Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 07:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY fra q-sound.dk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Så blev mit DIY højttaler projekt skudt igang.

I første gang skal der bygges en subwoofer og inden længe skal der suppleres med et sæt fronthøjttalere. Senere vil jeg så udvide med bag- og centerhøjttaler.

Til at hjælpe med beregninger/gode råd/bestilling af komponenter osv. til sub'en hev jeg fat i Henrik Høegh fra q-sound.dk og det er jeg glad for, for servicen har været helt i top .

Vi blev enige om at sub'en skulle bestå af 2 stk. 10" Scanspeak 26W/8861T00 og en Hypex DS 4.0.

Så jeg fik tegnet en lille skitse:


Enhederne deler et kabinet på ca. 77 liter.
Der monteres 3 afstivninger samt bitumen i kabinet for at undgå resonans.
Som dæmpemateriale anvendes pyramide plader fra Monacor.

Mere om placeringen af bitumen og dæmpemateriale kommer senere.

Kabinettet bygges i 19mm MDF. Bafflen bygges dog af 2 lag 19mm MDF som limes sammen med silikone for at dæmpe resonans.
For at sikre at basenhederne kan "ånde" rundes indersiden af monteringshullerne til enhederne.
Som internt kabel anvendes et Supra Ply 3.4S.

Alle synlige kanter rundes med et 15mm 45graders fræsejern.
I bunden af kabinettet monteres en 15mm sort liste. En lille fræk detalje som jeg selv synes ser rigtig lækker ud.

Til finish anvendes en 0,6mm kirsebær-finer.


Med lak på ser det ret lækker ud:


Jeg har valgt en Sadolin halvblank gulvlak glans 50 og har tænkt mig at anvende BjarkeNR's gode råd i midten af denne tråd til påføring af lak:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25060&P N=0&TPN=16

Mht. montering af fineren har jeg hentet et par gode råd fra denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20779&K W=hvor+high%2Dend&PN=0&TPN=7

Til afkobling skal jeg eksperimentere lidt med kork/gummi eller evt. en silikone/mdf støv blanding. Jeg har parketgulv så spikes er udelukket.

..og det endelige resultat med frontstof skulle gerne ligne dette:


Sub'en er sat op imod den fremtidige fronthøjttaler som også skal beklædes med samme finer.

Enheder, forstærker, MDF, finer, lak etc. er allerede landet og udskæringen til kabinettet er påbegyndt.

Lidt billeder af grejet:





Billederne er godt nok blevet lidt store... jeg skal lige se om jeg kan få dem scaleret ned så det bliver lidt mere 56k venligt =)


__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Og de er alt for brede til dette forum. Mener max bredde er 400 pixel.

Du kan sagtens ændre størrelsen direkte når billede er indrykket. Tag blot fat i et af hjørnerne og træk ind mod midten af billedet indtil korrekt størrelse er opnået. Eller gem i den tilladte bredde.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Således. Så kom der styr på billederne 

__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg næsten færdig med udskæringen af pladerne. Det var godt nok et større arbejd end først antaget. Men det hjalp selvfølgelig heller ikke at min vinkel ikke var vinkelret så 5 af de første 10 stykker jeg savede ud blev trapez formede 
Jeg har valgt at sige at hvis der er mere end 0,5mm afvigelse laver jeg pladen om. Under det skulle det gerne være muligt at slibe eller høvle til.

Men hvordan bærer i andre jer ad med at skære pladerne ud?

-får I bare skåret den til i forretningen og bliver det nøjagtigt?

Jeg bruger selv en rundsav som kører op imod en plade spændt fast med en skruetvinge i hver side. Det er ikke en optimal løsning, men det kan dog lade sig gøre at skære pladerne korrekt ud hvis man tar det stille og roligt.


__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 155
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

brug en festo rundsav ... den har en alu skinne man spænder fast og derefter klikker rundsaven ned i skinnen.

Men jeg får skåret mit træ ud der hvor jeg køber det, og det er i silvan ... ret billigt der.

ang. hvor præcist det er ... jeg ville sige ud af de (mange ) plader jeg har fået skåret ud er det MAKS plus 0.5mm ... men det er jo også en kæmpe sav de bruger vil tro den er 4meter lang og 2.5 meter høj :)

Til top Vis fubu2709's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fubu2709
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

fubu2709 skrev:
brug en festo rundsav ... den har en alu skinne man spænder fast og derefter klikker rundsaven ned i skinnen.


Det har jeg så også dårlige erfaringer med. Har en Dewalt kap/gerings sav som kan vendes og bruges som rundsav også og der medfølger en skinne. Den kan kun spændes fast i den ene ende og har derfor noget slør som nemt kan give et par milimeters afvigelse.
Det er vel samme system på festo rundsaven..skinnen spændes kun fast i den ene ende..

fubu2709 skrev:
Men jeg får skåret mit træ ud der hvor jeg køber det, og det er i silvan ... ret billigt der.


..er det ikke noget med 10kr pr snit? Det løber da også op.
Men jeg vil da klart overveje det.

Nu hjalp det heller ikke at jeg brugte en tommestok til at måle nogle af de lange længder ud da min lineal kun er 40cm.
En tommestok kan nemlig sagtens afvige 1mm..

Men hvis bare det er en mm i den rigtige retning kan man jo bare rette det op med en slibemaskine, men det gir jo bare ekstra arbejde. Så hellere ramme rigtigt første gang.





__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 155
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

jo det er lidt surt med ikke 10 kr pr.snit men fantastiske 15kr ... men hvis man snakker lidt med dem osv. så gør de det ofte meget billigere ( jeg regner med at de også selv synes det er ret dyrt )

 

Edit af admin:

Har deværre været nødt til at fjerne sidste del af dette indlæg, på baggrund af klage fra Rødovre Trælasthandel, da vi har modtaget konkret henvendelse fra ejermanden vedr. fejlagtige priser, som var angivet i dette indlæg.
Til top Vis fubu2709's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fubu2709
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Ja..så skyder de da helt over mål. 15kr pr snit synes jeg nu også er galt nok.

Nu har jeg købt en stållineal hos silvan så nu regner jeg med at jeg kan ramme de rigtige mål

Et billede af hvordan byggeprocessen skrider frem:

Kabinettet er samlet midlertidigt uden lim for at sikre at alle plader passer sammen. Der er forboret huller i front, bag, sider og top plader med søjleboremaskinen og disse huller forlænges ind i de tilstødende plader. På denne måde sikres det at kabinettet kommer til at passe rigtigt sammen. Det er rart nok at være sikker på det INDEN man har klisteret det hele ind i lim.
Kabinettet ligger for øvrigt på fronten i billede. Bagpladen kan ses ude til venstre.
Der er endnu ikke fræst ud i afstivningerne.
Front og bagplade monteres med dyvler. Resten af pladerne monteres med skruer.
Dette sker, da jeg smider finer på front og bag inden af kabinettet samles, og jeg har derfor ikke mulighed for at samle med skruer da fineren dækker hullerne.
Jeg bliver også nødt til at smide finer på frontpladen inden samlingen, da jeg skal have overfræst indensiden af de huller enhederne skal monteres i for at sikre at de kan "ånde". Og jeg gider ikke skal overfræse det samme hul 2 gange så derfor smider jeg først finer på, og så fræser jeg huller til enhederne derefter.

Et par billeder af grejet som jeg anvender:

Storm-p søjleboremaskinen. Til at bore ned i "enden" af en MDF plade. MDF pladen monteres imellem de 4 stk 90graders beslag som ligger på den hvide bordplade. På denne måde sikres det at den står lodret.

En helstøbt vinkel. Et uundværligt stykke værktøj. En almindelig vinkel som har en samling på midten er ubrugelig. Den kan sagtens afvige med flere mm og kan "give sig under tryk".

Lidt skruetvinger. Jeg mangler dog nogle der kan bide over 600mm som kabinettet er højt, men jeg er på vej ud til harald nyborg for at hente 8 stk 800mm tvinger..








__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

I Korsør er snittene gratis ved køb af hele plader og i Slagelse kan man komme af med mellem en femmer og en tier pr snit, så i dit tilfælde er det billigere at købe din egen sav.

__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
thides
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Dreiager i Kbh. Nordvest tager officielt 15 kr. pr. snit. Men da jeg skulle have skåret ud til to normale standerhøjttalere, tog de kun 150,- for at skære ud. Jeg havde budgetteret med ca. 350,-
Til top Vis thides's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thides
 
kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Well, hvis man skal betale per snit, kan man også forlange de bruger
skarpe klinger. Fik for nyligt skåret nogle birkefinerplader og der måtte
jeg slås lidt med ekspedienterne før de satte en ny klinge på, for ellers
flænses pladerne op på undersiden.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt igen. Afstivningerne er skåret til og alle kanter er rundet med overfræseren.




Så nu kan jeg vist ikke udsætte det fineren længere. Jeg regner med at smide finer på fronten i morgen og finer på bagsiden i overmorgen.

Derefter skal der så fræses ud til enheder og forstærker hvorefter kabinettet skal samles, slibes, alle synlige kanter skal fræses i 45 grader, spartles, slibes og fineres.. så der er et stykke vej endnu..



__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt, som jeg bestemt vil følge.

Det link du sætter ind i dit første indlæg omkring montering af finer kan jeg ikke få til virke?
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

KasperP skrev:
Det link du sætter ind i dit første indlæg omkring montering af finer kan jeg ikke få til virke?


De skulle virke nu..


__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Så røg der finer på bagpladen.

Jeg venter spændt på at se resultatet i morgen når limen er tørret.

Indtil da er her er par billeder:



Jeg er glad for at jeg startede med bagpladen for jeg er ikke helt sikker på et godt resultat. Som det kan ses på billederne når skruetvingerne nemlig ikke ind på midten.
Det bedste er jo at få lagt tryk på midten først så limen bliver presset ud til kanten. Der må nemlig ikke ligge nogen lim lommer under fineren for det kan give brag i fineren pga. den fugt som limen afgiver når den tørrer hvis jeg husker rigtigt.

Men nu må vi se. Jeg skal lige finde en løsning til fronten og de andre sider så jeg har mulighed for at lægge tryk på midten først så limen klemmes ud til siderne..

Der er anvendt fortyndet almindelig hvid trælim. Som det kan anes på det nederste billede er der lagt et stykke papir imellem fineren og den spånplade der spændes på for ikke at fineren skal klæbe sig fast til spånplade.

De store skruetvinger er spændt med en tang for at give et ordentligt tryk.


__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg hevet skruetvingerne af og skudt et par billeder.



Meget af papiret var limet til fineren - hvilket jo er et godt tegn da det
tyder på at limen er trængt godt ned i fineren og holder sammen på den
så den ikke kan arbejde og dermed skabe revner i finer og lak senere.


Det var meningen at jeg ville slibe med håndkraft men det var
simpelthen for omstændigt så jeg tog excentersliberen og efter en god
tids sliben fik jeg fjernet det meste af lim-resterne af. Fineren til højre er der næsten ikke slebet på og det er derfor tydeligt at se limen som er trængt igennem fineren.




Den færdigslebne finer. Som det ses er der blevet noget grimt grums som jeg også har taget et nærbillede af. Heldigvis kommer forstærkeren til at dække næsten det hele så det er ikke så kritisk.
Jeg vil dog gerne høre om der er nogle der har oplevet noget lignende eller har et par fif, da jeg gerne vil undgå at fineren på de andre sider får noget lignende..




__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Så fandt jeg ud af hvad grumsen på midten af fineren skyldes.
Jeg har simpelthen næsten slebet igennem fineren og man kan dermed se ned til MDF pladen

Heldigvis er det bagsiden og det meste af grumset er skåret væk for at gøre plads til forstærkeren så det bliver ikke så synligt.

Spørgsmålet er så om jeg har lagt for meget pres på, for jeg har ikke slebet mere af end at limresterne er forsvundet.. det var så åbentbart lige rigeligt. Det er selvfølgelig klart at de steder hvor der ikke er limrester vil jeg slibe mere finer af, da der ikke er nogen limresterne til at tage fra.
Ellers må jeg se om jeg kan skære de værste limrester af med en hobbykniv inden jeg begynder at slibe..dermed burde stederne uden limrester ikke blive belastet så kraftigt..




__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt igen..

Der er kommet finer på fronten:



Det ser godt ud lige pånær at der er kommet nogle grønne klatter rundt omkring som ligner lim der er trængt op imellem fineren og så af uforklarlige årsager giver en svag grøn farve. Jeg har skudt et par billedet af fænomenet:





Der var også sådan nogle grønne klatter på bagsiden men ikke så meget.
Heldigvis er det meste af det grønne fræst væk for at gøre plads til enhederne men jeg vil da gerne undgå at få disse grønne klatter på toppen og siderne af kabinettet så hvis der er nogen der ved hvad dette skyldes må de endelig råbe op.

Der er fræst ud til enhederne og de er lige smidt i for at give en fornemmelse af hvordan det kommer til at se ud:


Kabinettet er igen prøvesamlet uden lim og det passer
Så nu venter jeg lige på at jeg kan få hjælp af min far til at samle skidtet med lim da det helst skal gå lidt hurtigt når først der kommer lim på. Jeg samler nemlig det hele på een gang.
Der er skrevet på alle sider hvordan de skal vende så det skulle være lige til at smide sammen igen med lim på.






...og et par skud med bagpladen på. Jeg fik selvfølgeligt taget for meget af i hullet til forstærkeren så jeg blev nødt til at lime en plade på indvendigt for at skruerne som forstærkeren skal monteres med har noget at bide i.. heldigvis er det ikke til syne og hvis der er nogen der spørger er det lavet bevidst for at give ekstra afstivning




__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Jamen dog, det ser jo super ud synes jeg, flot projekt.

Ang. de grønne striber som du snakker om, så tror jeg også at det er lim, men hvordan du får dem væk ved jeg desværre ikke idét at det kommer underneden fra. Men jeg går ud fra at du har tænkt dig at give dem noget lak eller noget, så mon ikke det forsvinder dér?

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
Men jeg går ud fra at du har tænkt dig at give dem noget lak eller noget, så mon ikke det forsvinder dér?


Jo. Skidtet skal lakeres. Man har da lov at håbe på at det får det til at dulme.
Det er ikke noget man ligger mærke til hvis man ikke har hovedet helt nede i det men stadig ville jeg da gerne undgå det ved siderne og toppen da de bliver de mest synlige. Der kommer jo frontstof på fronten..


__________________
Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009
 

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes