-decoder, men en sådan kan købes separat.

Michale skrev:

Det kan godt være du synes det er et problem når du skal bruge din HTPC, men største delen af forbrugerne vil ikke bruge sådan en, før den kan købes billigt, samlet i en lille kasse fra enkendt producent og betjenes kun ved brug af en fjernbetjenning. Før den type produkter bliver udbredt vil en stor del af de skærme der købes i dag alligevel være blevet skiftet og problemet vil for de fleste slet ikke være relevant.

Den udtalelse viser tydeligvis du ikke har forstået problemet, da det ikke er noget som begrænser sig til HTPC-brug. Det er der uanset hvilken HD-signalkilde, der er tale om - Blueray-afspiller, HDTV (set top box), HTPC osv.).

ManicMiner skrev:

HD-Ready logoet fører i det aller minste til at forbrugerene undgår to faldgruber, et fjernsyn med dårligere opløsning enn det de har i dag, og at fjernsynet ikke er udstyret med HDCP.

Ja, men jeg synes nu ikke en 72x0 pixelforbedring er noget at skrive hjem om og er når det markedsføres som "HD Ready" er det da også direkte vildledende. En HDCP-decoder kan jo, som sagt, altid købes separat og sættes ind mellem signalkilde og skærm. 

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Det bliver på ingen måde riktigt at sælge et produkt som HD kompatibelt når det krever at du køber ekstraudstyr for at kunne vise HD signaler.

Det betyder det samme som at absolutt alle fjernsyn er HD kompatible, du behøver blot en skalerer, og en HDCP dekoder, og vupti så er den 20 år gamle 14" i campingvognen HD kompatibel.



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

MichaelWB skrev:

At de har et fjernsyn/en skærm der også kan bruges når der kommer hdtv. Det er det der er formålet med hele HD-ready kampagnen og derfor er det også noget pjat når du bliver ved med at kalde det vildledning.

Jamen det er jo vildledning... Den her - http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=6539 - ikke "HD Ready" -skærm kan da også vise et billede fra en HD-signalkilde. Den mangler dog formodningsvis HDCP-decoder, men en sådan kan købes separat.

Pointen er jo netop at man ikke skal købe sådan en boks. Med sådan en boks kan jeg også se HDTV på mit 7 år gamle crt, det er bare ikke HD opløsning.

zerocool skrev:

Michale skrev:

Det kan godt være du synes det er et problem når du skal bruge din HTPC, men største delen af forbrugerne vil ikke bruge sådan en, før den kan købes billigt, samlet i en lille kasse fra enkendt producent og betjenes kun ved brug af en fjernbetjenning. Før den type produkter bliver udbredt vil en stor del af de skærme der købes i dag alligevel være blevet skiftet og problemet vil for de fleste slet ikke være relevant.

Den udtalelse viser tydeligvis du ikke har forstået problemet, da det ikke er noget som begrænser sig til HTPC-brug. Det er der uanset hvilken HD-signalkilde, der er tale om - Blueray-afspiller, HDTV (set top box), HTPC osv.).

Eller også viser det, at du ikke har forstået formålet med HD-ready kampagnen.

Jeg kan sagtens følge din argumentation omkring billedbehandlingen i de enkelte skærme og at man måske kan ende med et dårligere resultat end kildematerialet.

Men så har jeg et direkte spørgmål til dig. Hvis du tager et af de HD-ready tv fra Philips, Panasonic osv og fodrer det med et HD signal (feks 720p som vi nok ender med i europa), ender man så med et bedre, dårligere eller det samme billede som hvis man fodrer det med et helt almineligt PAL billede?



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Det bliver på ingen måde riktigt at sælge et produkt som HD kompatibelt når det krever at du køber ekstraudstyr for at kunne vise HD signaler.

Det betyder det samme som at absolutt alle fjernsyn er HD kompatible, du behøver blot en skalerer, og en HDCP dekoder, og vupti så er den 20 år gamle 14" i campingvognen HD kompatibel.

"HD Ready" -mærkede Tv sælges da idag uden mulighed for at modtage HDTV, hvorfor en Set Top Box, på et tidspunkt, nødvendigvis må købes?

Og tjah... Dit 14" Tv er lavet til PAL-formatet på 768x576 og de fleste nye "HD Ready" -Tv benytter sig af et ca. 840x576 -billede (selv om de fødes med et 720p- eller 1080i-input), så herved opnår man kun en forbedring på 72x0. Er det mere rigtigt at sælge et sådan produkt som havende en High Definition parathed?

MichaelWB skrev:

Pointen er jo netop at man ikke skal købe sådan en boks. Med sådan en boks kan jeg også se HDTV på mit 7 år gamle crt, det er bare ikke HD opløsning.

Jamen, det er jo heller ikke i HD-opløsning på de fleste "HD Ready" -Tv. Opløsningen de benytter sig af er jo kun på 840x576!

MichaelWB skrev:

Eller også viser det, at du ikke har forstået formålet med HD-ready kampagnen.

Hvad mener du præcis med det?

"HD Ready" standarden er blevet indført af den fælles brancheorganisation EICTA, financeret af Sony, Philips, Panasonic osv., for at give forbrugeren et par vildledende skyklapper på ved deres fladskærmsindkøb idag.

MichaelWB skrev:

Men så har jeg et direkte spørgmål til dig. Hvis du tager et af de HD-ready tv fra Philips, Panasonic osv og fodrer det med et HD signal (feks 720p som vi nok ender med i europa), ender man så med et bedre, dårligere eller det samme billede som hvis man fodrer det med et helt almineligt PAL billede?

Jo, du får et 72x0-antal pixels bedre billede end ved PAL-standarden. Hvis man, som jeg, dog bare havde købt en fladskærm, der evner at vise High Definition, så var forbedringen på 512x144!   

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
[QUOTE=ManicMiner]

Jo, du får et 72x0-antal pixels bedre billede end ved PAL-standarden. Hvis man, som jeg, dog bare havde købt en fladskærm, der evner at vise High Definition, så var forbedringen på 512x144!   

Det er da en noget forsimplet betragtning. Du sammenligner jo et progressivt med et interlaced signal!

Selvfølgelig er det værd at vide, hvis HD-skærme ikke behandler signalerne ordentligt, men det er stadigvæk ude af proportion efter min mening, hvis du med din udregning mener, at forbedringen i billedkvalitet fra PAL til HDTV nærmest er ikke-eksisterende.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
zerocool skrev:
[QUOTE=ManicMiner]

Jo, du får et 72x0-antal pixels bedre billede end ved PAL-standarden. Hvis man, som jeg, dog bare havde købt en fladskærm, der evner at vise High Definition, så var forbedringen på 512x144!   

Det er da en noget forsimplet betragtning. Du sammenligner jo et progressivt med et interlaced signal!

Selvfølgelig er det værd at vide, hvis HD-skærme ikke behandler signalerne ordentligt, men det er stadigvæk ude af proportion efter min mening, hvis du med din udregning mener, at forbedringen i billedkvalitet fra PAL til HDTV nærmest er ikke-eksisterende.

@ Zerocool Jeg synes altså også du er en anelse pixel-fixeret!
Men det lyder som om du mener at den ENESTE forbedring ved at sende et HD signal til en typisk HD-ready skærm er de få pixels ekstra?
Der er ingen andre forbedringer i billedkvaliteten?



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
ManicMiner skrev:

Det bliver på ingen måde riktigt at sælge et produkt som HD kompatibelt når det krever at du køber ekstraudstyr for at kunne vise HD signaler.

Det betyder det samme som at absolutt alle fjernsyn er HD kompatible, du behøver blot en skalerer, og en HDCP dekoder, og vupti så er den 20 år gamle 14" i campingvognen HD kompatibel.

"HD Ready" -mærkede Tv sælges da idag uden mulighed for at modtage HDTV, hvorfor en Set Top Box, på et tidspunkt, nødvendigvis må købes?

Og tjah... Dit 14" Tv er lavet til PAL-formatet på 768x576 og de fleste nye "HD Ready" -Tv benytter sig af et ca. 840x576 -billede (selv om de fødes med et 720p- eller 1080i-input), så herved opnår man kun en forbedring på 72x0. Er det mere rigtigt at sælge et sådan produkt som havende en High Definition parathed?

Nå blander du ting godt og grundigt sammen.

Min påstand er at det er moralsk forkasteligt å sælge et fjernsyn som HD kompatibelt når det ikke er det uden brug af ekstraudstyr der ikke medfølger. Sælger forsøger at udnytte betegnelsen HD Ready, først direkte, så indirekte vha betegnelsen HD Kompatibel som er fullstendig verdiløs, men fremdeles gør det så at han kan bruge ordet HD i hans annonce.

Det er nok mange der ikke forstår forskellen mellem HD Ready, og sælgers (egne opfindelse?) HD kompatibel.



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Selvfølgelig er det værd at vide, hvis HD-skærme ikke behandler signalerne ordentligt, men det er stadigvæk ude af proportion efter min mening, hvis du med din udregning mener, at forbedringen i billedkvalitet fra PAL til HDTV nærmest er ikke-eksisterende.

Du har selvfølgelig helt ret i dine betragtninger omkring interlaced/progressivt, men HD-standarden 1080 interlanced skaleres stadig (internt) ned til kun 840x576 - omend det i Tv'ets billed-kredsløb biliver gjort progressivt ligesom det interlaced PAL-signal på 768x576, vi har har i dag.

Min store hovedindvending er jo, at man inden for "HD Ready" overhovedet tillader en nedskalering af et HD-billede til en så lav opløsning som 840x576, for hvorfor så overhoved et kravet om 720 vertikale pixellinier?

MichaelWB skrev:

Men det lyder som om du mener at den ENESTE forbedring ved at sende et HD signal til en typisk HD-ready skærm er de få pixels ekstra?
Der er ingen andre forbedringer i billedkvaliteten?

Jo, hvis det bliver sendt progressivt.

ManicMiner skrev:

Min påstand er at det er moralsk forkasteligt å sælge et fjernsyn som HD kompatibelt når det ikke er det uden brug af ekstraudstyr der ikke medfølger. Sælger forsøger at udnytte betegnelsen HD Ready, først direkte, så indirekte vha betegnelsen HD Kompatibel som er fullstendig verdiløs, men fremdeles gør det så at han kan bruge ordet HD i hans annonce.

I så fald synes du også det er moralsk forkasteligt, at man ved de Tv som sælges rigtigt "HD Ready" -mærkede, efterfølgende skal ud og invistere i Set Top Box for at se HDTV?

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

ManicMiner skrev:

Min påstand er at det er moralsk forkasteligt å sælge et fjernsyn som HD kompatibelt når det ikke er det uden brug af ekstraudstyr der ikke medfølger. Sælger forsøger at udnytte betegnelsen HD Ready, først direkte, så indirekte vha betegnelsen HD Kompatibel som er fullstendig verdiløs, men fremdeles gør det så at han kan bruge ordet HD i hans annonce.

I så fald synes du også det er moralsk forkasteligt, at man ved de Tv som sælges rigtigt "HD Ready" -mærkede, efterfølgende skal ud og invistere i Set Top Box for at se HDTV?

Det skal man jo så heller ikke hvis de overholder standarden for at bruge HD-ready logoet! At der er forhandlere der bruger den betegnelse eller logoet om produkter som ikke kan leve op til kravene, har jo ikke noget med selv kampagnen at gøre. Der er desværre altid nogen der vil prøve at sælge deres produkter for enhver pris.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Problemetikken i HD-ready snakken er nærmere at den gør det muligt for mange forhandlere at slå plat på det. Hvis bare skærmen har en komponent- eller digital (DVI/HDMI) indgang, er de hurtigt ude med at det er HD-ready og fremtidssikret. Hr. og Fru Jensen ved ikke bedre og de æder snakken som "fagsnak", men hvad de ikke ved er at mange forhandlere gemmer sig bag "HD-ready"-logoet, velvidende at deres 853x480 panel som de står at sælger, aldrig kommer i nærheden af høj-opløsning. Så kan der bruges yderligere markedsføringstricks som "max. opløsning 1280x1024 (komprimeret)" og andet tal-fikseri, men det ændrer desværre ikke på reelle facts.

Jeg tolker ikke en nedskalering af billedet for at få det til at passe med panelets native opløsning som noget der berettiger til at bruge prædikater som fremtids-sikker osv. når man aldrig får det fulde udbytte af det, eller ihvertfald noget der kan minde lidt om det. Den problematik gælder iøvrigt for en stor del af skærmene på markedet.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes