Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Bofa V15 - istands. af gl. rørforstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

UPDATE

14-04-2006 - De to Frederikshavnere er nu klar til en tur i tidsmaskinen. Billeder længere nede af siden.

----------------------------------------------------------

Halløjsan

Så gik den ikke længere! Et stykke tid før jul købte jeg 4 stk. Bofa V15, da en gut herindefra tilbød mig 4 stk's - jeg var jo så glad for de to jeg allerede havde og han havde nok rør i de V60'ere han stadig havde.

De har ligget og sovet indtil sidste uge - nu skulle det altså være de skulle sættes i stand. Alle dele der skulle skiftes var praktisk talt købt, rør, enkelte modstande, kondensatorer, lidt ledning, dioder, i hvert fald alt til den elektriske istandsætning - så nu var det bare om at komme i gang.

Jeg har desværre ikke billeder af de to første inden istandsætningen. Dette betyder dog ikke helt så meget, for de var nemlig ikke helt originale. Der var pillet i dem og ledninger var klippet mv. De kommer i øvrigt fra Biffen i Frederikshavn.
Det er sjovt at vide hvor de kommer fra, det synes jeg også har en værdi De to jeg købte for længe siden og som kan ses i linket til mit anlæg kender jeg desværre ikke oprindelsen på, andet end at de (sjovt nok) også har været brugt i en biograf - sælger vidste det desværre ikke mere præcist.


Den øverst til venstre er den ene af de funktionsdygtige fra Silkeborg. Den er ikke i færd med at blive sat i stand - end sige gjort ren. Den er der bare som reference, så går det lidt hurtigere end hvis man kun har diagrammet at gå efter


Her er den øverste af de to dobbeltkondensatorer kommet på plads og de tilfældigt klippede ledninger skal udskiftes. De bliver skiftet til nogle varmebestandige fra Elfa godkendt til 125 grader. Kondensatoren er fra JJ - dvs. fremstillet specielt som erstatningskondensator til gamle rørforstærkere (eller nye der skal være retro) og har derfor den rigtige diameter. Typisk er sådanne tyndere i dag - i de to første Bofa'er måtte jeg da også vikle noget om for at få dem op i diameter så de kunne sidde i holderen


Og her har jeg lige næsen helt nede i den
Som det ses, så er undersiden også lavet - ja, der mangler faktisk bare at trafoerne kommer på oversiden. Derudover, så mangler der også et lille stykke alu, som skal skærme kontakter og øverste kondensator fra den stærke varme fra de to udgangsrør. Dette mangler desværre i de to Frederikshavnere, så det skal jeg også lige have ordnet inden de er klar til nærmere overvejelser vedr. et kabinet.

Slutteligt, hvis nogen skulle undre sig over hvad Bofa er, kan jeg oplyse at det er B&O's professionelle afdeling fra dengang B&O stod for teknikken i biograferne. Det er med andre ord pære danske forstærkere vi her har med at gøre, Made in Denmark. Selv trafoer og drosler er danske - nemlig Jørgen Schou

Det var så langt jeg nåede på to weekender. Første weekend - adskillelse og rengøring - anden weekend næsten færdig med at samle første monoblok.
Så, vær hermed forberedt på at følge et projekt der kommer til at løbe over mange uger. Jeg har faktisk kun tid i weekenderne og når de to første er færdige er der jo de to næste - håber I nyder projektet!


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Jamen det ser jo rigtig godt ud.

Hvordan har du tænkt dig at bruge dem: Biamp'ning, Surround eller.......

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Jamen det ser jo rigtig godt ud.

Hehe. Nu er jeg jo faktisk lige startet

Citér:
Hvordan har du tænkt dig at bruge dem: Biamp'ning, Surround eller.......

Ja, det er et rigtig godt spørgsmål. Jeg tror det bliver biamping. Ærgelig mine HT er 4 ohm, havde de været 8 havde jeg jo også muligheden for brokobling (æv, når nu de har omskifter til 5, 10, 15 og 20 ohm, hvorfor har de så ikke også til 2,5 ohm? )

Jeg har haft prøvet at sætte de to jeg har til min surround receiver og det var ikke nogen særlig fed oplevelse. Muligvis det vil blive bedre hvis jeg dæmper dem, for V15 er jo temmelig følsomme hvis de bare får signalet direkte ind. Uden dæmpning går det i hvert fald ikke. Alt for meget støj og virkede generelt temmelig flad i lyden - ikke som en passiv pre (med godt potentiometer og korte kabler!), det er en helt anden positiv oplevelse


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 14 April 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Halløj i burene derude!

Så er det vist på høje tid at jeg kommer med en opdatering til denne tråd!
Projektet er jo ikke gået helt så hurtigt som jeg har regnet med, ikke mindst fordi der har været udefrakommende forhindringer i vejen.
Men nu skal det altså være - en opdatering er helt på sin plads, da projektet trods alt ikke har ligget 100% stille.

Der er sket det, at det første par - dem fra Frederikshavn - er færdige med undtagelse af hvordan de skal bygges ind. Men de er i hvert fald 100% klar til en tur i tidsmaskinen og derfra direkte ind i rack'et på en biograf i slut-50-60'erne

Og så lidt billeder:


Ja, sådan ser de ud nedenunder. Den store lyt er en dobbelt-lyt fra JJ - specielt beregnet til gamle rørforstærkere og har derfor de rigtige mål. Det er ikke som i de to jeg har i drift (se mit hifi i signaturen), der er alm. moderne dobbeltkondensatorer i, så der måtte vikles noget om for at få dem op i diameter så de kunne sidde i holderen.
Ensretteren er lidt spøjs. Den oprindelige var der ikke, men da den forlod fabrikken har der siddet en selen ensretter (ikke at forveksle med moderne silicium!) som alternativ til rør ensretning. Den er erstattet af moderne dioder og nogle modstande for at efterligne den indre modstand i selen. Selvom de oprindelige ensrettere havde været der havde jeg alligevel skiftet den ud til dioder + modstande, da selen har den kedelige egenskab at slides for tilsidst at brænde af i en ildelugtende og rimelig giftig røgsky - det har jeg ikke lyst til pludseligt sker når man sidder og nyder musikken


Aluminiumspladerne til at skærme kontakt og øverste elektrolyt fra varmen fra udgangsrørerne manglede i de to Frederikshavnere, så der har jeg lavet nogle nye aluminiumsplader med samme mål som de oprindelige. Jeg har tilmed, for at de skal virke autentiske, slået rørbetegnelserne ind i dem. På de oprindelige plader var typerne godt nok trykt med sort farve, men det har jeg ikke lige mulighed for at lave, så jeg slog dem i stedet - den teknologi havde man jo også dengang og det kunne jo lige så godt være sådan det var gjort originalt.


Sådan ser den ene ud skråt oppefra.


Så' der strøm på dyrene  - og det er splinternye JJ udgangs- og driver-rør. Indgangsrøret er et NOS Svetlana fra 70'erne (Fabrikken hedder i dag SED, men er ellers den samme og ligger stadig i Skt. Petersborg). Der er noget mere slag i de nye rør end i de gamle jeg fik med
Skal ikke kunne udtale mig om hvordan de lyder endnu, for de er prøvet med en iPod som kilde og to bedagede B&O højttalere stillet på gulvet - næppe de mest gunstige forhold at bedømme dem på


Forfra.


Oppefra


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 15 April 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

"Aluminiumspladerne til at skærme kontakt og øverste elektrolyt fra varmen fra udgangsrørerne manglede i de to Frederikshavnere, så der har jeg lavet nogle nye aluminiumsplader med samme mål som de oprindelige. Jeg har tilmed, for at de skal virke autentiske, slået rørbetegnelserne ind i dem. På de oprindelige plader var typerne godt nok trykt med sort farve, men det har jeg ikke lige mulighed for at lave, så jeg slog dem i stedet - den teknologi havde man jo også dengang og det kunne jo lige så godt være sådan det var gjort originalt"

 

sej detalje der!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1378
Sendt: 15 April 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

de ser rigtig fede ud
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 15 April 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Halløj!

For fede... Hvornår sælger du?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 15 April 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Tak tak alle sammen 

@ Milu
De er dog ikke til salg. Og det regner jeg nu heller ikke med at de kommer sådan lige foreløblig, hvis overhovedet i min levetid.
Og dog, næsten alt er jo til salg, det afhænger bare af prisen. Men lad mig bare sige at det skal være et ualmindelig godt tilbud af den slags man ikke møder hver dag


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 15 April 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 15 April 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Flot . Hvornår fikser du "lige" mine V60'er.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 15 April 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hehe, nu bor jeg godt nok et stykke væk, men ellers kan jeg da godt komme med tips og fortælle hvor du kan købe delene henne.

Basalt set, så afmonteres trafoer, sikringsholdere, pærefatninger og kontakt. Trafoerne nøjes med at blive børstet og evt. tørret af med en hårdt opvredet klud. Resten derimod kommer i bad. Ramme med modstande og de kondensatorer man beholder (f.eks. styren-typerne) får en gang vand og sæbe og en hård pensel som børste. Kontakten skilles ad og får også et bad.
Pas på med aluminiums-forpladen!, for den er lakeret - og dengang var det ikke unormalt at bruge en lak, som bliver blød ved kontakt med vand. Er den meget beskidt kan den nu godt få vand, men det skal ikke være lang tid og den skal tørres af med viskestykke med det samme! Er den ikke så beskidt, så nøjes med at pudse den med mildt polerer-middel til biler, så bliver den skinnende blank igen!

Ellers ja, så er det jo bare at erstatte PIO kondensatorer, elektrolytter, rør og enkelte modstande.
De fleste af modstandene i V15'erne er ganske finde, da det er kulfilm. Nogle vil erstatte dem nyere typer med mindre induktans, men da de er umærkede af tidens tand vælger jeg at lade dem sidde for at være så original som mulig. Der er dog et par undtagelser. Kathodemodstandene er typisk ret svedne, får når rørene står af trækkes en pæn stor strøm. Der er også en enkelt presset kul - den driver pænt meget med tiden. Så der kommer nogle nye i.
Ang. PIO kondensatorer, så må det være et temperamentspørgsmål om man igen vil have PIO eller man vil vælge polypropylen. Jeg har valgt polypropylen, da de ikke slides/ældes og er prismæssigt overkommelige - ej nogen dårlig erstatning, selvom PIO ville være mere originalt, til gengæld holder de nu til universets ende
Elektrolytter... Ja, de skal jo bare passe og have passende værdier. Jeg har brugt Rifa PEG124 til de små elektrolytter og som sagt JJ til de store. Rifa PEG124 regnes blandt de bedste. Meget lav ESR, meget lang levetid og tåler temperaturer op til 125 grader - og så koster de ikke en arm, da man ikke behøver købe dem et audiophilt sted
Som det ses har jeg været nødt til at vikle noget tyndt pap om polypropylenerne og runde af med krympeflex. De små elektrolytter kunne derimod bare nøjes med noget krympeflex, så sad de fint i bøjlerne.
Ja og så lige nogle nye rør, så er de sat i stand. Uanset tilstanden på de gamle, så køb hellere nogle nye. IMO har det også en værdi - om end ikke andet, så sentimental - at gemme de gamle rør.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hej McBofa , hvad har du brugt til at pudse forpladerne med.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Godt spørgsmål hvad det lige var for noget... Det er ikke lige her, det er hjemme hos mine forældre.
Men tror nu ikke det er så kritisk hvad det er for noget. Noget alm. turtle all in one eller sådan noget i den stil er helt fin. Det må bare endeligt ikke være mere slibende end Slipoline og gerne mindre. Og så skal det naturligvis heller ikke indeholde vand, men det gør de bilpolermidler jeg har været i nærheden af vist heller ikke.


Ja, burde også lige få et par billeder af de to fra Silkeborg med i tråden, for elektrisk er de også klar. Det må blive i morgen.

Næste fase bliver jo det med hvordan de skal bygges ind, det skal nok også blive sjovt


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
 http://kinopanorama.free.fr/amplifier.jpg Det ser da helt godt ud

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Nåda, her er godt nok gang i lidt hijacking af min tråd 

Skidt, den har brug for lidt opmærksomhed  Jeg skal jo også snart igang med at få kigget på noget indbygning til Bofa'erne.
Desværre bliver det jo nok næppe i en biograf, selvom det kunne da være ultimativt fedt at flytte ind i en mindre nedlagt biograf og så have biorum i biografen med lyden powered af gamle rørforstærkere


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Nåda, her er godt nok gang i lidt hijacking af min tråd 

Nææh nej, det er det tætteste man kommer på Bofaer.
Det var bare for at se om du ikke skulle have lidt flere, så du kan lave 6 kanals setup.
Der er lavet en 60W Bofa også, som kører med EL34.

Har du haft fingre i sådan én ?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

@ Spencer

Ja, det ser godt nok også lækkert ud!
Nej, jeg har desværre ikke haft fingere i en V60. Hvis/når jeg støder på nogen køber jeg dem.
V60 findes vist både med EL34 og KT88. Om forsyningsspændingen i dem er helt den samme skal jeg ikke kunne sige, men blot bias justeres, så kan man jo komme de rør i man ønsker. Udgangstrafoens primærimpedans kunne jeg godt mistænke for at være den samme, så heller ikke der nogen ko på isen.
Btw., så klarer jeg mig nu helt fint med 5.0 setup


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 18 December 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Du har Pb.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hej!

Tak for kigget!!! - Dejlige amps de V15'ere!

Men du skrev aldrig tilbage. - Hvordan lyder de og i sammenligning med hvad??
- Har selv en enkelt ( ) V15 stående, - og spiller til dagligt med en Leak Stereo 20...
Underforstået er der en V15 der savner en makker, og prisen er rigtig... Er en fattig mand med kone under uddannelse ( og tre børn ).

Ejer i øvrigt også den mono tuner/pre de oprindeligt var tiltænkt at arbejde sammen med. - Dog blev skalaglasset baldret inden jeg fik den

Mere info tak!!!

Tråden fortjæner at leve igen


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes