Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Impedans korrektion? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 21 November 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Ny er jeg rigtig tilfreds med mine DIY højttalere, der fra TL over reflex endte (?) som lukkede....

Når den grovere optimering nu syntes forbi begynder så suboptimeringerne  

Jeg er interesseret i effekten af impedanskorrektion, specielt i basområdet (kabinet/basenhedens resonans). Denne kan vel fjernes/udglattes med et LCR led uden at ændre på afstemningen?

Er der nogle gode erfaringer her? Ligger det hele i at forstærkerens arbejde lettes?

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 21 November 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Du beskriver højtaleren for lidt

Dit spørgsmål ang resonanspuklen:  fjenelse af bassens resonanspukkel bevirker primært mindre buldren og generelt kan man sige at enhver impedansvariation er uønsket og et tegn på at enheden har problemer i pågældende område og DET har betydning for fasen.

Du vil formentlig efter korrigering for bassens egenresonans få en dybere og mere nuanceret bas - og husk så også at tune dæmpemassen indeni kassen - det siges at en "akustisk ventil" fjerner lidt af puklen.

Det er lettere at lege med enhedernes stigende impedans ved stigende frekvenser - det er jo kun et RC led - impedanskorrektion laves først så det indgår i filter - efterfølgende kan impedanskredsene være nyttige til at fintune. 

GENERELT mener jeg man opnår en glattere lyd med mindre forvrængning - personlig mener jeg at ulineariteter i højtaleren er ansvarlig for en stor del af forvrængningen i et system - hvorvidt det så hænger sammen med fasevariationer eller med forstærkeren - måske! 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 23 November 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Er der ikke nogle Duelund folk der har mening om dette?

__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 23 November 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har en "Duelund-clon" som jeg har arbejdet med i et par år - gør det mig til "Duelund-mand"?
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 23 November 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Bestemt, det var ikke for at nedvurdere dit tidligere indlæg...det har pirret mig til at forsøge!

Men det er jo altid interessant at høre for og imod



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 24 November 2005 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

Positiv holdning - det fortjener et svar!

Det er jo meget komplext til at svare konkret og det vil jeg nok ikke kunne.

Fjernelse af egenresonansens impedanspukkel - altså i et Duelundfilter er det en absolut nødvendighed da hans filterteori kræver lineær impedans og frekvens.

Jeg vil sige det sådan - i mit igangværende projekt med delvist hjemmebyggede og modificerede enheder vil jeg prøve at undlade det.

Vedr. enheders stigende impedans ved stigende frekvens - ja det skal helt sikkert tæmmes - og disse enkle RCkredse er rare at have til fintuning.

En lineær frekvenskurve er ikke ensbetydende med god lyd - det er sådan at selvom enhederne "enes" ved delefrekvensen kan det gå helt galt alligevel - selvom man har fin "afrulning" kan der godt være alvorlige fasefejl - det er fint med måling men helt stole på det kan man ikke - det er jo ikke alt som skinner der er guld.

Duelund brugte i hans 3vejs filter hvad han kaldte en Afaktor og centerfrekvens - centerfrekvensen er der hvor bas og diskanten mødes - og det siger sig selv at det kræver utrolig meget styr på hvad enhederne laver udenfor deres "arbejdsområde" - en næsten umulig opgave - selvom der jo netop her er nogle muligheder - selve enhedens "arbejdsområde har man færre muligheder for ændre. Og desværre må jeg sige at ikke alt hvad selv Duelund rørte ved blev til guld - det er ikke kritik men mere et udtryk for hvor vanskeligt det kan være selv for experten.

Jeg har tit oplevet at diskanten ændrer sig når jeg har justeret på bassen og omvendt. Hvilket var noget Duelund gjorde mig opmærksom på.

Jeg mener det  er vigtigt at få højtaleren "ind under huden" og få fornemmelsen af hvad der sker når man gør det ene eller andet - man ændrer et sted og ups! - pludselig kræves justering et andet sted osv. - man kan blive ved og ved - man lærer højtalerens karakter at kende og den kan man støtte og forbedre, men man kan ikke ændre den eller tvinge den til noget den ikke magter. 

En ting ved jeg dog - "man kan ikke gå baglæns" - har man først lavet en forbedring men som alligevel ikke er helt på plads - ja så må man "finde" flere steder at justere på.

Mere konkret kan man sige at seriekomponenten er svær at "file" på - på en seriespole kan det være så små ændringer at det ikke kan måles - paralelkomponenten derimod er nemmere at ændre.

Personligt vil jeg aldrig sætte flere kondensatorer sammen (paralel) for at opnå en større værdi, da det skaber resonans som giver hårdhed (udokumenteret påstand). 

Og det kan så lyde godt i flere måneder - og så  synes man pludselig at det alligevel burde kunne gøres bedre - og så fortsætter legen.

Og så for at gøre det rigtig drilsk har hver enkelt kreds i filteret et elektrisk Q - og hvis det er for højt kan det medføre selvsving/resonans - her er modstanden igen en vigtig størrelse.

Men nu er det jo sådan at ingen har patent på god lyd - den enkelte må jo gøre op med sig selv hvad der lyder bedst - nogen bliver nemmere tilfreds end andre.

Men med DIY er det vel sådan at man skal øve sig meget for at opnå det man ønsker sig - og det lykkes ikke altid, men når det lykkes og tingene falder på plads opnår man til gengæld noget som kan svært at købe for penge. 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes