Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 05:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optimering af lyd via netstrømmen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Ghammel & Suhr skrev:
Blot spiller alu-boxen klasser bedre.

Og det er jo det det handler om! Nogle forslag til hvor man kan købe sig en fin lille alu-kasse?
Ghammel & Suhr skrev:
Bon appètit

Tak for appetitvækkeren (endnu engang)



G120 kassen fra Brinck kan der sidde 6 stik i

EDIT: du får brug for et ca. 42 mm specialbor i hårdmetal

__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej Sven Palvig,


Bukker og takker

Lyden af absolut ingenting er vi nogle, der går efter, og her er alu heller ikke så dårligt endda. Meget nøgternt i lyden, if I may add.

Du beskriver effekten af bakelit som lidt mere hul igennem og lidt bedre rum. Det stemmer fint overens med de oplevelser, jeg selv har haft med materialer af forskellig densitet. Bliver materialet for blødt, så vil der også ske en "opblødning" af lyden.

Alternativt kunne man så fylde en strømbox op med epoxy før man kommer låget på. Det er dog både noget dyrt og giftigt stads, så specielle sikkerhedsregler skal iagttages. Den sidste pris jeg så på sådan noget stads var i omegnen af en plovmand for en stor dåse 2-komponent epoxyharpiks (epoxy resin).


Med høflig hilsen
G&S




__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Hej Sven Palvig,


Bukker og takker

Lyden af absolut ingenting er vi nogle, der går efter, og her er alu heller ikke så dårligt endda. Meget nøgternt i lyden, if I may add.

Du beskriver effekten af bakelit som lidt mere hul igennem og lidt bedre rum. Det stemmer fint overens med de oplevelser, jeg selv har haft med materialer af forskellig densitet. Bliver materialet for blødt, så vil der også ske en "opblødning" af lyden.

Alternativt kunne man så fylde en strømbox op med epoxy før man kommer låget på. Det er dog både noget dyrt og giftigt stads, så specielle sikkerhedsregler skal iagttages. Den sidste pris jeg så på sådan noget stads var i omegnen af en plovmand for en stor dåse 2-komponent epoxyharpiks (epoxy resin).


Med høflig hilsen
G&S


Ellers har RS en færdigblande støbemasse (epoxy) til 150 for 250 ml (det bliver jo tæt ved 400 for 500 ml med moms. Varenummer 242-4997 http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/browse/Module.jsp?BV_Sessi onID=@@@@0413219072.1139859122@@@@&BV_EngineID=cccgaddgm ifjdlmcefeceefdffhdgli.0&cacheID=dkie&3317311987=331 7311987&stockNo=2424997&prmstocknum=2424997&prod oid=1921949

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Hej Sven Palvig,


Bukker og takker

Lyden af absolut ingenting er vi nogle, der går efter, og her er alu heller ikke så dårligt endda. Meget nøgternt i lyden, if I may add.

Du beskriver effekten af bakelit som lidt mere hul igennem og lidt bedre rum. Det stemmer fint overens med de oplevelser, jeg selv har haft med materialer af forskellig densitet. Bliver materialet for blødt, så vil der også ske en "opblødning" af lyden.

Alternativt kunne man så fylde en strømbox op med epoxy før man kommer låget på. Det er dog både noget dyrt og giftigt stads, så specielle sikkerhedsregler skal iagttages. Den sidste pris jeg så på sådan noget stads var i omegnen af en plovmand for en stor dåse 2-komponent epoxyharpiks (epoxy resin).


Med høflig hilsen
G&S


Hej

Boksen er skam fyldt op, sikkert med noget epoxy. Ellers tak for tippet.

Med høflig hilsen

Sven Palvig



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 14 Februar 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Ghammel & Suhr skrev:
Hej Sven Palvig, Bukker og takker Lyden af absolut ingenting er vi nogle, der går efter, og her er alu heller ikke så dårligt endda. Meget nøgternt i lyden, if I may add. Du beskriver effekten af bakelit som lidt mere hul igennem og lidt bedre rum. Det stemmer fint overens med de oplevelser, jeg selv har haft med materialer af forskellig densitet. Bliver materialet for blødt, så vil der også ske en "opblødning" af lyden. Alternativt kunne man så fylde en strømbox op med epoxy før man kommer låget på. Det er dog både noget dyrt og giftigt stads, så specielle sikkerhedsregler skal iagttages. Den sidste pris jeg så på sådan noget stads var i omegnen af en plovmand for en stor dåse 2-komponent epoxyharpiks (epoxy resin). Med høflig hilsen G&S

Ellers har RS en færdigblande støbemasse (epoxy) til 150 for 250 ml (det bliver jo tæt ved 400 for 500 ml med moms. Varenummer 242-4997 http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/browse/Module.jsp?BV_Sessi onID=@@@@0413219072.1139859122@@@@&BV_EngineID=cccgaddgm ifjdlmcefeceefdffhdgli.0&cacheID=dkie&3317311987=331 7311987&stockNo=2424997&prmstocknum=2424997&prod oid=1921949

Mvh



Hej Granholm,


Takker, men det viste varenummer er desværre også noget 2-komponent, ligesom prisen også er godt med. Sådan er det vidst bare med epoxy, ser det ud til.

Men måske noget hærdende acrylmasse kan bruges, det vil jeg prøve at finde ud af.


Med høflig hilsen
G&S



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være der er ved at gå lidt strøm-nørd i den nu, men efter at have trukket 2 stk. 5x2,5 kvmm kabler til anlægget på hver sin gruppe, synes jeg at kunne høre forskel på de to grupper. Den ene er med automat-sikringer og den anden er med gammeldags porcelæns-sikringer. Det er den med automatsikringer der lyder bedst IMO. Bedst i form af Eva Cassidy, Katie Melua og de andre småpiger jeg nyder pludselig fremstår med lidt mere fylde.

Hvis jeg skulle have gættet ville jeg have troet, at det ville lyde bedre med den gamle gruppe og det kan som godt være at jeg er ved at blive lidt bims i kasketten. Men altså....  

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1593
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

L.B.

Jeg tror det generelle indtryk og oplevelsen er, at de automatsikringer er bedre, kender en der har samme oplevelse af tingene, efter at have optimeret, så dine ører er sikkert helt okay Lars.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl
 
Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1540
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Hvis jeg skulle have gættet ville jeg have troet, at det ville lyde bedre med den gamle gruppe og det kan som godt være at jeg er ved at blive lidt bims i kasketten. Men altså....  



Nej ingen tror du er bims i kasketten - du lider bare af damp syndromet
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

L.B.

Jeg tror det generelle indtryk og oplevelsen er, at de automatsikringer er bedre, kender en der har samme oplevelse af tingene, efter at have optimeret, så dine ører er sikkert helt okay Lars.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Hej Jørgen,

Det var da rart at der er én der tror på mig . Nogle gange bliver man bare overrasket og i dette tilfælde positivt - skønt . Det kunne være interessant at høre om der er andre der har haft samme erfaringer ang. gruppe-typer (må det vel hedde).

Guldkysten skrev:
L.B. skrev:

Hvis jeg skulle have gættet ville jeg have troet, at det ville lyde bedre med den gamle gruppe og det kan som godt være at jeg er ved at blive lidt bims i kasketten. Men altså....  



Nej ingen tror du er bims i kasketten - du lider bare af damp syndromet

Ja, det er vist almindeligt kendt

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 842
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Det kan godt være der er ved at gå lidt strøm-nørd i den nu, men efter at have trukket 2 stk. 5x2,5 kvmm kabler til anlægget på hver sin gruppe, synes jeg at kunne høre forskel på de to grupper. Den ene er med automat-sikringer og den anden er med gammeldags porcelæns-sikringer. Det er den med automatsikringer der lyder bedst IMO. Bedst i form af Eva Cassidy, Katie Melua og de andre småpiger jeg nyder pludselig fremstår med lidt mere fylde.

Hvis jeg skulle have gættet ville jeg have troet, at det ville lyde bedre med den gamle gruppe og det kan som godt være at jeg er ved at blive lidt bims i kasketten. Men altså....  

Du skriver du kører 2 grupper er de forsygnet fra samme fase i gruppetavlen?, det burde være det bedste ellers får du en fase forskydning



__________________
Mvh.Christian
Cinemania
Til top Vis CSN Teknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CSN Teknik Besøg CSN Teknik's Websted
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

csn1903 skrev:
L.B. skrev:

Det kan godt være der er ved at gå lidt strøm-nørd i den nu, men efter at have trukket 2 stk. 5x2,5 kvmm kabler til anlægget på hver sin gruppe, synes jeg at kunne høre forskel på de to grupper. Den ene er med automat-sikringer og den anden er med gammeldags porcelæns-sikringer. Det er den med automatsikringer der lyder bedst IMO. Bedst i form af Eva Cassidy, Katie Melua og de andre småpiger jeg nyder pludselig fremstår med lidt mere fylde.

Hvis jeg skulle have gættet ville jeg have troet, at det ville lyde bedre med den gamle gruppe og det kan som godt være at jeg er ved at blive lidt bims i kasketten. Men altså....  

Du skriver du kører 2 grupper er de forsygnet fra samme fase i gruppetavlen?, det burde være det bedste ellers får du en fase forskydning

Jeg har to grupper til hifi og en til min projektor. De kører på hver sin fase.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
csn1903 skrev:
L.B. skrev:

Det kan godt være der er ved at gå lidt strøm-nørd i den nu, men efter at have trukket 2 stk. 5x2,5 kvmm kabler til anlægget på hver sin gruppe, synes jeg at kunne høre forskel på de to grupper. Den ene er med automat-sikringer og den anden er med gammeldags porcelæns-sikringer. Det er den med automatsikringer der lyder bedst IMO. Bedst i form af Eva Cassidy, Katie Melua og de andre småpiger jeg nyder pludselig fremstår med lidt mere fylde.

Hvis jeg skulle have gættet ville jeg have troet, at det ville lyde bedre med den gamle gruppe og det kan som godt være at jeg er ved at blive lidt bims i kasketten. Men altså....  

Du skriver du kører 2 grupper er de forsygnet fra samme fase i gruppetavlen?, det burde være det bedste ellers får du en fase forskydning

Jeg har to grupper til hifi og en til min projektor. De kører på hver sin fase.

Uden at være sikker vil jeg tro du kan hører forskel på faserne, mere end på sikringerne! måske har du noget der støjer ind på den ene fase køleskab eller lign. prøv at bytte faserne inden sikringerne (fat i trikkeren hvis du er i tvivl) og se om det stadigvæk er samme sikring der lyder bedst!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
L.B. skrev:
csn1903 skrev:
L.B. skrev:

Det kan godt være der er ved at gå lidt strøm-nørd i den nu, men efter at have trukket 2 stk. 5x2,5 kvmm kabler til anlægget på hver sin gruppe, synes jeg at kunne høre forskel på de to grupper. Den ene er med automat-sikringer og den anden er med gammeldags porcelæns-sikringer. Det er den med automatsikringer der lyder bedst IMO. Bedst i form af Eva Cassidy, Katie Melua og de andre småpiger jeg nyder pludselig fremstår med lidt mere fylde.

Hvis jeg skulle have gættet ville jeg have troet, at det ville lyde bedre med den gamle gruppe og det kan som godt være at jeg er ved at blive lidt bims i kasketten. Men altså....  

Du skriver du kører 2 grupper er de forsygnet fra samme fase i gruppetavlen?, det burde være det bedste ellers får du en fase forskydning

Jeg har to grupper til hifi og en til min projektor. De kører på hver sin fase.

Uden at være sikker vil jeg tro du kan hører forskel på faserne, mere end på sikringerne! måske har du noget der støjer ind på den ene fase køleskab eller lign. prøv at bytte faserne inden sikringerne (fat i trikkeren hvis du er i tvivl) og se om det stadigvæk er samme sikring der lyder bedst!

Jeg er endt ud med at bruge den gruppe der lyder bedst til stereo-grejet og den anden (med marginal forskel skal jeg indrømme) til surround-grejet, så det går nok alt sammen, men tak for tippet.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Det kan godt være der er ved at gå lidt strøm-nørd i den nu, men efter at have trukket 2 stk. 5x2,5 kvmm kabler til anlægget på hver sin gruppe, synes jeg at kunne høre forskel på de to grupper. Den ene er med automat-sikringer og den anden er med gammeldags porcelæns-sikringer. Det er den med automatsikringer der lyder bedst IMO. Bedst i form af Eva Cassidy, Katie Melua og de andre småpiger jeg nyder pludselig fremstår med lidt mere fylde.

Hvis jeg skulle have gættet ville jeg have troet, at det ville lyde bedre med den gamle gruppe og det kan som godt være at jeg er ved at blive lidt bims i kasketten. Men altså....



Halløj i strømmen L.B.


Slet ikke, det er netop marginalerne, der i sidste ende er udslagsgivende - al stor kunst udspringer af et øget fokus på marginalerne, så det kan næsten ikke blive nørdet eller bims nok

Din oplysning om forskellen på automat- vs. smeltesikring er ægte interessant, synes jeg. Og nu melder hr. Toftdahl saftsuseme også om det samme.

Den oplevede forskel kan skyldes, at der på gruppen med automatsikring er mindre spændingsudsving, end der er på gruppen med smeltesikringen.

Dog er jeg efterhånden ved at være småtvivlende om, at en smeltesikring skulle være det eneste "rigtige".

Tvivlen går på, at den fine sølvtråd i smeltesikringen næsten ikke kan undgå at virke som en strømbegrænsende flaskehals grundet den lille tråddiameter, hvor teoretisk lydmæssigt rigtig den end måtte forekomme.

Netop den oplevede ekstra fylde på specielt kvindestemmer er jo vidnende om, at der sker noget alvorligt i grundtoneområdet.

Oplever du en tilsvarende øget fylde på andre ting? Herrestemmer? Tenorsax? Flygel? Trompet?

Øget separation mellem de udøvende? Mere skarpskåret perspektiv? Øget dybdeperspektiv?

Ja, det var mange spørgsmål på sådan en ganske almindelig onsdag, men skriv gerne lidt mere om, hvad du oplever

Måske vi også kunne få et par af EL-folkene på banen til at fortælle lidt om opbygningen af en automatsikring, dens "indre modstand" og sådan nogle ting...?


Med høflig onsdagshilsen
G&S



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
L.B. skrev:

Det kan godt være der er ved at gå lidt strøm-nørd i den nu, men efter at have trukket 2 stk. 5x2,5 kvmm kabler til anlægget på hver sin gruppe, synes jeg at kunne høre forskel på de to grupper. Den ene er med automat-sikringer og den anden er med gammeldags porcelæns-sikringer. Det er den med automatsikringer der lyder bedst IMO. Bedst i form af Eva Cassidy, Katie Melua og de andre småpiger jeg nyder pludselig fremstår med lidt mere fylde.

Hvis jeg skulle have gættet ville jeg have troet, at det ville lyde bedre med den gamle gruppe og det kan som godt være at jeg er ved at blive lidt bims i kasketten. Men altså....



Halløj i strømmen L.B.


Slet ikke, det er netop marginalerne, der i sidste ende er udslagsgivende - al stor kunst udspringer af et øget fokus på marginalerne, så det kan næsten ikke blive nørdet eller bims nok

Din oplysning om forskellen på automat- vs. smeltesikring er ægte interessant, synes jeg. Og nu melder hr. Toftdahl saftsuseme også om det samme.

Den oplevede forskel kan skyldes, at der på gruppen med automatsikring er mindre spændingsudsving, end der er på gruppen med smeltesikringen.

Dog er jeg efterhånden ved at være småtvivlende om, at en smeltesikring skulle være det eneste "rigtige".

Tvivlen går på, at den fine sølvtråd i smeltesikringen næsten ikke kan undgå at virke som en strømbegrænsende flaskehals grundet den lille tråddiameter, hvor teoretisk lydmæssigt rigtig den end måtte forekomme.

Netop den oplevede ekstra fylde på specielt kvindestemmer er jo vidnende om, at der sker noget alvorligt i grundtoneområdet.

Oplever du en tilsvarende øget fylde på andre ting? Herrestemmer? Tenorsax? Flygel? Trompet?

Øget separation mellem de udøvende? Mere skarpskåret perspektiv? Øget dybdeperspektiv?

Ja, det var mange spørgsmål på sådan en ganske almindelig onsdag, men skriv gerne lidt mere om, hvad du oplever

Måske vi også kunne få et par af EL-folkene på banen til at fortælle lidt om opbygningen af en automatsikring, dens "indre modstand" og sådan nogle ting...?


Med høflig onsdagshilsen
G&S

Uha-ja...det har i årevis været den 'rette lærdom' at smeltesikringerne kommer ind på en sikker førsteplads. Jeg har (desværre??) automatsikringer på min deciderede hifi-gruppe. Og det er da bestemt ikke fordi jeg har lyst til at rode med elsystemet igen...så måske skal det bare forblive som det er...

I øvrigt kan jeg da bestemt også tilslutte mig, at det er et must med egen el-gruppe til hifi. Det betyder dog ikke, at der her hos mig ikke længere er forskel på lyden af diverse netkabler, men måske er der nu mere tale om 'fine tuning' i lydmæssig forstand. Det er min erfaring, at alle ændringer kan høres. Hiv et par (signalbærende) stik ud og sæt dem i igen...og vupti...det lyder anderledes! Man er altid på kanten af en neurose...hvis man gør sig umage!

 

Hilsner

fra

Nilau

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1403
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Automatsikringer er brydemekanisme beregnet til slutte en stømkreds ved manuelbetjening, og til at bryde strømkredsen automatisk når strømmen overstiger en forudbestemt værdi.

For at kunne bryde automatisk er der en magnetspole og et bimetal, til at bryde for henholdsvis kortslutning overbelastning. Dette giver så en indre modstand i automatsikringen, som typisk for en 10A automatsikring ligger på ca. 50-60 mOhm[miliOhm], jo større sikring, jo mindre indre modstand.

Smeltesikringer består jo som de fleste nok ved, af en sølvtråd omgivet af kvartssand.

Dette giver også en indre modstand, da denne tråd er så tynd den vil springe ved en kortslutning, men også ved en overbelastning, den indre modstand for en 10A smeltesikring vi typisk ligge på ca. 25-30mOhm[miliOhm]

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Godpæntaften i tråden,


Siden der er kommet en smule positiv respons på mit forsøg på at lave en lidt primitiv FAQ, har jeg hermed lavet en lidt opdateret version. Lad os bare kalde den version 2

Tilføjelserne gælder lydforskel i relation til størrelsen af de anvendte sikringers værdi, f.eks. 10A vs. 16A (8), automatsikringer vs. smeltesikringer (8.1 og 8.2), EL-gruppe i lejemål (10), lovlig installation (11), netkabler (12) samt mindre tilføjelser i pkt. 7 og 9. Ligeledes er en indholsfortegnelse tilføjet.

Ellers tilrådes det stadig at læse tråden forfra, selvom det måske tager lidt tid. Der er nemlig undervejs fremkommet nogle særdeles gode indspark, ligesom erfaringer fra flere er kommet til undervejs


INDHOLD:

1: Årsagen til den positive effekt af en separat EL-gruppe
2: Størrelsen (tykkelsen) af det anvendte kabel
3: Stikdåsen ("stjernebox")
4: Kabel i stjerneboxen
5: Forbindelse til stjerneboxen
6: Internt kabel i stjerneboxen
7: Rensning af stikforbindelser
8: Sikringer, størrelser og lyd
8.1: Automatsikring og smeltesikring, virkemåder
8.2: Lydforskel på automatsikringer vs. smeltesikringer
9: Apparatsikringer, typer og lyd
10: EL-gruppe i lejemål
11: Fuga vægstik og 16A sikringer
12: Netkabler til apparaterne
13. Power Conditioner (kommer...)



1. Det er primært fraværet af andre elektriske apparater og dermed deres respektive støj, der er årsagen til den positive effekt af en separat EL-gruppe. Effekten er til stede ved såvel lyd som billede. Montering af et vægudtag uden afbryder anbefales, da der således er en (lydforringende) kontakt mindre i kæden.

2. Brugen af 2.5 kvmm installationskabel til den separate EL-gruppe er lydmæssigt at foretrække. Meget tyder umiddelbart på, at det også billedmæssigt forholder sig således.

3. En stikdåse med stjerneforbindelse ("stjernebox") giver en yderligere forbedring, da de tilsluttede apparater således ikke længere elektrisk kan "se" hinanden. Dermed udelukkes eventuelle støjkilder på linjen (f.eks. en DAC kan støje meget).

4. Stjerneboxen's interne kabelføring kan også have afgørende betydning for det færdige resultat. Har man således et forholdsvis "slankt" spillende setup, kan boxen måske med fordel monteres med 2.5 kvmm solid core installationskabel.

5. Det kan være en god idé også at montere et han apparatstik på stjerneboxen, da man således yderligere kan finpudse lyden alene med det kabel, der går fra væggen og ned i boxen. Dette kan godt vise sig at være en afgørende mulighed.

6. Et tykt kabel (f.eks. 2.5 kvmm) vil i langt de fleste tilfælde give en lidt federe lyd på et slankt lydende setup, ligesom et tyndere kabel (f.eks. 1.5 kvmm) kan slanke lyden en anelse, hvis lyden forekommer for svulstig. Bestem evt. på forhånd præcist hvad det er, du går efter.

7. Husk, at rene og velpolerede stik og tilslutninger generelt har en positiv indflydelse på lyden. Dette gælder også for smeltesikringer. Til almindelig rensning kan isopropylalkohol bruges, til polering Brasso - husk at rense efter med isopropylalkohol, da Brasso lægger en hinde over materialet.

8. Størrelsen på de i EL-gruppen anvendte sikringer har en afgørende indflydelse på lyden. Som tommelfingerregel giver en større sikringsværdi mere hul igennem og generelt mere "krop" på lyden. Der er således tydelig hørbar forskel på, om der anvendes f.eks. en sikring på 10A eller 16A (eller endnu større). Husk at sørge for, at installationen er fuldt lovlig, ellers dækker forsikringen IKKE ved uheld (f.eks. brand).

8.1. Automatsikringer er brydemekanismer beregnet til at slutte en stømkreds ved manuel betjening, og til at bryde strømkredsen automatisk, når strømmen overstiger en forudbestemt værdi. For at kunne bryde automatisk, er der en magnetspole og et bimetal til at bryde for henholdsvis kortslutning og overbelastning. Dette giver så en indre modstand i automatsikringen, som typisk for en 10A automatsikring ligger på ca. 50-60 mOhm[milliOhm]. Jo større sikring, jo mindre indre modstand. Smeltesikringer består jo som de fleste nok ved, af en sølvtråd omgivet af kvartssand. Dette giver også en indre modstand, da denne tråd er så tynd, at den vil springe ved en kortslutning, men også ved en overbelastning. Den indre modstand for en 10A smeltesikring vi typisk ligge på ca. 25-30mOhm[milliOhm].

8.2 Lydforskel på automatsikringer vs. smeltesikringer: Nogle få har berettet om, at smeltesikringer giver en anelse mere varm lyd, end automatsikringer. Antallet af sammenligninger er dog for lavt til, at der kan sluttes noget endeligt deraf. Så tag det indtil videre som en indikator for, at der sandsynligvis er en forskel. Har man et anlæg med rimelig stor opløsning, kan det derimod godt betale sig at afrense kontaktpunkterne på sikringerne.

9. De anvendte sikringer i de tilsluttede apparater har også en lydmæssig indflydelse. Som en start kan man f.eks. udskifte de eksisterende sikringer med tilsvarende typer, der er fyldt med silicium - det er de ugennemsigtige af slagsen. Husk at der er forskel på, om sikringen har betegnelsen eks. 230V/2A/T eller 230V/2A/F, hvor T står for Træg og F står for Flink. Altså sørg for, at alle værdierne matcher. Der kan også fås decideret "audiophile" apparatsikringer - disse koster dog en hel del mere, men der er i nærværende tråd fortalt om en positiv hørbar effekt af disse.

10. Man kan godt opsætte en separat EL-gruppe i et lejemål - dette kræver dog udlejerens skriftlige samtykke. Eksempelvis kan man først kontakte udlejeren mundtligt med en garanti om, at installationen bliver lavet af en autoriseret EL-installatør. Derefter underskriver udlejeren en simpel erklæring om, at der er givet tilladelse til udførelse af installationen. Da EL-gruppen ofte vil blive installeret parallelt på en allerede eksisterende gruppe, kan den også monteres således, at den igen kan fjernes ved evt. fraflytning.

11. Det er fuldt lovligt at montere en EL-gruppe med 16A sikring på et Fuga vægudtag uden afbryder. Blot skal man selv sørge for, at der fra vægudtaget ikke trækkes mere strøm, end vægudtaget er godkendt til (dette er verificeret). Har man således et meget strømslugende anlæg, tilrådes det at opsætte en EL-gruppe, der er dimensioneret hertil, f.eks. 30A.

12. Efter opsætning af en separat EL-gruppe vil man typisk opleve, at effekten af tidligere andvendte netkabler er en del anderledes, såvel i positiv retning som i negativ retning. Specielle netkabler til de forskellige apparater kan dog yderligere have en positiv effekt. Dog er "regelsættet" dog noget mere diffust, da det bl.a. afhænger af kombinationen af anvendte apparater. Her kan det derfor være en god idé at starte med ganske almindelige standardkabler af den billige slags. Disse fås i forskellige kvadrater (kabeltykkelser), og indsætning af f.eks. et 1.0 kvmm i stedet for 0.75 kvmm kan vise sig at have netop den ønskede effekt. Som hovedregel er der mest at hente på CD-afspilleren samt en evt. DAC, ligesom visse rørbestykkede apparater også kan drage fordel. Og her kan et lettere skærmet kabel være en lydmæssig fordel.

13. Power conditioner (kommer...)

---

Er der forslag til yderligere punkter, så spyt endelig ud og sig frem


Med høflig onsdagshilsen
G&S



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1403
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg må nu indrømme at smeltesikringer lyder en lille smule bedre end automatsikringer i mit setup, der er lidt mere fylde og luft i musikken med smeltesikringer, det er dog maginaler der er til forskel.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1593
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

G&S

Fremragende - aldeles fremragende, at koge det lidt mere sammen efter diverse input og udvikling af tråden. Jeg kan kun rose dig for dit flotte arbejde og store viden, som du ikke er bange for at videregive til alle os andre.

Det samme gælder alle jer andre også, spørgere eller de erfarne, det er netop den sammensætning der har foranlediget en udvikling af tråden, som har givet en særdeles stor lærdom for os alle. 
Kunne vi dog bare altid arbejde så positivt med vores HiFi og hobby, så ville vi nå langt med erfaringer og viden samt udbygningen af vores HiFi, til noget meget positivt, som kan spare den enkelte for en masse besværligheder og ikke mindst fejlinvesterede kroner, og ikke at forglemme nydelsen af slutresultatet - musikken.
Når man læser med og sidder med det, får man helt lyst til HiFi og gå igang med at forbedre sine ting, ligesom lyttelysten også stiger.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Slet ikke, det er netop marginalerne, der i sidste ende er udslagsgivende - al stor kunst udspringer af et øget fokus på marginalerne, så det kan næsten ikke blive nørdet eller bims nok

Din oplysning om forskellen på automat- vs. smeltesikring er ægte interessant, synes jeg. Og nu melder hr. Toftdahl saftsuseme også om det samme. 

Ja, jeg kunne dårligt tro mine egne ører for jeg har et kabeltræk på ca. 20 meter til elskabet og kablerne er nøjagtig ens, lige lange og med samme stik-dåse. Eneste forskel er gruppen. Men den er altså god nok, jeg har prøvet at bytte om igen og det er ikke en kæmpe forskel, men den er der.  

Ghammel & Suhr skrev:
Den oplevede forskel kan skyldes, at der på gruppen med automatsikring er mindre spændingsudsving, end der er på gruppen med smeltesikringen.

Dog er jeg efterhånden ved at være småtvivlende om, at en smeltesikring skulle være det eneste "rigtige".

Tvivlen går på, at den fine sølvtråd i smeltesikringen næsten ikke kan undgå at virke som en strømbegrænsende flaskehals grundet den lille tråddiameter, hvor teoretisk lydmæssigt rigtig den end måtte forekomme.

Nu er jeg ikke super stærk i det tekniske, men det lyder da yderst sandsynligt og logisk egentligt.

Ghammel & Suhr skrev:
Netop den oplevede ekstra fylde på specielt kvindestemmer er jo vidnende om, at der sker noget alvorligt i grundtoneområdet.

Oplever du en tilsvarende øget fylde på andre ting? Herrestemmer? Tenorsax? Flygel? Trompet?

Øget separation mellem de udøvende? Mere skarpskåret perspektiv? Øget dybdeperspektiv? 

Min favoritmusik er typisk akustisk musik med fokus på stemmer. Jeg har nu også lyttet til herrestemmer og her er historien den samme. Jeg har også lyttet til lidt rock, som typisk er mindre godt indspillet. Instrumenter synes at være bedre adskilt og breddeperspektivet synes mere tydeligt. Mit system er IMHO i forevejen godt mht. perspektiv på alle kanter (læs: bredde, dybde, højde) men dårligere indspilninger kommer til kort. Så for at svare på et af onsdagsspørgsmålene må det det være "Øget separation mellem de udøvende" der er det rigtigste svar.

Ghammel & Suhr skrev:
Ja, det var mange spørgsmål på sådan en ganske almindelig onsdag, men skriv gerne lidt mere om, hvad du oplever

Jamen jeg har jo selv rodet mig ud i dette () så svare det gør jeg gerne. Det er forresten det billigste tweak jeg nogensinde har lavet, hvis man tager effekten i betragtning - 5x2,5 kvmm kablerne altså. Derudover oplever jeg øget lykke i mit liv . Jeg elsker denne hobby/besættelse.

Ghammel & Suhr skrev:
Måske vi også kunne få et par af EL-folkene på banen til at fortælle lidt om opbygningen af en automatsikring, dens "indre modstand" og sådan nogle ting...?

Det kunne være interessant. Nogle gange har vi voksne, følsomme mennesker brug for en logisk forklaring, selvom man nogle gange må tage sig til takke med tro .


Ghammel & Suhr skrev:
Med høflig onsdagshilsen

G&S

Vi hilser tilbage herfra og nyder debatten!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes