Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. maj 2024 | 00:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: First look: PTAE 900 vs. Z4 vs. HS60 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft umådeligt travlt på det seneste, og derfor haft svært ved at få tid til at teste PTAE-900 seriøst, men eftersom jeg ved at en del af jer venter spændt på mine kommentarer om den og de øvrige projektor-nyheder, så har jeg fundet en times tid i programmet til at lege lidt med den. Det er ikke en grundig gennemtestning, og jeg har ikke haft tid til en egentlig A/B sammenligning med de ”gamle” projektorer, men jeg vil gerne dele mine førstehåndsindtryk af den.

 

Jeg har først og fremmest kigget på de ting der blev diskuteret mest omkring den gamle, PTAE-700: Vertical Banding, overscan/1:1 mapping via HDMI, sortniveau vs. lysstyrke, og støjniveau – og jeg har naturligvis kigget lidt på et par klip for at vurdere den generelle billedkvalitet.

 

Først skulle jeg naturligvis have indstillet billedet så godt som jeg nu kan på 10 minutter – og her kommer den første, MEGET positive overraskelse: PTAE-900 har ligesom PTAE-700 nogle forskellige presets, og ”normal” indstillingen er som sædvanligt relativt overgearet. Men sætter man projektoren over i ”Cinema 1”, så er alle justeringer, i hvert fald på HDMI indgangen (Pioneer DV 668 som kilde) _lige_ i skabet! Ingen behov for at skrue ned for sharpness, contrast og brightness helt perfekt, colour og tint helt perfekt – den optimale indstilling er, ifølge DVE og mine øjne (målegrejet er indtil videre forbeholdt fladskærmene…) ganske enkelt standard, hele vejen ned.

 

STORE klapsalver til Panasonic fra min side for dette, det er noget jeg om nogen har bitchet over ved stort set alt udstyr jeg kommer i nærheden af, så det er jo en drøm endelig at få et apparat der bare fungerer _næsten_ lige ud af kassen. Dette er det eneste display jeg indtil nu har oplevet, hvor jeg vil sige at investeringen i en DVE eller tilsvarende faktisk ikke er et must.

 

Jeg mangler at finde ud af om farvetemperaturen som sådan er som det skal være (men det ser sådan ud), og gamma kan måske forbedres, det ved jeg ikke. I brugermenuen finder man under alle omstændigheder samtlige relevante justeringer til at justere farvetemperatur og gamma, så alle muligheder er i hvert fald åbne. Men for langt de fleste brugere, også de mere kræsne af slagsen, kan man få ikke bare et brugbart billede, men et billede meget tæt på det optimale, ved ikke at gøre andet end at vælge ”Cinema 1”, og så ellers starte filmen…

 

Den generelle opfattelse af kontrast og farvegengivelse er rigtigt god. Jeg vil ikke spå om hvorvidt det er bedre eller ringere end Sony HS50, uden en direkte A/B sammenligning, men den er i hvert fald i samme boldgade, og tydeligt bedre end Sanyo Z3/PTAE-700. Jeg håbede på ydelse i HS50 klassen, til lavere pris – og det synes jeg godt man kan sige at man får. Om de mest kritiske entusiaster vil foretrække PTAE-900 eller HS50, det tør jeg som sagt ikke spå om endnu – men under alle omstændigheder, så er det, prisen taget i betragtning, et yderst imponerende helhedsindtryk.

 

De mere specifikke problemstillinger: Vertical banding er efter min bedste overbevisning væk. Igen har jeg ikke været igennem den helt store flueknepper-test, men på grå test-billeder, tegnefilm og billeder med blå himmel osv, ser jeg ingen VB. Det er i hvert fald på et niveau hvor det ikke er et problem – mindst lige så godt som på Z3, og meget tæt på hvis ikke lige så godt som HS50. Vel at mærke lige ud af kassen, jeg har ikke justeret på noget i den henseende.

 

Overscan/1:1 mapping: På PTAE-700 var det så vidt jeg husker noget med at man kunne få 1:1 uden overscan med 720P kilder (?), men der var overscan ved 576P kilder. På PTAE-900 er der ikke så meget pis – man har ligesom på Z3 (endelig) fået muligheden for at slå overscan til og fra i menuen (en simpel on/off indstilling). Med overscan på ”off” laver den 1:1 med 720P kilde, både ved 50 og 60 Hz uden brok. Rørende enkelt, og eftersom alle indstillinger huskes separat for hver enkelt opløsning, står det én frit for at vælge at bruge overscan på analoge kilder og ingen overscan på digitale, f.eks. Sådan burde _alle_ digitale displays være lavet – man må håbe at Sony kigger lidt i menuen på en PTAE-900 inden de sender HS 60 på gaden…

 

Sortniveauet var på PTAE-700 ikke helt på Z3 niveau, egentlig primært fordi man på Z3 kan skrue mere ned for lyset. PTAE-900 skal selvfølgelig sammenlignes med Z4 og ikke Z3, men der er ingen tvivl om at der er sket fremskridt – sortniveauet er klart bedre end AE700, og også bedre end Z3 – igen, det opleves umiddelbart som værende på HS50 niveau. Samtidig er der, selvfølgelig primært takket være den dynamiske iris godt med smæk i billedet, igen meget lig HS50 oplevelsen.

 

Men noget der er nok så interessant er faktisk støjniveauet. Med lampen i low mode er støjniveauet nogenlunde på niveau med AE700, måske lidt lavere, men ikke lavere end Z3 (måske minimalt højere, svært at vurdere på så kort tid). Men det der er interessant er at støjniveauet med lampen på fuld styrke er _markant_ lavere end jeg har hørt fra nogen anden projektor. For første gang vil jeg sige at det er et reelt alternativ at have lampen på fuld skrue. Dette gør faktisk at jeg umiddelbart godt tør sige at hvis man godt kan lide et billede med smæk på, så er PTAE-900 endda et direkte _bedre_ valg end HS50 (som støjer temmelig meget i high mode), uanset pris. Jeg har igen ikke nået at kigge så grundigt på billedet med lampen i high, men det ser umiddelbart rigtigt godt ud – jeg vil skyde sort-niveauet til at være meget tæt på en AE-700 i low mode, samtidig med at der sendes _meget_ mere lys ud. Jeg glæder mig _rigtigt_ meget til at få kigget på en masse filmklip i high og low mode, jeg er for en gangs skyld ikke overbevist om at high mode bør afvises helt.

 

Samlet set synes jeg at PTAE-900 giver mig et problem – jeg bryder mig ikke rigtigt om udelukkende at skulle sige positive ting om et produkt, jeg skal helst have et par ting at brokke mig over (og leverandørerne hader mig for det! ;-) , men jeg har godt nok svært ved at pege på noget negativt, alle de ting der har været bitchet over på de tidligere modeller er tilsyneladende løst, samtidig med at billedet generelt virker rigtigt lækkert.

 

På den måde minder ydelsen egentlig mere om Z3 end AE700, Z3 er også en projektor der bare _virker_, uden noget snask, mens AE700 havde et par (små) skønhedsfejl som kunne gøre én lidt i tvivl. AE900 er bare samtidigt mærkbart bedre end Z3. Det eneste der kan tale imod at købe den er at Z4 viser sig at være bedre, til stort set samme pris… Det ved jeg meget mere om når dén dukker op…

 

UPDATE 14/10: Det er den så nu, hvilket man kan læse mere om nederst på siden...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Det er en flot gennem gang,når du kun har brugt en times tid

Men den skal helt sikkert testes mod z4! (venter spændt på din test af z4)
så du også kan sammen line de to modeller! Det som jeg ser mangler er lens shift. selv om Panasonic ikke gøre det i den boldgade! Er det stadig en god funktion til os der ikke har en biorum. Men benytter stuen!



__________________
Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

KaZZ skrev:
Det som jeg ser mangler er lens shift. selv om Panasonic ikke gøre det i den boldgade! Er det stadig en god funktion til os der ikke har en biorum. Men benytter stuen!

Så er der noget du har misforstået, der ER lens shift på ptae-900 (og 700 for den sags skyld).



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

ups. i min morgen koger fik jeg forvekslet det med Infocus  



__________________
Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ
 
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1487
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Fin gennemgang.. glæder mig også til at høre nærmere når z4 kommer men tror desværre ikke jeg kan vente 

Jeg overvejede først 700 men kigger nu mere på z3, og det er da ihvertfald kun blevet bekræftet af at læse dette review. Men ville du sige at ptae 900 er de godt 4-5k værd i forhold til at investere i en z3 ?


__________________
MonoTovarisj

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted
 
Steen H.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jeg var inde hos Laserdisken i Skt. Petersstræde Kbh. og se den nye Panasonic PTAE 900. Der var grimme skygger billedet (ligesom på et TV med dårligt antennesignal) - mest tydeligt på underteksterne.

Jeg ved ikke, om man kan indstille sig ud af det, eller om det er en fejl på den pågældende projektor? Otto's positive førstehåndsindtryk kunne jo tyde på det, men man kan så undre sig over, at den bliver brugt som demo i Laserdisken, som jeg opfatter som en entusiast-forretning.

Jeg mistede i hvert fald straks enhver interesse, og alt hvad der måtte være af forbedringer ift. kontrast, sortnivaeu, blæserstøj osv. blev øjeblikkeligt uvæsentlige, når billedet helt fundamentelt ikke er i orden.

(Har pt. en Hitachi PJTX 100, hvor undertekster står knivskarpt.)



__________________
Mvh.
Steen
Til top Vis Steen H.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen H. Besøg Steen H.'s Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Steen H. skrev:
Jeg var inde hos Laserdisken i Skt. Petersstræde Kbh. og se den nye Panasonic PTAE 900. Der var grimme skygger billedet (ligesom på et TV med dårligt antennesignal) - mest tydeligt på underteksterne.

Hvis den har stået i absolut standard-indstillinger, så skyldes det overdreven brug af sharpness, hvilket medfører edge enhancement. Som omtalt i første indlæg er det ikke _helt_ standard-indstillingen der er god, men "Cinema 1" indstillingen. På den er der meget lidt edge enhancement (hvorfor jeg siger "megt lidt" og ikke "intet", det vender jeg tilbage til om lidt... ;-) Alternativt har det været relateret til kilden - nu ved jeg ikke hvordan den var sat op, men f.eks. et dårligt component-kabel vil ofte medføre skygger.

Steen H. skrev:
(Har pt. en Hitachi PJTX 100, hvor undertekster står knivskarpt.)

Jeg tør godt love dig helt og holdent, at en PTAE-900 er en _ubetinget_ forbedring i forhold til PJTX 100.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

Jeg overvejede først 700 men kigger nu mere på z3, og det er da ihvertfald kun blevet bekræftet af at læse dette review. Men ville du sige at ptae 900 er de godt 4-5k værd i forhold til at investere i en z3 ?

Det afhænger af hvad man ellers ville bruge de 4-5k til - forskellen er jo ikke nat og dag, så hvis det f.eks. betyder at der ikke lige blev råd til den der nye subwoofer, så er det jo ikke givet godt ud - men isoleret set, så ja, forskellen er merprisen værd.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Ja, så må jeg jo til det - Z4 ankom langt om længe i dag, så da klokken endelig blev lukketid, fik jeg tid til at kigge på den, og sammenligne direkte med PTAE-900 og Sony HS50. Det medfører naturligvis et hurtigt opkog omkring Z4, men også et par tilføjelser omkring PTAE-900, efterhånden som jeg har fået et par timer mere af dens billede under øjenlågene:

Det rent praktiske er der efterhånden ingen nyheder i, så det skøjter vi relativt hurtigt hen over: Zoomen er blevet på Panasonic-niveau, dvs. med mulighed for alt fra meget kort til meget lang rækkevidde. Den elektriske låge foran linsen er lækkert lir, og også praktisk da linsen så dækkes uden at man behøver at pille ved projektoren (og måske komme til at skubbe den et par centimeter. Selve kabinettet er fysisk lidt større (dog ikke noget der bør afskrække nogen), og noget lækrere udført end på Z3, det giver indtryk af at være et solidt stykke elektronik, og efter min mening også ganske nydeligt designet. Standard-indstillingerne var tålelige, omend knapt så gode som på PTAE-900 (der som nævnt er lige i skabet, forudsat man lige skifter til "cinema 1". Støjniveauet opfattes umiddelbart nogenlunde som på Z3, og dermed også ret lig HS50 - hvilket vil sige en _anelse_ mere støjsvag end PTAE-900. Desuden har PTAE-900's summen en lille smule højere tone end Z4's, og virker ikke helt så jævn i lyden, derfor kan den være en smule mere generende. Jeg vil dog mene at det kun er de mest hysteriske low-noise ryttere der vil hæve øjenbrynene over denne forskel. Som på Z3 er der mulighed for selv at rense evt. støv, denne gang er adgangen dog gemt lidt mere diskret bag en klap der er fæstnet med en enkelt skrue.

At det er flueknepper-forskelle, kommer iøvrigt også til at gå lidt igen mht. billedet, og derfor bør jeg måske lige starte med at påpege at PTAE-900 og Z4 er kommet endnu tættere på hinanden i ydelse, i forhold til PTAE-700 vs. Z3. Men hver gang man får løst ét problem, så træder man jo et trin ned ad stigen og fokuserer på dét der nu er største forskel - jeg vil være meget ked af hvis nogen udlægger dét at jeg siger der er forskel på en detalje, som om at det er et decideret problem for den ringeste - hvis det er et problem, omtaler jeg det som et problem. Støjniveauet på PTAE-900 er f.eks. absolut ikke et problem, det er iblandt det bedste på markedet - Z4 er bare bedre. Som sagt - de to er ret tæt på hinanden, og begge giver ret omfattende muligheder for at justere på billedet. Jeg har ikke fluekneppe-justeret dem, men løseligt justeret dem efter bedste evne og ud fra hvordan jeg synes hver enkelt performer bedst. Derfor, da de to projektorer ligger så tæt på hinanden, så kan jeg sagtens forestille mig at man vil opleve forskellen anderledes end mig - specielt hvis man sammenligner et andet sted. Men jeg må jo nu engang forholde mig til hvordan jeg oplever det...

Først og fremmest: Nogle gange synes man noget er perfekt, indtil man ser hvordan det ser ud når det ER perfekt... Jeg omtalte at Vertical Banding var væk på PTAE-900 - det er egentlig ikke helt rigtigt, det er _så godt som_ væk, det er på et niveau hvor jeg ikke bemærkede det fra almindelig kigge-afstand ved første øjekast, men ved nærmere eftersyn - og ikke mindst i direkte sammenligning med Z4 - så har PTAE-900 _en lille smule_ lodret slør i billedet (dog ikke deciderede striber med et par centimeters mellemrum, sådan som det har kunnet opleves på tidligere modeller, og dermed langt mindre generende - men hey, så har jeg alligevel noget at pege fingre ad!!! ). Z4 virker fuldstændigt ren, meget lig HS50. Selv med svære sekvenser, kan jeg ikke med min bedste vilje få øje på noget der ligner Vertical Banding. (You never know, måske opdager jeg det i morgen...) Billedet virker dejligt rent og lækkert, uden støj eller slør.

Til gengæld er vi tilbage til en projektor med en smule screen-door (hønsenet), hvor PTAE-900 takket være Smooth-Screen er fri for screen-door. Jeg tør ikke lige sige om det er bedre eller værre end HS50, umiddelbart vil jeg sige at det er på samme niveau, hvilket vil sige fuldt acceptabelt medmindre man benytter et _meget_ stort billede, eller bare generelt er meget anti-screendoor... Det man derimod kan sige om Z4 er at dens billede via HDMI indgangen (som er det eneste jeg har prøvet) lykkeligvis virker til at være helt fri for unødig edge enhancement. På Z3 og HS50 oplevede jeg en lille smule over-skarphed på HDMI-indgangen, som pudsigt nok ikke var der på component. På Z4 kan det via HDMI tilsyneladende lade sig gøre at få et helt rent, ubehandlet billede igennem. Dette giver en meget "ægte" fornemmelse af billedet, hvor de to andre kan virke en lille smule "tv-agtige" i sammenligning (men igen i petitesse-afdelingen).

Kontrast og sortniveau - her er forskellen langtfra så markant som på PTAE-700 vs. Z3 (hvor Z3 havde mulighed for bedst sort). Hvis jeg skal sige noget, så er PTAE-900 måske et mulehår foran hvad sorteste sort angår, men det er et punkt hvor der kan justeres lystigt på IRIS-funktionaliteten, specielt på Z4, og dette kan ændre billedet. Under alle omstændigheder er det ikke en forskel jeg kunne finde på at lade afgøre valget mellem de to. Oplevelsen af kontrast ligger også ganske tæt, men er igen afhængig af hvordan man vælger at bruge iris'en. I forhold til Z3 sker den mest mærkbare forskel i kontrasten i den anden ende af skalaen, nemlig hvad lysstyrke angår - den er i stand til at levere meget mere power i billedet end Z3, hvilket både medfører lidt bedre "all-round" egenskaber, men også giver billedet lidt mere glans end Z3, der virker lidt flad og "død" i direkte sammenligning.

Man skal i hvert fald stensikkert ikke lade forskellen i kontrast-opgivelse på papiret afgøre noget - Z4 er ikke synligt bedre eller ringere end AE900 på det punkt - men det er nu heller ikke så dårligt... Meget mere spændende er det egentlig at sammenligne med HS50, som jo hidtil har været "kongen" blandt LCD-projektorer på det punkt. Er de nye bedre, det er jo det I vil vide... Svaret er: Både og. Beklager, men sådan er det!  Epson's paneler, som AE900 og Z4 benytter, har tendens til at være lidt blålige i de sorte områder, mens Sony'en er mere ren sort. Dette gør at sort opfattes mere sort på Sony'en. Til gengæld er _detaljeringen_ i mørke områder umiddelbart bedre på de to nye. Men det mest markante er at Sony'en umiddelbart opnår sin gode kontrast takket være en mere heftig brug af iris'en end de to andre. Det tyder på at Epson panelet simpelthen har så grundlæggende god kontrast, at man kan "spare" lidt på iris'en, og opnå en lignende kontrast. AE900 og Z4 leverer en lidt mere "ægte" kontrast om man så må sige, hvor man i visse sekvenser kan ane iris'en åbne eller lukke på Sony'en, hvilket giver lidt pumpen i lysstyrken, så er denne effekt meget mindre på PTAE-900 og Z4. Et specifikt sted jeg tilfældigvis bemærkede det var Simpsons THX-traileren (som jeg tilfældigvis zappede forbi... ) Lige når der blændes op fra det sorte billede, kan man på Sony'en se lysstyrken åbner en smule forsinket, hvilket giver et lille "hak" i opblændingen. På PTAE-900 og Z4 sker opblændingen helt flydende, og jeg så generelt ikke nogen sekvenser hvor jeg bemærkede iris'en arbejde. Jeg synes ikke dette er et decideret problem på Sony'en, men jeg havde personligt frygtet lidt at de høje kontrast-opgivelser på især Sanyo'en ville ske på baggrund af en mere udpræget brug af iris'en, hvilket jeg kunne forestille mig ville være et problem. Det er heldigvis det modsatte der er tilfældet, det er jo bare fjong!

Overscan/1:1 fik jeg ikke lige tid til at kontrollere, men jeg formoder at det er som det skal være, ligesom på Z3 - nøjagtigt som på Z3 har Z4 en indstilling af overscan fra 10 til 0 %. Iøvrigt glemte jeg vist at nævne at Z4 ligesom AE900 har mulighed for justering af alt hvad hjertet kan begære, med gain/offset/gamma justering af hver grundfarve.

Sådan set helt fra oven, så er de enkelte detaljer ved projektorerne som nævnt ved at være ret tæt på hinanden, og de deciderede problemer er efterhånden ved at være grundigt minimeret, så valget mellem de to (tre, inkl. HS50) drejer sig egentlig mest om den samlede opfattelse af billedet. Som sagt ligger de tæt, men hvis jeg skulle pege på hvilken af de tre _jeg_ ville købe, så bliver det - med et mulehår - Z4. Den vinder på målstregen på at have et meget rent, naturligt billede, der hverken viser tegn på VB-støj, edge enhancement eller mærkbare IRIS-relaterede påvirkninger af billedet. Er man til "råt for usødet", så må Z4 være det optimale valg. Men til dét skal så også knyttes at jeg personligt ikke er specielt generet af screen-door, når det er på det niveau som Z3/Z4/HS50 leverer. Er man hysterisk med screen-door, står PTAE-900 stærkt takket være smooth-screen, og lidt ala AE-700 virker det lidt som om der er en smule mere "knald på" billedet end på Sanyo's projektorer. Foretrækker man at der er smæk på, så kan Panasonic'en meget vel være valget. Sony'en begynder at få det svært i konkurrencen, fordi merprisen ikke rigtigt giver noget der er værd at savle over. Dens evne til at gengive sort som sort er ikke helt overhalet endnu, så sort-entusiaster bør stadig have den med i overvejelserne. HTPC-folket vil vælge Z4 pga. 1:1 uden overscan eller edge enhancement via HDMI. 

Samlet set: Meget præcist den positive oplevelse jeg havde forventet, hverken mere eller mindre - et løft i kvalitet over hele linien, uden at der er nogen revolutioner. Det er ikke så ringe, når udgangspunktet var så godt som det var...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Der kom den endelig!  Det lyder jo lovende! jeg glæder mig til at komme ud og se den i butikkerne! så man kan være med i sankken om billede! og ja måske bruge lidt penge



__________________
Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ
 
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1487
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Lyder ellers godt og fristet er man da til at investere i en maskine der lige giver det mere ... men må hellere være fornuftig og bruge pengene på noget andet. Venter dog lige til at Z4 kommer i butikkerne så falder Z3 vel formentligt en anelse mere .. 

__________________
MonoTovarisj

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Venter dog lige til at Z4 kommer i butikkerne så falder Z3 vel formentligt en anelse mere .. 

Grunden til at jeg kan sige noget om dens ydelse er jo at den _er_ kommet i butikkerne...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1487
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

jeps endnu en fantastisk kommentar fra mig 

men jeg mente at når den nu rigtigt kommer i handelen og folk begynder at købe den istedet for z3 altså om et par måneder .. så må z3 da falde i pris... z4 er jo lige kommet .. vi giver det lige en chance


__________________
MonoTovarisj

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted
 
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1487
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Kender i egentligt til nogle steder i københavn som har både Z4 og Z3 hjemme, så man kan tjekke dem ud og finde ud af om man vil bruge de ekstra penge på z4 ?

Og hvornår starter tapeconnection en biks  i københavn ? Det har jeg længe savnet...


__________________
MonoTovarisj

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted
 
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 720
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Mono: Tror ikke du skal forvente at Z3 kommer til at falde vildt meget mere i pris. Måske en plov?

Da jeg i maj købte min Z3 i Tyskland, overvejede jeg kraftigt om jeg hellere skulle have en Z2 eller Z1 da det passede mere til min SU-pengepung, men prisforskellen på Z3 og Z2 var like 1500kr, og da havde Z3 været på markedet i lang tid. Synes jeg siger lidt om, at priserne på de gamle modeller stadig holder sig godt oppe. Måske er det også tilfældet med Z4 og Z3?!

De to projektorer lyder satme lækre

Jeg går bare stadig og bekymrer mig over min Z3s støjniveau, som er relativt højt og lidt hylende af og til, trods den står i eco.



__________________
Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1140
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Otto;
Jeg kunne forstå på projectorcentral at Z4 var meget dålig til interlaced signaler hvor i mod AE900 klarer det fint. Har du prøvet at se alm. TV signal på dem?

Det lyder da lidt underligt at det Z4 skulle være så meget dårligere end tidligere modeler til dette, og skal den også bruges til at se TV på kunne dette være et argument for AE900.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
chrhall
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeps bluesky, det vil jeg også meget gerne vide...

Der stod faktisk at det var helt umuligt til tv signaler - og det må da være noget man må tage med i sine overvejelser, nu når vm i bold står for døren :)
Til top Vis chrhall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrhall
 
chrhall
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

http://www.component.se/docs.php?page=artikel-sanyo_z4.php

en svensk test der skriver at der er problemer med VB og scaling på z4. Det er godt nok en prototype de har. Men kunne være interessant at få otto til at lige se hvordan  fjernsyn ser ud på z4, uden brug af tricks med externe scalere.

Hvis du gør det, otto, så lover jeg at tc står højt på listen når jeg skal købe en z4 eller en ae900
Til top Vis chrhall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrhall
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

Og hvornår starter tapeconnection en biks  i københavn ?

Kan man score på et punt?



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Otto;
Jeg kunne forstå på projectorcentral at Z4 var meget dålig til interlaced signaler hvor i mod AE900 klarer det fint. Har du prøvet at se alm. TV signal på dem?

Nej, jeg har indtil videre kun brugt HDMI.

Bluesky skrev:
Det lyder da lidt underligt at det Z4 skulle være så meget dårligere end tidligere modeler til dette, og skal den også bruges til at se TV på kunne dette være et argument for AE900.

Jeg må jo hellere få det prøvet - det lyder pudsigt, da Z3 netop var rigtigt god på interlace-kilder i forhold til AE700.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes