Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 02:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Depletion Mosfet i forforstærker. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ville høre om nogen har erfaring med Depletion Mosfets(lydmæssigt) ?

Jeg har tænkt mig at benytte dem i forforstærker. Hvis forforstærkeren blot skal benyttes som buffer, kan forstærkeren laves meget simpelt.

Det kræver blot en Depletion Fet i signalvejen udover volumenreguleringen.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Her er lige et link til en Depletion mosfet :

http://www.infineon.com/cmc_upload/documents/080/999/BSP149_Rev1.0.pdf

Hvis denne skulle bruges skulle den køre med en I drain på 0,4 amp. med regulering hvis temperaturen ændrer sig. på den måde kan man lave den DC koblet.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hej LGrau!

Dem hører jeg gerne mere om dine erfaringer med.

Desværre er alt det FET og for den sags skyld MOSFET jeg har hørt i mit liv indtil videre, så overfladisk og blodfattigt, at interessen har svigtet

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:

Hej LGrau!

Dem hører jeg gerne mere om dine erfaringer med.

Desværre er alt det FET og for den sags skyld MOSFET jeg har hørt i mit liv indtil videre, så overfladisk og blodfattigt, at interessen har svigtet

Jeg har desværre ingen erfaring med dem. Jeg er bare ved at lave et "teoretisk" anlæg.

Men flere indlæg omkring forforstærkere med MOS-FET er velkomne.

Det største problem med mosfet i teorien er vel den høje indgangskapacitet ?  



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart

Jeg har aldrig prøvet depletion mode MOS-Fets, så jeg kan desværre ikke dele nogle erfaringer. Men hvorfor ikke bare prøve dem?

Jeg går ud fra at du har prøvet almindelige JFETs, som er en depletion mode komponent (Ligesom Rør). Du kender sikkert også Nelson Pass's konstruktioner med enhancement mode MOS-Fets. Disse fungerer ganske udmærket. Men en sammenligning kunne da være interessant.

Du har tildels ret med hensyn til kapaciteter. Men husk kapaciteter kræver kun store strømme når man skal op- og aflade med store spændings sving. Desuden er kravet til slew-rate i praksis ikke så stort.

Prøv det.

mvh Morse

 

 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej Lennart

Jeg har aldrig prøvet depletion mode MOS-Fets, så jeg kan desværre ikke dele nogle erfaringer. Men hvorfor ikke bare prøve dem?

Jeg går ud fra at du har prøvet almindelige JFETs, som er en depletion mode komponent (Ligesom Rør). Du kender sikkert også Nelson Pass's konstruktioner med enhancement mode MOS-Fets. Disse fungerer ganske udmærket. Men en sammenligning kunne da være interessant.

Du har tildels ret med hensyn til kapaciteter. Men husk kapaciteter kræver kun store strømme når man skal op- og aflade med store spændings sving. Desuden er kravet til slew-rate i praksis ikke så stort.

Prøv det.

mvh Morse

 

 

Hej Morse Ja du har ret med hensyn til indgangs kapaciteten, eller man kan vel nærmere sige ved hurtige spændingsændringer. Det jeg mente Var at man lige skal sikre sig at båndbredden ikke bliver for lav p.g.a. høj indgangskapacitet kombineret med høj udgangsmodstand i forrige trin.

Nej jeg har desværre ikke prøvet J-Fets, jeg har i det hele taget ikke ført nogle af mine design ud praksis, men jeg håber snart at jeg får tid.

Det interessante ved Depletion Fets er at man kan lave den DC koblet med kun den ene komponent i signalvejen. Men jeg ville lige høre om nogen havde erfaringer inden jeg kastede mig ud i projektet.

Jeg har lige nu en NLE12 tror jeg den hedder så jeg vil i første omgang kunne lave en direkte sammenligning med den.   

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart

Jeg synes du skulle prøve at bygge nogle forskellige varianter. Jeg ville ikke fokuserer så meget på DC kobling eller ej, selvom det kunne realiseres med den depletion mos-fet du nævner. 400 mA igennem den kunne godt give nogle problemer med effektafsættelse.

Min erfaring er at de aktive komponenter stadigt er dem der bidrager med mest forvrængning, næst efter mekaniske transducere selvfølgelig (HT, PU osv.).

Jeg kender godt NLE12. Niels Larsen er en af min meget gode venner. Han laver særdeles gennem arbejdet konstruktioner.

mvh Morse

 

 

 

 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej Lennart

Jeg synes du skulle prøve at bygge nogle forskellige varianter. Jeg ville ikke fokuserer så meget på DC kobling eller ej, selvom det kunne realiseres med den depletion mos-fet du nævner. 400 mA igennem den kunne godt give nogle problemer med effektafsættelse.

Ja. det giver lidt problemer med effektafsættelse, spændingen over fet'en må maks være ca 6 volt. Det er ikke fordi jeg specielt går efter DC kobling men mest fordi jeg vil reducere antallet af komponenter i signalvejen til det minimale.

I diagrammet er der en MOS-FET(T2 den er vist ikke tegnet helt korrekt) før drain på depletion fetten. Den sørger for at spændingen over T1 er konstant. Derved burde T1 få nær optimale arbejdsbetingelser. Den "mærker" kun en lille strømændring når der spilles.

Jeg er lidt i tvivl om forspændingen til T2 giver nogle problemer. Det eneste jeg umiddelbart kan se er at Indgangskapaciteten fra T2 skal lægges i parallel med T1. Er der andre problemer ? 

Min erfaring er at de aktive komponenter stadigt er dem der bidrager med mest forvrængning, næst efter mekaniske transducere selvfølgelig (HT, PU osv.).

Ok det er selvfølgelig lettere at lave forstærkeren med en kondensator i udgangen så slipper man for at tænke på DC offset og konstruktionen bliver mere simpel.

Jeg regner med at jeg vil lave et aktivt filter ved at sætte nogle kondesatorer i signalvejen, så ved filteret til diskanten vil det være naturligt med en kondensator i udgangen.

Jeg kender godt NLE12. Niels Larsen er en af min meget gode venner. Han laver særdeles gennem arbejdet konstruktioner.

Så hvis lyden på min konstruktion bliver bedre er det ikke helt værst .

mvh Morse

Tak for de konstruktive indlæg.

Jeg har lavet et udkast til forforstærkren her :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3468&PN=1&TPN=1

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg var lidt for optimistisk med spændingen over fet'en. Den mås selvfølgelig MAKS. være 4V(1,8W). 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes