Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2024 | 16:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: diy med 15" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

ja det er fine sager..... . har prøvet at kigge efter nogle af de enheder der er anbefalet her men har ikke kunnet finde andre end den monacor enhed der var en der foreslog
Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

hej prøv at gå på ebay og kig, der er masser af JBL basser, Tad osv.
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Her er der også en del at vælge imellem - og Visaton laver også en HiFibas

http://www.precisiondevices.co.uk/home.asp

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

hvornår regner du med at gå igang med projektet?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

kigger lige efter nogle enheder.... hvis ikke der kommer nogle af de jbl enheder til salg så tror jeg nok at det bliver den Monacor enhed der var en der foreslog til bassen. har også kigget efter en mellemtone. Er ikke så vild med ideen om en fuldtone, selvom de fostex enheder spiller meget godt.

har kigget på en anden monacor SPH-165KEP. kan den være noget at satse på????

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

schubert_dk skrev:
Må indrømme at jeg ikke aner en dyt om delefiltre. men det løser sig nok til den tid.

Filtrenes udførelse og samspil med enheder og kabinet er afgørende for om du får en højttaler, der er værd at lytte på.

Hvis du ikke er parat til at tage den lange vej over delefilterteori og -praksis med mange timers målinger og lytning, vil jeg bestemt anbefale dig at tage udgangspunkt i en afprøvet konstruktion. Ellers risikerer du at havne i en situation, som minder om den, Nørd beskriver i dette indlæg, som jeg har sakset fra tråden om hifi-floskler:

Nørd skrev:
Vil også lige supplere med en ofte set floskel - som jeg ikke rigtig ved om jeg skal græde  eller grine  ad:

"Jeg har lige købt de dyreste enheder jeg kunne finde, jeg aner intet om at bygge selv... er der ikke nogen, der lige kan fortælle hvordan delefilteret skal se ud ?????? - jeg har allerede et kabinet på xx liter - tror I ikke det vil passe ?"

Det svarer jo lidt til at skrive til et madforum:

Jeg har lige købt en spand kaviar, et kilo mørbrad og den bedste marcipan der findes, jeg aner intet om mad - er der ikke nogen, der har en hurtig opskrift til en drømmemiddag  

Hilsen
Nørd

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

ja jeg ved det godt...

har ikke lagt mig fast på noget bestemt endnu. måske bliver det noget med 2 vejs elektronisk delefilter. ved godt at der mangler et filter mellem mellemtone og diskant så, men det kan ikke være så slemt som et helt filter. ville det være en løsning??

har netop også efterlyst et mere afprøvet design, men der er ikke nogen der er kommet med nogle rigtigt gode bud synes jeg. har heller ikke kunnet finde nogle på nettet andet end det bliver noget PA lignende.

 

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

En GOD fuldtone med en 15" bas vil jorde alt andet du kan finde

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

schubert_dk skrev:
 Kan man ikke bruge nogle professionelle enheder eller er de slet ikke egnede til hjemmebrug og hvorfor kan de evt ikke bruges. 

Jo, du kan da sagtens bruge profs enheder  Det er faktisk lige det jeg er gået igang med. Jeg ved såmen ikke om de profs er mere ulineære en ikke profs. De profs er bare istand til at tåle at blive equalized ud så de matcher et klang ideal i et tilfældigt spillested. Nå, min argumentation for de her profs er:

De er rigtigt godt bygget, de er målt igennem og testet og så findes der en enhed til enhver opgave. Jeg vælger gamle JBL enheder fordi du får ufattelig høj kvalitet til billige penge og de kan altid recon'es.

Jeg har valgt horn pga at mit klang ideal er til attack og tju bang, lidt ligesom lyden til rock koncerter. Det opnår jeg ved at profs enheder er langt overdrevet i ydelse, til stuebrug, og derved aldrig kan gå i kompression med mindre hørelsen ikke virker

Som noget helt unikt er den 15" bas jeg er i besiddelse af, lavet efter "underhung" princippet. Det betyder at svingspolen, hele svingspolen, sidder i det magnetiske felt. Det magnetiske felt har en højde der svare til +/- xmax. Så, svingspolen vil derved aldrig blive belasted ulineært, vil altid være i hele feltet.. Flertallet af alm. bas har en svingspole med en højder der er det dobbelte af magnetgabet OG det giver forvrængning. Vi har bare vænnet os til den!!

Ved horn er membranudsvinget (fra den meget lette membran), hvis det skal gå vildt til, noget nær +/- 1.5mm. Det i sig selv giver lav forvrængning da enheden aldrig presses. Det kræver så tilgengæld en kraftig magnet. Samtidig gør impedanstransformationen op igennem hornet at impulsresponset bliver ufatteligt kort (2 - 4 ms) og ikke som et sjusket basrefleks på 20 - 40 ms. Der kan man tale om mudret bas

Flere har givet udtryk for at horn er for kliniske, ja måske, men det er jo sådan lyden lyder og ikke som fortolket af en eller anden high end speaker med sin egen sjæl etc...

Prøv at forstille jer et trommesæt, I sidder 3 meter derfra. Vil en 6½" basrefleks højtaler synes at det skulle være sjovt at gengive, næææ den vil brække sig i mangel på impuls egenskaber og membranareal og vil aldrig nå op på tilnærmelsesvis lydtryk.

Jeg er ikke tilhænger af flad frekvensgang (det har jeg dyrket uden held i 20 år) for stueakustikken vil påvirke lydsystemet vildt og aligevel gøre skidtet pukkelpiste agtigt

Byg de højtalere med de enheder du synes passer dig og så er det dine gode øre der definere om du har fået det du ville have.

Hilsen Flemming

 

 



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

schubert_dk skrev:
er der ikke nogle der har lavet nogle projekter med 15 tommers basser i?? Jbl har lavet flere studiomonitorer der spiller glimragende og har også set flere der har lavet noget der kunne spille godt. nu skal det jo ikke munde ud i en dyr udgave af CV, det må også gerne være noget der kan spille godt, men samtidig kan spille højt hvis det er det der skal til. Kan man ikke bruge nogle professionelle enheder eller er de slet ikke egnede til hjemmebrug og hvorfor kan de evt ikke bruges. 

Man kan altså få rigtig gode resultater med andre enheder end JBL, har været med til at bygge et ht'tårn til pa/disco med Zomax enheder. Det lyd ski.. godt og var billig, med der stod jo ikke JBL på ht'erne, padderne ned hos Dansk Audio Teknik rynkede godt på næsen af de Zomax enheder, men som man siger: Hovmod står til forfald.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Diskussionen om hvad der er bedst.....findes det overhovedet.....du må gøre op med dig selv hvad det er DU vil, så er det underordnet hvad vi andre synes......en monsterhøjtaler til at imponere naboer og venner eller skræmme dig selv midt om natten.....eller bare en lille højtaler til at høre musik ved acceptable niveauer......eller om det er sofistikeret, glat, og til tider kedelig HiEnd lyd.....eller måske bare have det sjovt....jeg tror Søren Søndergård, frit fortolket, sagde noget i retning af...."det er ikke muligt eller strengt nødvendigt at træffe den rigtige beslutning - det har større betydning om man gør noget".  
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

er der sket noget nyt i sagen?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes