Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 19:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Sub m/XLS10" - Semi-FÆRDIG !! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
hvor mange liter er det kabinet på? ser lidt bette ud til sådan en stor en?


Ja, det var jo meningen

Indvendige mål er 30,8 x 30,8 x 30,8 cm, så det giver lige en sjat over 27 liter brutto. trækker man så enheder og forstærker fra, så skulle det gerne give omkring 23-24 liter netto. Jeg har brugt carrotmans overslag med at trække ca. 10% fra.

Nu skal jeg bare lige have kontrolleret mine tegninger, og se om der overhovedet er plads till den aktive enhed. Fra indersiden af baffelen (til den aktive enhed) og op til bunden af forstærkerkassen er der 4 cm. Men da enheden er konisk det første stykke inde i kassen skulle det hele godt lige kunne klemmes sammen.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

hvad er de udvendige mål så? og hvad skal den spille sammen med af hæjtalere?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Udvendigt er den 35 cm på alle leder. Så kommer den så ca. 6-7 cm fra gulvet takket være mine hjemmelavede spikes.

Den skal spille sammen med et sæt KEF 103.4. De spiller kun til omkring 40-45 Hz, så de mangler lidt i bunden (lidt underligt når den har 2x6 1/2" basser). Derudover skal den jo også bruges som LFE-kilde i film.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Det lader til at det kun er Banz og undertegnende der skriver i denne tråd, men jeg vil da blive ved med at poste billeder, så kan det da være der kommer lidt kommentarer.

Idag gik jeg igang med overfræseren, så der kunne komme hul til enheder.



Tja... hul til cirkelstyr, også er det bare at køre. Nedfræsningen skulle være Ø269 og 4,75 mm dyb. Den blev ca. deromkring.



Her er jeg så kommet igennem i det ene hul. Jeg fræste på skift i hullerne, så jeg ikke skule justere cirkelstyret hele tiden. Da der ikke var noget under pladerne kunne jeg ikke køre hele vejen, så jeg fræste til der var 1 mm gods tilbage, også tog jeg resten med et stemmejern. Det resulterede i lidt flækkede kanter, men da det er inden i kassen betyder det ikke så meget for mig.



Her ses så begge huller. Så skal der prøves pasning.



Selve gennemfræsningen blev lidt for snæver, så der skulle arbejdes lidt med en fil.



Så passer den. Selve nedfræsningen er en anelse for stor, men efter der er kommet et par lag grunder og en masse lag farve oven på, så skal det nok komme til at passe meget godt. Det håber jeg ihvertfald.



Dybden af nedfræsningen ser ihvertfald ud til at passe ret godt. Den er nok 1//10 del for dyb eller to, men det skulle malingen gerne lave om på.


Idag fik jeg også et godt tilbud på en Behringer elektronisk delefilter. Så jeg er alvorigt begyndt at overveje en ekstern forstærker løsning. Den tilbyder ligeså mange justeringsmuligheder som den fra Hypex, og samtidigt kan jeg frit vælge imellem en masse brokoblingsbare effektforstærkere.

Hvis det bliver aktuelt med en ekstern forstærkerløsning sætter jeg en plade ind lidt på skrå i kabinettet, så det ikke bliver hel kubisk, og stående bølger i kabinettet bliver minimeret.

Det var alt for nu.
/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
syska
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 493
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jeg skriver da også engang i mellem men ved bare ikke lige hvad jeg skal skrive....

Men det ser i hvert fald godt ud, må man sige...

Tænker selv på at lave en Sub, godt nok ud af en JBL WGTI enhed, har lige nogle ting der skal ordnes først....

keep up the good work

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted
 
ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

det ser godt ud bare man havde udstyret til at lave sådan noget kunne også godt selv tænke mig at prøve men da jeg er 17 bor hjemme og ikk har værktøjet elelr økonomien til det må det vente... men den er flot glæder mig til at se den færdige sub...

__________________
Mit Set up
Til top Vis ZanioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZanioN
 
syska
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 493
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

hansson: Er de redskaber noget du låner eller?

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

syska skrev:

Jeg skriver da også engang i mellem men ved bare ikke lige hvad jeg skal skrive....





He he, det er helt ok. Jeg synes bare der plejer at være flere kommentarer i andre tråde. Og det er da ikke billeder der er mangel på.


Mht. råd og tid, så er det jo noget man tager sig

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

ZanioN skrev:
det ser godt ud bare man havde udstyret til at lave sådan noget kunne også godt selv tænke mig at prøve men da jeg er 17 bor hjemme og ikk har værktøjet elelr økonomien til det må det vente... men den er flot glæder mig til at se den færdige sub...


Udstyret burde være til at få fat i. Hvis du er 17 år, så har du sikkert mulighed for at gå til noget sløjd eller lignende i din ungdomsskole. Det var sådan jeg startede. Så det er bare at komme ud af fjerene.

Udstyret jeg bruger, er ikke mit eget, men tilhører en studenterklub på DTU. Så jeg betaler 200 kr pr. semester, også er der ellers fri afbenyttelse 24/7.
Hvis man mangler noget værktøj, og det er noget andre også kan få glade af, så bliver det indkøbt.
Så der er alt fra rundsav til plasmaskærer.

Jeg kommer ikke videre med projektet før torsdag aften. Men da jeg har ferie næste uge, så skulle der gerne ske en hel masse der.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 688
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hej hansson

Jeg kigger spændt med i dit project, jeg har bare ikke så meget forstand på den slags ting du laver der, så jeg har ikke så meget at skrive om.

Men bare bliv bare ved med at ligge nye billeder ind, der er fedt at se når nogen laver noget isenkram selv.

Er spændt på at høre du bliver tilfreds med den, når den engang er færdig.

Hilsen Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen
 
syska
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 493
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
syska skrev:

Jeg skriver da også engang i mellem men ved bare ikke lige hvad jeg skal skrive....





He he, det er helt ok. Jeg synes bare der plejer at være flere kommentarer i andre tråde. Og det er da ikke billeder der er mangel på.


Mht. råd og tid, så er det jo noget man tager sig

/hansson

har råd, har tid, mangler et sted at save/lime/etc. og ved ikke om det er så praktisk med en vild sub der hvor jeg skal flytte hen :-)

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

syska skrev:
hansson skrev:
syska skrev:

Jeg skriver da også engang i mellem men ved bare ikke lige hvad jeg skal skrive....





He he, det er helt ok. Jeg synes bare der plejer at være flere kommentarer i andre tråde. Og det er da ikke billeder der er mangel på.


Mht. råd og tid, så er det jo noget man tager sig

/hansson

har råd, har tid, mangler et sted at save/lime/etc. og ved ikke om det er så praktisk med en vild sub der hvor jeg skal flytte hen :-)

// ouT

hvor skal du da flytte hen? det ser ellers mega flot ud! har du hørt noget lignende før?

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
syska
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 493
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Århus til noget kollegie med en masse naboer :-(

Tror de 2 næste "kommentare", må være til hansson, ellers forstår jeg dem ikke lige.........

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Banz: Jeg har aldrig hørt en slave subwoofer som denne før, så det bliver første gang. Men jeg synes det så spændende ud, så hvis det ikke lyder godt, så må jeg jo bygge noget andet. Det tager jeg ikke så tungt.


Syska: Ja du har ret i at det kræver lidt plads. specielt hvis man som mig ikke laver det hele på én gang. Også sviner det MDF jo helt vildt. Jeg stod med overfræseren uden støvmaske igår, så mit snot har været brunt lige siden. Og mit skæg var helt fyldt med MDF-støv, så jeg lignede jeg ved ikke hvad.

Når det kommer til lyden, så bor jeg hellere ikke det optimale sted når det kommer til lydtryk. Men det er nu også mest for at få den helt kælderdybe bas at jeg bygger den her. Den skulle gerne komme til at spille mere eller mindre lineært ned til 20 Hz, og det er en stor forbedring ift. min nuværende DIY sub, som ruller af omkring de 30 Hz. Men det er da klart at jeg også vil have muligheden for nogle gevaldige lydtryk, og det skulle der nok blive mulighed for.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

uups så ikke lige det var syska der skrev det.... men dette er til dig, det ser MEGA flot ud! har du ikke hørt en dyr sub før? ellers gør det så du har noget at sammenligne med...
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt det meste af aftenen på at kigge lidt på diverse DIY subs inde på www.lautsprechershop.de. Og der fandt jeg faktisk en konstruktion der mindede meget om den jeg selv er i færd med at bygge. Udseendemæssigt var der ikke så stor lighed, men konstruktionen er bestykket med 10" XLS + slave, altså nøjagtigt som min. Volumen er på 31 liter, som er lidt større end min.

Et link:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_xa10.htm     
(kan ikke finde ud af at lave det om til et link, så kopier teksten ind i adressebjælken)

Den er drevet af en forstærker der hedder RCM Detonation DT300, som ser sådan her ud:



Den ser ud til at være lidt fesen, men er opgivet til 300W ved 4 Ohm.
Den kan også booste med 3 eller 6 dB ved diverse frekvenser.

Andet sted på siden fandt jeg lige det jeg har ledt efter. En ekstern Sub-forst. En der kan alt det som pladeforstærkerne også kan, men som en ekstern del. Den er fra Inosic, og hedder RAS-400 G (eller RAS-300 G ved 300W-versionen)

her er et link til den:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/verst_in_en.htm

Og her to billeder:




Jeg har kigget lidt på Inosic's egen hjemmeside, og sidstnævnte forstærker fåes også som stereo, der bliver kaldt Twinfire.

Problemet er bare at denne forstærker koster €699 for 300 W og €739 for 400 W. Og det er over mit budget.


En anden sjov ting jeg lagde mærke til var deres model der hedder RAS200.
Her er et billede:


Jeg syntes bare jeg havde set den et sted før. Og så kom jeg i tanke om den analoge sub-forst. de sælger hos www.frequence.dk. her er et billede af den:



Den ligner rimelig meget synes I ikke? Og de er begge 26 x 19 cm.

Men som sagt, jeg har virkelig problemer med at bestemme mig for hvilken forstærker jeg vil bruge. Det er jo en del mere fleksibelt med en ekstern løsning.

Kan I ikke komme med alle tænklige fordele og ulemper ved de to løsninger, hvis I synes jeg har glemt nogle. Andre forslag til løsninger er også meget velkomne.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
Hvis det bliver aktuelt med en ekstern forstærkerløsning sætter jeg en plade ind lidt på skrå i kabinettet, så det ikke bliver hel kubisk, og stående bølger i kabinettet bliver minimeret.

Der er ingen synderlig grund til at bekæmpe stående bølger i dit kabinet. Med et indvendigt mål på knap 31 cm vil den laveste frekvens, du kan få stående bølger i kabinettet være ca. 550 Hz - og du vil næppe lade din subwoofer spille højere end max. 200 Hz, vel?  

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Det har du da ret i. Så bliver den idé droppet igen  Min nuværende sub spiller fra ca. 50 Hz og ned, så jeg kommer slet ikke i nærheden af de frekvenser.

Men nu må vi se om der kommer intern eller ekstern forstærker. det har jeg lidt kvaler med at få bestemt.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Der blev desværre ikke lavet så meget på projektet denne uge. Planen var at den lige skulle have lidt gas her til aften. Men det endte med lidt pilsnere, og så er det vist en dårlig ide at lege med powertools.

Næste uge står den på ferie, så der skulle være tid til lidt timer i værkstedet. Her i weekenden skal min lille nevø døbes, så der går lige nogle dage før der kommer nye billeder.


/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

ved ikke om du har lyst eller hvad men ville bare lige sige at der er 2 stk xls 10" slaver til salg her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=5445
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes