Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 13:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: VHS bånd ind på computeren? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par gamle private optagelser på VHS bånd jeg gerne lige vil have ind på computeren, så hvvordan sættes sådan noget bedste op, og hvilket software skal jeg bruge? Kan oplyse at mit tvkort er et Hauppauge WinTV PVR-150MCE
Til top Vis the-box's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the-box

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Forbind din video via S-Video inputtet på dit WinTV PVR-150MCE, hvis din video har s-video output, eller bliver du nødt til at bruge composite video (det gule phono stik).

Lyden forbides til det hvide og røde phono stik på PVR-150MCE.

Til at redigere videosignalet kan du sikkert bruge Windows Movie Maker, programmet ligger sikkert allerede på din Windows installation under tilbehør mappen. Det kan muligvis klars direkte fra MCE, det er jeg ikke helt klar over.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/moviema ker2.mspx

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Har nu sat det op som beskrevet, men hvad er det så lige jeg gør i movie maker?

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Det jeg lige har prøvet at gøre er at sætte videoen i gang, så jeg kan se billedet på tvskærmen, og derfter går jeg ind i movie maker og vælger camture from video device. Den finder så mit tvkort, og jeg trykker next. Giver min video fil et navn, og gemmer den. Vælger best quality. Og jeg går derefter i gang med start capture, men efter den har stået i to min har jeg kun fået optaget noget støj, så kunne det tænkes at videoen ikke sender et signal ud? Selvom jeg kan se et billede på tv'et via scart

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Kan oplyse at min video er en Bang & Olufsen Beocord V8000

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Har nu siddet og roddet lidt i manualen, og kan smide en divx film over på et videobånd f. eks, men ikke den anden vej :(

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du forbundet din Beocord V8000 til Hauppauge WinTV PVR-150MCE?

Hvilken udgang har du brugt på din V8000? Jeg har mistanke om at du er kommet til at bruge kamera indgangen "Camcorder IN" på V8000 i stedet for en udgang.

Du skal bruge en S-Vidoe udgang via scart, evt. på scart 2 stikket på dit B&O TV.

Hvilket TV har du?

Du kan evt. købe et A/V kabelkit i stil med et af disse:

http://av-connection.com/Functions/ProductView.asp?GroupID=3 8&ClassID=106

Sådan et kit kan ofte findes i Aldi til omkirng 50 kroner. Ellers prøv i radio/TV eller computerforretninger.

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har fået ovenstående til at virke er en anden mulighed at tage antenne ud fra videoen og sæt til antenne stikket på TV kortet. Du burde så kunne tune dig ind på video kanalen.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Hvis du ikke har fået ovenstående til at virke er en anden mulighed at tage antenne ud fra videoen og sæt til antenne stikket på TV kortet. Du burde så kunne tune dig ind på video kanalen.

Det er en dårlig løsning, billedet bliver forringet ved at gå ignnem modulatoren og ind i tuneren. Det burde ikke være noget problem at få det andet til at virke.

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jeg havde sku ikke tænkt på at jeg kunne bruge movie maker, jeg har altid brugt Hauppauge's egen tv2000 og trykket record og hvids der skulle klippes i det har jeg brugt mit pinnacle studio 9 pro.....men med movie maker er det da en lettere fremgangs måde det må jeg lige kikke på....
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Fandt sådan et sæt kabler og scartstik som Snurrerundtlyd snakker om, og kan nu også få billede frem, men kan ikke få noget lyd med :( Har en eller anden ide om det er mig der gør noget forkert i movie maker, så vil meget gerne lige have noget hjælp. Har prøvet at hente tv2000 ned og installeret det, men får fejl når jeg åbner det.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hvodan har du tilsluttet kablet? Har du husket at forbinde det røde og hvide phono kabel i til både scartstikket og tunerkortet?

Hvilket scartstik bruger du på videoen/TV'et?

Når du ikke beskriver hvordan du har forbundet det kan er det svært at vide om du har gjort noget forkert.

Fortæl hvilket kabler du har forbundet hvor i begge ender.

Har du prøvet at bruge kortets egen capture software, hvis der fulgte noget med kortet?

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger AV1 i videoen der man normalt også sikker scartstikket i når der skal billede på tv'et. Der har jeg så sat det gule videostik i (blev sorthvid med s-vhs) og rød og hvid lydstik. Kablerne køre ligeledes over i tvkortet hvor de 3 stik sættes i

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt ud af at Movie Maker kan ikke optage lyd fra hardware MPEG-2 kort (som alle MCE kort er).

Her er problemet beskrevet: http://www.hauppauge.co.uk/board/showthread.php?t=1874

Prøv at flytte lydstikkene fra tunerkortet og over i jackstik-indgangen på dit lydkort og optag derfra i stedet for med Movie Maker. Det kræver en phono -> jackstik adapter i stil med denne her (pas på ikke at bytte rundt på højre og venstre):

1) Vælg så Hauppauge som dit video capture device og vælg "Composite" fra dit som "Video input source", det har du sikkert allereder gjort siden du kan optage video.

2) Vælg dit analog ind fra lydkort som "Audio device" og vælge "Line In" som "Audio input source".

3) Juster lydniveauet med "Input level".

Alternativ kan du optage inde fra MCE og blive ved med at bruge TV-kortets lydindgang, i stedet for at optage med Movie Maker. Hvis du bruger denne metode kan du evt. bruge dCut MCE plug-in til efterfølgene at redigere og/eller komprimere optagelesen hvis du ønsker det. http://mcesoft.nl/index.php?option=com_content&task=view &id=41&Itemid=127

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Gør præcis som du siger, men det virker stadig ikke :(

Efter jeg har forbundet lyden til lydkortet ind af microfonindgangen har jeg nu lyd fra videoen imens jeg f. eks er ude på skrive bordet, men det kommer ikke med når jeg optager

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Prøvede lige at sætte movie maker på microphone istedet for line in, og nu virker det :D siger man tak for hjælpen

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Line-in er nok det interne lydkort-stik til at forbinde f.eks. CD-drev eller tunerkort til lydkortet internt. Eller også er der både et line-in og et mic-in stik på dit lydkort. Men bare det virker er et jo fint.

Læg mærke til om lyden er synkroniseret med videoen, så lyden f.eks. ikke kommer før munden bevæger sig nu da videoen går igennem tv-kortets MPEG-2 encoder og lyden igennem lydkortet. Ellers må du rette det i redigeringen.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Her er fremgangsmåden for at optage i Movie Maker fra en analog eller digital videokilde, efterfølgende redigerering og brænding til CD/DVD beskrevet trin for trin: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/moviemaker/learnmor e/insurance.mspx

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Og her er endda forklaret hvordan man forbinder videomaksinen til PC'en.

Men det er forøvrigt en værre gang vrøvl de skriver om lyden ved S-video, den er ikke i det samme kabel som S-video og lyden bliver ikke bedre ved en S-video forbindelse, den er nemlig nøjagtig den samme hvad enten man bruger S-video eller composite video. Det er dog korret at S-video giver bedre videokvalitet end composite, men lyden ændrer sig ikke det fjerneste.

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/moviemaker/getstart ed/cameratopc.mspx

VCR connected to an analog video capture card

As video capture cards and TV tuner cards become more common, it is becoming easier to use a computer monitor as a TV. If you have cable television, you can attach a coaxial cable from the cable outlet or the cable decoder box to your VCR, and then attach the video and audio connections to your computer: The video out connects to the video in jack on your video capture card (possibly labeled composite), and the audio jack connects to the line in jack of the sound card.

If you have home movies on standard VHS tapes, this is one way to import them into Movie Maker.

Note  If both your VCR and video capture card provide S–video connections, you can connect them with a single S–video cable to transmit both video and sound. See the documentation provided with your VCR and capture card for more information about S–video connections. S–video provides higher–quality pictures and sound than composite video connections.

Connecting a VCR to a video capture card.

Figure 6: Connecting a VCR to a video capture card.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes