Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Bøfforstærker PPAv2 - Færdig! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 29 December 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Så trampes der igen i ninushullet 

Knapt nok er jeg færdig med det ene projekt før et andet startes. Men det er jo sådan vi kan li' det os "selvhyggere"

Ej, for at være helt ærlig, så har jeg de sidste par måneder søgt internettet tyndt efter hovedtelefonforstærkere uden dog at finde noget jeg umiddelbart vurderer er værd at prøve. Kravet er at det skal være en hovedtelefonforstærker i høj kvalitet (som om det er noget nyt her på h4a ). Det synes jeg ikke ligefrem det vrimler med hvis det skal en købe med mindre det bliver en rør, men jeg ønsker samtidig en lille forstærker jeg kan bruge til både computer, hifi og tv og som er nem at flytte rundt på. Samtidig skal det dog heller ikke bare være et par "rottefise" af et par opamps uden i det mindste en buffer. Det er uhyggeligt hvor stor en del af de hovedtelefonforstærkere man kan købe der blot består af en OPA2134 (eller to OPA134) uden buffer(!). Totalt uegnede til hovedtelefoner under 100 ohm og egentlig helst skal have 600 ohm eller derover.

Efter nettet var søgt tyndt faldt valget på at prøve en PPAv2. Den har fået rigtig fine anmeldelser og har en kraftig diskret "diamond" buffer til at tage sig af det beskidte arbejde.
http://www.tangentsoft.net/audio/ppa/amp2/


Som i kan se har jeg snydt lidt. Faktisk er det meste loddet på printet. Der mangler kun emitter-modstande og udgangstransistorer og evt. strømforsyningen til en lysdiode (power indikator) samt kondensatoren til bas-boosten.
Elektrolytterne er Elna low ESR 105 grader. Den sidste af de store power elektrolytter er ikke monteret grundet jackstikket skal kunne være der. Men de er høje, så der er alligevel hele 9600 uF at gøre godt med.
Filmtyperne er i strømforsyningen Rifa polyester og til bas-boosten Rifa polypropylen. Ved godt det ser helt forkert ud det ikke er de typiske røde Wima'er, men Rifa'erne har bedre specs
Modstandene er alm. 1% metalfilm.

Af afvigelser fra det oprindelige design er "rail isolation" transistorerne til strømforsyningen af opampsne. De er BF245C, da jeg ikke kunne finde noget af det foreslåede. Benforbindelsen er blot invers af den foreslåede 2N5486 (har rigeligt plads), og IDSS en anelse højere, udmålt og parrede i hånden til 18 mA (15-18 mA var mit mål så jeg kunne rulle opamps som det passede mig).
En anden afvigelse er transistoren til buffer-biasen. PN4392 er ikke til at skaffe i Euroland, men 2N4392 er faktisk den samme, bare højere effekt og i TO18 (metal) hus og anden benforbindelse. Dog ikke noget der er værre end at den kan bruges, omend lidt højt placeret og uden at benene skal bukkes alt for meget rundt.

2N5087 og 2N5088 gav mig også lidt problemer, men jeg fandt dem i Tyskland og uden at jeg skulle bestille for 1500 kr. De har nemlig ikke meget plads, så selvom BC550C hhv. BC560C er praktisk talt magen til, så spænder deres inverse benforbindelse så at sige ben for at de kan benyttes grundet manglende plads på printpladen.


Her ses så det ultra lækre Noble potentiometer, der dog selvom den passer på printpladen, så vil den rage ud over kanten så printet ikke kan være i kassen, så det må sidde sådan.
Så er der Neutrik jackstikket, der er skyld i at ikke alle power elektrolytpladser er besatte. Det betyder dog ikke det store, for de spænder alle over den fulde spænding grundet den særlige opbygning med "virtuel jord".
Endvidere ses 2N4392, der sidder op i samme højde som bias-potmetret.


Sådan ser den ud forfra. Ved godt der mangler hul til en power indikator, men jeg overvejer om ikke jeg skal lade låget være af plexiglas - og så kan lysdioden jo sidde inden i. Desuden mangler der også lige hul til basboost omskifter, men jeg har endnu ikke 100% bestemt mig for om jeg skal have sådan én i endnu selvom komponentbestykningen er forberedt på det.
Kan rigtig godt lide volumeknappen. Ø35 x h 22 mm. En rigtig lækker massiv mandeknap


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Har du kigget på Head-fi´s hjemmeside?

Nydeligt arbejde!

Hvad står den dig i?

Og da op i lommen med power-indikator; hvis der er lyd er den tændt! (Snedigt ikk´?!)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

@ F.Christians

Ja, jeg mener jeg har kigget på Head-fi's hjemmeside, men hvad specifikt hentyder du til?

Hvad den står mig i... Tja, man skal vist ikke gøre det for at spare penge, men fordi man mener man kan lave noget lækkert, der overgår det man kan købe I alt er der vel brændt 2000 kr. af og så er den ikke engang helt på toppen endnu - jeg mangler nogle high end opamps. Disse kommer vel til at koste 500 kr. i alt.


* Kan en iPod lyde godt? *
Så spiller den. Ikke helt færdig, men der kommer lyd ud af den
Egentlig burde den lige få nogle AD8610 eller OPA637 og/eller OPA627 opamps (ground SKAL være unity gain stable, så her duer OPA637 ikke).
Jeg har nu blot sat nogle 8 kr's TL071 "retro" opamps i (skulle også nødigt brænde opamps af for 500 kr. ved en fejl). Men allerede... Hold kæ... hvor den spiller godt Jeg tør godt på nuværende tidpunkt udråbe projektet til at være en kæmpe succes!
Tør ikke tænke på hvordan den kommer til at lyde med bedre opamps

Ang. udgangstransistorer, så var planen at sætte BD139/140 i, da jeg havde bestilt en lille håndfuld af de foreslåede MJE243/253. De så lidt sjove ud og det var ikke rigtig til at bedømme om det var nogle fra et af de billigere firmaer eller det var nogle fake ON (tidligere Motorola) (og ja, man skal passe MEGET på falske transistorer! Hvis det er falske er det i hvert fald ikke første gang jeg får falske. MJ15003 har jeg fået en falsk af). Til alt held fandt jeg dog nogle gode gamle Motorola MJE243/253 hos Aage Nielsen - med det helt rigtige Motorola kvalitetspræg
Og så holder det endda også stilen med TO18 bias transistor, Noble potentiometer fra '84 og til dioden i strømforsyningen fandt jeg for sjov skyld en gammeldags type i "glasperle"hus - hvad den kostede jo kun få kr. mere end 1N400X med ca. samme specs - halv retro om man vil

Offset er også meget fint taget i bestragtning jeg ikke har matchet nogle transistorer, da jeg ikke har udstyr præcist nok til det - stoler ikke en tøddel på mine 100 kr's multimetre's hfe måling - andet end at give et peg om transistoren er død eller ej. Offset er hhv. 0.002 og 0.006 v - det er rigtig fint

Ja, op i ... med power indikatoren. Den skal også bruge energi og i disse miljørigtige tider skal der jo spares på energien


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Flere af Head-fi´s konstruktioner kan udvides med buffere.

Jeg ved godt at opampen OPA134 er flittigt brugt, men der findes et hav af konstruktioner på den hjemmeside, bare til orientering!  

Som jeg ser det på din konstruktions hjemmeside, så skal power-indikatoren også kun fortælle, at batterierne skal genoplades, eller?!

Alt i alt nydeligt og kompetent! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Flere af Head-fi´s konstruktioner kan udvides med buffere.


Må tilstå jeg ikke er helt med... Er det ikke bare et forum hvor folk diskuterer head-fi?
Ellers har jeg ikke læst nok på den

Citér:
Jeg ved godt at opampen OPA134 er flittigt brugt, men der findes et hav af konstruktioner på den hjemmeside, bare til orientering!


134'eren er ikke high end, men hvad jeg kan forstå er den heller ikke helt ringe (med forbehold jeg ikke har hørt den, men umiddelbart kan Texas' ultra billige TL071 med buffer jo spille rigtig godt og langt bedre end mange alm. hovedtelefonudgange(!)) og det er egentlig heller ikke 134'eren jeg klantrer - den kan man jo også skiftes ud hvis det er Jeg synes bare alle de forskellige købeforstærkere jeg kan finde benytter den - og når man så finder en side hvor de har pillet låget af den viser det sig den er uden buffer - og en uden buffer vil jeg altså ikke købe. Det er direkte en halv løsning at benytte en sådan enlig. Det kan godt være den kan spille forholdvist højt osv., men med mindre dine bøffer er 600 ohm eller mere bliver det næppe at betegne som high end.

På den anden side så kan jeg godt forstå fabrikanterne. Der er sikkert noget lovgivning vedr. lydtryk og udgangseffekt v. forskellige impedanser i udgange til hovedtelefoner den skal leve op til (der er der i hvert fald til bærbart udstyr i EU) og derudover skal den også kunne klare at køre med konstant kortslutning, da brugere af købegrej typisk er mere uvidende og igen grundet lovgivning så hænger fabrikanten på en garantireparation hvis brugeren brænder den af på trods af at bruganvisningen så højst sandsynligt ikke har været fulgt - alt sammen noget vi selvbyggere kan blæse høj og flot på, bare den er elektrisk forsvarlig mod stød og brand

Citér:
Som jeg ser det på din konstruktions hjemmeside, så skal power-indikatoren også kun fortælle, at batterierne skal genoplades, eller?!


Ja, det kan den bruges til, men nogen gange er det da rart også bare at vide den er tændt

Hvis jeg sætter den i vil jeg nok lade den slukke ved omkring 8.5 volt således at jeg også kan benytte 8 stk. opladelige AA og få advarsel om at de skal til opladning. Det er nemlig ikke sundt at køre flere opladelige batterier i serie helt ned, da de svagere så kan polvendes af de stærkere og derved ødelægges endnu hurtigere. En tommelfingerregel siger 1-1.1 volt pr. celle, men det varierer lidt efter hvor mange celler der er i ens batteri. Det eneste der kan køres helt ned er et batteri med én celle.
Citér:

Alt i alt nydeligt og kompetent! 



Tak tak


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hvad med et motorcykel-batteri; der må SQ da være strøm til et par timers lytning, eller mere!

Angående en hjemmeside med hovedtelefon-konstruktioner: Send en privat besked til Carrotman; han ved ALT om hovedtelefonforstærkere!

www.headwize.com og IKKE head-fi, sorry!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

OPA2134 benyttes bl.a. af Gryphon!

__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Hvad med et motorcykel-batteri; der må SQ da være strøm til et par timers lytning, eller mere!


Det er nu ikke fordi der ikke er strøm nok i opladelige AA til mange timers brug. Hvis man sætter bias til 20 mA pr. kanal, så bruger den rundt regnet i omegnen af 65-85 mA alt efter hvilke opamp du sætter i den. Hvis batterierne er på 2 Ah, hvilket er en meget alm. og billig kapacitet, så kan den således spille i 20-30 timer på én opladning.
Men derudover, så er 8 batterier i serie lige på grænsen afhængig af hvilken opamp. OPA627 og den nuværende TL071 vil da virke, men nok ikke med optimal kvalitet. Så skal jeg benytte enten AD8610 eller OPA134. Eller også skal jeg op i 10 celler, men 8 er bare sådan et dejligt tal, da man altid køber dem i pakker af 4, langt de fleste "intelligente" ladere lader 4 ad gangen og batteriholdere til 8 stk findes også. Men der da absolut intet til hindrer for at jeg bruger 12. Spændingen skal blot ligge et sted mellem 7 eller 10 (afhængig af opamp) til absolut max 24 volt (jeg vil dog sige max 20 for at være på den sikre side). Får den mere spænding er der for stor risiko for at brænde udgangstransistorerne af hvis nogen plugger ht-stikket ind/ud mens der er strøm på - ikke mange ved det, men de tre ledere kortsluttes kortvarigt mens stikket sættes i/hives ud!
Der vil altid være et (minimalt) offset i en DC-koblet forstærker og dette offset holdes, hvilket betyder at der pludselig sendes strøm i rå mængder til de kortsluttede ledere - dvs. risikoen er tilstede selvom forstærkeren blot er tændt, men ikke spiller.

Men tilbage til batterierne... Så er et MC batteri et startbatteri og dermed ikke beregnet til cyklisk brug. Men et bly/gel batteri, som er en anden type bly-syre batteri er derimod ganske velegnet. Dog stadig, så holder dem til cyklisk brug lidt bedre til tiltænkte brug end dem til standby brug (jep, for at gøre forvirringen total de findes nemlig i to hovedtyper ), men begge langt mere velegnede en MC-batterier - og stadig ikke særligt dyre. Faktisk tror jeg priserne er nogenlunde ens pr. amperetime - uden dog at have undersøgt det - men til gengæld får bly/gel batterierne af samme størrelse alvorlige problemer hvis de sættes til at starte en MC

F.Christians skrev:

Angående en hjemmeside med hovedtelefon-konstruktioner: Send en privat besked til Carrotman; han ved ALT om hovedtelefonforstærkere!

Kender godt CarrotMan og har haft en snak med ham på PB

F.Christians skrev:

www.headwize.com og IKKE head-fi, sorry!



Ahh. Det giver jo lidt mere mening

Hurtig skrev:
OPA2134 benyttes bl.a. af Gryphon!

Jep. Og det er som sådan heller ikke den jeg kritiserer. 2134 er blot den dobbelte version af 134 (og dermed uden mulighed for offset justering, men ellers bare 2 * 134).
Jeg kritiserer bare at den i ufatteligt mange hovedtelefonforstærkere bliver brugt uden buffer (og det er jo næppe dens skyld).
Den kan sagtens holde til det, men dens output er ikke dimensioneret til det - og da slet ikke hvis du bruger hovedtelefoner med de lavere impedanser - og det kan altså høres på lyden, som især kan mangle goddaw og kontrol i bassen. Kan vel svare nogenlunde til at benytte en 100% kortslutningssikker effektforstærker tiltænkt 16 ohms højttalere og så sætte 4 ohms højttallere til den. Bevares det giver da støj fra sig - men hifi? Måske. High-end? Nej.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Her er flere konstruktioner: http://headwize.com/projects/index.htm


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

@ CarrotMan

Tak. Har nu set dem
Og ja, der er mange interessante. Men jeg har det nu bedst hvis det er til at købe et professionelt print.


Og så har jeg endda fået lavet lidt idag. Fik slet intet lavet igår. Den lå bare på bordet og spillede og mig siddende med bøffer på, for den spiller ski' godt

Bare lige til at give en idé om hvordan den kommer til at se ud når den er færdig.
Skal nok komme med nogle flere lækre close up billeder af printpladen når alt er færdigt.

Overvejer stadig meget om jeg skal lave basboost i den eller ej. Egentlig så har jeg ikke savnet det, for den har mere punch i bassen end de typiske hovedtelefonudgange, men på den anden side, så er det jo heller ikke for ingenting jeg blandt venner også bliver kaldt GadgetMan
Håber også jeg kan finde noget plexiglas til låget. 3 mm burde ikke være et problem, men 4-4.5 mm vil være ideelt. Under alle omstændigheder, så skal kanten fræses, så det passer hvor aluminiumslåget ellers ville være (1.7-1.8 mm).


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Mimmer mimmer...

Så er der sq' ved at være lys for enden af hullet

Efter en weekend hvor jeg ikke har været travlt optaget har jeg nu fået lavet lidt igen.


Er der noget smukkere end en pæn printplade bestykket med komponenter af god kvalitet og det hele bare spiller?

Og så lige hvordan den ser ud helt samlet - med undtagelse af låget.



Jeg har besluttet mig for at udelade basboosten indtil videre. Synes ikke jeg har savnet den, så hvorfor implementere den?
Til låget skal jeg have fundet noget plexiglas... Derfor er billederne af den uden låg.

Derudover, så leder jeg stadig efter nogle fede opamps. Det kan da godt være den på nuværende tidspunkt spiller bedre end mange købe ditto, men derfor er der da ingen grund til at blive ved med at bruge opamps til 4,78- pr. stk. plus moms

Så hvis nogen ved hvor jeg finder OPA627/637 til en fair pris, må de gerne sige til.
Synes dem jeg kan finde er mildest talt hampre. Nu risikerer man vel ikke at få falske ved at købe fra en af de billigere steder?!?
Ellers tror jeg at jeg sætter AD8610 eller AD845 i. Begge har som 627'eren fået god kritik, omend de jo efter sigende har forskellige spillestile - 845'eren skulle være en smule rør-agtig, men stadig have AD's "snap" (kører med høj bias, kræver 12 mA forsyning mod 627's 7,5 mA), så det kan da være det er den jeg prøver. Elfa har 845'eren og til en IMO rimelig pris.



__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hej McAllan (med fare for sagsanlæg fra McD)

Det er da et rigtig flot produkt der er kommet ud af dit arbejde.


Mht. plexiglas, tag et smut forbi silvan. Det kan være de har nogle stumper liggende, for det kan da ikke være meget du skal bruge?

Alternativt kan du kigge efter noget acryl, det synes jeg er lettere at fræse i med et super resultat.
Hvis det var 4-5 mm du ville bruge, og hvis du har tilgang til noget CNC-maskineri kunne man jo nemt skrive noget i, eller lave noget andet sjovt.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
Hej McAllan (med fare for sagsanlæg fra McD)

Det er da et rigtig flot produkt der er kommet ud af dit arbejde.


Tak tak. Synes også selv det er blevet rigtig godt
Og tilmed må den i høj grad siges at leve op til mine forventninger
Kan næsten ikke vente med at komme andre opamps i den.

Citér:

Mht. plexiglas, tag et smut forbi silvan. Det kan være de har nogle stumper liggende, for det kan da ikke være meget du skal bruge?


Tak for tippet!
Nej. Bare et lille stykke. 12*18 cm ville være alt rigeligt, men gerne lidt større så det er mere håndterligt under arbejdet.

Citér:

Alternativt kan du kigge efter noget acryl, det synes jeg er lettere at fræse i med et super resultat.
Hvis det var 4-5 mm du ville bruge, og hvis du har tilgang til noget CNC-maskineri kunne man jo nemt skrive noget i, eller lave noget andet sjovt.

/hansson


Jeg troede plexiglas var af acryl...
Men derudover må jeg skuffe dig. Jeg har adgang til noget fræsemaskine-værk, men det er af den lidt grovere manuelle type med 3 håndtag, man selv skal dreje/styre, så tekst el. andet fancy bliver der intet af 
Men kan kunne da forholdsvist nemt lave noget kant-sjov... F.eks. en kant rundt på indersiden. Nu får vi se


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Nå, så er AD845 og for sjov skyld et par NE5534 bestilt.
Hvis alt går som det plejer fra Elfa er de her torsdag

Har for sjov skyld foretaget et eksperiment, da jeg ville høre hvor meget ground-kanalen egentlig forvrænger. Forsøget er yderst enkelt. Der sættes en forstærker over ground-ind og ground-ud. I den ideelle verden burde intet kunne høres. (Sammenhold med diagrammet, som findes via linket i første post)
Med mine nuværende 150 ohm Sennheiser hørebøffer lader det faktisk til at den ideelle verdens teori holder ret godt stik. Fuld skrald på bøfferne og der høres kun _meget_ svagt noget forvrænget der minder om det der spilles. Med et par 32 ohms bøffer er det mere, men stadig skal der spilles højere end sjovt er for at man kan høre noget forvrænget. Så spørgsmålet er hvor meget opampen i ground betyder - at den klarer sig så godt, som det umiddelbart lader til må nok være fordi ground ikke skal arbejde ret meget (teorien bag hvorfor ground-bufferen i Pimeta'en, også fra tangentsoft, ikke vinder synderligt (om noget overhovedet) ved parallelkobling, selvom den jo belastes ca. dobbelt så hårdt som h/v) - den skal blot holde et niveau.
Og hvorfor nu dette eksperiment, for det er vel ikke for at spare en enkelt af de dyre opamps? Hehe nej, det kunne det have været... Men årsagen er at NE5534 ikke er unity stable, dvs. stabil ved 1 gange forstærkning - derfor kan den ikke anvendes til ground. H/V er med 11 ganges forstærkning, så ingen problemer der. Er blot lidt spændt på om offsettet stadig vil være om ikke super fint som nu, så accaptabelt, for opamps med bipolare input skulle eftersigende være noget mere besværlige hvad det angår.

Ang. NE5534, så synes jeg bare den må prøves, for den er jo meget rost. Men skal det være en Philips for at være "rigtig"? Philips komponenter og i særdeleshed de gamle klassikere og specielt i DIL-pakninger er jo nærmest ved at være rariteter...(!) Eller er en Texas Instruments også fin? Elfa har TI, så det er den jeg har bestilt. Til gengæld koster de ikke alverden.

Btw. hvis der sidder nogen derude og også er blevet lun på at lave én, men har problemer med at finde komponenterne eller egnede erstatninger, så spørg endeligt løs. Jeg købt fra "næsten" alle DK's elektronikbutikker og en enkelt i Tyskland


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Så oprindt dagen hvor 3 stk. dyr af racen AD845JN ankom i et kæmpe bølgepap-bur, kun sådan ca. 40 gange større på hver led end hver af dyrene

Mit umiddelbare indtryk: Så stor forskel fra TL071'erne er der heller ikke - i hvert fald ikke i denne applikation, hvor de jo faktisk ikke belastes pga. buffer. Bevares, det er da klaret lidt op, men direkte åbenbaring fra før, hvor jeg også synes den gjorde det rigtig godt, vil jeg ikke kalde det. Det kan godt være jeg må ud og investere i et par Sennheiser 650 hvis de skal yde ampen retfærdighed  - mine nuværende er et par Sennheiser 265 Linear II.
Prøvede også NE5534 og må sige det spiller meget tæt. Havde jeg mulighed for at prøve før jeg købte, havde jeg nok bare taget NE5534 til en rund 10'er, for lidt nærig er man vel altid  Ser ud til den sagtens kan gå mht. offset - i hvert fald hvis man kører uden basboost.

Prøvede også for sjov skyld at sætte 5534'eren i ground og tilsyneladende ingen selvsving, men vil dog ikke anbefale det. Her er TL071 eller bedre men dyrere OPA134 mere passende, så selvsving ikke opstår lige pludselig.

Suma sumarum. Næsten uanset hvilke(n) audio-egnede opamp(s) man vælger (gå dog langt uden om 741), så bliver det alle tiders bøfforstærker, der slår alt hvad man typisk finder af bøfudgange i det typiske forbruger-hifi - både hvad angår lydkvalitet, styrke og støjniveau. Perfekt hvis man ønsker tinnitus i fart Her må både Marantz Snurrerundt, Aura, Nikko, diverse bærbart udstyr samt iPod se deres indbyggede bøfudgang slået med flere længder af en hjemmedyrket gulerod

Beklager det manglende billede, men mit kamera er pt. ikke hjemme
De 845 ser ellers funky ud med deres lidt specielle label, der skiller sig ud fra mængden af typiske tryk.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

*** Finito ***

Jep, så er den at betragte som færdigbygget.


AD845JN har naturligvis overtaget TL071's plads


Og der er tilmed kommet power-indikator i samt låg af plexiglas.

Så er der kun tilbage at sætte en god kop the over, finde sin yndlings-CD frem og nyde vellyden

Jeg vil nok i den nærmeste fremtid investere i et par Sennheiser HD650, men nu ser vi lige hvornår det bliver, for i tyske netbutikker sparer men nemt ~40% i forhold til prisen i DK, men de færeste (billigste) tager Visakort Ellers må jeg tage mig sammen og prøve en forudbetaling, selvom Visa jo klart er nemmest.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  




/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Outstanding! Den ser dælme rar ud! 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Jeg troede plexiglas var af acryl...
Men derudover må jeg skuffe dig. Jeg har adgang til noget fræsemaskine-værk, men det er af den lidt grovere manuelle type med 3 håndtag, man selv skal dreje/styre, så tekst el. andet fancy bliver der intet af 
Men kan kunne da forholdsvist nemt lave noget kant-sjov... F.eks. en kant rundt på indersiden. Nu får vi se


Jo det er sandt at Plexiglas består af Polymethylmethacrylate (PMMA) ligesom acryl. Plexiglas er bare et varemærke, ligesom fx. Neoprene.

Jeg har bare oplevet en forskel når jeg har fræst i Plexiglas fra Silvan til forskel fra det acryl jeg kan få igennem DTU. Det kan måske have noget med at plexiglasset fra Silvan er så tyndt, og de klodser jeg får på DTU er langt tykkere. Samtidigt virker det langt mere klart og gennemsigtigt.

Men det kan alt sammen være ligegyldigt, for jeg kan se du har fået et fantastisk resultat.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

@ CarrotMan & Bjarke NR

Den er også rar Sikke et drive og et jerngreb! Det behøver man ikke specielt gode hovedbøffer for at høre Spiller rent til øredøvende højder - Der skal virkelig passes på volumen! Det er da sådan det skal være


@ hansson

Ahh... Tak for forklaringen. Nogen gange så kalder man jo ting det de ikke hedder, for så ved alle jo hvad man taler om Champagne selvom den er fra Rusland, Le Bic er synonym for en kuglepen i Frankrig - ikke nødvendigvis en kuglepen fra firmaet Bic og sådan er der så meget

----------

Btw. Så TC har Sennheiser HD650 til 2499,- Det er da langt bedre end klubben og næsten nede i niveau hvor jeg så køber i DK. Nogen der ved om de fås billigere andre steder i DK?


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes