Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 00:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: TP AcousticS® ( mit anlæg ) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg antager at forstærkeren er et push-pull design ?

I så fald vil jeg gøre opmærksom på at et push-pull udgangstrin først forlader klasse-A når strømmen til højtaleren overstiger 2 * tomgangsstrømmen.

Så til 100W i 8 ohm, skal der kun bruges 2.5A. Jeg ville i Thomas tilfælde derfor skrue ned for tomgangsstrømmen lidt for at reducerer effektafsættelsen. Med mindre der selvfølgelig skal kunne køres klasse-A drift i lavere impedanser.

Til Thomas:

Har du beregnet die temperaturen på dine Udgangstransistorer ? Store køleplader gør det ikke alene, da problemet som oftest er at få varmen overført til kølepladen. Selvom en transistor er specificeret til 200W er det ikke sikkert at den klare mere end 25-50W alt afhængende af hvilket hus type den er monteret i.

Jeg har kigget på billedet af din forstærker og må sige at du har ret lange ledninger. Hvis jeg var dig ville jeg se om jeg ikke kunne redesigne konstruktionen så disse blev gjort kortere eller helst helt fjernet.

mvh Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
tp acoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej

Jeg antager at forstærkeren er et push-pull design ?

I så fald vil jeg gøre opmærksom på at et push-pull udgangstrin først forlader klasse-A når strømmen til højtaleren overstiger 2 * tomgangsstrømmen.

Så til 100W i 8 ohm, skal der kun bruges 2.5A. Jeg ville i Thomas tilfælde derfor skrue ned for tomgangsstrømmen lidt for at reducerer effektafsættelsen. Med mindre der selvfølgelig skal kunne køres klasse-A drift i lavere impedanser.

Til Thomas:

Har du beregnet die temperaturen på dine Udgangstransistorer ? Store køleplader gør det ikke alene, da problemet som oftest er at få varmen overført til kølepladen. Selvom en transistor er specificeret til 200W er det ikke sikkert at den klare mere end 25-50W alt afhængende af hvilket hus type den er monteret i.

Jeg har kigget på billedet af din forstærker og må sige at du har ret lange ledninger. Hvis jeg var dig ville jeg se om jeg ikke kunne redesigne konstruktionen så disse blev gjort kortere eller helst helt fjernet.

mvh Morse

Hej morse

hvis du Læser tråden Selvbygger projekter står der også at jeg er ved at lave den helt om hvis ellers midlerne en dag vil sål til *G*

men den bliver lavet om til 2 mono blokke og helt nyt print design + 2 sæt ekstra effekt transistore og helt nye Lytter.

MbH Thomas

Til top Vis tp acoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tp acoustics
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Ok, du har planlagt en ny version. Hvad er konklusionen på den nuværende prototype? Har du lavet nogle målinger ?

Er diagrammet hemmeligt? Hvis du interesseret i konstruktiv kritik kunne du eventuelt prøve at vise diagrammet. Jeg er sikker på at der er folk i dette forum, som kunne give et par råd.

mvh Morse

 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
tp acoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej Thomas

Ok, du har planlagt en ny version. Hvad er konklusionen på den nuværende prototype? Har du lavet nogle målinger ?

Er diagrammet hemmeligt? Hvis du interesseret i konstruktiv kritik kunne du eventuelt prøve at vise diagrammet. Jeg er sikker på at der er folk i dette forum, som kunne give et par råd.

mvh Morse

 

Hej Morse

hmmmm kan du uddybe hvad du mener med konklusion ? med hensyn til Lyd, Kontrol, Spillemåde,"farvning osv. ?

Det jeg har Målt er hvad jeg selv har kunnet med et Scope. Frekvensgang er fra DC til 40 KHz.

Og ja diagrammet er hemmeligt har ikke Brugt 6 års udvikling på at smide det ud til gud og ver mand. Men ja er sikker på at der er folk herinde som ville ha' en masse gode ideer

--MvH Thomas

Til top Vis tp acoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tp acoustics
 
nismo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Fedt hjemmebyg.hvor høje er de højtalere egentligt.hor du undersøgt om der ikke skal sidde røde advarselslys i toppen så piloterne kan se dem?

Very nice



__________________
If I`m 2 Loud, You`re 2 Old
Til top Vis nismo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nismo Besøg nismo's Websted
 
tp acoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

nismo skrev:

Fedt hjemmebyg.hvor høje er de højtalere egentligt.hor du undersøgt om der ikke skal sidde røde advarselslys i toppen så piloterne kan se dem?

Very nice

Hej Nismo

Tak for de rosene ord og Højtalerne er 1,82 m høje ( Kabinetet ) med Sten og Spiks omkring 1,90 m

--MvH Thomas

Til top Vis tp acoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tp acoustics
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Lad mig starte med at slå fast at alt hvad jeg skriver i denne tråd er konstruktivt ment og ikke et personligt angreb på dig.

Når jeg spørger til konklusionen, er det fordi jeg går ud fra at du har en filosofi og på basis af den har defineret nogle retningslinier og mål for dit projekt. Det kan selvfølgelig også være at du bare godt kunne tænke dig at konstruere din egen forstærker for at lære noget om dette og ikke et forsøg på at lave en Krell eller Mark Levinson (tilføj selv) killer. Dette kan jeg sagtens forstå. Men er målet at lave et seriøst alternativ til hvad der kan købes må der andre boller på suppen.

Det kan selvfølgelig godt være det bare er mig, men vil man lave noget som virkelig tåler sammenligning med det ypperste skal man ikke forvente at det bliver meget billiger end hvis man købte et færdigt produkt. Bare det at få fremstillet et kabinet vil koste det samme som en mindre integreret forstærker. Desuden skal man nu nok igennem en del forskellige kredsløbs og layout versioner før man er i mål. Det er ikke noget man lige laver i første hug en fredag formiddag.

Man er nød til at prøve at få samlet noget erfaring med tekniske løsninger og subjektive resultater for at finde hvilke løsninger der virker ellers vil det jo være at famle sig frem i blinde. Hvad er fordelen ved at køre symmetrisk fra indgang til udgang - er få transistorer bedre end mange osv. Her må man også regne med at ende i nogle blindgyder. Fælles for alt dette er at det er meget resource krævende både med hensyn til tid og penge.

En sjov ting som jeg synes man høre ofte fra folk som bygger selv eller modificere udstyr, er at det næsten altid bliver meget bedere. Nu kan det være at jeg bare ikke er så dygtig eller været ligeså heldig, men jeg har måtte erfare at de tekniske løsninger som jeg syntes så godt ud på papiret ikke rigtig virkede i praksis (Læs: penge ud af vinduet). Her savner jeg at folk var lidt mere objektive og ærlige over for sig selv. Det er jo i sidste ende sig selv som man holder for nar.

Tilbage til din forstærker. Jeg kan forstå at du har målt det som kan lade sige gøre med et oscilloskop. DC til 40 KHz er ikke vildt bredbåndet. Selvom du køre uden modkobling er det rimelig nemt at komme højere op med de moderne halvledere, som er tilgængelige idag.  Når man har -3dB@40Khz vil afrulningen starte ved 8KHz. Det er måske derfor den lyder velopløst?

Har du prøvet at måle forvrænging? Det kan godt lade sig gøre at få en fornemmelse af dette med et oscilloskop.

Som du kan fornemme ligger jeg vægt på målinger. Jeg er af den opfattelse at det er erfaring og tolkning af målinger som er problemet.

Til sidst vil jeg sige at det er helt iorden at du ikke vil offentliggøre dit diagram. Men husk at du derved også er overladt til dig selv og ikke kan trække på andres erfaring. Derved vil du i sidste ende kunne riskere at skulle bruge ekstra penge og tid på at lave de samme erfaringer som andre har betalt for eller også kan du i værste fald risikerer slet ikke komme i mål.

Held og lykke med projektet.

mvh Morse

 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
tp acoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej morse Smider mine Svar ind imellem dine :o)

 

Hej Thomas

Lad mig starte med at slå fast at alt hvad jeg skriver i denne tråd er konstruktivt ment og ikke et personligt angreb på dig.

Nej det ved jeg godt var hvist ikke i så godt humør den dag jeg svarede dig.. den tager jeg på min Karpe ;o)

Når jeg spørger til konklusionen, er det fordi jeg går ud fra at du har en filosofi og på basis af den har defineret nogle retningslinier og mål for dit projekt. Det kan selvfølgelig også være at du bare godt kunne tænke dig at konstruere din egen forstærker for at lære noget om dette og ikke et forsøg på at lave en Krell eller Mark Levinson (tilføj selv) killer. Dette kan jeg sagtens forstå. Men er målet at lave et seriøst alternativ til hvad der kan købes må der andre boller på suppen.

Lidt om Projektet:

Hele ideen til Projektet startede sammen med en kammarat jeg havde på min Uddanalse som elektronink mekanikker. Sad på en MEGA kedelig SKP afdeling og ville udfordre os selv da vi begge havde Flare for Analog teknik. så de første 3 år af projektet gik med at LAve Super MANGE fejl og prøve os frem. Havde nogle rigtig gode Instuktøre til at hjælpe os og da jeg havde Arbejdet hos Ole Lund Christensen ( Gamut ) kunne jeg også Trække lidt på ham.

Det der var hvores mål var at lave noget som var Back to basics uden opamps styrings kredsløb her og der men en forstærker der kunne ihvertfald hamle op med ting til 50.000 Kr. da det var de produkter vi sad og savlede over og nej vi prøvede ikke at opfinde den dybe talerken igen. Ingangs bufferen design er foreksempel nakket fra et et 5 GHz Tektronik Scope. Efter vi havde lyttet på utalige forskellige buffere var det det design der Spillede mest musikalsk.

Men projektet tog hurtigt fart og den første ver. var en lille 40 Watts singelended forstærker. men da vi begge havde STORE højtalere var der ikke rigtigt nok saft i den men Klangen var suplim. tilbage til tegne/prøve borded og nye problemmer ramlede vi ind i bare ved at væve spæningen og smide et sæt transistore på. Men detsvære fik min kamerat job som IT mand og havde ikke tid til at lege med forstærkeren mere så var det kun mig som hoved konstruktør og stadig er har nogle enkelte hjerner til at hjælpe hvis det virkelig brænder på.

Det kan selvfølgelig godt være det bare er mig, men vil man lave noget som virkelig tåler sammenligning med det ypperste skal man ikke forvente at det bliver meget billiger end hvis man købte et færdigt produkt. Bare det at få fremstillet et kabinet vil koste det samme som en mindre integreret forstærker. Desuden skal man nu nok igennem en del forskellige kredsløbs og layout versioner før man er i mål. Det er ikke noget man lige laver i første hug en fredag formiddag.

Nej man skal ikke kaste sig ud i det her hvis man ikke tid tonmodighed og en masse penge bag sig som sagt har det tage 6 år intil nu og der er Stadig nogle ting jeg kan trimme men det er kun trimning nu har "The Basics" på plads nu er det bare finde de rigtige Strømforsygning stumper og Køleplader og kabinet.

Man er nød til at prøve at få samlet noget erfaring med tekniske løsninger og subjektive resultater for at finde hvilke løsninger der virker ellers vil det jo være at famle sig frem i blinde. Hvad er fordelen ved at køre symmetrisk fra indgang til udgang - er få transistorer bedre end mange osv. Her må man også regne med at ende i nogle blindgyder. Fælles for alt dette er at det er meget resource krævende både med hensyn til tid og penge.

Helt klart men godt at ha' en stor skole Bag sig + deres elektronik lager :o)

En sjov ting som jeg synes man høre ofte fra folk som bygger selv eller modificere udstyr, er at det næsten altid bliver meget bedere. Nu kan det være at jeg bare ikke er så dygtig eller været ligeså heldig, men jeg har måtte erfare at de tekniske løsninger som jeg syntes så godt ud på papiret ikke rigtig virkede i praksis (Læs: penge ud af vinduet). Her savner jeg at folk var lidt mere objektive og ærlige over for sig selv. Det er jo i sidste ende sig selv som man holder for nar.

Tilbage til din forstærker. Jeg kan forstå at du har målt det som kan lade sige gøre med et oscilloskop. DC til 40 KHz er ikke vildt bredbåndet. Selvom du køre uden modkobling er det rimelig nemt at komme højere op med de moderne halvledere, som er tilgængelige idag.  Når man har -3dB@40Khz vil afrulningen starte ved 8KHz. Det er måske derfor den lyder velopløst?

Afrulningen Starter ved 40KHz :o) og ja det er meget nemmere at komme højere op i frekvens men der har vi baladen med de Drivere jeg bruge som næsten går fra DC til Dagslys at de så begynder at gå i selvsving... og da jeg ikke vil ha' en kondensator i signalvejen måtte vi sætte en dæmper på hvor højt den skulle gå.

Har du prøvet at måle forvrænging? Det kan godt lade sig gøre at få en fornemmelse af dette med et oscilloskop.

Som du kan fornemme ligger jeg vægt på målinger. Jeg er af den opfattelse at det er erfaring og tolkning af målinger som er problemet.

den har lavere forvrængning end en B&O TG-7 tone Generator

Til sidst vil jeg sige at det er helt iorden at du ikke vil offentliggøre dit diagram. Men husk at du derved også er overladt til dig selv og ikke kan trække på andres erfaring. Derved vil du i sidste ende kunne riskere at skulle bruge ekstra penge og tid på at lave de samme erfaringer som andre har betalt for eller også kan du i værste fald risikerer slet ikke komme i mål.

Held og lykke med projektet.

mvh Morse

Tak for dine konstruktive spørgsmal og bekymringer du er meget velkommen til at skrive mere hvis du har noget på hjertet

---MvH Thomas

Til top Vis tp acoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tp acoustics
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes