Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 13:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udskifte kondensatorer i forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sasper
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Min effektforstærker kan efterhånden ikke give lyd i den ene kanal. Det er en Denon UPO-250 (fra Denon minianlæg), købt i 1994. Jeg har læst at problemet er at kondensatorerne tørrer ud efter ca. 10 års brug, og beskrivelsen af hvordan lyden bliver sprød og til sidst forsvinder passer godt nok.

Nu vil jeg skifte de defekte kondensatorer. Ifølge flere hjemmesider kan man teste en kondensator med et alm. multimeter. Den skal vise en pæn stor modstand som stiger og stiger mens man tester den.

Jeg har fundet en kondensator (6,3 V 330 uF) som er helt defekt - den viser ingen modstand, dvs leder strøm.

To kondensatorer (50 V 1 uF) viser konstant en modstand på ca. 100 Kohm

En kondensator (50 V 10 uF) viser konstant en modstand på ca. 1 Kohm

Spørgsmål:

1. Hvordan tolker jeg måleresultaterne? Hvor hurtigt skal modstanden stige når jeg tester med den nævnte metode? Hvis modstanden stiger ret langsomt, betyder det så at kondensatoren har mistet effekt og bør skiftes? Hvad hvis modstanden bare er konstant, som nævnt?

2. Kondensatorer skal som bekendt vende rigtigt. Kan man ødelægge en kondensator ved at teste på den?

3. Bør man altid skifte de to store kondensatorer (jeg går ud fra at de er til udgangssignalet)? De er 63 V 8200 uF. De er tilsyneladende funktionsdygtige. Men nogle mener vist at det hjælper på lyden at skifte dem uanset?

4. Hvis ja, og hvis jeg ikke kan finde samme størrelse, kan jeg så bruge nogle der har lidt større kapacitet, fx 10000 uF? (Jeg ved godt at de skal kunne tåle 63 V eller mere).

4. Jeg har målt på alle elektrolytkondensatorer, ca. 12 styk. Jeg har ikke målt de andre små, flade kondensatorer (de er vist keramiske eller sådan). Bør jeg teste ALLE kondensatorerne?

5. Er kondensatorer meget varmefølsomme? Kan man ødelægge dem ved lodning? At lodde hurtigt og præcist er desværre ikke min stærke side.

6. Nogle skriver at man skal lade en kondensator forsigtigt op første gang den bruges. Kan jeg gøre det ved ganske enkelt at spille noget musik meget lavt (evt vælge lav udgang fra forforstærkeren)? Eller lade dem op med et 1,5 V batteri? Eller er det unødvendigt?

Det er en standardreparation, så jeg håber der er nogle der roder med hifi-elektronik der kan svare



__________________
casperu gmail com
Til top Vis Sasper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sasper
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Tror du skal sende dit grej til en fagmand. Ikke for at svine, men det er ret tydeligt, at du intet aner om elektronik, og mit bud er at du MEGET hurtigt kommer til at ødelægge mere endu reparerer.

Hvis du eks vil lade lytterne langsomt op, nytter det intet at spille lav musik. Lytterne oplades så snart du tænder forstærkeren. Det sker typisk indenfor de første 100ms. Og så nytter det IKKE noget at skrue ned.

Så ned til Hifi Klubebn eller en anden fagmand med den. Så slipper du for at ødelægge noget, og endnu vigtigere.... du slipper for at lave noget uforsvarligt, hvor du kommer til skade eller vor der går ild  i skidtet.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Sasper
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svaret, men ville gerne have et svar på de enkelte spørgsmål.

Det kan vel ikke være så stort et problem at udskifte defekte dele med nye, når man køber nogle med samme specifikationer.

Hvad angår langsom opladning af lytterne, så er jeg i tvivl om det overhovedet er nødvendigt, eller om det kun er relevant ved kæmpeforstærkere, derfor spørger jeg om det.

Kom nu, der må da være nogen der har skiftet deres kondensatorer ud. Det er en standardreparation. Er det derfor ingen gider at svare (ud over én)?



__________________
casperu gmail com
Til top Vis Sasper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sasper
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Ja, forudsat du kan håndtere en loddekolbe, så er det kein problem (dog eget ansvar). Jeg har gjort det i flere gamle forstærkere efterhånden.
Man får nærmest et chok hver gang, de spiller som nye igen, hvis ikke bedre fordi man bruger bedre komponenter end oprindeligt

Du noterer bare hvilke kondensatorer der er af typerne elektrolyt, tantal og måske papir/olie (men PIO kan jeg ikke forestille mig er er nogen af i pågældende forstærker). PIO typer kan med fordel erstattes af polypropylen, med mindre man har et særligt had/kærligheds forhold til den ene af typerne. Tantaler kan som regel fint erstattes af en alm. elektrolyt eller en eller anden filmtype. Tantaler har nemlig den kedelige egenskab de spontant kan kortslutte, hvor elektrolytter tørrer ud (kortslutning er langt værre end udtørring).

Kondensatorer af filmtyperne er det ikke nødvendigt at udskifte, de holder praktisk talt de næste 1000 år.

Du køber så ellers bare delene ind og igang med udskiftningen - og husker at vende elektrolytterne rigtigt!

Nogen gange kommer man så ud for at sætte en højere spænding i end den oprindelige eller en værdi der ikke helt passer (gør som regel sjældent noget med kondensatorer, tag nærmeste værdi du kan få fat på "lige ovenover") - og så er det en fordel til næste gang lige at notere hvilke kondensatorer der oprindeligt var hvad, for ellers kommer man jo en endnu større i om 10 år igen.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 02 November 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hvad så med at sætte eks. Rifa kondensatorer (elektrolytter) i de har nok en bedre kvalitet du kunne risikere at det lyder bedre.

Elfa har nogle.

Det kan godt være at de fylder mere sådan er det med kvalitet nogle gange.De er selvfølgelig også noget dyrer end de billige der sikkert er monteret fra ny af.

Sørg bare for at de min er spec. til den samme spænding og husk hvordan de vender.Du kunne måske også med fordel isætte nogle hurtigere dioder/ensrettere nu du var/er igang.Biblioteket har da også bøger med viden.

Du kunne jo evt, tage noget gammelt udstyr hvad du nu har og øve dig på, før eller siden skal jo være den første gang.Man kan godt blive grebet af at pille selv.......kender det. 

Muligvis skal du også bruge en tinsuger de er nu ikke så dyre.

Når du måler modstanden så måler du på selve kondensatoren i kredsløbet har jeg ret, så skal du måle på de samme i både venstre og højre kanal ellers kan du ikke regne med det, det omgivne kredsløb spiller ind på dit resultat.

Som en sikkerhed har jeg engang fået det råd at man kan seriekoble en eks. 40W pære på 230V forsyningskablet så vil den springe hvis man evt. har lavet en fejl og det bare trækker en masse strøm.De professionelle bruger vist skilletrafo og lign. af hensyn til sikkerhed.Men tænk dig om, tjek lige en ekstra gang.Stå heller ikke med ansigtet lige over app. når du tænder første gang, skulle en kondensator springe, kan elektrolytter gøre hvis du vendt den forkert mht. + og -.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 02 November 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Sasper skrev:
Min effektforstærker kan efterhånden ikke give lyd i den ene kanal. Det er en Denon UPO-250 (fra Denon minianlæg), købt i 1994. Jeg har læst at problemet er at kondensatorerne tørrer ud efter ca. 10 års brug, og beskrivelsen af hvordan lyden bliver sprød og til sidst forsvinder passer godt nok.
  Det kan nu altså godt være en anden fejl. At elktrolytter tørrer ind betyder som regle blot at lydkvaliteten ændrer sig - ikke at den forsvinder. Da anlægget sikkert ikke længere er flere millioner værd, vil jeg foreslå at du betragter det som færdigt alligevel, og så kan du jo bruge dine erfaringer du gør dig med denne som din vej ind i elektronik.

Og hvis du er heldig eller god kommer det til at spille igen.

Sasper skrev:
Nu vil jeg skifte de defekte kondensatorer. Ifølge flere hjemmesider kan man teste en kondensator med et alm. multimeter. Den skal vise en pæn stor modstand som stiger og stiger mens man tester den.

  Det er teknisk set rigtigt nok, men for at den målemetode skal holde, så skal kondensatorerne være loddet ud af kredsløbet. Ellers måler du blot på kredsløbet.

Det er ekstremt sjældent, at kondensatorer kortslutter når de holder op med at virke. Hvis de får overspændinger eller bliver gamle så bliver det i 99% af tilfældene til en afbrudt forbindelse. Så den du måler som 'ingen modstand' det skyldes enten en lavohms forbindelse udenom i resten af kredsløbet (som skal være lige der), eller det faktum at den har en ret stor værdi, og derfor vil dit måleinstrument være uendelig lang tid om at 'lade den op'. de modstandvsærdier du måler på 100 kOhm og 1 Kohm det er kredsløbet udenom.

Sasper skrev:
Spørgsmål:
1. (besvaret ovenfor)

2. Kondensatorer skal som bekendt vende rigtigt. Kan man ødelægge en kondensator ved at teste på den?
Nej, det er spændingen og strømmen i et multimeter alt for lavt til.

3. Bør man altid skifte de to store kondensatorer (jeg går ud fra at de er til udgangssignalet)? De er 63 V 8200 uF. De er tilsyneladende funktionsdygtige. Men nogle mener vist at det hjælper på lyden at skifte dem uanset?
Start med at få apparatet til at virke. Der er ingen grund til at købe dyre komponenter til at opgradere noget der måske ikke kommer til at virke. Det er ikke disse to der forårsager fejlen.

4. Hvis ja, og hvis jeg ikke kan finde samme størrelse, kan jeg så bruge nogle der har lidt større kapacitet, fx 10000 uF? (Jeg ved godt at de skal kunne tåle 63 V eller mere).
ja.

4. Jeg har målt på alle elektrolytkondensatorer, ca. 12 styk. Jeg har ikke målt de andre små, flade kondensatorer (de er vist keramiske eller sådan). Bør jeg teste ALLE kondensatorerne?
glem dem medmindre de ser brændte ud

5. Er kondensatorer meget varmefølsomme? Kan man ødelægge dem ved lodning? At lodde hurtigt og præcist er desværre ikke min stærke side.
Nej.

6. Nogle skriver at man skal lade en kondensator forsigtigt op første gang den bruges. Kan jeg gøre det ved ganske enkelt at spille noget musik meget lavt (evt vælge lav udgang fra forforstærkeren)? Eller lade dem op med et 1,5 V batteri? Eller er det unødvendigt?
Fuldstændig ligegyldigt. Hvor i alverden har du dog hørt det?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes