Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 22:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W 802 nautilus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

vil gerne høre om jeres oplevelser m.v. med denne højttaler... da jeg selv synes den lyder ret interessant....

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Min mening kender du jo *S* Kanon højtaler og har selv et pragt eksemplar i sort, som jeg har nydt siden den var ny for ca 2 år siden.

En af grundene til at jeg så godt kan lide nautilus serien er den neutrale klang og så at det er en højtaler med helhed. Med det mener jeg at design og fremstilling også er helt i top. Du får ikke bedre finer kvalitet og så er mellemtone kammeret noget for sig selv på 802'eren. Jeg kan lide designet, men det kan jo altid diskuteres. Og så kan en gammel selvbygger som mig jo altid godt lide at der er brugt WPT terminaler.

Prøv at læs B&W gennemgang af udviklingen til denne højtaler, så er du klar ovar at her har vi gang i forskning. Dette kan ganske simpelt ikke gøre af en lille højtaler fabrikant uden de store midler til udvikling.

Den vil spille godt sammen med din Classe CD og ML amp. Jeg spiller med ML nu og havde før Classe.

Der er så kommet en anden god ting ved nautilus på det sidste og det er at de nye D modeller er steget så meget i pris. En prisstigning på 20K for 802modellen hvilken jeg slet ikke synes den nye diskant kan retfærdiggøre. Så jeg synes man får meget mere højtaler for pengene i nautilus serien end D-serien.

Men nu har jeg så også to sæt i nautilus serien (802 og 805) og har også haft N804, så jeg er måske ikke den mest objektive

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Det gør skam ikke noget at meningen ikke er mere objektiv - kender jo godt højtaleren, men var bare interesseret i at høre hvad andre syntes / mener / oplever.....

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hvis du er interesseret i den højttaler, skal du ihvertfald være meget forsigtig med, hvad du parrer den med. I forhold til dens størrelse er den utrolig bassvag og diskanten har en tendens til at løbe fra det øvrige frekvensområde og være utrolig pågående. Min bedre halvdel forlod en lyttesessions efter mindre end 30 sek. p.g.a diskanten. Den nye D serie har ikke dette problem. 

Så kan du f.eks. lide rockmusik med masser af energi og basdunk, bør du nok kigge efter en anden ht.

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu mene der er masser af bas i den højtaler med dens bestykning på 2X8". Dog kræver det en meget strømstærk forstærker.

Jeg mangler ikke noget bas og jeg kan faktisk godt lide engang imellem at mærke bassen også. Jeg er så også klar over at jeg nok ikke har en gennemsnits amp på.

De ML monoblokke jeg har yder 400W i 8Ohnm, og fordobles indtil 1600W i 2 ohm, så der er rigelig af strøm reserver iden.

Den Classe CAM-350 jeg havde før var næsten lige så strømstærk.

Jeg prøvede engang med en Thule PA-350 og her giver jeg dig ret, den magtede det slet ikke. Men Thulen har heller ikke en effektreserve som ligner den fra ML og Classe.

Så det er helt rigtigt når der siges at Nautilus højtalerne skal parres rigtigt med en forstærker, og højtalerne er lidt kræsne.

Diskanten i den nye D-serie er uden tvivl bedre og mere lyttevenlig, men om det er prisforskellen værd, vil jeg kalde et stort spørgsmålstegn, hvilket så følgelig igen er helt individuelt.

Mener nu ikke at diskanten i nautilus serien er så dårlig, det har da ikke hindret højtalerne i at blive kåret som bedste køb og bedste højtaler en del gange. Dermed ikke sagt at de er så gode, da man altid skal tage den slags kåringer med et gran salt.

Nu er bas jo opfattet meget forskelligt. Og ja hvis man feks er til cerwin vega bas, ja så er Nautilus ikke den rigtige højtaler. Den form for bas tror jeg bare ikke der er nogen som er til som kigger seriøst på en højtaler som Nautilus 802.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

...hmm, bassvag husker jeg den ikke som, mener det var noget classe jeg hørte den med.... bassen virkede dog temmelig stram, og måske lidt placeringskrævende....

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke engang en Thule PA350 med dens kraftresourcer kan få noget bas ud af den ht., så er der vist ikke foretaget den fornødne raketforskning, som du er så imponeret over, Classe.

Hvis jeg var dig, Konxville, så ville jeg beholde dine nuværende Strauss. Der er muligvis ikke brugt 27 NASA ingeniører til at skabe den ht. som ved B&W, men til gengæld står Hr. Gantzler bag udviklingen af Strauss, og han har åbenbart fat i den lange ende. Resultatet er efter min mening fantastisk - og i modsætning til Nautilus 802, så behøves du ikke frygte tinitus efter 3 gennemlytninger af dit foretrukne rockalbum.... Wink

Lars

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Angående Thule, så er jeg godt klar over at Thule og de fleste af dem som sælger det fortæller at den har mange kraftreserver, men hvis vi kigger på fakta så ser det noget anderledes ud.

Thulen er en 2X350W amp og til det formaål har den to ringkerne trafoer til at hjælpe sig på hver 500W, dva 1000W samlet.

Det gør at Thulen allerede dør når du prøver at hive de 350W ud af den i 4 ohm, da det som minimum vil kræve 1400W (Dette hvis den har en virkningsgrad på 100 og det har den lagt fra, men det er ok til eksemplet).

Hvor Thulen har 1000W trafo kapacitet til sin rådighed har ML 436 5000W trafo til det samme.

En forstærker som ikke engang kan fordoble strømmen ved en halvering af impedansen kan i min bog ikke kaldes en forstærker med nogen kraft overskud.

Når du så ser på en højtaler som nautilus og mange andre så er dens impedans i bas området i omegnen af 2 til 3ohm. Dette gør at Thule forstækeren (og andre ikke strømstærke forstærkere) ikke magter en sådan højtaler og dermed opleves bassen som ikke tilstede eller andre fænomener.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Det er vist den samme historie som dengang, Infinity solgte deres Kappa 9 ht. Den krævede også et køleskab af en forstærker for at spille en mindre stue op. Problemet er bare, at kæmpeforstærkere som bl.a. dine ML 436 har en tendens til at spille mere med musklerne snarere end at spille egentlig musikalsk.

Uanset - hvis det kræver sådanne forstærkere til at drive bare lidt musik ud af et sæt Nautilus 802, så er der vist gået noget galt i udviklingen af den ht. Bare min ydmyge mening....

Lars

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

nu er der vist ingen forstærkere der reelt kan fordoble antaller af watt nedad med en halvering i ohm .... heller ikke ML, men de kommer tæt på....så tæt som det næsten er muligt....

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Tja,,..... når man giver 70K kroner for en højtaler så skal der også ofres lidt til at drive den ellers bliver det ikke optimalt.

Intet er gratis her i verden desværre

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at 802´eren er ganske glimrende, dog er den tung at trække som flere mere end antyder. Der er ganske enkelt en tendens på hele 800 serien at de er vanskelig at trække, og der betyder at de oftest ikke lyder specielt godt. Til de penge man vil have for dem, så vil det være rimligt at ofte ca. det samme på et godt trin som matcher. Hvorvidt det er ML, Accuphase MCintoosh....det må folk selv find ud af. Men det skal ikke være noget hobby-knald, det skal være noget af et kraftwerk. Hvis det er nogen trøst bliver problemet større med 801eren.

Personligt vil jeg heller købe et sæt serie 2 eller serie 3 802er, og købe noget lækkert forstærkergrej til. For mig at se, så vil det give mere mening og tænke lidt systemisk.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
nu er der vist ingen forstærkere der reelt kan fordoble antaller af watt nedad med en halvering i ohm .... heller ikke ML, men de kommer tæt på....så tæt som det næsten er muligt....

Tæt på?, nu har jeg ikke eftermålt det, men min egen ML331 yder 100 i 8 ohm,200 watt 4 ohm og hele 400 W i 2 ohm, det er da en fordoling nedad elelr har jeg misforstået dig?

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er klar over at min udregning er simplificeret. Dette er dog godt nok til at vise problematikken med en alt for lille trafo.

I den virkelige verden skal der slevfølgelig også tages hensyn til virkningsgrad, tab i kollektor og emitter impedanser osv. Dette blev dog for omstændeligt at forklare her.

ML og andre i den klasse er så tæt på denne fordobling som muligt. Den måde ML og andre får det til at se perfekt (100 til 200 til 400 til 800 osv) ud på papiret er ved at de i 8 ohm giver mere end de opgivne 100W og de giver så også lidt mere end de opgivne 200W i 4ohm også. Så i 2ohm giver de så "kun" de opgivne 400W. Tallene er fra ML 331 eksemplet.

SMAJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg havde 802 nautilus i 2 år og spillede på holfi integra 88 uden problemer . Manglede ikke bas, og den var heller ikke skinger i diskanten! ..... Jeg savner min 802 n !!!!Cry

Ville nok ampe den med Chord spm 1200E hvis jeg fik dem igen !

Lars :Mener du så også der er gået noget galt i udviklingen af f.eks Sonus Faber ExtremaErmm?

Til top Vis SMAJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SMAJ

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Ikke Slips - som Classe rigtigt skriver så yder ML 331 flere watt end 100 i 8 ohm, hvorfor at den kan nå de 200 i 4 ohm. Det samme gælder min, og mange andre mærker....

Mener ikke at der findes en teoretisk perfekt amp, men der f indes mange high end amps, der kommer så tæt på det teoretiske som muligt, ML og krell bare ofr at nævne to.... og det ER godt nok...

FLERE meninger om dens basformåen ?

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

SMAJ skrev:

Jeg havde 802 nautilus i 2 år og spillede på holfi integra 88 uden problemer . Manglede ikke bas, og den var heller ikke skinger i diskanten! ..... Jeg savner min 802 n !!!!Cry

Ville nok ampe den med Chord spm 1200E hvis jeg fik dem igen !

Lars :Mener du så også der er gået noget galt i udviklingen af f.eks Sonus Faber ExtremaErmm?

Nu er Extrema jo en ht. med en del år på bagen, der ligesom Kappa 9 kræver et mindre køleskab for at yde noget. Der er jo ligesom sket noget siden deres fremkomst...

Generelt er mindre ht. jo sværere at trække, fordi man har forsøgt at give dem en bedre basformåen. At en del mindre 2 vejs ht. laver mere bas end et stort skrummel af en 802, siger vel en del om den konstruktion efter min opfattelse. Så er jeg egentlig ligeglad med alle de raketforskere, de har løbende rundt i firmaets gode navn som reklamefremstød og andet forfalden arbejde... 

Lars

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

har lige tjekket op på bla. audioreview.... her er der ikke mange det kalder den bassvag... snarere tværtimod....men opfattelser og grej er jo forskellige

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Ikke Slips - som Classe rigtigt skriver så yder ML 331 flere watt end 100 i 8 ohm, hvorfor at den kan nå de 200 i 4 ohm. Det samme gælder min, og mange andre mærker....

Mener ikke at der findes en teoretisk perfekt amp, men der f indes mange high end amps, der kommer så tæt på det teoretiske som muligt, ML og krell bare ofr at nævne to.... og det ER godt nok...

FLERE meninger om dens basformåen ?

Vil nok sige krell er kongen hvis vi snakker power .

Jeg har

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

jeg har ? .... fik ikke lige fat i den.... men er helt enig mht. Krell.....  de er så dejligt svære at knække... ;O)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes