Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til indsigtsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til indsigtsartikler
Emne Emne: Lytning – få nye oplevelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI4ALL
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1301
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Kan du gøre noget for at udvide de oplevelser, du får, når du lytter ? Yep, redaktøren har et par bud...

Læs hele indsigtsartiklen her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1170&zoneid=2

Til top Vis HIFI4ALL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI4ALL
 
jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2357
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Ved godt det er lidt ude af kontekst men



Det her er sgu da lidt coo!

__________________
Venlig hilsen Jesper

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers
 
McDave
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 208
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Fantastisk artikkel

__________________
Mit Grej
Til top Vis McDave's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McDave
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

McDave skrev:
Fantastisk artikkel


Takker
Fik du noget ud af artiklen ?
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 855
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg fik det ud af det, at jeg ikke behøver bruge en million på anlæg så længe jeg har hjemmeboende børn.

Men jeg vil give dig ret i, at et øre kan trænes. Men vigtigst af alt er, at man kan slappe af og gå i selvsving som du selv er inde på. Netop for, at få lyden ind i sneglen uden alt det psyso-etellerandet man har i hovedet efter en hot dag.

Jeg kan virkelig godt nyde musikken efter en meget hård og anstrengt dag. Når alle er gået til ro tager jeg lyttebøfferne på og nyden stilheden gennem musikken. Jeg har er ligefrem faldet i søvn på grund af afslappethed.

God artikkel. Søren



__________________
Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

3) Gå til koncerter

”Det er næsten så oplagt, at det er overflødigt at skrive, men alligevel… Hvis du ikke regelmæssigt hører musikken, som den lyder, når den opføres af levende musikere, kan det være svært at danne sig et indtryk af, i hvor høj grad dit anlæg er i stand til at efterligne den virkelighed, der eksisterer, når du er til koncert. Grunden til at jeg formulerer dette lidt kryptisk er, at virkelighed ALTID er en individuel oplevelse og altid kun eksisterer i nuet og kun for dig ! Lidt mere firkantet sagt kan man sagtens argumentere for, at det lydbillede du hører over dit anlæg jo er den virkelighed, der eksisterer i det øjeblik og rent filosofisk ikke har noget at gøre med den virkelighed, du oplever i koncertsalen”

Hmm? – hvis oplevelsen af en live koncert kun eksistere i nuet, har man så overhovedet nogen mulighed for at bruge det som en reference for anlægget der hjemme? Nej – man skal gå til koncert for at nyde musikken, uden at tænke på om man måske bør udskifte sine signalkabler eller afprøve en anden type afkobling under sine højttalere. Oplevelsen fra koncertsalen kan aldrig genskabes.

”Men hvis du eksempelvis sætter dig som mål at få så naturtro en violinklang som muligt derhjemme, er det måske ikke nogen helt dum idé at gå til en del koncerter, hvor der også optræder violiner. Nogle af de teknikker, jeg gennemgår senere, vil endda kunne anvendes, når du sidder i koncertsalen”

Dette vil være en ren ”mission impossible”. Før man kaster sig ud i denne mission, er der lige par ting man skal tænke på. Den ene er hvordan den ”software” man har til rådighed er blevet til. Informationerne som ligger på mediet har været rigtig mange ting igennem før det er kommet så langt. Alle led i optagelses processen (ligesom afspilningen) vil altid have indflydelse på det endelige resultat. Lydteknikerens og producentens valg mikrofon (-opsætning), kabler, AD konverter og mikser m.m. vil have indflydelse på hvordan signalet påvirkes (farves). Lidt firkantet kan man sige at ingen har mulighed for at vide hvilken informationer vi har til rådighed når afspiller et medie i vores anlæg. En anden ting som er vigtig at huske, er at ingen musikinstrumenter lyder helt ens og ingen musikere spiller ens. Det betyder at hvis man ikke har en optagelse af lige den koncert hvor man selv var tilstede, er det helt udelukket at man kan bruge sig egen oplevelse som reference når man lytter til sit anlæg.

”Forskellige koncertsale er i princippet lige så forskellige i klangen som forskellige stuer. Hvis du har mulighed for det, kan jeg kun anbefale, at du de næste mange år planlægger mindst ét besøg i en koncertsal, når du skal på ferier. Jo flere sale du besøger, jo bredere bliver dit referencegrundlag”

Det er vigtigt at bemærke hvor forskelligt musikken opleves i forskellige koncertsale, da disse forskelle bør være lige så tydelige når vi høre på optagelser fra forskellige koncertsale. Hvis alle dine optagelser lyder som om de er optager i den samme koncertsal, er der noget i dit anlæg som taber/tilføjer/farver informationerne fra optagelserne. Man kan selvfølgelig vælge at lade sig imponere af disse kunstige tilsætningsstoffer, fint nok, men husk at det er alt din software som påvirkes. Det er selvfølgelig ikke kun ruminformationerne som vil være forskellige fra sal til sal, men også musikerne, deres instrumenter og måde de spiller på. Når alle disse spænende informationer går tabt eller skjules i kunstige tilsætningsstoffer, forsvinder nogle af de spændende ting som musik virkelig handler om.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

3) Gå til koncerter

”Det er næsten så oplagt, at det er overflødigt at skrive, men alligevel… Hvis du ikke regelmæssigt hører musikken, som den lyder, når den opføres af levende musikere, kan det være svært at danne sig et indtryk af, i hvor høj grad dit anlæg er i stand til at efterligne den virkelighed, der eksisterer, når du er til koncert. Grunden til at jeg formulerer dette lidt kryptisk er, at virkelighed ALTID er en individuel oplevelse og altid kun eksisterer i nuet og kun for dig ! Lidt mere firkantet sagt kan man sagtens argumentere for, at det lydbillede du hører over dit anlæg jo er den virkelighed, der eksisterer i det øjeblik og rent filosofisk ikke har noget at gøre med den virkelighed, du oplever i koncertsalen”

Hmm? – hvis oplevelsen af en live koncert kun eksistere i nuet, har man så overhovedet nogen mulighed for at bruge det som en reference for anlægget der hjemme? Nej – man skal gå til koncert for at nyde musikken, uden at tænke på om man måske bør udskifte sine signalkabler eller afprøve en anden type afkobling under sine højttalere. Oplevelsen fra koncertsalen kan aldrig genskabes.

Nu oversætter du filosofi til realitet og trækker de enkelte linier ud af kontekst uden at forholde dig til filosofien.   Ideen med formuleringen skal sammenholdes med resten af artiklens indhold.  Jeg  kunne  bestemt ikke tænke mig at tilsidesætte  erindringer om oplevelser - så ville  verden nom se ret anderledes ud, hvis man intet kunne huske . Men du fanger alligevel intensionen med din egen formulering. At med at oplevelsen fra koncertsalen ikke kan  genskabes er jo et faktum på flere planer.  Det er dér argumentet om, at den oplevelse man får fra anlægget på det tidspunkt er sin egen - og dermed forskellig fra virkeligheden i koncertsalen.  Kært argument har mange formuleringer  =;o))

”Men hvis du eksempelvis sætter dig som mål at få så naturtro en violinklang som muligt derhjemme, er det måske ikke nogen helt dum idé at gå til en del koncerter, hvor der også optræder violiner. Nogle af de teknikker, jeg gennemgår senere, vil endda kunne anvendes, når du sidder i koncertsalen”

Dette vil være en ren ”mission impossible”. Før man kaster sig ud i denne mission, er der lige par ting man skal tænke på. Den ene er hvordan den ”software” man har til rådighed er blevet til. Informationerne som ligger på mediet har været rigtig mange ting igennem før det er kommet så langt. Alle led i optagelses processen (ligesom afspilningen) vil altid have indflydelse på det endelige resultat. Lydteknikerens og producentens valg mikrofon (-opsætning), kabler, AD konverter og mikser m.m. vil have indflydelse på hvordan signalet påvirkes (farves). Lidt firkantet kan man sige at ingen har mulighed for at vide hvilken informationer vi har til rådighed når afspiller et medie i vores anlæg. En anden ting som er vigtig at huske, er at ingen musikinstrumenter lyder helt ens og ingen musikere spiller ens. Det betyder at hvis man ikke har en optagelse af lige den koncert hvor man selv var tilstede, er det helt udelukket at man kan bruge sig egen oplevelse som reference når man lytter til sit anlæg.

Som lytter er man helt uden for indflydelse på softwarens tilblivelse. Set fra lytterens side bliver optagelse og alt det der altså til en konstant på den enkelte plade og kan dermed udelukkes fra ligningen. Din antagelse er langt mere akademisk end reel. Jeg har klart den samme fornemmelse af violiner hver gang, jeg går til koncert - uanset variationerne i instrumenter og spillestil - det gælder alt fra Flæskekvartetten til Vivaldi. men ok... på trods af akdemiske spidsfindigheder mener jeg stadig, at det er en fordel at have hørt violiner Live, når man lytter ved anlægget. Om ikke andet kan det være, at man finder ud af at de PA-højttalere, men evt har stuen måske ikke er lige i øjet til en violinkoncert....

”Forskellige koncertsale er i princippet lige så forskellige i klangen som forskellige stuer. Hvis du har mulighed for det, kan jeg kun anbefale, at du de næste mange år planlægger mindst ét besøg i en koncertsal, når du skal på ferier. Jo flere sale du besøger, jo bredere bliver dit referencegrundlag”

Det er vigtigt at bemærke hvor forskelligt musikken opleves i forskellige koncertsale, da disse forskelle bør være lige så tydelige når vi høre på optagelser fra forskellige koncertsale. Hvis alle dine optagelser lyder som om de er optager i den samme koncertsal, er der noget i dit anlæg som taber/tilføjer/farver informationerne fra optagelserne. Man kan selvfølgelig vælge at lade sig imponere af disse kunstige tilsætningsstoffer, fint nok, men husk at det er alt din software som påvirkes. Det er selvfølgelig ikke kun ruminformationerne som vil være forskellige fra sal til sal, men også musikerne, deres instrumenter og måde de spiller på. Når alle disse spænende informationer går tabt eller skjules i kunstige tilsætningsstoffer, forsvinder nogle af de spændende ting som musik virkelig handler om.

Det er jo derfor at musik over et anlæg skaber sin egen virkelighed forskellig fra koncertsalen, aom igen kan opleves forskelligt fra person til person

Hilsen LAST

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1592
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hej.

Se det var en rigtigt god artikel

Straks noget jeg vil gå igang med... Flot arbejde Hr. Redaktør

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B
 
Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 248
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Genial artikel, det er noget der skal arbejdes med i fremtiden

__________________
Mit Anlæg
Til top Vis Dr-Tricket's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr-Tricket
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Flot indlæg Hr. Redaktør

Der er efter min mening her der virkelig er meget at hente. 



__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Jo tak...

det gode ved det hele er, at det giver mulighed for at vælge lytteform. Senere kan det jo altid bruges, når man shopper hifi.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Det der med at ører kan trænes ved jeg ikke helt hvad jeg siger til. Der er ingen tvivl om at det er rigtigt, det modstrider jeg på ingen måde, men på den anden side, så kan jeg ikke se fordelen ved det. Personligt har jeg det sådan at "den skal sidde lige i øjet" hvis jeg skal ud og invisterere i nyt hifi....Jeg gider ikke uanset pris, at skulle VENDE mig til lyden. Sagt med andre ord, så vil jeg aldrig købe et eller andet "bare fordi det skal man" eller fordi det er dyrt, eller andre synes det er godt, hvis jeg selv synes at det er noget lo.. som jeg skal VENDE MIG TIL at lytte til. Det ser jeg ikke nogen idé i.

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Det der med at ører kan trænes ved jeg ikke helt hvad jeg siger til. Der er ingen tvivl om at det er rigtigt, det modstrider jeg på ingen måde, men på den anden side, så kan jeg ikke se fordelen ved det. Personligt har jeg det sådan at "den skal sidde lige i øjet" hvis jeg skal ud og invisterere i nyt hifi....Jeg gider ikke uanset pris, at skulle VENDE mig til lyden. Sagt med andre ord, så vil jeg aldrig købe et eller andet "bare fordi det skal man" eller fordi det er dyrt, eller andre synes det er godt, hvis jeg selv synes at det er noget lo.. som jeg skal VENDE MIG TIL at lytte til. Det ser jeg ikke nogen idé i.

Michael


Jamen så det jo helt perfekt for dig. Hvis du med et par simple teknikker kan finde det anlæg, der passer præcis til dine lyttevaner, så er det jo kun et kæmpe plus, hvis det kan lade sig gøre uden de store investeringer. Lytteteknikkerne kan jo - hvis man har lyst - gøre det lettere at finde det anlæg, der er "lige i øjet". Hvad andre mener eller hvad det koster, har du helt ret i er fuldstændig ligegyldigt. 

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
rattanhuset skrev:

Det der med at ører kan trænes ved jeg ikke helt hvad jeg siger til. Der er ingen tvivl om at det er rigtigt, det modstrider jeg på ingen måde, men på den anden side, så kan jeg ikke se fordelen ved det. Personligt har jeg det sådan at "den skal sidde lige i øjet" hvis jeg skal ud og invisterere i nyt hifi....Jeg gider ikke uanset pris, at skulle VENDE mig til lyden. Sagt med andre ord, så vil jeg aldrig købe et eller andet "bare fordi det skal man" eller fordi det er dyrt, eller andre synes det er godt, hvis jeg selv synes at det er noget lo.. som jeg skal VENDE MIG TIL at lytte til. Det ser jeg ikke nogen idé i.

Michael


Jamen så det jo helt perfekt for dig. Hvis du med et par simple teknikker kan finde det anlæg, der passer præcis til dine lyttevaner, så er det jo kun et kæmpe plus, hvis det kan lade sig gøre uden de store investeringer. Lytteteknikkerne kan jo - hvis man har lyst - gøre det lettere at finde det anlæg, der er "lige i øjet". Hvad andre mener eller hvad det koster, har du helt ret i er fuldstændig ligegyldigt. 

 

Jeg tror måske jeg er blevet misforstået lidt i min iver på at skrive indlægget, så jeg prøver lige igen

Det som jeg mener er, at jeg mener at det skal sidde "lige i skabet" et eller andet produkt, hvis jeg skal synes at det er interessant. Om det er "lige i skabet" er naturligvis individuelt. Hvad jeg synes er godt, synes naboen ikke nødvendigvis det samme om, og omvendt. Men det som jeg egentlig prøvede på at sige var, at jeg ikke kunne drømme om at invisterere en masse penge, mange eller få, for et produkt som jeg måsje ikke synes om, i håb om at jeg vil "lære" at synes det spiller godt.

Naturligvis har jeg også med tiden fået noget "l**t" som jeg har byttet ud, det tror jeg ikke kan undgåes med mindre man er moster ruth og bare skal have en transistor radio til at høre radio avisen på. Men det der med at slæbe det ene efter det andet hjem for at "prøve at vende sig" til dens lyd. Det kan jeg ikke helt se idéen i*S*

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hvor finder man gode test-cd'er til brug ved højtalerplacering?

I artiklen anbefales en med bas-sweep... hvor finder man sådan en?



__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
yanomami
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Kanon artikel hr. Direktør, lige sådan noget jeg manglede. Kunne det tænkes at der kom en fortsættelse på et tidspunkt

__________________
M.v.h.
Yanomami

Til top Vis yanomami's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yanomami
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Hvor finder man gode test-cd'er til brug ved højtalerplacering?

I artiklen anbefales en med bas-sweep... hvor finder man sådan en?

det her kan være en billig start.

http://www.snapbug.ws/sinewaves/

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

yanomami skrev:
Kanon artikel hr. Direktør, lige sådan noget jeg manglede. Kunne det tænkes at der kom en fortsættelse på et tidspunkt


jada !
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Hvor finder man gode test-cd'er til brug ved højtalerplacering?

I artiklen anbefales en med bas-sweep... hvor finder man sådan en?



Mon ikke vi kan lægge et sweep på artiklen.... checker lige...
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Det kan vi....  hold on...

Ellers er der en fremragende testsamlig, der hedder

The Calibrator

lavet et firma, der hedder Outpost. Her findes tests og calibreringsværktøjer til både lyd, hjemmebio og WMV HD....
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes