Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 09:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Hjørne horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

hansson skrev:

Kunne du så ikke have sparet de kroner hos trælasten? Eller var pladen for stor til at komme i bilen?

/hansson

Plader!! Jeg undersøgte hvad en snedker skulle have for at udskære (14m2): Han ville have 419,- i timen, Uf! Det tog Bauhaus 45 min at udskære pladerne i passende mål  til for det hele 1465,-

Det er så kun lidt udskæring og en del smig der er tilbage såååååå diy

Hilsen Flemming

 

Held og lykke med projektet. Hold os underrettet herinde i forumet, tak!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 924
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
mollecon skrev:

Du vil lave mellemtonehorn selv?

Ja, det er mest pga at prisen er høj på 600 - 7000 Hz horn. Sååå.... jeg har set dine links og dem på foraet virker vældige "tændte" så keg til at studere. Der var engang (i midten af halvfjerdserne) en konstruktion kaldet "Jailvox studio monitor" Det var en 4" Peerless der skrålede ind i et mellemtone horn. Den tegning ville jeg gerne have.......

Hilsen Flemming

Hej Flemming,

Jeg er næsten sikker på at jeg har den Jealvox tegning liggende. Jeg holder øje med tråden i morgen, dukker der ikke noget op skal jeg få den kopieret til dig.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted
 
Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 924
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:
Flemming Skov skrev:
mollecon skrev:

Du vil lave mellemtonehorn selv?

Ja, det er mest pga at prisen er høj på 600 - 7000 Hz horn. Sååå.... jeg har set dine links og dem på foraet virker vældige "tændte" så keg til at studere. Der var engang (i midten af halvfjerdserne) en konstruktion kaldet "Jailvox studio monitor" Det var en 4" Peerless der skrålede ind i et mellemtone horn. Den tegning ville jeg gerne have.......

Hilsen Flemming

Hej Flemming,

Jeg er næsten sikker på at jeg har den Jealvox tegning liggende. Jeg holder øje med tråden i morgen, dukker der ikke noget op skal jeg få den kopieret til dig.

Haugaard

Hej Flemming,

Som alle jo husker blev Jealvox Sound Monitor konstruktionen beskrevet i High Fidelity nr. 4, 5 og 6 - årg. 1976 

Jeg fandt bladene frem i går for at scanne konstruktionen af mellemtonehornet men ak og ve. Siderne 71 -74 mangler i mit nr. 5; 1976  så jeg kan desværre ikke hjælpe. Jeg håber der er findes en anden hjælpsom sjæl derude.

Haugaard

 

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:

Jeg fandt bladene frem i går for at scanne konstruktionen af mellemtonehornet men ak og ve. Siderne 71 -74 mangler i mit nr. 5; 1976  så jeg kan desværre ikke hjælpe. Jeg håber der er findes en anden hjælpsom sjæl derude.

Haugaard

 

Tak for hjælpen. Jeg mente nok de var fra dengang. Som ung hvalp kom jeg meget i ungdomsklubben (Brørup), hvor klub lederen havde sådan et par. Det støbte kimen til denne sunde interesse....

Ved nærmere eftertanke ville jeg nok også få noget bøvl med at "interface" driveren til en 3 - 4" åbning! Driveren har en 2" åbning.

Hilsen Flemming



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Har du checket ham her, evt lave en besked? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26045&P N=2&TPN=1

Har selv haft sådan nogle. Var glad for dem. Byggede selv mellemtonehornet i marmor!!! Melletone en Peerles KO40MRF med eget kammer. Fantes i en X version der var mere robust. De er ellers bygget af en Herr. Jürgensen i Odense. Lavede jo også et par Jealvox Sound Master. En højttaler uden bas horn. Det var for at have et par i sin stue. De store stod på loftet. Master blev både lavet i 12" og 15" versioner. Monitor er ed en 12" Isophon enhed.

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

"Jeg fandt bladene frem i går for at scanne konstruktionen af mellemtonehornet men ak og ve. Siderne 71 -74 mangler i mit nr. 5; 1976 så jeg kan desværre ikke hjælpe. Jeg håber der er findes en anden hjælpsom sjæl derude."

Biblioteket har dem!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jealvox mellemtone hornet er vist ikke specielt godt - ruller så vidt jeg ved af alt for tidligt - da du får høj følsomhed skal du formentlig bruge diskanthorn, og det går ikke under 5000hz - tror at et "læbehorn" måske er en bedre løsning.

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Er Jealvox mellemtone hornet ikke et læbehorn?
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

 - tror at et "læbehorn" måske er en bedre løsning.

Yes, det er faktisk sådan en konstruktion jeg leder efter (JBL2397 look alike)



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jealvoxhornet kaldes vist for "tungehorn" - læbehornet er buet på bund og top - Fostex sælger dem til uforskammede priser - Audioscan solgte nogen i gamle dage, måske der ligger et sæt et sted - men en god elhøvl og lidt "håndelag".....men MONACOR har faktisk et PA-horn til fornuftige priser....men der kan være problemer med nedre frekvensgrænse.....har du overvejet at bruge en bredbåndsenhed....Fostex har en ny enhed på vej.....og der er ORIS horn til den løsning....sikkert rigtig godt men ikke specielt kønt 
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
har du overvejet at bruge en bredbåndsenhed....Fostex har en ny enhed på vej.....og der er ORIS horn til den løsning....sikkert rigtig godt men ikke specielt kønt 

Læbehornet tror jeg også kaldes for Smith hornet (a.la westlake hornet på gamle JBL studio monitore)

Ja, de sidste par dage har jeg pønset lidt på at få mine 25 år gamle Lowther PM2C renoveret og så putte dem i et front ladet horn af en slags.... Men jeg tror jeg aligevel går for 2445'erne for at have prøvet dem

Hilsen Flemming

P.S Jeg kan godt se at dimensionerne på mellemtonen hornet til Jaelvox er knapt så bred som jeg husker det, så hvad er fn monstro?



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Lealvox mellemtonehorn....mit gæt ud fra størrelsen er at det ikke er brugbart meget under 1000hz....men jeg tror det er værre med øvre p.gr. af den meget lukkede opbygning.....næppe meget mere end 2000hz.....men du kunne jo everveje at lave det større

PS! Westlake hornet har ingen paralelle flader....burde være bedre....mener også det er nemmere at "bygge"

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke jealvox hornet er sagen, ej heller dem fra audioscan de har begge nogle dimensioner som er lidt uheldige.

Hvis du er til de lidt simple (at fremstille) ville jeg gå efter en af Bruce Edgar konstruktioner.Han eksperimenterede en del med front mellemtonehorn og fandt at forholdet mellem bredde og højde af munding skulle være omkring 1.5 til 1 for at få en ok frekvensgang. Han fremstillede et 300 Hz tractrixhorn dengang og brugte bla en dynaudio 2 tommer som driver, senere en større conus membran på 4 eller 5 tommer med noget ladning da halsen er 2 gange 2 tommer på hornet.

Har du mod på brug af høvl ville jeg gå efter et læbehorn ala TAD.

Et billede fra dengang jeg fornøjede mig med hornbygning.

Inde i tractrixhornet sidder en coral beta8 som jeg skar ned til en beta5 tommer. Kassen er et front bashorn med en enkelt foldning med en vifa 8 derinde et sted.

Det er fra før jeg kunne måle ret meget og det var i hvert tilfælde ikke liniært. Men det var sjovt og havde et eller andet specielt som alm højttalere bare ikke har.

Mvh

 

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg skal gerne lave en håndværksmæssig/praktis beskrivelse af bygningen af sådan en sag, hvis du synes - faconen, det er op til "kunstneren"

http://www.pioneerelectronics.com/pna/product/detail/0,,2076 _4217_37181,00.html

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg kommer i tanke om at lavpris elektonink har nogle store horn liggende. De har facon som TAD hornene  men udført i plast og beregnet til en eller anden stor piezo driver. Det gode er prisen, 2-300 kr stk og det skulle være en nem sag at gøre de tynde plastvægge døde med lid tweaking.

Som et første forsøg er det da relativt billigt sluppet.

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 06:08 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg skal gerne lave en håndværksmæssig/praktis beskrivelse af bygningen af sådan en sag, hvis du synes - faconen, det er op til "kunstneren"

http://www.pioneerelectronics.com/pna/product/detail/0,,2076 _4217_37181,00.html

Hej Musicus,

Dem har jeg også svælget over. Den er jeg med på, det med den håndværksbeskrivelse. Men er hornet bredt nok (stort nok mundingsareal) ? Det skal helst have en fn på 600 Hz. Jeg har ikke set plast hornerne endnu men det lyder behageligt billigt

Ideer er velkommende

Hilsen Flemming



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger på pioneer linket igen og ser under speakersystems er der en model 2404. Stort horn plus 15 tommer hvor der deles ved 650 Hz. Kabinetmålene indikerer at hornets munding er omkring 60 i bredden og 25 høj så det er stort. Men Jealvox hornet havde vist også denne bredde så...
Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Ja det har været et stykke tid siden sidst. Har egentlig kun fedtet lidt rundt med udskæring til kile. Det blev træ af et stykke aflagt spær. På nedenstående billede ses hornstart m. hul til bas.



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Netop også lige hjemtaget her først på aftenen de såkaldet mellemtonedrivere. Hver driver er en kollos på 13.8 kg med et 2" hul. Membranen er en 4" titanium diamond form. Hornet er et 90x40 graders og starter først rigtigt fra 600 - 800 Hz og op. Planen er dog med tiden at prøve at lave et i træ

Hilsen Flemming



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt - det er ikke hver dag man ser hornkonstruktioner!

Du opgav altså at lave JBL Paragon...
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes